Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Hei! Da har jeg skiftet over fra benk til "passasjerstol". 😊 Hadde en hendelse der bilen min ble parkert i hengerfestet pĂ„ en lastebil, sĂ„ jeg mĂ„tte kjĂžpe meg en delebil. Passasjersetet er et sjĂ„fĂžrsete som jeg tok fra delebilen. Det er "bolt on" da hullene er klare i karroseriet, men mĂ„tte gjenge opp det siste hullet til den siste bolten da dette originalt ikke er i bruk. (Husker ikke type gjengetapp som ble brukt) Armlenet er da ikke mulig Ă„ sette over pĂ„ den andre siden da festet som er montert i ramme-ryggen er spesifikk til den siden det er montert. SĂ„ dessverre er ikke armlenet pĂ„ rett side, men det er god plass mellom armelenet og b-stolpen sĂ„ det er ikke et problem. Er ogsĂ„ mulig Ă„ demontere armlenet sĂ„ dette ikke er i veien, men det er montert hos meg. NĂ„r dette er sagt sĂ„ skal det etter lovverket registreres hos SVV om ombygging. Selv om det er fra 3 til 2 seter. Dette er ikke gjort hos meg enda, men det skal utfĂžres Litt sent for deg med denne informasjonen, men kan vĂŠre noen andre vil like Ă„ vite
  3. Last week
  4. 2007 modell 155 000 km 270 HK Bilen befinner seg i Larvik. Trolig en av svÊrt fÄ registrerte Mondeoer i Norge med denne motoren. Det stÄr en 5 sylindret bensin 2,5 liter med turbo, orginalt 220hk. Denne har steg 1 programvare, og yter ca 270hk, som gjÞr den svÊrt artig Ä kjÞre med tanke pÄ det "ordinÊre" utseendet. Dette er den samme motoren som stÄr i Focus ST. Motoren er forÞvrig ogsÄ Ä finne i S-max og Kuga. Har selv hentet denne i Sverige. Har kun sett en slik bil tilsalgs pÄ finn.no de 3 siste Ärene. Selger bilen da jeg har for mange biler for Þyeblikket, og denne krever litt innsats og interesse for Ä fungere optimalt. Har slitt med sporadisk motorfusk som det er brukt endel tid pÄ Ä finne ut av. Det er skiftet endel deler I forbindelse med dette, coiler, tennplugger og LuftmengdemÄler blant annet. Problemet er fortsatt ikke helt borte, men har blitt bedre. I fÞlge live data fÄr motoren for mye bensin, noe som avslÞres av den orginale bredbÄndslambdaen som motoren har montert orginalt. Denne er forÞvrig ogsÄ skiftet ut for Ä utelukke feil. Det forsvinner noe kjÞlevÊske over tid, trolig fra radiator og noen slanger i forbindelse med motorvarmer, har sett rester av frostvÊske pÄ disse stedene. Bilen har hatt en mindre skade pÄ hÞyre bakside, og en fargeblind svensk lakkerer har ikke greid Ä matche orginal fargen da dette ble lakkert. Det er ogsÄ spor i stÞtfanger foran etter en traktor skuff i forbindelse med brÞyting. En brukt stÞtfanger ser jeg ligger pÄ ca 1000 kr til disse. Har hatt noe fuktighet i frontlykter, og problemet ser ikke ut til Ä ha forsvunnet, selv om begge lykteglass er fuget med Tec7. Har hatt en full Lanolin behandling av bilen, der alle deksler, eksos anlegg osv har vÊrt demontert. Har I tillegg fjernet det som var av utvendig Lakk rust og flekklakkert. Selges motvillig, for hÞystbydende.
      • 1
      • Like
  5. Granada LS uten sleggemekk og snarveier? Ser slik ut av hva jeg ser pÄ denne kanalen.
  6. Har du ikke lyst Ä reise alene sÄ ta gjerne med deg noen selv om de ikke kjÞrer Ford. Gardermoentreffene vÄre er Fordtreff i kjernen. Men det er lov bÄde Ä parkere og kjÞre med bil som ikke er en Ford.
  7. Det er veldig enkelt Ä trimme seg bort ja og den vanligste tabben er jo overkamming, altsÄ at man er grÄdig og velger seg en alt for vill trimkam. Da blir resultatet alltid at man mister mye dreiemoment fra tomgang, gjennom hele mellomregisteret og sÄ vinner man kanskje Þrlite rett fÞr turtallsperre. Cosworth med BD16+ kammer er stjerneeksempelet. De fleste gamle motorer har smÄ innsugskanaler tilpasset det bruket en original motor er designet for. Har man dette utgangspunktet er det bare Ä porte ivei. Hvis utgangspunktet derimot er en topp som er designet med innsugskanaler som er for store, som OHC toppen, Cleveland 4V, Volvo 531, BBC rektangulÊrporter og LS rektangulÊrporter, da er sjansene for Ä forbedre noe minimale og sannsynligheten for Ä sabotere hele motoren overveldende. Det er her flÞdebenker blir helt nÞdvendig. Det andre eksempelet er racemotorer som brukes i konkurranse mot andre. Vi vet for lite om hvor DOCH toppen ligger, men siden den fungerer godt med veldig milde originalkammer, sÄ er sannsynligheten for at man kan hente betydelige forbedringer med Ä slipe de originale kammene om til en sintere profil ganske store. LS motorene er ett glimrende eksempel pÄ hvor mye man kan hente pÄ ett enkelt kambytte. Grunnen er gode topplokk og, i performance sammenheng, underkamming originalt.
  8. 1. De fleste velger derfor plan B som er en mer eller mindre tilfeldig universalporting som i beste tilfelle leverer middelmÄdige resultater. - Nemlig. Tipper resultatet ofte hadde vÊrt bedre om de lot vÊre. Etter Ä ha fulgt med pÄ diverse guruer pÄ tuben, Weingartner, Vizard, Salter sÄ er det tydelig at det er nÊr sagt meningslÞst Ä porte en topp uten Ä kunne teste resultater underveis, med mindre det er detaljerte planer som fÞlges. 2. Skal man opp i 160 hp sÄ trenger man ett komplett kamkitt, forgasserkit, grenrÞr, eksosanlegg - Regner med dette gjelder dohc 8v ogsÄ? I alle fall mÄ det org injectionsystemet gjÞres noe med, og det koster penger. Jeg begynte her en gang med tilpassing av mekanisk fordeler mtp bruk av forgassere, men det stoppet opp. Det er leit at motor til k3nn37 her inne ikke ble effektmÄlt da det kanskje er eneste dohc 8v noen gang med spjeldhus?
  9. Penguin Motors gjÞr mye bra arbeid og her er ett godt eksempel. Skal man opp i 160 hp sÄ trenger man ett komplett kamkitt, forgasserkit, grenrÞr, eksosanlegg og ikke minst planet og portet topp i tillegg og dette koster. Grunnen er at en OHC toppen er uvanlig krevende Ä porte slik at resultatet blir en velfungerende topp og dette krever spesialkompetanse og de som har dette tar seg betalt deretter. De fleste velger derfor plan B som er en mer eller mindre tilfeldig universalporting som i beste tilfelle leverer middelmÄdige resultater. Akkurat slik er det. Ingen Þnsker Ä kjenne pÄ den usikkerheten det er Ä gjÞre noe uvanlig og sÄ risikere Ä sitte igjen med ett dÄrlig resultat som takk for innsatsen de har lagt ned i Ä trimme en DOCH motor og derfor velger de heller OHC motoren som fÞles som ett trygt valg selv om resultatet / totalpris sjelden er bra. FÞr eller siden vil noen flÞdeteste en DOCH topp og jeg tipper at den flÞder betydelig bedre enn en OHC topp. Selv om jeg ikke finner opplysningene nÄ, sÄ husker jeg at de originale DOCH kammene er overdrevet milde, ekstra low performance kammer. Det eneste en DOCH motor antagelig trenger er noen trimkammer som har profiler lignende det som med stor suksess brukes i Volvo sine rÞdmotorer, tilhÞrende oppgraderte ventilfjÊrer, ett godt eksosanlegg og ett hjemmelaget, litt grovere og litt kortere 2-1 nytt fremre rÞr mellom eksosmanifolden og eksosanlegget. http://www.atss.planet.ee/kolaladu/ford/Scorpio/DOHC/dohctuning.pdf
  10. Det blir fort noen nyanser hvis man legger inn kostnad i bildet. Finner man brukte forgassere til nice price sĂ„ er det relativt billig og "enkelt" Ă„ fĂ„ feks 160 hk i en ohc, forbeholdt at man gjĂžr litt research. Penguin Motors har vist dette flere ganger. Kostnaden for en dohc vil bli noe annet tror jeg. Skulle gjerne kjĂžrt et prosjekt pĂ„ en slik dohc 8v, men gidder ikke begynne nĂ„r det ikke foreligger noen harde data pĂ„ potensial 🙂 KjĂžrte forĂžvrig en dohc 8v som eneste bruksbil i 12 Ă„r uten problemer med toppakning, sprekt topp eller noen ting.
  11. Ohc topp pÄ en Cosworth bunndel og turbo fungerer ganske bra, men som sugemotor er det i praksis triste greier. Kommer ikke pÄ ett eneste godt whp resultat i farten. I gode gamle dager kunne vi lese bladene Fast Ford og Performance Ford og i ny og ne dekket de forskjellige Engelske bremsetreff. Jeg husker godt at i ett tilfelle var det en Sierra med Doch motor med noen smÄmods som klarte 144 hp som var mer enn det som normalt trimmede OHC motorer presterer i praksis.
  12. Ohc er magre greier ja. SĂ„ litt pĂ„ den Taunusen over her og hvis vi gĂ„r ut ifra hva de estimerer til motoreffekt sĂ„ er det +25hk og +25nm over standard kun med eksosanlegg og en "remapp" Hvis det stemmer sĂ„ er det jo ikke verst🙂
  13. Det spÞrs hva man sammenligner med. For en racemotor er Evo Toppen som passer Volvo rÞdmotoren ett godt eksempel. Andre eksempler er Trickflow sine 4,6L topper, de nyere Hemi motorene til Dodge, Chevy LS motorer og ikke minst Ford sin Godzilla motor. Disse klarer 100 hk/L relativt enkelt. I helt motsatt finner vi en topp designet pÄ 1960 tallet, formentlig i fylla og satt i produksjon som ett lavbudsjett alternativ til eldre og mindre motorer. Det er ingenting pÄ denne toppen som ikke kan kritiseres og det er ingenting som ikke kan forbedres betydelig. Selv etter snart 55 Är og 10 000 vis av forsÞk, sÄ feiler de fleste med Ä oppnÄ 100 hp/L. SÄ elendig er utgangspunktet. Dette er OHC toppen. I denne sammenhengen mÄ jeg argumentere for at DOCH toppen og motoren er en gave fra Ford til de som vil ha en bedre 2,0L motor enn fÞr. Dessverre klarte Ford Ä klÞne det til pÄ flere forskjellige mÄter. 2,3L utgaven har litt stÞrre borring og 91 mm slaglengde.
  14. Earlier
  15. prĂžvde Ă„ blokere egr side. Det funka som f!! skikkelig aks og sprut i motoren ja. Null hakking!! Er nok den ja. Har aldri hatt sĂ„nn motor fĂžr jeg. NĂ„ prater vi 2 liter ja. Takk for tipset!!😀
  16. En kompis av meg sin
  17. Spottet dinna pÄ voss idag.
  18. Det skal jeg prÞve. Jeg prÞver Ä loggfÞre noen verdier i morgen som kommer opp i appen. Kom opp i dag ogsÄ Er en graf som spretter veldig nÄr motoren er kald. og bilen hakker. Kommer tilbake nÄr jeg har skjekket opp
  19. Knipset dette bildet for noen dager siden nÄr kveldsolen var pÄ sitt beste
  20. Det hadde vÊrt gÞy med en langtur, men det blir nok ikke tur pÄ verken denne vestlendingen eller Mondeoen grunnet jobb Men, men... man fÄr heller prÞve en annen gang.... Dere som er der fÄr kose dere og ha en gÞy helg med mye kjÞring.
  21. PÄ vei nedover nÄ[emoji16]
  22. Escort RS Cosworth er dagens fÞrste bil pÄ banen. Det gÄr breit pÄ vÄt asfalt. FÞlelsen av gode gamle dager.
  23. Da har vi hatt noen kveldstimer med rigging her pÄ GMS. Det er nÄ en nattemperatur pÄ 14 grader som er akkurat i grenseland for kun skjorte pÄ. Men det gÄr med god stemning. Du trenger ikke ta med vinterplaggene, men kanskje en jakke sÄnn i tilfelle? Om du synes at Grenland Motorsportsenter er en lang reisevei sÄ kom det nÄ torsdagkveld inn porten en hjulkjÞrt 1991 NSX fra Stavanger. En 34 Är gammel sportsbil som ikke kjÞres pÄ henger. Akkurat i tide til Ä hjelpe til med Ä reise teltet. Akkurat som sist i 2023.
  24. Du blokkerer rÞret, som gÄr fra egr til innsug, pÄ egr siden er det en flens med 2 skruer, skru opp der, lag en platebit i rustfritt, som du skjÊrer til og borer 2 hull til skruene, 2-3mm tjukk holder. Har ikke noe tegning dessverre
  25. Wow, hadde vĂŠrt sykt
  26. Litt OT kanskje, men ble nysgjerrig. Hva er slaglengda pÄ ohc da?
  27. hvordan blokkerer jeg egr-en? det skal jeg gjerne prĂžve dersom det er en grei jobb. sikkert smart Ă„ prĂžve. Kanskje du har en tekning Grcossie.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...