Jump to content

Smeller i innsug på 2,9 turbo


sierra andy

Recommended Posts

Hei

Har ett lite problem med min 2,9 turbo,

Visst eg gir ca hall gass til ladetrykke blir ca 0,5 bar og deretter gir full gass så smeller det ut fra innsuget og trykkslanger fyker i alle rettninger! Ikke bra hva kan dette vere? Dette skjer også av og til visst eg bare holler ca hall gass opp til fullt ladetrykk, men aldri vist eg gir full gass fra starten av.

 

Motorstyring er orginal med

:tenningsretard

:bensinstrykkregulator som går på turbotrykk

:4x tillegsdyser i trykkrør med 2x trykkbrytere, to dyser starter på 0,5bar og de andre 2 starter på 0,9bar

 

Kan ikke vere bra viss ekkstradysene spyler og dette anntenner i systeme.

Link to comment
Share on other sites

Er nok det at motoren plutselig magrer ut ett øyeblikk når du plutselig dumper fult av luft i innsuget.

Trykkbryterene rekker nok ikke reagere fort nok heller.

Vurdert ett enkelt ekstrasprut med mapsensor for å kontrollere ekstradysene?

Kan nok hjelpe litt mot utmagringen når du dumper luften.

Eec-iv motorstyringen er også slik at den kjører på ett annet program for drivstoff og tenning på full gass enn på halv gass, og er ikke konstruert for å takle at dobbelt så mye luft som originalt plutselig dumpes i innsuget.

På de eec-iv hjernene som er kompatibel med chipmodul som TwEECer går det an å kompansere for det ved å montere større dyser og omprogrammere dysestørrelse, aksinnstilling og fullgassprogram.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har ett lite problem med min 2,9 turbo,

Visst eg gir ca hall gass til ladetrykke blir ca 0,5 bar og deretter gir full gass så smeller det ut fra innsuget og trykkslanger fyker i alle rettninger! Ikke bra hva kan dette vere? Dette skjer også av og til visst eg bare holler ca hall gass opp til fullt ladetrykk, men aldri vist eg gir full gass fra starten av.

 

Motorstyring er orginal med

:tenningsretard

:bensinstrykkregulator som går på turbotrykk

:4x tillegsdyser i trykkrør med 2x trykkbrytere, to dyser starter på 0,5bar og de andre 2 starter på 0,9bar

 

Kan ikke vere bra viss ekkstradysene spyler og dette anntenner i systeme.

Da har du nok trykkbryterene tilkoblet innsuget. Koble dem til røret mellom intercooler og gasspjeld. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da har du nok trykkbryterene tilkoblet innsuget. Koble dem til røret mellom intercooler og gasspjeld. 

det stemmer, er tilkobblet innsuget, skal kobble de til trykkrøret da, vil dette hjelpe med problemet?

Org. mapsensor tåler ikke ladetrykk. 

Har du T skjøt med enveisventil på slangen?

 nei har ikke enveisventil på den, kan den vere ødelakt da? på hvilken måte merker eg om den er ødelakt? har ikke noe andre problemer med motoren, sviver fint

Link to comment
Share on other sites

det stemmer, er tilkobblet innsuget, skal kobble de til trykkrøret da, vil dette hjelpe med problemet?

 nei har ikke enveisventil på den, kan den vere ødelakt da? på hvilken måte merker eg om den er ødelakt? har ikke noe andre problemer med motoren, sviver fint

Ikke sikkert den er skadd, men du må sette på en T skjøt på slangen med en enveisventil på så det ikke kommer trykk til sensoren. Da blåser ladetrykket ut enveisventilen, men da det blir vakum så er den tett. Kan hende du må ha 2 får å få den helt bra. Du må flytte trykkbryterne til trykkrøret som RS1000 sier også. La oss få tilbakemelding da du har prøvd.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

det stemmer, er tilkobblet innsuget, skal kobble de til trykkrøret da, vil dette hjelpe med problemet?

Slik du beskriver problemet så tenker jeg at det iallefall ikke blir verre med å teste en annen plassering. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ikke sikkert den er skadd, men du må sette på en T skjøt på slangen med en enveisventil på så det ikke kommer trykk til sensoren. Da blåser ladetrykket ut enveisventilen, men da det blir vakum så er den tett. Kan hende du må ha 2 får å få den helt bra. Du må flytte trykkbryterne til trykkrøret som RS1000 sier også. La oss få tilbakemelding da du har prøvd.

 

 

da er slangen til trykkbryterene flyttet til trykkrøret og eg tror dette løste problemet. har fortsatt ikke jort noe med map sensoren, har en enveisventil liggende, men blir det ikke det samme om eg setter den inn på slangen mellom mappsensor og innsuget uten T skjøt? eller må det vere T skjøt sånn trykke blåses ut?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

da er slangen til trykkbryterene flyttet til trykkrøret og eg tror dette løste problemet. har fortsatt ikke jort noe med map sensoren, har en enveisventil liggende, men blir det ikke det samme om eg setter den inn på slangen mellom mappsensor og innsuget uten T skjøt? eller må det vere T skjøt sånn trykke blåses ut?

Trykket må blåse ut i friluft så det ikke kommer til mapsensoren.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler at det vurderes å sette inn en dyse eller lignende restriktor med maks 1,0 mm åpning ett sted mellom innsuget og T-stykket for å begrense mengden luft man blåser ut og sløser bort. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...