Jump to content

Oppsett på den "perfekte" cosworth motoren!


Afr

Recommended Posts

Hvorfor stiv bakaksel å A-armer? :)

Doble A-Armer er bare det beste da det er utviklet for å gi mer camber enn det bilen krenger slik at dekket holdes flatt mot underlaget. Stiv bakaksling har så godt som alltid hjulene flatt mot underlaget og så krenger bare karrosseriet oppå. Så gjör opphenget det slik at man vanligvis i praksis har 4 hjuls styring også. I tillegg har man dette med vektoverföreing og antisquat. De gamle Escortene, Oplene og Volvoene er velkjente og har selvsagt stiv aksling. Som vi har sett funker de veldig godt i motorsport. 

 

De orginale Ford Granada, Sierra, BMW m.fk. opplegget med skråstilte bärearmer er billig å produsere og gir god komfort = ett godt valg til hvermansen sin bruksbil, men ellers er det bare ulemper og ingen fordeler med det. :)

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fra en tråd på Escort Cosworth forumet

 

The Escort is still going happily, decided that we had managed to max out the 0.48 turbine housing/std turbine shafts flow capabilities yet did not want to go to the Escort 0.63. Some of the reasoning being that bits for these old T series are getting hard to find, turbine housings that are not cracked are near impossible. Shafts that are made to the OE spec, again hard to find. High temp shafts such as the Mar-M, only available in T4 guise now.

So had some thinking to do. With the EGR system we managed to get good boost, (on a std core but with billet comp wheel to suit the restrictor) could make over 2 bar at 2850rpm, managed to peak the boost on the dyno at over 3.8bar absolute by 3500rpm, but reigned that in in the interest of turbocharger longevity.

Despite this, on the road at full boost the EGT pre and post turbine were getting silly, full throttle runs for only 5-8 seconds were hitting 850degc so had to consider my options.

I needed to make a new downpipe (to clear the front diff unit), but looked at different turbos I could use.

Did not want to spend over £1500 on an EFR with little back up on restricted engines to show they will still work with a 34mm intake yet the smallest EFR is still quite big compared to a T3.

Que the work I had been doing on an Mitsubishi Evo 7 rally car. Looking at the MHI specs for their turbos, comparing them to the EFR spec, comparing them to the WRC Escort IHI, and guess what, it appears that BW have taken all the best bits from the MHI/IHI combination and simply brought them together.

The turbine flow had to improve if we were going to go forward, I obtained a few MHI turbos, stripped them and did the comparison data from the T3 turbine shaft to the the MHI.

The 1980s generation 1 turbine design is archaic in comparison to the generation 3 on the MHI. smaller, on the blades, different radii and if you use the Titanium Alumnide wheel (2 choices in the MHI) then over 50% lighter that the T3.

The turbine housings on the Evos are twin scroll, compressor wheels are bigger than the Escort Cosworth (this bit worries me, but, they work ok on restricted Evos.

So it was decided that I would engineer a fit.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hmh.. hadde jeg bare vært smart nok til å lese flow chart så!

kanskje det er noen howto videoer på youtube om det, får sjekke!

Bruk tommelfinger regler og gjör det enkelt. Fölgende er IKKE nöyaktig og korrekt i fölgde de aller fleste, men "det funker for meg" som de sier. 

 

På den vannrette skalaen kan vi si at tallene viser hk x 10 etter turtellerprinsippet. 40 lb/min -> 400 hk. 

 

Den loddrette skalaen kan vi si viser MAP trykk, altså ladetrykk + 1. 

 

Sett en loddrett strek ved 40 og en loddrett strek ved 3 og se hvordan det tar seg ut for en motor som gir 400 hk med 2,0 BAR ladetrykk. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
På 24.10.2017 den 2.04, skrev Afr:

http://rejsa.nu/im/user/132/2015-05-02-20-21-49_dsc_1783.jpg

 

Her er en svenske som har orginal bunndel, porta topp, enem p14 kammer, EFR 6758 turbo og hjemmelaga innsug... 205 motor.  

Den ser ganske trivelig ut å kjøre syntes jeg!

 

syntes denne portinga så fin ut å! https://www.youtube.com/watch?v=WIx08cfL4og

 

Det som er i garasjen nå er en utveksling på 4.11 og quaife T5 kasse med orginal utveksling.

Dekk blir vel så stort det kan bli på en mk2 med store breddere..

Hei.

Gammel tråd, men prøver allikevel.

Er på utkikk etter en 4,11 utveksling, så ser jeg i tråden her at du muligens har eller har hatt en? Ligger den under en bil og brukes eller står den fint på hyllen?

Er det en 7,5" diff? Kan jeg eventuelt kjøpe den av den?

Link to comment
Share on other sites

Det er stadig noe å lære. :D

Det ser ut til at det er 4.09:1 som gjelder. 

http://www.super7thheaven.co.uk/components/sierra_rear_differential/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Lett er det ikke, men det må da finnes en 1995 - 1996 Scorpio med 2,0 L 8V motor ett eller annet sted? 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.

Slik jeg har forstått det har bilene med 16V motoren 4,27:1 diff. og kun bilene med 2,0L 8V DOCH motoren har 4,09:1 diffen. 

Ford Scorpio Discussion Forum - great advice website for owners and enthusiasts of the Ford Scorpio car
Sierra Differential - Super 7th Heaven

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...