Jump to content

Bakhjulsdrag På Escort Mk4? Mulig?


tuszi

Recommended Posts

går gk mekaniske fag nå så kan sveise ja. er vel ikke akkurat mester enda men. veit at det er endel jobb, men synes det hadde vært kult å ha en escort mk4 med bakhjulstrekk

Edited by tuszi
Link to comment
Share on other sites

Håper du er klar over at det er en sinnsykt omfattende jobb å bygge om til rwd. I allefall hvis du skal ha drivaksling og diff bak osv osv. Men har sett flere bilder av rwd erst hvor byggern like greit har byttet ut baksetet med motoren. Det får man nok aldri godkjent i norge dessverre.. tror nok det enkleste/billigste/beste er å beholde framhjulstrekken :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

escort mk 4 chassiet er levert med baktrekker,dvs til banebruk da,var vel en v6 som sto i den da. laget i england dette da.. hørt snakk om kanskje 100 stk eller no..

Link to comment
Share on other sites

Alt er mulig om du vil det nok, men jeg tror du vil få problemer hos biltilsynet. Du blir nødt til å kappe en god del i karosseriet og kan risikere å forandre egenskapene til å oppta kreftene i en kollisjon temmelig drastisk. En saklig søknad til biltilsynet er iallefall første prioritet. Jeg har sett både fiesta og escort bygget om til rwd i England, men de har det litt lettere der borte.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Det ble solgt ca. 200 Mk4 med bakhjulstrekk og 2,8 V6. Ca. 20 av disse havna på gata, resten ble løpsbiler. I 2000 sto det en artikkel i Fast Ford om disse og om en sånn som hadde fått cossie motor. Disse kom i 1990. Chassiset ble bygd om en del, det fikk bl.a en helt ny bunn som ga mye større vridningsstivhet. I Fast Ford sto det noe sånt som at en Mk4 standard var veldig myk og knirka for ingenting. Disse 200 var så stive at du kunne sette jekken hvor som helst under uten å høre et eneste knirk fra interiøret. Utseendemessig var de helt like de vanlige gnagerne bortsett fra to ting. I 1990 var det standard med takluke, disse hadde ikke og tanklokket var flyttet noen cm. Det neste du så var røyken fra bahkhjulene... :)

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Var et firma i england som bygde om mk4 escorter til bakhjulstrekk og cosworth motor. Husker ikke helt hva de het.

 

Gartrac het firmaet :) I aprilutgaven 2005 av Fast Ford er det en reportasje om en av de orginale Gartrac bilene. Er nok en av de siste orginale rwd escortene, da de aller fleste at hatt en kort sjebne i rallysporten.

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Hadde planer en gang, men BT er svært lite villig å godkjenne.

Det er ikke mye styr å bygge om til hel aksel, men kanskje litt mer med delt.

Probleme blir vangen som går på tvers mellom bakhjula. Den må vekk.

Det er dette BT ikke liker. Men hvis bilen skal brukes på bane

er det vel bare å sette i gang.

Å bygge om til hel aksel med 4 link, watt link og coilovers

lønner seg fremfor å styre med delt.

Med riktig oppsett på en hel er det ikke mange tiendeler treigere

med hel iforhold til delt rundt en bane. Er en grunn til at de gamleste escortane

fortsatt vinner løp rundt om i verden.

 

Andreas

Andreas

Link to comment
Share on other sites

har en film av en mk4 med rst motor som er snudd og bygd om te rwd...

Legg ut da :D

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

url til der du fant den .. eller hvis du har serverplass så legg den der og skriv link her :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...