Jump to content

Mondeo mk4 . Skal airconditio-pumpa gå hele tiden??


Balltus12

Recommended Posts

Nå har jeg sjekket opp sikring til motorvifta og den er hel pluss rele til ac pluss sikring. Alt der ok.

Tok av  kontakten til ac trykkbryteren. så startet jeg opp . da går motorvifta i ca 30 sekunder i full fart. så stopper vifta.

Men kompressoren slår ikke inn selv om jeg skrur knappen på inne i kupeen.

Syntes det er litt rart at motorvifta da skal begynne å gå. men ac kompressoren får tydelig ikke signal til å starte. 

Jeg har stor trua på den lilla/hvite ledningen som går i fra vifta og ned til bak venstre skjerm men jeg vil gjerne sjekke opp en ting som skjedde meg på min forrige mk3. Dette er jo så å si det samme problemet. dvs ac kompressoren startet ikke når jeg trykket inn ac på og heller ikke vifta gikk.

Det som da hadde skjedd(etter veldig lang tid med leiting ) var at det var en strømledning som hadde kommet i klem når jeg åpnet og lukket pansere. Mener det var strømmen til varmerene til spyleveska som sitter oppunder panseret. Denne sikringen satt inne i bilen under rattet. denne var ryki. husker det var en 5 amp sikring. Denne hadde ikke noe med ac å gjøre så jeg ble veldig overasket da dette var feilen. Jeg skal i alle fall sjekke dette da ledningene i pansere får en voldsom knekk hver eneste gang man lukker opp og i gjen . se bilde.

Da har jeg kommet til at det enten er den hvite ledningen fra vifta som det er brudd i eller en sikring under hanskerommet på min mk4.

Høres  dette logiskt ut eller er mk4 ledningsnett totalt forandret fra mk3?

Setter stor pris på tilbakemelding.

hilsen Balltus12

 

sikringen til vindus spulerene_LI.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen sikringer er gått under hanskerommet.. Målte også på kontakten til ac kompressoren. Helt død og det var bra da jeg vet den ikke får strøm. ac kompressoren ok.( hadde selvfølgelig ac på når jeg målte. ) I morgen skal jeg sjekke opp den hvite/lilla ledningen som jeg har hørt flere har hatt problemer med at det er brudd i. Det vil si den tynne ledningen som går inn på vifta og bak locariskjerm på venstre side. Men er det i frontskjermen front eller frontskjermen bak jeg kommer til denne Grcossie?    har markert a og b.

Hilsen Balltus 12

ledningsbrudd bak sjerm a eller b.jpg

Link to comment
Share on other sites

hei . Nå har jeg endelig fått litt tid i garasjen og har skrudd delvis av locariskjermen. Her er det noen ledninger. Ser det er en kontakt der men er usikker på om det er denne . Men nå er jeg på god vei Grcossie. Lurer på om du vet hvor den hvite ledningen fra vifta kommer ut? hvilken ledningsbunt? (dersom jeg kan kalle det det.)

legger med et bilde av det jeg ser når jeg nå har delvis fjernet skjermen.

Hilsen Balltus 12IMG_7381_LI.thumb.jpg.22fb5aa72e10ad848865181185f88bfe.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei i gjen. Jeg prøvde noe du nevnte litt høyere opp . Jeg holdt pluss og minuskabelen sammen i ca 20 sek. Ville prøve dette i gjen før jeg gikk inn i motorstyringa. Noe riktig har skjedd. ACn slår inn og vifta begynner å gå når jeg trykker på ac knappen inne på displayet. Ja det blir 6grader inn i bilen. Men ac kompressoren slutter ikke å gå før jeg trykker på knappen inne i bilen på off. Da har jeg kommet litt lengre på vei. Da er det bare hvorfor ikke kompressoren ikke kobler seg ut og inn automatisk?  Kan det være trykkbryteren som lurer meg Grcossie? den nr 5 på bildet i tidligere innlegg? mener jeg leste at denne styrer inn og utkobling av kompressoren? men jeg er usikker på denne og hvordan den eksakt ser ut innvendig

Link to comment
Share on other sites

hei Grcossie. Ja det er fullt trykk på anlegget. Mangler ikke gass. Kan jeg bytte denne selv? Trykkbryteren? Eller mister jeg all gass i anlegget? Mener jeg leste et sted at dersom jeg skrur den ut så sier det et lite piff bare. Derfor spør jeg deg som kan det for å være sikker

Balltus 12

Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke: er det mulig å manipulere trykkbryteren? Altså ta av kontakten og bruke en ledningsbit eller noe for å erstatte bryterfunksjonen for å se om det har innvirkning start/stopp på kompressoren? Da slipper man å tappe anlegget for gass, om det ikke er trykkbryteren som er feilkilden. Eller tenker jeg feil 🤔?

Link to comment
Share on other sites

hei xr4ti. Har tenkt tanken jeg også. men er litt usikker på hvilke jeg skal kortslutte for å si det slik. Det er 3 pins nedi kontakten. Jeg har prøvd å ta av kontakten til trykkbryteren og starte motoren. Da går vifta som f....   . og da går ikke kompressoren.

Edited by Balltus12
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...