Jump to content

Bensintilførsel/Trykk.


grandisjohn

Recommended Posts

16 hours ago, grandisjohn said:

Det stemmer. 

A-ha. 
Det er jo slett ikke uvanlig og vanligvis er det fordi bensinpumpen er defekt og eller skadet og derfor ikke klarer å bygge nok trykk til å åpne returen til bensintrykksregulatoren. 
Jeg hadde nok løsnet skurene på BTR eller fjernet den og sett om det kom bensin ut da. 
Uten ett T-stykke og ett manomenter til å måle bensintrykket inn på dysegalleriet, så er vi i antagelsenes land og som vi vet: " Antagelser er moren til alle "F ac k aps." :)  

Med T-stykke og ett manometer kan man også knekke slangen etter T-stykket for å finne bensinpumpens maksimale trykk kapasitet som vanligvis skal være i området 9 - 11 BAR hvis den er i orden.  
 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja..... det kan kanskje se ut som at retur-problemet var et blindspor... I allefall, nå funker det helt normalt, uten å egentlig ha funnet en spesifikk årsak. Kommer bra med bensin i retur helt tilbake til tanken når pumpa kjøres 3 sek. støtvis flere ganger på tenninga.

Menne... motoren får fortsatt ikke bensin. Etter å ha sjekket mer nogrant viser deg seg at alle tre dyse-parene har felles kontakt i alle tre dyse-stikkene i kontakta til ecu. Er vel neppe riktig? Altså alle tre signal-ledningene har direkte kontakt med hverandre. Gjelder muligens +/jord også, men det har jeg foreløpig ikke sjekket. Åkkesom tyder alt på at isolasjonen på ledninger til dyser under plenumkammeret ikke er helt på stell... Litt usikkerhet om dysebankene i ecu kan ha tatt skade av tilstanden...  

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

EFI er i prinsippet egentlig ganske enkelt. :) 
Ingen har noensinne klart å få dårligere resultat en ca. 95% av optimalt med å åpne alle dysene samtidig én gang for hver omdreining på veiven, altså 2 innsprøytninger pr. syklus. Dette enkle prinsippet fungerer så godt at det er utrolig for overraskende for veldig mange.  

I prinsippet trengs det derfor bare 2 stk. ledninger som så grenes ut til alle dysene, en 12V+ og en signal ledning fra ECU / dysedriver. 

Såkalt "timet", sekvensiell injection hvor man bruker mye tid og krefter på å sprøyte inn bensin på en og en sylinder i tur or orden avhengig av ventilposisjonen på respektive sylinder, er i praksis bare moderne dilleri tilpasset dem som har brukt alt for mye tid på å leke med virtuelle dukker i div. bilspill. :D :D  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, RS 1000 said:

EFI er i prinsippet egentlig ganske enkelt. :) 
Ingen har noensinne klart å få dårligere resultat en ca. 95% av optimalt med å åpne alle dysene samtidig én gang for hver omdreining på veiven, altså 2 innsprøytninger pr. syklus. Dette enkle prinsippet fungerer så godt at det er utrolig for overraskende for veldig mange.  

I prinsippet trengs det derfor bare 2 stk. ledninger som så grenes ut til alle dysene, en 12V+ og en signal ledning fra ECU / dysedriver. 

Såkalt "timet", sekvensiell injection hvor man bruker mye tid og krefter på å sprøyte inn bensin på en og en sylinder i tur or orden avhengig av ventilposisjonen på respektive sylinder, er i praksis bare moderne dilleri tilpasset dem som har brukt alt for mye tid på å leke med virtuelle dukker i div. bilspill. :D :D  

Joda... men nå har jeg sjekket +/jord, som også viser seg å ha fått direkte kontakt 😮

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at du har:
1. Løsnet ledningsnettet fra alle dysene og
2. ohmet mellom + og jord på ledningsnettet til dysene og finner at det er kontakt? 

Slik skal det ikke være, nei. Det er jo kortslutning. 
Kobler du noe slikt rett på batteripolene så finner du fort ut hvor kortslutningen er. 

XFI Fuel Injector Harness - Buick V6 - FAST® (fuelairspark.com)
Holley EFI 558-203 Universal 6 Cylinder Injector Harness

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det var da veldig til problemer da 🤔 Bare tenker høyt jeg, dette er nok noe du vet fra før av så ikke meningen å belære deg på noen måte 😉 Om du kobler ledningsnettet for dysene vekk fra ECU, er det fortsatt kontakt mellom + og - om du Ohmér dysekontaktene? I så fall så er feilen lokalt i det ledningsnettet. Om ikke i ledningsnettet så er Emerald som de fleste innsprut, de styrer dysene med - signal fra ECU (trolig 2 banker på en V6) så med en prøvelampe tilkoblet med krokodilleklemmen på ekstern +(fks batteriet) og setter nålen på lampen til - på dysekontakten (om du har funnet ledningsnettet i orden) så skal lampa blinke når du turner motoren. Man kan ta denne testen opp mot utgangen på ECU (signal-pin på kontakten på ECU) men ikke nødvendig om ledningsnettet er funnet i orden. Har du ikke - signal fra ECU så kan det være en skadet dysedriver eller at man kan feilaktig ha slått av eller endret en funksjon i mappet, fks crank rpm, cold start default etc. Hvilken utgave har du, K3, K6 eller annet? 

 

Link to comment
Share on other sites

Målt dyse-utganger i ecu kontakta og til + på releet. Er kontakt. Ikke ohmet. Kun brukt pipesignal-funksjonen på multimeteret. Emerald K3. Tre dysebanker. Dysepar: 1-5. 3-4. 2-6. Om jeg f.eks måler utgangen for dysepar 2-6 får jeg pipesignal på begge de to andre utgangene. Alle tre utgangene piper og på + til rele. Tror ecu er uskadet. Tror den går i protection mode ved kortslutning. 

Har kjøpt nye dysekontakter, ledning, etc. så skal i gang med å lage hele ledningsnettet til dyser nytt.  

Edited by grandisjohn
  • Like 1

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, grandisjohn said:

Målt dyse-utganger i ecu kontakta og til + på releet. Er kontakt. Ikke ohmet. Kun brukt pipesignal-funksjonen på multimeteret. Emerald K3. Tre dysebanker. Dysepar: 1-5. 3-4. 2-6. Om jeg f.eks måler utgangen for dysepar 2-6 får jeg pipesignal på begge de to andre utgangene. Alle tre utgangene piper og på + til rele. Tror ecu er uskadet. Tror den går i protection mode ved kortslutning. 

Har kjøpt nye dysekontakter, ledning, etc. så skal i gang med å lage hele ledningsnettet til dyser nytt.  

Det er full kontakt mellom de to pinnene på dysene så man må derfor alltid løfte dysestikkene av dysene når man skal teste ledningsnettet. 
Hvis vi tenker at man bruker prinsippet med en 4-pinnet wheather Pack kontakt mellom ledningsnettet til dysene og resten av ledningsnettet, (noe jeg anbefaler at du vurderer da det koster lite tid og penger, men gir store muligheter) så blir det:
1. En pinne med 12V + til alle dysene.
2. En pinne med signal til dyse 1 og 5 osv. ikke sant? 
Det skal da kun pipe mellom minus i dysekontaktene i 1 og 5 samt den tilhørende pinnen i wheather pack kontakten, ikke sant?

Forøvrig, hvordan ordnet det seg med returflow tilbake til tanken?
Hva var feil?
 

Quote

Ja..... det kan kanskje se ut som at retur-problemet var et blindspor... I allefall, nå funker det helt normalt, uten å egentlig ha funnet en spesifikk årsak. Kommer bra med bensin i retur helt tilbake til tanken når pumpa kjøres 3 sek. støtvis flere ganger på tenninga.

 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, RS 1000 said:

Det er full kontakt mellom de to pinnene på dysene så man må derfor alltid løfte dysestikkene av dysene når man skal teste ledningsnettet. 

 

 

Ok, så det du sier er at om jeg måler direkte på +/- pinnene på dyser så har de pinnene forbindelse? Og at det på den måten blir riktig med +/- forbindelse målt med tilkoblet dysekontakt? I så fall har jeg da fortsatt ikke funnet ut noen ting, annet enn at det riktige blir å "pipe" med dysekontakter frakoblet dysene. 

Det jeg imidlertid veit, er at dyse-ledningene har veldig sprø isolasjon under plenumkammeret. Det oppdaget jeg allerede i 2009 når dysene ble paret slik de er nå i forbindelse med oppkoblinga av datasprutet. Har faktisk blitt 30 år gammelt, så bør vel byttes ut uansett. Så tar jeg det videre derfra....   

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, grandisjohn said:

Ok, så det du sier er at om jeg måler direkte på +/- pinnene på dyser så har de pinnene forbindelse?

Og at det på den måten blir riktig med +/- forbindelse målt med tilkoblet dysekontakt?
I så fall har jeg da fortsatt ikke funnet ut noen ting, annet enn at det riktige blir å "pipe" med dysekontakter frakoblet dysene. 

Det jeg imidlertid veit, er at dyse-ledningene har veldig sprø isolasjon under plenumkammeret. Det oppdaget jeg allerede i 2009 når dysene ble paret slik de er nå i forbindelse med oppkoblinga av datasprutet. Har faktisk blitt 30 år gammelt, så bør vel byttes ut uansett. Så tar jeg det videre derfra....   

Det stemmer og Emerald er satt opp for høyohmdyser så i nabolaget 12 ohm skal de gi.

Når dysene er tilkoblet ledningsnettet er det fysisk forbindelse i alle retninger så du kan bare finne ut om det er brudd noen steder. 
Setter du 12V+ inn på den ene ledningen som mater alle dysene med 12V+, så vil du faktisk måle 12V+ på alle de 12 ledningene som er tilkoblet dysene hele veien tilbake til ECU. Det er først når ECU jorder signal ledningen for å åpne dysen(e) at du klarer å måle jord der. 
Hvis du jorder en  "test"-ledning som er tilkoblet en av disse jordingsledningene når det er 12v+ inn på felles ledningen, så kommer det aktuelle dyseparet til å åpne, noe du skal kunne høre og kunne kjenne.  

Når dysekontaktene er løftet av dysene, sa kan du "pipe" for å finne ut hva som er sammenkoblet og om det er kortslutninger noen steder. 

Ett høykvalitet ledningsnett er viktigere enn de fleste er klar over. Jeg mener at når man kjøper datasprut, så bør man også kjøpe tilhørende komplett ledningsnett, fortrinnsvis ett i god kvalitet. :) 

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Niks, finner ingen som helst årsak til hvorfor det ikke kommer bensin til pluggene. Har sjekket det som er å sjekke, fram og tilbake og opp i mente uten å finne noen årsak. Men tenker at det nesten bare får vært dysene som ikke åpner. Men hvorfor??? De klikker når de kobles direkte på batteri. 

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, grandisjohn said:

Niks, finner ingen som helst årsak til hvorfor det ikke kommer bensin til pluggene. Har sjekket det som er å sjekke, fram og tilbake og opp i mente uten å finne noen årsak. Men tenker at det nesten bare får vært dysene som ikke åpner. Men hvorfor??? De klikker når de kobles direkte på batteri. 

En test er å løfte av en dysekontakt og sette en prøvelampe mellom dyse 12V+ og batteri minus og deretter ECU boksen og se at den lyser selv når startmotoren går rundt.
 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Føles meningsløst å bruke mer tid på feilsøking. Har røsket ut hele dysegalleriet med ledningsnett. Lager nytt, og sender dysene til analyse/rensing. Om det fortsatt da ikke kommer bensin til pluggene så kontakter jeg Åndenes makt! 

Uansett takker jeg for all hjelp og kunnskap som deles! Det er helt topp 🙂

Edited by grandisjohn
  • Like 1

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Det er uansett smart, kjørte cosworthen lenge på perfekt blandingsforhold og afr låg på 11,8 på full pupp

Etter eg kjøpte nytt ledningsnett så måtte eg justere ned benstrykket då den var nede på 9 tallet på full pupp. Blei sjokkert kor stor forskjell eit ledningsnett hadde og sei.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

On 10/25/2023 at 11:00 PM, Sierrakaren said:

 

 

Etter eg kjøpte nytt ledningsnett så måtte eg justere ned benstrykket då den var nede på 9 tallet på full pupp. Blei sjokkert kor stor forskjell eit ledningsnett hadde og sei.

Oj, såpass ja!

Ser at hovedspleisen til alle + ledninger ikke ser særlig bra ut. Irr på spleisen. Lager nytt ledningsnett fra dyser fram til kontakter ved siden av motoren, og erstatter de med ei 12 pin DTM kontakt. 

20231026_170155.jpg

Edited by grandisjohn
  • Like 1

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hva er vanlig dim. på ledning til dyser? Tenker å bruke 0,75 mm2. Er det å anbefale? Sendte mail til Speeding.se men som vanlig derfra kom det et 3 kilometer langt svar som egentlig ikke gir svar på et enkelt spørsmål. Men de startet i alle fall forklaringa med at det var et godt spørsmål 😃 Livet er ikke for amatører... Dysene er forresten 310cc om det har betydning.  

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, xr4ti said:

Kommer an på strømtrekket ditt. I følge en tabell så kan du på 1 meter 0,75mm2 klare opp til 10-12 amp strømtrekk 

 Hvordan veit jeg hvor høyt strømtrekk som må til?  Jeg veit jo ingenting om hvor mange watt dysene forbruker. Når et svar begynner med,- "Godt spørsmål" lover det sjeldent godt for videre forklaring.. :D 

Edited by grandisjohn
  • Haha 1

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noen elektromann jeg heller så ta dette med en klype pepper og salt men han derre Ohm sier at V/R, 12V/4ohm = 3A og V*I=36W. Har du 8 ohms dyser så blir det 1,5A og 18w. Om jeg ser i rett manual så på side 59 står det 0,5-1,0mm2 som tverrsnitt så stemmer bra med kabeltabellen jeg nevnte tidligere som sier at 0,75mm2 ved 12V og 5A ved en meters lengde burde holde. Det som ikke kommer godt frem er hva som blir det reelle strømtrekket når man har 2 dyser i en bank men uansett tviler jeg du kommer over maks strømtrekk ved 0,75mm2

Emerald K3 Manual draft v057b.doc (emeraldm3d.com)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Der har du svaret, XR4i. Så glemsk jeg har blitt! Har jo den brukermanualen selv, så har tidligere sett åssen det skal være. Har kjøpt riktig ledning da, 0,75 mm2. Takker for hjelp 🙂

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...