Jump to content

Tungstartet bil i kulda


Jonat

Recommended Posts

God dag alle sammen! Jeg har en 2013-modell s-max 2.0 diesel. Den har fungert bra og startet bra også i kulda inntil denne vinteren. Denne vinteren har bilen vært tungstartet, selv med motorvarmer stående på hele natten. Når det er mer enn -25 grader, da opplever jeg bilen at den først starter til å begynne med, men så stopper motoren igjen etter ca 1 sekund. Etter det så må jeg pine motoren veldig lenge før den starter. Høres ut som om motoren ikke får drivstoff til å gå i gang. Jeg tok kontakt med Ford verksted, som antok at det er kablene på dieselfilter-lokket som det var noe feil med. Det sjekket med, men det var det ikke. Jeg har i ettertid skiftet dieselfilter, men heller ikke dette har hjulpet. Jeg spurte mekanikeren om det er glødepluggene som er svake, men han så at da ville ikke motoren ha startet i det hele tatt. Jeg snakket med en annen mekaniker, som har en Ford Mondeo. Han hadde opplevd det samme på sin bil og skiftet dermed EGR-filteret. Bilen ble i orden. Men han sa at hans bil også hadde noe ujevn turtall på motoren, men det har ikke jeg på min bil. 

 

Derfor spør jeg dere på forumet om hva det kan være? Har dere opplevd noe lignende? Kan det tenkes at det er noe annet enn EGR-filteret?

 

 

Med hilsen

Jonat -72

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette tegn på at glødepluggene med fordel kunne glødet noe lengre da?

Hvis man søker på "glow plugs" e.l. på youtube så kan man finne at det er overraskende store forskjeller på glødepluggenes funksjonalitet. Noen gløder raskt og kort, andre svakt og kort, noen svakt og lenge osv.

Nå i våre dager spørs vel om ikke glødetiden kan programmeres, "chippes" og appes. Vet ikke om det finnes en "etterstart-glødetid" som kan økes ved streng kulde.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Egr ventil kan det være, egr filter er det ikke noe som heter.

 

Egr ventil selvfølgelig. Det er jeg som husket feil.

Er ikke dette tegn på at glødepluggene med fordel kunne glødet noe lengre da?

Hvis man søker på "glow plugs" e.l. på youtube så kan man finne at det er overraskende store forskjeller på glødepluggenes funksjonalitet. Noen gløder raskt og kort, andre svakt og kort, noen svakt og lenge osv.

Nå i våre dager spørs vel om ikke glødetiden kan programmeres, "chippes" og appes. Vet ikke om det finnes en "etterstart-glødetid" som kan økes ved streng kulde.

 

Hei! Min bil gløder i allefall veldig fort. Jeg har prøvd å gløde to galger før jeg starter, men heller ikke det har hjulpet.

Link to comment
Share on other sites

Ettergløding er det, men man legger ikke merke til den så godt, siden lyset slokner først. Sitter et varme element i dieselfilterhuset også,  det forhandleren din tenkte på, er at kontakten der blir brent og det suges luft inn via kontakten, har vært borti dette på noen

Link to comment
Share on other sites

Ettergløding er det, men man legger ikke merke til den så godt, siden lyset slokner først. Sitter et varme element i dieselfilterhuset også,  det forhandleren din tenkte på, er at kontakten der blir brent og det suges luft inn via kontakten, har vært borti dette på noen

 

Har hatt 3 biler med dette denne uken. Bla min egen S-max. Skjer som regel under/ etter en kuldeperiode.

Står bilen en arbeidsdag starter den nesten ikke. Blir værre jo lenger det går. Blir det ille nok så starter den for så å dø ute etterpå.

Edited by Mondeo Power
Link to comment
Share on other sites

Har hatt 3 biler med dette denne uken. Bla min egen S-max. Skjer som regel under/ etter en kuldeperiode.

Står bilen en arbeidsdag starter den nesten ikke. Blir værre jo lenger det går. Blir det ille nok så starter den for så å dø ute etterpå.

Ja det kan komme mye luft inn der. Enkelt å fikse da med nytt filterhus (plukker av lokket på den nye, og bruker bare det og filteret) og ledningsnett kontakt, får man kjøpt løs

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 3 biler med dette denne uken. Bla min egen S-max. Skjer som regel under/ etter en kuldeperiode.

Står bilen en arbeidsdag starter den nesten ikke. Blir værre jo lenger det går. Blir det ille nok så starter den for så å dø ute etterpå.

Jeg opplever akkurat det du skriver mondeo power. Hvis bilen ikke er brukt en dag i kulden, så er den meget vanskelig å starte den tredje dagen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har glemt å skrive at bilen har Webasto. Når jeg bruker den,så starter bilen uten problem. Har Webasto noen virkning på egr-ventilen? Kan det heller tenkes at motorvarmeren begynner å bli svekket?

Link to comment
Share on other sites

I dag morges var det -31 grader. Bilen min startet ikke, selv med DEFA motorvarmer (blokkvarmer) på hele natten. Jeg slo på parkeringsvarmeren (webasto), som har 30 minutters intervaller, og da startet bilen lett. Da tenker jeg:

 

1. Egr-ventil. Har parkeringsvarmer sånn effekt at det virker inn på egr-ventilen?

 

2. Glødeplugger. Kan det være at noen av glødepluggene er defekt?

 

3. DEFA motorvarmer. Kan det være motorvarmeren det er noe feil med. 

 

4. Kan det være andre årsaker?

 

 

Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen! Jeg var nå innom et verksted og fikk sjekket motorvarmeren. Den fungerer ikke. Har bestilt ny motorvarmer. Skal også få sjekket glødepluggene samtidig når motorvarmer byttes.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...