Jump to content

Vinterdekk


kje

Recommended Posts

Jeg vil kjøpe nye (brukte) vinterdekk til vår Mondeo mk4 2008 og vil gjøre det billigst mulig. Er det billigste og enkleste å bruke felgene jeg har og kjøpe dekk som passer til felgene og få et verksted til å ta av de gamle og på de nye (brukte)? 

Passer alle dekk de originale felgene sålenge de er innenfor 5% rulleomkrets og har samme tommer i diameter? Jeg bruker da dekkalkulatoren på nett.

Link to comment
Share on other sites

Billigeste er og kun kjøpe dekk ja, men det hender seg av og til man finner komplett hjulpakke til veldig billig peng. Vil anbefale deg og holde deg til samme dimensjonen som du har då det blir best på vinterføre (orginaldimensjon er best)

Men husk på at det er dato på dekk, selv om det er godt mønster kan det vere gammelt dekk som er harde. Noke eldre enn 4 år gamle dekk så vil du begynne og miste den mjuke gode gummien.

 

Eit alternativ er og kjøpe på dekkonline og legge om dekka sjøl med dekkspaker, er litt tung jobb men det går an. 

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Tips: Mange Volvo har hjul som du kan bruke. Boltdeling er 108/5. Innpress (ET) kan du variere noe, lovlig +/- 3mm. Ellers helt enig med det som er skrevet over her men Mk4 fungere også meget bra med 17" vinterhjul.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, xr4ti said:

Tips: Mange Volvo har hjul som du kan bruke. Boltdeling er 108/5. Innpress (ET) kan du variere noe, lovlig +/- 3mm. Ellers helt enig med det som er skrevet over her men Mk4 fungere også meget bra med 17" vinterhjul.

Kan jeg ha 17" dekk på de originale felgene? De gamle vinterdekkene er 205/55-16

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, skrev kje:

Kan jeg ha 17" dekk på de originale felgene? De originale dekkene/felgene er 205/55-16

Nei, du må ha dekk som passer felgene, et 17" dekk er for stor inner diameter til en 16" felg. Ligger en del dekk og komplette sett med felger, brukt på finn. 7,5mm pr side kan du ha lovlig endring på innpress og 5% avvik på rulleomkrets

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, skrev kje:

Kan jeg ha 17" dekk på de originale felgene? De gamle vinterdekkene er 205/55-16

Hehe, nei jeg mente at 17" hjul også er komfortabelt som vinterhjul på Mk4. Da har du mer utvalg når du leter etter brukte hjul 👍

Link to comment
Share on other sites

On 10/29/2022 at 7:39 AM, xr4ti said:

Tips: Mange Volvo har hjul som du kan bruke. Boltdeling er 108/5. Innpress (ET) kan du variere noe, lovlig +/- 3mm. Ellers helt enig med det som er skrevet over her men Mk4 fungere også meget bra med 17" vinterhjul.

Hva står boltdeling 108/5 og innpress (ET) for? Er 5 tallet antall bolter? 

Må senterdiameter være nøyaktig 63,4mm og hjulbolter på M12x1,5?

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, skrev kje:

Hva står boltdeling 108/5 Innbyrdes avstand på boltene er 108mm og 5 bolter

og innpress (ET) for? sporviddebetegnelse, Boltsirkel  Man kan øke/redusere sporvidden med 7mm, altså 3,5mm på hver side.

Er 5 tallet antall bolter? JA

Må senterdiameter være nøyaktig 63,4mm JA, ofte er det løse senterringer på universale felger.

og hjulbolter på M12x1,5? JA

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, xr4ti said:

 

Når det originalt er innpress på 52,5mm, så går det altså med 45mm? 

En som selger dekk stått på Volvo V50 med Dim 205/55-16 Boltsirkel 5x108 innpress 45. De vil da passe?

Selger vet ikke om det er hjulbolter på M12x1,5... Kan det være noe annet?

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, skrev kje:

Når det originalt er innpress på 52,5mm, så går det altså med 45mm? 

En som selger dekk stått på Volvo V50 med Dim 205/55-16 Boltsirkel 5x108 innpress 45. De vil da passe?

Selger vet ikke om det er hjulbolter på M12x1,5... Kan det være noe annet?

Har Volvo V50-felger på min, ikke noe problem på min i hvert fall. Noen Volvo har annen navdiameter i stedet for 63,4 (Ford) så sjekk dette før du kjøper/setter på hjula.

Er hjulmuttere på både Ford og Volvo og de er like i gjenger og lengde.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...