Jump to content

Bensintilførsel/Trykk.


grandisjohn

Recommended Posts

Tilførsel fra bensinpumpe skal til rød merket på fuel railen, sant? Blir kun mottrykk, og ingen bensin kommer i retur. Når jeg kobler fra slangen merket på rødt kommer det masse bensin når pumpa kjøres. Men tilkoblet oppstår altså kun mottrykk. Motoren starter selvsagt ikke på grunn av dette.

20230829_154356.thumb.jpg.1abb93c97b4beb126f1fb42c6248ad9d.jpg  

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ingen bensin i retur. Det vil si.... fant nå ut at retur-bensin renner direkte ut av fuel railen, men ikke når jeg tidligere sjekket ut av slangen lengre ned. Ser ut til at tampen brenner... Et spørsmål som melder seg er om dysene ikke åpner når trykket i fuel railen er alt for høyt? Med blokkert retur blir vel trykket i fuel railen det samme som 044 pumpa gir. Altså vesentlig høyere enn 3 bar. Pluggene får ikke en dråpe bensin. 

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo ein bensintrykksregulator, vil vell ikkje vere meir enn 3 bar på fuelrailen. 

Vist det ikkje kommer ut returen så er det nok ikkje meir trykk som regulatoren klarer og holde igjen. 

Har du signal til dysene? Du kan jo sjekke med ei lita pære om det er pulsignal til dysene.

Med mindre dysene er tett med etanol gugge eller annet som blokkerer

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Trykkregulatoren er jo en vakumregulator. Er vel ikke virksom når motoren ikke går. Da står den vel helt åpen for å slippe all bensin i retur når pumpa kun kjøres på tenninga. Sånn det er nå blir det mye overtrykk fordi ikke en centiliter bensin går i retur.  3 "tennings-push" uten at motoren blir forsøkt startet er nok til at pumpa gir ca 5 dl med bensin. Men ikke en centliliter kommer i retur. Da blir mottrykket høyt....

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Vakumet er vel der for å redusere bensintrykk på cruisekjøring. På fullgass forsvinner vakumet og du har fullt trykk over dysene. Og jeg tipper det skal være fullt trykk rett etter tenning er satt på, om motor går eller ikke. Ellers hadde dysene "sikla" bensin bare. Var hvertfall slik på en dohc 8v jeg målte bensintrykk på. 

Link to comment
Share on other sites

On 8/29/2023 at 4:03 PM, grandisjohn said:

Tilførsel fra bensinpumpe skal til rød merket på fuel railen, sant? Blir kun mottrykk, og ingen bensin kommer i retur. Når jeg kobler fra slangen merket på rødt kommer det masse bensin når pumpa kjøres. Men tilkoblet oppstår altså kun mottrykk. Motoren starter selvsagt ikke på grunn av dette.

20230829_154356.thumb.jpg.1abb93c97b4beb126f1fb42c6248ad9d.jpg  

Jeg vil anta at bensinpumpen pumper bensin inn via nippelen som er merket med rødt og den andre ser ut til å komme fra bunnen av bensintrykksregulatoren. 
Jeg ville feilsøkt på følgende vis. 
1. Ett T-stykke med slange til manometer settes på nippelen som er merket med rødt slik at du får lest av bensintrykket. 

2. En slange settes på returnippelen og føres til en 1,5L flaske. 

Går vi for denne: Ford Scorpio Cosworth 2.9L 24V Upgrade Bosch ( Ford ) Fuel injectors For Bosch 0280150770 - Bavarianwerke
Så får vi 0,215 L x 6 = 1,29 L/ min + 40% = 1,80 L/ min. 

Når du starter bensinpumpen skal manometeret vise ca. 3,0 BAR og du skal fylle 1,5L flasken på (60 sek /1,8L) * 1,5L = 50 sekunder.  :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

On 8/31/2023 at 8:34 AM, RS 1000 said:

Jeg vil anta at bensinpumpen pumper bensin inn via nippelen som er merket med rødt og den andre ser ut til å komme fra bunnen av bensintrykksregulatoren. 
Jeg ville feilsøkt på følgende vis. 
1. Ett T-stykk med slange til manomenter settes på nippelen som er merket med rødt slik at du får lest av bensintrykket. 

2. En slange settes på returnippelen og føres til en 1,5L flaske. 

Går vi for denne: Ford Scorpio Cosworth 2.9L 24V Upgrade Bosch ( Ford ) Fuel injectors For Bosch 0280150770 - Bavarianwerke
Så får vi 0,215 L x 6 = 1,29 L/ min + 40% = 1,80 L/ min. 

Når du starter bensinpumpen skal manometeret vise ca. 3,0 BAR og du skal fylle 1,5L flasken på (60 sek /1,8L) * 1,5L = 50 sekunder.  :)

Er bensintrykk i massevis. kommer ca 1,5 dl på 3 sek. 1,5 l flaske hadde nok blitt fylt i løpet av 30 sek. Derfor merkelig at det ikke kommer noe i retur. Blir kun et veldig overtrykk uten at pluggene får bensin. 

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Har grublet og tenkt.. 😊 Er vel egentlig ganske logisk, i allefall i teorien... Trykkregulatoren kan være stuck. Uten at motoren startes (kun kjøre trykk med pumpa), skal den vel normalt åpne for retur når trykket når 3 bar. Om den er helt stuck skjer jo ikke det, og det oppstår et mottrykk. Seff og det samme når motoren blir forsøkt startet. Er og rimelig sikker på at det er mottrykket som hindrer dysene i å åpne. Altså er årsaken enten stuck trykkregulator, eller at blokkeringa sitter litt lengre ned i returslangen, f.eks i vakumventilen på slangen. Kan muligens ha dannet seg rust i den ventilen som blokkerer... 

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, grcossie said:

Har du sjekket strømtilførsel til dysene ? Så lenge du har railtrykk og pluss å minus inn på dysene, så skal de åpne

Dysene er koblet til samme releet som coilen. Pluggene har gnist, så da har nok dysene strøm også.. 

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, skrev grandisjohn:

Dysene er koblet til samme releet som coilen. Pluggene har gnist, så da har nok dysene strøm også.. 

Ja politikerene skal få landet til og fungere. 

Men kan vere lurt og dobbelsjekke arbeidet deira.

Med andre ord, sjekk strøm på dysene dine, mottrykk eller ei så skal dysene dine åpne enten dei har 3 bar eller 10 bar. Einaste forskjellen er mengden som går igjennom dysene

  • Like 1

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, skrev Sierrakaren:

Ja politikerene skal få landet til og fungere. 

Men kan vere lurt og dobbelsjekke arbeidet deira.

Med andre ord, sjekk strøm på dysene dine, mottrykk eller ei så skal dysene dine åpne enten dei har 3 bar eller 10 bar. Einaste forskjellen er mengden som går igjennom dysene

Der sa du det, har han strøm på dysene og de ikke er tette, så skal det komme bensin ut uansett trykk. Prøvelampe i dysekontakt ville jeg begynt med

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, skrev grandisjohn:

Siden dere er så opphengt i dysene... er dysene årsaken til mottrykket fordi det ikke kommer noe bensin i retur..? 

Nei det er det nok ikke. Har du prøvd å blåse opp returslangen for å sjekke at den er åpen ?

Link to comment
Share on other sites

On 9/1/2023 at 8:13 PM, grandisjohn said:

Er bensintrykk i massevis. kommer ca 1,5 dl på 3 sek. 1,5 l flaske hadde nok blitt fylt i løpet av 30 sek. Derfor merkelig at det ikke kommer noe i retur. Blir kun et veldig overtrykk uten at pluggene får bensin. 

Hmmm, ok. 

Disse ca. 1,5 dl på 3 sek = 3L pr. pr. min og som du sier nok til å fylle en 1,5L flaske på 30 sek. som da rekker til å mate 6 stk. 214 ccm dyser. 

Stusser på "veldig overtrykk". Hvordan vet vi det? 3 bar = 30 meter vannsøyle loddrett opp.
Hvor er det denne bensinen kommer ut? Fra slangen fra returen til bensintrykksregulatoren håper jeg. I tilfellet skal det være ca. 3 BAR bensintrykk i dysegalleriet. 
Å måle kapasitet direkte fra slangen som kommer fra bensinpumpen er nesten helt verdiløst. 
 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, RS 1000 said:

Hmmm, ok. 

Disse ca. 1,5 dl på 3 sek = 3L pr. pr. min og som du sier nok til å fylle en 1,5L flaske på 30 sek. som da rekker til å mate 6 stk. 214 ccm dyser. 

Stusser på "veldig overtrykk". Hvordan vet vi det? 3 bar = 30 meter vannsøyle loddrett opp.
Hvor er det denne bensinen kommer ut? Fra slangen fra returen til bensintrykksregulatoren håper jeg. I tilfellet skal det være ca. 3 BAR bensintrykk i dysegalleriet. 
Å måle kapasitet direkte fra slangen som kommer fra bensinpumpen er nesten helt verdiløst. 
 

Kommer ingenting i retur uansett hvor mye pumpa kjøres uten å få start. Det vil si, noe bensin kommer ut, fordi et par av koblingene bak ved bensinpumpa ikke greier å holde tett for mottrykket. 

Når det gjelder dysene er riktig svar blitt gitt her, altså at de skal åpne uansett overtrykk. Så det meste tyder på at de har "satt seg". Skal prøve å få "klikket" de i gang ved å koble +/- direkte på batteri. Tipset fikk jeg fra Karl hos Emerald :) 

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Tviler meget sterkt på at alle 6 dysene har låst seg samtidig. 

Har du fått noke som tetter systemet så ville nok den ha åpnet på eit par dyser og du ville ha fått litt livstegn i motoren.

Sjekk pulsignal på dysene dine då eg er overbevist på at dei ikkje har signal

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sierrakaren said:

Tviler meget sterkt på at alle 6 dysene har låst seg samtidig. 

Har du fått noke som tetter systemet så ville nok den ha åpnet på eit par dyser og du ville ha fått litt livstegn i motoren.

Sjekk pulsignal på dysene dine då eg er overbevist på at dei ikkje har signal

De har signal. Målt fra dysekontakta til ECU på alle 6 dysene. 

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, grandisjohn said:

Kommer ingenting i retur uansett hvor mye pumpa kjøres uten å få start. Det vil si, noe bensin kommer ut, fordi et par av koblingene bak ved bensinpumpa ikke greier å holde tett for mottrykket. 

Når det gjelder dysene er riktig svar blitt gitt her, altså at de skal åpne uansett overtrykk. Så det meste tyder på at de har "satt seg". Skal prøve å få "klikket" de i gang ved å koble +/- direkte på batteri. Tipset fikk jeg fra Karl hos Emerald :) 

Sier du at hvis du midlertidig kobler en ny slange til returen fra bensintrykksregulatoren, legger den andre enden i en flaske og starter bensinpumpen så kommer det ikke bensin ut? Det SKAL og MÅ det gjøre. Det er derfor jeg nevnte T-stykke og manometer koblet inn mellom slangen fra bensinpumpen og nippelen som er merket med rødt. 
Stødig bensintrykk er fundamentet som alt er bygget på og derfor er det viktig å få klarhet i hva som egentlig skjer her. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...