Jump to content

Bilbatteri, lading


Guest

Recommended Posts

Har googlet litt rundt understående spørsmål men fremdeles ikke sikker, så derfor:

Går det bra å lade bilbatteriet uten først å koble fra bilens strømforsyning? I motsatt fall, hva er risikoen og hvor stor event. risiko er det egentlig?

 

Om det er av betydning gjelder det en Transit Connect 2007mod med et såkalt vedlikeholdsfritt batteri og en batterilader av denne typen:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-12-v-8-a-2000040408

 

Blir noen vedlikeholdsladinger i løpet av vinteren pga. lite kjøring kombinert med et kaldt klima. Hadde derfor vært greit å slippe å koble av batteripolene hver gang dette foretas.

Link to comment
Share on other sites

Ingen ekspert på området og jeg svare kun ut fra det jeg selv gjør med tilsvarende lader og det er at disse smartladerne lader "hardt" opp til batteriet er toppladet for så å gå over til vedlikeholdslading. Slik som en dynamo gjør bare med mindre Amp. Tar aldri av batteripolene. Det eneste en må passe på er selve innstillingen på laderen slik at ladeprogrammet er tilpasset om det er gel, Ca, blybatteri etc. Les bruksanvisningen da noen ladere skal tilkobles batteriet før strøm settes på.

På min lader finnes også slike "boost"-programmer for å vekke "døde" batterier. Ved bruk av dette tar jeg alltid ut batteriet fra bilen/båten da disse lader støtvis opp i mot 16 - 18V.

Link to comment
Share on other sites

Ville vært utrolig tungvindt å måtte koble fra batteriet hele tida.

Batteripolen blir slitt, stereoanlegg glemmer kanalene, automatkassa må lære seg ting på nytt (om man har automat)

Så bare å sette på klemmene og lade.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...