Jump to content

Husk owatrol!!


Anders

Recommended Posts

Veit om en bil i Heddal som får behandling med Owatrol hver eneste vår, så helt bra er det neppe, ellers ville jo ikke det vært nødvendig... hehe

Edited by Loffen

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Brukte epoxy grunning når eg restaurerte Mondeon, å 7ern te dama, men der kom rusta tilbake året etter!

Det er et hælsika uansett hva ein bruker ser det ut til.. Eg har hvertfall best erfaring med owatrol :)

Med skikkelig syregrunning under??

 

Dreiv med rustsveising/rustbehandling i 6 år, og eneste gangen jeg måtte gjøre jobben om igjen, var etter bruk av Owatrol, så ALDRI mer... Holder meg til Brunox jeg...

 

Så sprikende erfaring som dere har her , har jeg opplevd med owatrol også.

 

På forskjellige biler self.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Med skikkelig syregrunning under??

Ja.. bruka kun utstyr fra lakkverksted, å med "lærde" folk i ryggen..

 

Så sprikende erfaring som dere har her , har jeg opplevd med owatrol også.

 

På forskjellige biler self.

 

Eg spørte fleire ruggiser før eg skulle trå te på vingebilen, å eg fikk beskjed om at owatrol var det einaste alternativet osv (men den må tørke leenge!)..

Dette er folk som har restaurert mange biler, lager delene de trenger, å bygger custom biler på bestilling osv!

Samme for meg hva dere bruker..

Funka for meg -_-

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

JA, til Owatrol.

 

Er enig å bruke (epoxy)grunning dersom man har et sendblåst/ strøkent/ platereint karosseri/karosseridel.

 

For oss som driver med gamle Ford'er hender det at det blir tatt noen snarveier; puss litt der, sveis litt der og la litt gammel rust bli igjen der. Og da er det ingenting som slår Owatrol.

 

Har aldri blitt fornøyd ved bruk av Brunox. Men det kan være tilfeldigheter?

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Har aldri blitt fornøyd ved bruk av Brunox. Men det kan være tilfeldigheter?

 

Brunox rett på rust er bare tull! Ok som en midlertidig løsning, men ikke som permanent ruststopper. Det er det ingen slike "rustomdannere" som er. Rusta MÅ fjernes, og kongeproduktene får man her: http://www.chemicals.no/ Meget gode tilbud ut måneden har de også :)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Brunox rett på rust er bare tull! Ok som en midlertidig løsning, men ikke som permanent ruststopper. Det er det ingen slike "rustomdannere" som er. Rusta MÅ fjernes, og kongeproduktene får man her: http://www.chemicals.no/ Meget gode tilbud ut måneden har de også :)

 

Produktene derfra har jeg meget dårlig erfaring med.

 

Dyreste linolja du noen gang kommer til å kjøpe....

 

 

 

"For oss som driver med gamle Ford'er hender det at det blir tatt noen snarveier; puss litt der, sveis litt der og la litt gammel rust bli igjen der."

 

Å? ,det har jeg aldri gjort :whistling:

 

Selv med denne metoden , holdt Verktøykassa (Sierra stv) i 7 år , uten noen ny eksplosjon av rust.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Produktene derfra har jeg meget dårlig erfaring med.

 

Dyreste linolja du noen gang kommer til å kjøpe....

 

NIKS! Har kjøpt diverse produkter derfra i flere år, og jeg kan skrive under på at ferro/corro produktene ikke kan sammenlignes med linolje.. :glare: Tvert i mot er dette blant få produkter som holder hva de lover, og det finnes nok av resultater/tester som BEKREFTER dette, både selvopplevde, fra andre bilforum, fra industrien, og fra chemical teknikk selv. Så hvis disse produktene ikke kan få stå uimotsagt anbefalt på et forum, så er det ingen vits å anbefale noe som helst, men heller forholde seg til den virkelige verden og prøve ut resultatet over flere år selv.

For øvrig er det jo ikke akkurat billigprodukter dette, men i forhold til resultat er det vel verdt pengene :)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

NIKS! Har kjøpt diverse produkter derfra i flere år, og jeg kan skrive under på at ferro/corro produktene ikke kan sammenlignes med linolje.. :glare: Tvert i mot er dette blant få produkter som holder hva de lover, og det finnes nok av resultater/tester som BEKREFTER dette, både selvopplevde, fra andre bilforum, fra industrien, og fra chemical teknikk selv. Så hvis disse produktene ikke kan få stå uimotsagt anbefalt på et forum, så er det ingen vits å anbefale noe som helst, men heller forholde seg til den virkelige verden og prøve ut resultatet over flere år selv.

For øvrig er det jo ikke akkurat billigprodukter dette, men i forhold til resultat er det vel verdt pengene :)

 

Bra for deg at du er fornøyd , men hvordan i heite kan du påstå at andre tar feil når de er misfornøyd med disse produktene?

Har du peiling på hvor mange år jeg har prøvd dette ?

Var du her da jeg brukte produktene?

Har du sett hvordan bilene jeg har prøvd disse produktene på er nå da det har gått noen år?

 

Hvis du undersøker litt grundigere , så finner du ting om både firma og produkter som ikke er så rosenrødt som du fremstiller det.

 

Hvis ting påstås å virke så godt at det ikke er til å tro , er det som regel en god grunn til å ikke tro på det.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

hehe.. jeg merker at jeg blir ikke mer klok på å følge forumet her hva angår kvaliteten på disse produktene, jeg vil bare slippe å rive istykker bilen igjen neste år for å ta samme jobben på nytt xD

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Bra for deg at du er fornøyd , men hvordan i heite kan du påstå at andre tar feil når de er misfornøyd med disse produktene?

Har du peiling på hvor mange år jeg har prøvd dette ?

Var du her da jeg brukte produktene?

Har du sett hvordan bilene jeg har prøvd disse produktene på er nå da det har gått noen år?

 

Hvis du undersøker litt grundigere , så finner du ting om både firma og produkter som ikke er så rosenrødt som du fremstiller det.

 

Hvis ting påstås å virke så godt at det ikke er til å tro , er det som regel en god grunn til å ikke tro på det.

 

Hehe.. nei, men jeg har sett veldig gode resultater fra mange andre hold, og ikke minst egne erfaringer som bekrefter dette i løpet av garantert like mange år som deg, selv om du snakker som om du skulle vært 100 år :D Du er kansje representativ for 5% av de som er misfornøyde. For øvrig ingenting å kave seg opp for dette -_- Norwegian chemical technique hadde ikke hatt den posisjonen i blant annet off shore industrien hvis produktene deres ikke hadde holdt mål ;)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. nei, men jeg har sett veldig gode resultater fra mange andre hold, så du er kansje representativ for 5% av de som er misfornøyde. For øvrig ingenting å kave seg opp for dette -_- Norwegian chemical technique hadde ikke hatt den posisjonen i blant annet off shore industrien hvis produktene deres ikke hadde holdt mål ;)

 

Akkurat dette trodde jeg om disse produktene også , men har fortsatt ikke sett noe som bekrefter at offshore bruker noe annet herfra enn Zinga.

 

Poenget mitt er at en må ALDRI være bastant ang.antirust produkter.

Bare se tidligere i tråden her hvor sprikende erfaringer folk har med Owatrol og andre produkter.

 

Mange som sverger til motorolje med 30% innblandet tectyl også , men jeg har sett biler som har rustet stygt etter en slik behandling , pga underlaget slipper og åpner for luft/fuktlommer.

 

Derfor er det så vanskelig å kunne anbefale bestemte produkter , at man må nesten prøve ut og gjøre seg opp egne erfaringer og meninger.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

hva er mest gunstig å bruke oppe reint metall? (pusset/sveiset/sandblåst) som kan lakkes over uten problemer, og holder en god stund, har hørt syregrunning er tingen :rolleyes:

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Hvis bilen går i salt er det åkke som hvilke produkter man bruker. Ruster garantert etter et par år uansett. Om det ikke er synlig på utsida så pirk litt i guffa så ser du det er brånt under. Men klart, det som gir best resultat er sandblåsing og etter min erfaring epoxygrunning. Skal prøve "syregrunning" ila sessongen og se hvordan det holder.

Link to comment
Share on other sites

Hvis bilen går i salt er det åkke som hvilke produkter man bruker. Ruster garantert etter et par år uansett. Om det ikke er synlig på utsida så pirk litt i guffa så ser du det er brånt under. Men klart, det som gir best resultat er sandblåsing og etter min erfaring epoxygrunning. Skal prøve "syregrunning" ila sessongen og se hvordan det holder.

her i bergen er det jo fa** ikke annet enn salt på veiene :(

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

hva er mest gunstig å bruke oppe reint metall? (pusset/sveiset/sandblåst) som kan lakkes over uten problemer, og holder en god stund, har hørt syregrunning er tingen :rolleyes:

 

Billakkerere sverger som regel til ekte syregrunning , mange synes Hagmans rustgrunning er bra , mange bruker Zink med syregrunning over.

Produkter som Owatrol og den serien i fra Chemical, mener mange at man bør unngå hvis det skal overlakkeres, da de oppfører seg omtrentlig som andre oljebaserte produkter.

 

Skal en lakkere over disse produktene ,trengs det en isolasjonsgrunning som ikke løser opp underlaget føre videre lakkprodukter påføres.

 

Dette kan sikkert være like bra som andre løsninger, men innebefatter mere arbeide.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke bare det er bergen, sierran min var så og si heelt rustfri i høst, mye pga tectyl behandling tidligere men etter vinteren nå og mange timer frem og tilbake på salte veier og E18 er hjulbuene helt voldtatte, får nesten lyst til og sende regninga til staten for bil ødeleggelse.. og vasker bilen minst annahver dag.. -.-

Edited by ///M-Power

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke bare det er bergen, sierran min var så og si heelt rustfri i høst, mye pga tectyl behandling tidligere men etter vinteren nå og mange timer frem og tilbake på salte veier og E18 er hjulbuene helt voldtatte, får nesten lyst til og sende regninga til staten for bil ødeleggelse.. og vasker bilen minst annahver dag.. -.-

 

å vaske ofte er vel egentlig det eneste vi kan gjøre :glare:

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at en må ALDRI være bastant ang.antirust produkter.

Bare se tidligere i tråden her hvor sprikende erfaringer folk har med Owatrol og andre produkter.

 

DET er jeg enig med deg i :) Men brukes norsk chemicals produkter i riktig rekkefølge og etter forbehandling som anvist, så har jeg fortsatt til gode å se rust på behandlede overflater/deler. Har akkurar handlet derfra for fjerde eller femte gang. Tre produkter som skal brukes til å fjerne/rustbeskytte innvendig i taket rundt luka. Først blir Corroflux rustfjerneren penslet på, og får virke i et døgn. Så sprayes det behandlede området med Zinga lu sinkspray (98% rein sink), før det hele blir satt inn med Ferroprimer XP. Kommer ikke til å bekymre meg for rust i taket med det første ^_^

 

For øvrig, understellsbehandling med olje var noe man sverget til på 50-60 tallet. I dag finnes bedre egnede produkter..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

løk..

har hørt dem bruker sitron til å vaske vekk lim med men aldri å bruke løk imot rust :mellow: tror lskken vil feste seg dårlig da.

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Sierra 2,9 mente nok helst at jeg er en løk ;)

skjønte jo det da hehe, men er jo ikke poeng i å gjøre det, folk har egne erfaringer med foskjellige ting, og jeg er ingen exspert, men tror holdbarheten på¨disse forskjellige tingene har en god del med å gjøre hvor man bor i landet, noen steder er det veldig salt som f,eks ved kysten, noen steder høy luftfuktighet, osvosv. også kommer det mye annpå om bilen har garasje å stå i, helårsbil eller sesongbil, hvilke veier dem kjører på mest by,landevei,grusvei, ect.. og ikke minst vedlikehold av bilen iform av vasking osv,,

Edited by rabbit1987

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

skjønte jo det da hehe, men er jo ikke poeng i å gjøre det, folk har egne erfaringer med foskjellige ting, og jeg er ingen exspert, men tror holdbarheten på¨disse forskjellige tingene har en god del med å gjøre hvor man bor i landet, noen steder er det veldig salt som f,eks ved kysten, noen steder høy luftfuktighet, osvosv. også kommer det mye annpå om bilen har garasje å stå i, helårsbil eller sesongbil, hvilke veier dem kjører på mest by,landevei,grusvei, ect.. og ikke minst vedlikehold av bilen iform av vasking osv,,

 

I 2003 overhalte jeg ei forstilling på en Granada. Bilen ble solgt 3 år seinere til kar bosatt på Vinterbro utenfor Oslo. Smådeler, som braketter til stab.stag link boltene, etc ble lagt i Corroflux rustbad fra norsk Chemicals. Lot de ligge natta over, og delene ble helt som nye! Rustbeskyttet så delene med noe jeg mener å huske het FerroFix. Var et blankt stoff, nesten som klarlakk. Til slutt lakkerte jeg delene med vanlig Bengalakk. Sist jeg så igjen denne bilen, på et Granada treff i 2009, benyttet jeg muligheten til å titte litt på åssen ting hadde holdt seg, og forstillingsdelene var akkurat like rustfrie og fine. Og da var bilen tatt i bruk som bruksbil, og kjørt hele vinteren i Oslo-saltet i tre år.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

I 2003 overhalte jeg ei forstilling på en Granada. Bilen ble solgt 3 år seinere til kar bosatt på Vinterbro utenfor Oslo. Smådeler, som braketter til stab.stag link boltene, etc ble lagt i Corroflux rustbad fra norsk Chemicals. Lot de ligge natta over, og delene ble helt som nye! Rustbeskyttet så delene med noe jeg mener å huske het FerroFix. Var et blankt stoff, nesten som klarlakk. Til slutt lakkerte jeg delene med vanlig Bengalakk. Sist jeg så igjen denne bilen, på et Granada treff i 2009, benyttet jeg muligheten til å titte litt på åssen ting hadde holdt seg, og forstillingsdelene var akkurat like rustfrie og fine. Og da var bilen tatt i bruk som bruksbil, og kjørt hele vinteren i Oslo-saltet i tre år.

 

 

Og like bra resultat som du får med dine produkter, får jeg med Brunox... Jeg har også brukt brunox som grunning på bart metall, og selv etter flere år på salta veier og gamle folk som ikke vasker bilene sine regelmessig, er bilene like fine...

 

Jeg sier ikke at andre produkter er dritt, men etter egen erfaring er det Brunox som passermeg best til å oppnå ønsket resultat: Full ruststopp..

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...