Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Today
  3. Må det være fra Biltema? Du har vel ikke langt til bildeler.no ved Liertoppen kjøpesenter på Lierskogen eller Thansen og Bilxtra. Mens du venter på at hverdagen begynner igjen på tirsdag så lim inn noen regnr fra Volvo på nettsidene så ser du kjapt om det passer eller ikke.
  4. Yesterday
  5. Det haster å få bremseklosser fremme til mondeo mk4 og det er utsolgt på biltema. Er det andre bilmerker som har identiske klosser jeg kan bruke? Volvo?
  6. Last week
  7. Noken som har liggande ein sperre innmat til 7.5’’ diff til overs ? Helst gripper,eaton, quaife går an og. er ikkje ute etter orginalt. Skal i en 3.9 scorpio diff, uten orginal sperrinnmat så litt usikker på om medbringere må gjerast noke med ?😅
  8. For femten-ish år siden satte jeg sammen en ohc turbo som bremsa 272hk på svinghulet. Den kosta meg ca 20tusen alt i alt. Alt sammen var brukte deler bortsett fra kam-kittet. Det var en standard is motor med cosworth 2wd stempler og råder. kent fr30 kam, megasquirt sprut, edis 4 tenning, omsveisa cosworth plenum og en sånn kina-intercooler. Brukte vel en t-3 turbo fra en 4wd cosworth på et hjemmesveisa grenrør og en orginal cosworth bensinpumpe. Fikk vel også tak i en brukt 6-pucka clutch billig. fikk den mappa hos volden. Den gikk riktig så godt den. og det var MEEER enn nok pulver i en ellers dønn orginal sierra som var hardt angrepet av stålorm. Det var masse morro for penga, og jeg lærte mye av det.
  9. Her er det en til musikkvideo med sedan Cosworth og en god del andre gamle Forder. Redbull F1 sjåfør, Sergio Perez, som kjører den også
  10. Er vel i grunn litt sjelden den bilen, ikke bare fargen men at det er en stv ST. Fin bil 👍 Letohallen, ja der har jeg bodd mye ☺️
  11. Har noen funnet løsningen?
  12. Jeg opplever helt det samme selv og har bestilt time på verksted for å få det sjekket. Skjedde meg 4 ganger over 14 dagers periode. Kan melde inn etter at verkstedet har sett på den.
  13. Noen som har en sierra cosworth til salgs? Er lokalisert i trøndelag. Prisklasse tar jeg ut ifra farge, tilstand og effekt:) pling på meg en melding her eller på 46779851 adrian:)
  14. Earlier
  15. Skal ha poeng for kreativiteten og håndverk 👍
  16. Første gang har sett ein bil med 3 stephjul 🤣 Fronten var fin då! Men veldig spesiell kombo 🤣
  17. Tja... jeg vet ikke helt hva man skal si, men pent er det ikke hvis du spør meg🤭
  18. Værsågod, bare hyggelig.
  19. Her i tilfellet du ønsker alternativer for å kunne justere litt for å se hva som passer ditt oppsett best. FMU Rising Rate Fuel Pressure Regulator - RCC Turbos Spa Turbo FMU - Fuel Management (turbogemini.com) Fuel management Unit FMU (laurent-motors.com) 10-100 PSI Adjustable FMU – SPA TURBO USA FMU Tuneable Fuel Management Units Fuel Pressure Regulator Adjustable – Affordable Turbo Kits
  20. Det er ikke den typen nei. 1,2:1 er ingenting i denne sammenhengen vi snakker om her da kapasiteten bare øker med kvadratroten av trykkøkningen. Hvis du øker bensintrykket fra 2,5 - 5 BAR så øker dysekapasiteten bare med 41% som er ca. 0,4 BAR ladetrykk for samme AFR som originalt. (1993 ccm x 1,4 MAP = 2792 ccm praktisk motorvolum. ) Teoretisk trenger man derfor en regulator som leverer minst 6,25:1, men i praksis trengs det betydelig kraftigere saker. Kompressorgutta har allerede løst utfordringen. Du sette en Turbotrykks bleed ventil inn på signalslangen til 12:1 utgaven av denne FMU for å justere 12:1 forholdet ned til det motoren skulle foretrekke i tilfellet 12:1 er for mye Møllers tran. (Det er tross alt fra 3 bar grunntrykk til 9 BAR totaltrykk med 0,5 BAR ladetrykk. ) Fuel Management Unit (FMU) | Vortech Superchargers
  21. Det kommer an på hvilket resultat du er ute etter. Folk flest liker å snakke om disse hestene. Jeg fokuserer først og fremst på noe jeg kaller "Det praktiske motorvolumet" fordi dette betyr MYYE mer for sluttresultatet enn hestetallet. Småtrimmer du en 1993 ccm IS motor så kan bilen aldri akselerere bedre enn hva det praktiske motorvolumet som en 2,0L motor uten trykkladning kan levere. Ikke rare greiene altså. (Tenk turbodiesel uten turbo. :D) Hvis du monterer turbo og intercooler i korrekt størrelse på en 2,0L motor og lader 0,5 BAR bar (1,5 MAP) så akselerer bilen som om den hadde en 3,0L motor. Nå lokale helter lader 2,6 BAR på sine Cosworther så går disse bilene med ett praktisk motorvolum på hele 1993 x 3,6 MAP = 7175 ccm eller da som en 7,2 L motor med 4V topplokk. Dette er grunnen til at de akselererer som de gjør. 0 - nærmere 160 km/t på rett over 7,0 sek. En lokal helt ladet 2,45 BAR på sin 5,4L V8 motor. Dette betyr 18,7L "praktisk motorvolum" som plasserer bilen blandt Norges raskeste registrerte gatebiler. Poenget er at INGENTING kan utfordre en korrekt spec. turbosats. Så vidt jeg vet ligger rekorden i området 3000 hp fra 2,0L 4 sylindret motor med 3 stk. turboer.
  22. https://www.bsrperformance.no/produkt/fule_pressure_progressiv_384_56300771 denne?
  23. Okei vill det da heller lønne seg og hive i is motor og småtrimme denne litt?
  24. Nå ble det mulig å svare på dette spørsmålet også. Det er mye man KAN gjøre og enda mer folk har sagt at man KAN gjøre, men hvordan det objektivt fungerer er noe helt annet. To ting som MÅ! gå i orden. 1. Motoren MÅ få nok bensin. Det enkleste her er en BEGI ultra progressiv bensintrykksregulator, men billig er det ikke. Du absolutt MÅ ha GOD bensinpumpe til en bil med K-Jet sprut eller turbo. Plan B er ett tilleggssprut. 2. Tenningen MÅ retarderes når ladetrykket kommer og den tradisjonelle løsningen som fungerte var en stor dobbeltvirkende vakumklokke på fordeleren. Oljen må kunne renne ut fra turboen og ned til noe. Står turboen høyt nok kan ett rør med slange settes mellom turbo og topp dekselet. I praksis blir det å sveise inn en ca. 70 grades bøy fra ett sykkelstyre eller noe høyt oppe på siden av bunnpannen. En moderne turbo spooler så tidlig og så hardt at ett gammelt originalt sprut ikke klarer å henge med. Motoren går da tidvis magert med for høy tenning og raser. En tradisjonell turbo i god stand som Garrett T3 fra en Volvo eller Cosworth er alltid ett trygt og godt valg.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...