Jump to content
Sign in to follow this  
sierra andy

valg av turbo til 2,9

Recommended Posts

Hovedproblemet med orginale 2,9 kamakslinger er at de nå er veldig gamle og derfor vanligvis utslitte. Hvis du har en som er god som ny, så er det bare å bruke den.

På helt generelt grunnlag gir en trimkam mer effekt på høye turtall, økt forbruk og redusert bunndrag.


Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er bilen på veien igjen etter en del oppgraderinger som

Ny turbo borg warner 200sx

Byggd om grenrør til puls split og sveist inn extern wastegate.

Ekksos huset på turboen ble også litt portet for å få en finere overgang fra turboflens, var mindre hull inn i turboen i forholl til t4 flensen.

Ny downpipe 3,5"

Helt nytt 3" ekksosanlegg med magnaflow potte.

Og ny bygget motor, fikk tenningsbank på den gamle motoren når den var nokk så varm så ble liten sprekk i 2stk av lavkomp stemplene, skulle få dreiet nye stempler samme plass som sist men de hadde solgt dreiebenken, andre plasser fikk eg pris på 4000kr og oppover for å dreie 2 stempler og det ble litt dyrt så da sette eg sammen en ny motor med orginale stempler mahle med 9 i komp er det vell på de. Nye lager og stempelringer, arp rådebolter, forsterka topplokks bolter, felpro pakkninger og orginal kam og hydrauliske løftere, sviver veldig fint :)

 

Nå går bilen veldig bra!

Kjører ca 0,7 bar, har ett mye finere register enn før pga høyere komp å bedre ekksosannlegg og tidligere ladetrykk.

 

IMG_3734_zpshhpahmu5.jpg

 

IMG_3746_zpsf8qofbvj.jpg

 

IMG_3818_zpsqfka4d1h.jpg

 

IMG_3819_zpsgyhxwvz4.jpg

 

IMG_3820_zpsivmr9ywc.jpg

 

Syns det er noe løye med motorstyringen på bilen, etter den har blitt kjørt enn gang med fullt ladetrykk så holder tomgangsregulatoren turtallet høyt opp litt lenge før den slepper det ned igjen, og når eg bremser på girene går afr målingen til max mager allså 22.0 er dette normalt? Føler også den bruker litt mer bensin en den skal, lukkter litt ureint i ekksosen, dette er med en hjerne fra scorpio 2,9 med litt snillere turtalsperre for drivverket, vist eg setter på hjernen til sierra 2,9 så er turtallsperren langtrukket slikk att det risster frem og til bake. Scorpio hjernen får kansje ikke signal fra lambda sonde siden det ikke er tilhørende ledningsnett til den hjernen, scorpioen hadde 4 ledninger på lamdasonden og sierraen har 3 ledninger på lamdasonden. Viss eg setter inn hjernen til sierra sammen med noen universal lamda sonder fra biltema med 3 ledninger på så lukkter det reint fra ekksosen men når eg kjører så ligger bilen å små rykker å fjusker litt, og når eg kobbler til noen nye bosch lamda sonder så forsvinner fjuskingen og rykkinhen med da lukkter det ikke like reint fra ekksosen.

 

Kom over denne her om dagen, er det noe eg kunne brukt på min bil?

 

http://gzracing.se/ford-60-pin-ecc-iv-pnp-nyckelfardigt-insprutningssystem-586.html

Edited by sierra andy
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glimrende. Veldig kjekt å se og ikke minst høre at de korrigeringene du har gjort har tilført så mye positivt som man hadde mistanke om. :) Uenig i at kompresjonsforholdet har bidratt i merkbar grad, men vi får se hvor lenge stemplene holder denne gangen. Ellers ordner du stemplene lett selv. For uinvidde høres det brutalt ut, men prøv så skal du se. Det du trenger en er vinkelkutter med en smergel slipe- / pusserondell, en plexiplate med to hull og en 20 ccm sprøyte. Du sliper og pusser en jevn og fin grop i stempelet og måler volumet på den med plaxiplaten og sprøyten slik at alle stemplene får grop med identisk volum. Værre er det ikke. :D Hvis du kan forberede ett sett med originalstempler merket "Mahle" (ikke de som er merket Ford) nå så er det å anbefale for uten ett mappet motorstyring så lever "høykomp" orginalstemplene farlig med pumpebensin og turbo.    

Det som først og fremst gjenstår nå er ett motorstyresystem som kan mappes inn til å gi det motoren faktisk vil ha av tenning og AFR med jevn og fin AFR fra sylinder til sylinder. 

Alternativet i linken din er lettmontert slik at jobben blir gjort. :) Helt klart ett godt alternativ slik jeg ser det.

 

Grattis med resultatet så langt. Alltid kjekt å se så store forbedringer som her. :)

 

Ang. "Syns det er noe løye med motorstyringen på bilen" så foreslår jeg at du trykktester systemet inkl. innsugsmanifolden og 0-stiller begge ECU`ene med en prøvelampe etter at du har tatt av ene batteripolen.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ordne stemplene selv med vinkelsliper ja, det hørtes brutalt ut for meg :) får du linket til noe bilde av sliperondellen som kan brukes? :) eg tror også det er de mahle stemplene uten ford logo som er best å bruke, dreiet de med flat bunn når eg hadde lavkomp motoren, nå har eg de mahle stemplene uten ford logo med rund grop i den nye motoren.

Viss eg får lakt ut forbrenningskamrene i toppene litt så havner eg kansje ned på 8,5 i komp? Med orginalstemplene.

 

Hvordan nullstiller eg hjernen på bilen? Har lest litt om å ta av batteripolen i 30 min så skal den vere nullstilt når du kobbler til strøm igjen, og så må du kjøre rundt litt rolig noen kilometer etter på sån hjernen får stillt seg inn, kan dette stemme? Skal dette gjøres på kald motor?

 

Blir nokk å handle det ferdige datasprutet som eg linket til, etter hvert. Er vertfall veldig fornøyd med hvordan bilen går nå :) og er veldig kjekt å ha noe som ikke andre har rundt dørene her :D

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koble fra batteri, ta ut hjernen eller ta av sikringen til konstantstrøm på hjernen så sletter du KAM(minne) ja.


- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ordne stemplene selv med vinkelsliper ja, det hørtes brutalt ut for meg :) får du linket til noe bilde av sliperondellen som kan brukes? :) eg tror også det er de mahle stemplene uten ford logo som er best å bruke, dreiet de med flat bunn når eg hadde lavkomp motoren, nå har eg de mahle stemplene uten ford logo med rund grop i den nye motoren.

Viss eg får lakt ut forbrenningskamrene i toppene litt så havner eg kansje ned på 8,5 i komp? Med orginalstemplene.

 

Hvordan nullstiller eg hjernen på bilen? Har lest litt om å ta av batteripolen i 30 min så skal den vere nullstilt når du kobbler til strøm igjen, og så må du kjøre rundt litt rolig noen kilometer etter på sån hjernen får stillt seg inn, kan dette stemme? Skal dette gjøres på kald motor?

 

Blir nokk å handle det ferdige datasprutet som eg linket til, etter hvert. Er vertfall veldig fornøyd med hvordan bilen går nå :) og er veldig kjekt å ha noe som ikke andre har rundt dørene her :D

Ja, og pga SVÆRT varierende "skills" rundtom, så er det ting man kvier seg til å poste osv osv. :) Minner om filmen "Worlds fastest Indian" som viser hva som er mulig med håndverktøy. Du kan gjøre en test på noen ødelagte stempler og se hva du får til. :)

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Flapdisc-2000017845/

 

Stemplene med flat bunn i gropen er Mahle stemplene. Stemplene med avrundet bunn i gropen er de jeg mener er "Ford" merket. De sistnevnte har klart større volum i gropen og derfor lavere kompresjonsforhold enn Mahle stemplene. Jeg har ikke registrert at Ford oppgir forskjellig kompresjonsforhold og antar at dette er ren unøyaktighet.

 

Ja, det er måten å gjøre det på i første omgang.

 

Flott, Fords europeiske EEC - IV hjerner er så utidlig lite brukervennlige for oss amatører at datasprut alltid tilfører svært mye positivt og sluttresultatet forbedres betydelig.

En velfungerende Sierra 2,9 V6 turbo gir mye kjøre- og eierglede. Helt klart spesielt. ;)

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fres ut toppene slik Turbo Technics gjorde og få på datasprut eller Piggyback med 6 ekstra dyser på rett plass. ( Kan også sette inn større dyser på org plass med noen Piggyback.)


Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...