Jump to content

Er Ford-biler problembiler?


Guest foxtrot

Recommended Posts

Guest foxtrot

Er den fleipen om at Ford betyr "Fikses og repareres daglig" sant eller er ford bedre enn sitt rykte? Ruster Ford mer enn sine konkurrenter?

Jeg spør bare

Link to comment
Share on other sites

Detter er bare oppskrytt.. De ruster ikke vesentlig mer enn andre biler på samme alder... min motor har gått 330000km.. så... att det er litt små plukk med gamle biler. vil jo ikke si at de er dårlig... 8)

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

Rykter skapes vel av de som ikke har peiling på bullshiten som renner ut :roll:

 

Dette er en disseregle (husk at alt var ikke like 100% på50/60tallet) på lik linje med eks.hvorfor skoda når du kan gå da?

Jeg hadde ikke lagt ut på NYmaraton om jeg hadde fått nøkla til en Rapid 125... pga noe alle tar for sannhet.

Sammenlign heller ikke 120 med Superb :wink:

 

Må skjerpe holdingen om å ha så lite tro om du vil være innom her :lol:

 

Alt ruster men **** har ********...

Link to comment
Share on other sites

er helt uenig i denne vitsen ja, ford er ikke noe dårligere enn noen andre biler, heller tvert om...

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil til tider si meg enig i denne påstanden om fiksing og reparering daglig. Har hatt to Sierra'er med følgende erfaringer:

 

Den første Sierraen dukket der opp problemer i ny og ne, men ikke verre enn at de var overkommelig å fikse.

 

Den andre Sierraen (den jeg har nå) er helt ræva. Masse problemer som jeg ikke får bukt med. Eks på problemer:

Feilaktig motortemperatur, tenningsbank, jordingsfeil i lysene på venstre side. store feltet med rust under baklyktene i skjøtepukntet (venter bare på at hullet skal komme), litt skjelving på rattet (kun under kjøring og ikke under bremsing, og dette har jeg jobbet mye med og byttet mange deler) og nylig hadde jeg en totalherpet katalysator (all innmat løsnet), men katalysatoren er byttet med en annen brukt!

 

Vil ihvertfall komme med en påstand. Har man en Ford så trenger man en garasje (noe jeg ikke har :( ). Dette er min erfaring.

 

Min forkjærlighet til Ford kommer ikke av at de er feilfrie biler, men det er tøffe bilder som går bra og som ofte tiltrekker seg oppmerksomhet.

Så mitt valg vil uansett alltid falle på Ford!!

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Jeg har helt lik bil til deg, fordman (91 modell da), og mine erfaringer er at bilen har fungert helt feilfritt etter jeg overhalte motoren i jula. fikk bilen på veien igjen første uka i januar, og etter det har den gått helt utmerket.

 

Overhalingen visste jeg jeg måtte ta før jeg kjøpte bilen (fikk den billig).

 

Kanskje det er du som har uflaks, eller så er det jeg som har flaks... :)

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

frode: Men da har jo ikke motoren gått særlig langt etter overhaling. Bare vent til den har dratt endel kilometer. Da tror jeg at du vil merke at slitedeler må byttes, både i motor og understell..

 

Tror egentlig ikke at jeg har hatt uflaks eller du har hatt flaks. Tror det er både og med disse bilene.

 

Jeg har kontakt med flere bekjente som eier Ford og erfaringene av Ford som bil er ulike. Tror nok ikke disse bilene er helt feilfrie..

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg ikke er så veldig imponert over Ford akkurat. Men jeg har ikke hatt noen større problemer heller. Det er mer helheten (eller mangel på det) som ikke er helt 100%. Det rister og skangler. og lekker olje da..

 

Kjøpte ikke cosworth fordi det var Ford, kunne gjerne blitt noe annet med skikkelig med hester. Subaru Impreza GT, Celica GT4 etc.. Men en ting skal Ford ha, og det er at de alltid hittil har laget trimvennlige motorer.

Link to comment
Share on other sites

forden min har vært i daglig (iallefall ukentlig) drift i 34 år uten at jeg eller han som hadde bilen før har hatt de helt store plagene. Når det først er et eller annet som ryker er det stort sett alltid på grunn av slurvete vedlikehold eller grov mishandlig. Tror Ford har såpass dårlig rykte på grunn av at kvaliteten er så varierende at man må ha en del flaks for å finne en som varer en stund

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen

Det finnes selfølgelig "mandagsbiler" hos Ford også. Men det har alle bilfabrikanter, ferrari inkludert. Men en ting skal ford ha; De var tidlig ute med mange typer utstyr på bilene feks. varmetråder i frontruta, kjørekomputer +++ Og da er feilmarginene litt større på slikt utstyr. det begynner å bli gammelt nå. Hvordan vil dagens passat, vectra +++ være om 20år? Bortsett fra at de ikke ruster like lett.... På volvo 850n min holdt ikke bærekulene mer enn 160000km, og da må man bytte komplett bro. DYRT sier jeg bare. 3600,- pr stk. Tror det er alder + km som sliter uansett fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

ABS bremser på Scorpio i 1985. For å nevne andre ting.. ;)

 

Tror det er jøvlig viktig det Bust sier.

Forder har generelt sett vært utsatt for slurvete vedlikehold og/eller grov mishandling. Dette må tas i betraktning.

 

De eneste feilene jeg kan komme på sånn i farten som går igjen på alle(så og si) Forder er:

- Rust i hjulbuer bak

- Bremseskiver som blir ubalanserte i hytt og pine.

- Svetting rundt servopumpen

- Drivaksler som går til helvete ved overdreven senking og høy motoreffekt på 4x4.

 

Ellers er f.eks. Opel kjent for å ruste veeldig mye mer.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Tror det er jøvlig viktig det Bust sier.

Forder har generelt sett vært utsatt for slurvete vedlikehold og/eller grov mishandling. Dette må tas i betraktning.

 

Dette er viktig i sammenhengen.

Se på de som kjører Corolla, Ignis, Almera,626, Legacy etc hvor mange bruker bilen annet enn til transport :?:

Allværsjakke, AP,NAFmedlemskap og et kost/nyttesyn verdig en revisor...

 

Ford er racerbilen for mannen i gata. Basta :!: Tenk racing og Ford er der.

Skifter ofte gaterallytrimeiere som forventer noe mer enn 60kmt i 60sonen og NRKskrika i 1630 på radion.

Alder gjør også noe med serviceheftet i tilegg til hardt bruk. Dårlig kombo :roll:

Men så er ikke FORD en japaner heller. Da hadde alt virket, men sett ut som en saltbørse. Toyota fra 80tallet et syn for øya :D

 

Spørs hvilke forventninger man har og Ford er en bra eller mindre heldig investering...

Link to comment
Share on other sites

er vel en svakheter man bør vite om for å unngå å plages, f.eks registerreima på cvh og kamakselssmøringa på ohc slik at man må bytte hhv tannreim og olje dobbelt så ofte som på andre biler

Link to comment
Share on other sites

Guest Ghia4x4

Ja det er mye plukk med min og. Men altså. Dette er noe jeg allerede visste da jeg kjøpte bilen. Ja, det er problemer, men om den går og går fordi; det er det ingen tvil om. Digg lyd, digg maskin på lange turer, god akks, og enda bedre fremkommelighet. Selv om jeg sikkert har brukt 16-17K i reparasjoner på bilen (har hatt den i 18mnd) så hadde jeg ikke nærmet meg summen av hva en 300 4Matic el. 5-serie 4wd hadde kosta... Jeg trengte en bil som hadde 4x4, som kunne ta barnevogn (uten å brette den sammen + bagasje), og samtidig kunne fungere som en 'ungdomsbil' - uten at den skulle koste over 50K. Og det fant jeg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bånn gass .no

Har hatt 5 Forder på 2 år. Har hatt 3 feil tilsammen på disse bilene.

Dynamo som løstnet. Automat kasse som røyk(hadde gått 468000)

Og at jeg måtte bytte 1.5 m med bremserør. Har en RX-7. denne bilen

har gitt meg gjennomtrekk i lommeboka så japse skal jeg holde meg unna.

Og focus er jo den bilen med minst feil i klassen.

Opel,alt av japse. fransk og italiensk ruster mer enn Ford.

Skal man ha et feilfritt bilhold så kjøp en Ford som ikke er skrudd i filler.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte min første ford i 91 dette var en 78granada 2.3l denne bilen er fremdeles i drift uten noe nevneverdig med rust i.

selvfølgelig har det vært kostnader på bilen i løpet av årene men med tanke på hvor opprustet og ihjælkjørt en japse eller en opel på samme alder vil ha hvært i dag så er dette småpenger å snakke om.

min forige bil var en opel corsa Gsi(94) rusten kom frem over alt,hjulbuer,rundt frontruta og i alle sammenføyningene rundt om på bilen.

denne bilen kosta meg ca 50000 på 1år det er mere en det er kostet på granadaen på snart 20 år.

 

konklusjon: ford er ikke dårligere enn andre biler heller tvert om.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest rskagen

Vell nå har ikke jeg hatt min Sierra så lenge, men den har gått snart 233 000 km, og det har ikke vært noen store feil. Eneste som er gjort er at det er skiftet ventiltetninger. Eller så kjenner jeg en god del som har Ford, ingen har hatt noen store feil, en kar jeg kjenner har en Sierra 1984 mod som har gått snart 500 000km på samme motor. Kan jo også nevne at faderns Ford GPV (Jeep) 1942 mod. ennå går som ei klokke:)

Link to comment
Share on other sites

Ford: En billig brukt bil. (+ deler kan bli dyrt)

 

-Ikke mange sierrar uten rust eller ødelagte støtfangere.

-Ellers er det jo lista lang over hva som kan utbedres.

-En bil for de som liker å mekke biler.

-Kanskje norges rånebil nr1

 

"Hadde jeg vært morten millionær ville jeg kjørt en Caddilac sixteen, i mellomtiden leser jeg haynes og biltema på sengekanten, for ikke å drømme om et nytt luftfilter."

Link to comment
Share on other sites

var litt statistikk i siste veteran & sportsbil. 14% av veteranbilene i registeret deres var Forder, dobbelt så mange som chevrolet på andreplass.

Link to comment
Share on other sites

Ford: En billig brukt bil. (+ deler kan bli dyrt)

 

-Ikke mange sierrar uten rust eller ødelagte støtfangere.

-Ellers er det jo lista lang over hva som kan utbedres.

-En bil for de som liker å mekke biler.

-Kanskje norges rånebil nr1

 

"Hadde jeg vært morten millionær ville jeg kjørt en Caddilac sixteen, i mellomtiden leser jeg haynes og biltema på sengekanten, for ikke å drømme om et nytt luftfilter."

 

Jeg har nesten rustfri sierra (noen småprikker under, bare overflate), så det går an å få de og. Dessuten er det ikke så mye tull med dem, etter den erfaring jeg har hatt.

 

Er ikke biltema og haynes-bøker koselig lesestoff da :lol:

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Ford er GENIALE biler :D , men de må tas vare på når de blir litt eldre, ser man noe som er ikke som det skal være bør man rette på det så fort som mulig :!: , så slipper man at det forverrer seg..

-Gjør man dette helt fra bilen er ny så er de vel i hovedsak GENIALE. :P

 

MEN: hvis en eller flere de tidligere eierne ikke har tatt ordentlig vare på bilen så kan det bli mye faenskap med bilen :evil:

 

-Min bil var ikke tatt ordentlig vare på når jeg kjøpte den, det var tydelig at den forrige eieren hadde bare kjørt den, ikke fiksa på noe, og når det var nok som var blitt slitt og skit, så solgte han den bare.. :evil: :cry:

Så vær obs på slike kjøp!! :shock: :!:

 

Men nå er bilen i nesten helt strøken stand :wink: , men jeg har måttet skiftet en god del deler på den da:(

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest 2.0Fordsierra

min ford har rulla 280 000, kammen ble litt slitn da, så overhaling av toppen no..så god som ny :P

lenge leve!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...