Jump to content

T03 turbo


RC 45

Recommended Posts

1,0 -1,2

 

ville ikke ha gått opp til 1,2 selv, men er en del som gjør d !!!!

 

 

Kjører 1.3bar, stage 1 collins, grpA pakning, 3"mongoose, Kn, og org (blå) 4x4 dyser, Rs 500ic og det funker fint for meg.

:P :P :P

 

Men med stander gule 2wd dyser fikk eg tenningsbank og smelta 2 plugger (3 og 4) på 1.1bar på samme oppsett. :angry: :angry:

Link to comment
Share on other sites

Tja, har du bensin nok (lambdameter er en fin ting...) kan du vel stort sett lade til kompressorbladene hagler rundt øra på deg. En tidligere kollega var oppe i 2,2 bar i peak, men kjørte 1,8 til daglig. Selv peaker jeg glatt min T3 til en volvo fort over 1,5 bar uten at den hyler nevneverdig. På min gamle RST var det litt verre, den hylte ut i nød da måleren passerte 1,5... :P

 

Det er vel ikke å anbefale å kjøre noe spesiellt over 1bar på en cossie, men med nok bensin burde det holde en stund oppunder 1,5bar.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Guest Indset

Min turbo maks peaker på 1.6 bar men stabiliserer seg på ca 1.3 bar etterhvert.

Turboen min holder sikkert ikke så lenge men bare jeg får kjørt litt på bane den

5 og 6 august så skal jeg være glad til. Skal jo oppgradere til et steg 3 i vinter. :P

Link to comment
Share on other sites

Cossie2wd var den eneste med et fornuftig innlegg her

 

1.5 bar på en t3 ? Ja det står vel kanskje det på målern men :P

 

Og korfor det da?? :blink:

 

Eg er no ærleg med det eg skriver for dette er utprøvd og kjørte faktisk

40000km med dette oppsettet UTEN problemer.. :P :P

Link to comment
Share on other sites

Guest -Maverick-
:blink: hva er egentlig vitsen med å tyne steg 1 trim sååå ***** som enkelte skriver her??? har du ikke råd til å kjøpe større dyser så har en hvertfall ikke råd til å tøye grenser på denne måten heller. svaret til trådstarter her er enkelt fra mitt ståsted. over 1 bar så er det like greit å handle inn grønne dyser,3 bar map og ny chip. syvers har til grei pris tenker eg ;) jeg har dette på org 2wd turbo.turboen klarer å slite seg opp i 1,5 bar men har ikke noen som helst mulighet til å holde dette oppover i registret.
Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Tenk litt over det at 1.5 bar på en T3 er ikke så veldig mye kontra en T4 f.eks.... Alle prater om Turbotrykk men svært få tenker på luftmengde.... Større turbo=mer luft på samme trykk!

Link to comment
Share on other sites

Guest -Maverick-

1,5 bar er vel fortsatt 1,5 bar uansett hvilken turbo som leverer??? eneste som kan spille noen rolle er tempen

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært diskutert utallige ganger før. Om vi ser bort fra baktrykk og temperatur så er fysikken klinkende klar: Det flower IKKE mer luft inn i motoren om du har 1,5bar i plenum fra en stor kompressor enn om du har 1,5bar i plenum fra en liten kompressor.

 

Ufravikelig er 1,5bar i plenumkammeret akkurat det samme som 1,5bar i plenumkammeret, uansett om det kommer fra en liten turbo, stor turbo, skruekompressor, mekanisk sentrifugalkompressor eller hva annet du kan finne på å dytte lufta inn i motoren med.

 

En liten kompressor vil utvikle litt mer varme enn en stor kompressor av samme type design. En liten og responsiv eksosturbin vil gi mer mottrykk og dermed lavere fyllingsgrad enn en stor eksosturbin, men som sagt, det har fint lite med kompressoren å gjøre.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Snakker bare av egen erfaring her jeg....

 

En kompis f.eks : Helt org cosworth 2wd motor med 290 chip... han kjørte 1,2 og jeg sa utallige ganger til han at han burde gå ned til 1,0, men neida... Han ga ****... Et par dager siden gikk motoren til hel%¤#=....

 

gjør f,en å dere vil og se å som skjer !!!!!

 

Kanskje deres motor er bedre, men en gang skjer d uansett !!!!

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært diskutert utallige ganger før. Om vi ser bort fra baktrykk og temperatur så er fysikken klinkende klar: Det flower IKKE mer luft inn i motoren om du har 1,5bar i plenum fra en stor kompressor enn om du har 1,5bar i plenum fra en liten kompressor.

 

Ufravikelig er 1,5bar i plenumkammeret akkurat det samme som 1,5bar i plenumkammeret, uansett om det kommer fra en liten turbo, stor turbo, skruekompressor, mekanisk sentrifugalkompressor eller hva annet du kan finne på å dytte lufta inn i motoren med.

 

En liten kompressor vil utvikle litt mer varme enn en stor kompressor av samme type design. En liten og responsiv eksosturbin vil gi mer mottrykk og dermed lavere fyllingsgrad enn en stor eksosturbin, men som sagt, det har fint lite med kompressoren å gjøre.

 

hmmm...kjørte med en t-3 med trim 60 kompresordel i maaange år på 1,6 i ladetryk uten noe problem med topp-pakning og div. monterte så en en t34 steg 3 med 63 eksos del,kjørte da med 1,4 i trykk,men topp-pakningen gjikk samme kvelden,og mange ganger etter det også...så jeg tror det har noe med MENGDE alikevel jeg...

Link to comment
Share on other sites

Hm jeg stiller gjerne en 600 hk netics turbo til utleie til den som vil, lad 1.5 kg med den og motorn deres vil ganske fort gå til H¤%#%

 

tror ikke jeg bremser 500 hk med en t3 på 1.5 kg trykk selv om jeg bremser 500 hk på en t4

Link to comment
Share on other sites

KJære vene da, se på den enkle fysikken folkens. Om vi ser bort fra temperatur og baktryk bestemmes mengden luft motoren får av turtallet og trykket i plenumkammeret. Jeg er VIRKELIG interessert i å høre hvorfor dere tror motoren sluker mer luft med samme ladetrykk om kompressoren som sitter i andre enden av slanger, rør og cooler er større. Kan gjerne se på dette som en utfordring.

 

Er det ingen her som har hatt enkel fysikk på skola? En kompressor komprimerer lufta til et nivå der luftmolekylene sitter tettere sammen enn før komprimeringen. Dette måler vi i vår sammenheng i bar. Vær så snill å forklare hvordan en kompressor kan få eks. en liter luft til å romme flere molekyler enn en annen kompressor, når begge opererer med samme trykk. Anyone...?

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

:blink: hva er egentlig vitsen med å tyne steg 1 trim sååå ***** som enkelte skriver her??? har du ikke råd til å kjøpe større dyser så har en hvertfall ikke råd til å tøye grenser på denne måten heller. svaret til trådstarter her er enkelt fra mitt ståsted. over 1 bar så er det like greit å handle inn grønne dyser,3 bar map og ny chip. syvers har til grei pris tenker eg  ;)  jeg har dette på org 2wd turbo.turboen klarer å slite seg opp i 1,5 bar men har ikke noen som helst mulighet til å holde dette oppover i registret.

 

Det står ikke på pengene, men det er sånn at jeg har en pen orginal bil og har ikke tenkt og gjøre noe mer en et steg 1 trim. B)

Link to comment
Share on other sites

Cossie2wd var den eneste med et fornuftig innlegg her

 

1.5 bar på en t3 ? Ja det står vel kanskje det på målern men :P

Har vært og fått kontrollert turbotrykksmåleren min(hos VS motor)og den viste 0,3 for LITE ! Det er skummelt.Har kjørt med 1,2 bar og 270 chip siden ifjor. Har nå chippa og satt på grå dyser,kjører med 1,5 bar ,org pakn.(Blåtopp motor)Bremser nå 290hk-420nm. dok.

Link to comment
Share on other sites

Guest -Maverick-
:blink: hva er egentlig vitsen med å tyne steg 1 trim sååå ***** som enkelte skriver her??? har du ikke råd til å kjøpe større dyser så har en hvertfall ikke råd til å tøye grenser på denne måten heller. svaret til trådstarter her er enkelt fra mitt ståsted. over 1 bar så er det like greit å handle inn grønne dyser,3 bar map og ny chip. syvers har til grei pris tenker eg  ;)  jeg har dette på org 2wd turbo.turboen klarer å slite seg opp i 1,5 bar men har ikke noen som helst mulighet til å holde dette oppover i registret.

 

Det står ikke på pengene, men det er sånn at jeg har en pen orginal bil og har ikke tenkt og gjøre noe mer en et steg 1 trim. B)

 

vel,da bør du iaffal ikke tukle så mye hvis du fortsatt vil ha org motor ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest -Maverick-

nå har jeg liten greie på baktrykk og sånt,men om noen kunne forklart hvordan dette kan gjøre at mer luft kommer inn i sylideren ved samme trykk hadde det vært veldi greit.om dette er tilfellet må jo den lille turboen fungere som en propp i eksosen,og har litt vondt for å forestille meg akkuratt det.ingen som har bremsa samme trykk med likt oppsett og 2 forskjellige turboer?

Link to comment
Share on other sites

Det her er egentlig ikke noe å diskutere, t3 turboen er bygd for 0.8 i trykk og kan presses opp i 1.1 trykk maks.

 

har dere ikke råd til trim så gi **** å trim. det blir bare dyrere for dere til slutt.

 

Folk som kjører rundt med gule orginal dyser med 1.5 kg i trykk er rett å slett dumme

Link to comment
Share on other sites

Har vært og fått kontrollert turbotrykksmåleren min(hos VS motor)og den viste 0,3 for LITE ! Det er skummelt.Har kjørt med 1,2 bar og 270 chip siden ifjor. Har nå chippa og satt på grå dyser,kjører med 1,5 bar ,org pakn.(Blåtopp motor)Bremser nå 290hk-420nm. dok.

 

 

Tror du misforsto hva jeg skrev litt. men men

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...