Jump to content

Varmeapparat fungerer kun på 3


Guest haaglin

Recommended Posts

Guest haaglin

Som det står i topic, så har jeg problem med at kun 3'ern fungerer på varmeapparatet, 1 og 2 er helt død. samme på resirkulering også. Bilen er en Ford Scorpio 1990. Noen som har tips til hva som er galt?

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

åpne panseret, finn viftemotoren innunder frontruta og plukk av motstanden, som jeg tror står ca midt på lokket til motoren. Sett i ny og alt skal være i skjønneste orden

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest The_cable_guy

Min funker kun på 3 den og.. men har sjekket trådene.. de er fine.. motstanden slipper ingenting gjennom på multimetereet.. Men er allikevell den eneste koblingen som fungerer når jeg kobler til motor... har sjekket for dårlig kontakt, og det fins ikke..

Prøver å bytte motstand nå og lurer på hvilken ohm den skal ha og hvilken W ?

Link to comment
Share on other sites

Min funker kun på 3 den og.. men har sjekket trådene.. de er fine.. motstanden slipper ingenting gjennom på multimetereet.. Men er allikevell den eneste koblingen som fungerer når jeg kobler til motor... har sjekket for dårlig kontakt, og det fins ikke..

Prøver å bytte motstand nå og lurer på hvilken ohm den skal ha og hvilken W ?

 

Fra mine tre år i Scorpio-seter, var den motstanden der en "forbruksvare".. tror eg byttet den to-tre ganger på hver av bilene... dårlige, rustne kabelsko, er heller ingen fordel,akkurat... Men eg kjøpte alltid bare BRUKTE motstander, så det var gjerne derfor de ikkje varte så lenge..

*Har blitt en JapseJævel* :-D

'73 Datsun 160b

'97 Nissan Maxima

x- '89 Subaru E12

x- '85 Ford Scorpio 2.8 4x4 <--savner!

x- '86 Ford Scorpio 2.0

Link to comment
Share on other sites

Var problemet på begge scorpioene jeg hadde også. Har og sett det på flere scorpioer, så det er en bra forbruksvare på disse bilene.

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest tipetu
Var problemet på begge scorpioene jeg hadde også. Har og sett det på flere scorpioer, så det er en bra forbruksvare på disse bilene.

 

Er det det de kontaktene der?? finner ikke noe annet der jeg hmmm

Edited by tipetu
Link to comment
Share on other sites

Guest tipetu
Er det det de kontaktene der?? finner ikke noe annet der jeg hmmm

 

Skrudde ut platen med ledningene på, og tok noen bilder.. Er vel den dioden i midten sant?

Edited by tipetu
Link to comment
Share on other sites

Guest tipetu
Skrudde ut platen med ledningene på, og tok noen bilder.. Er vel den dioden i midten sant?

 

Kjøpte nettop en sånn ny dritt som det til 600 kr hos kverneland og gjett hva? Den fungerer fortsatt ikke!!

Link to comment
Share on other sites

Guest tipetu
Bare en tanke.. Har du prøvd å bytte selve bryteren..?

 

Den inni bilen? kan det funke da? hmm :mellow: Hadde vært supert..

Link to comment
Share on other sites

Guest tipetu
Jemini.. Hehe, trodde du alt hadde skifta den jeg. ;)

Prøv det nå.

 

Skal se hva jeg får gjort.. Har byttet frontrute og fikk den godkjent i går!! Nå har jeg hentet skiltene tilogmed! Første gang på veien siden februar

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Ser ikke ut til at noen av de forskjellige motstandene er brent, og på hakk 3 så går det jo 12v rett til viftemotoren. Sannsynligvis bryteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Min funker kun på 3 den og.. men har sjekket trådene.. de er fine.. motstanden slipper ingenting gjennom på multimetereet.. Men er allikevell den eneste koblingen som fungerer når jeg kobler til motor... har sjekket for dårlig kontakt, og det fins ikke..

Prøver å bytte motstand nå og lurer på hvilken ohm den skal ha og hvilken W ?

 

Noen som vet svaret på dette? har tilgang til effektmotstandere og slikt, men må vite hvor mange ohm den skal være.

Måler bare 3 megaohm, og det tyder på at den er gåen :P

 

Edit 1: Prøvde meg på en effektmotstand på 0.33ohm, og hastigheten på viften ble perfekt på trinnene :)

men den var bare på 10w, så brente seg iløpet av ett minutt.. :P

 

Edit: 2: Fant i dag ut at det ikke er en motstand, men en varmesikring.. så da blir jobben enklere :P

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest jeantea
Skal se hva jeg får gjort.. Har byttet frontrute og fikk den godkjent i går!! Nå har jeg hentet skiltene tilogmed! Første gang på veien siden februar

 

Hei du! Veit detta blir litt offtopic. Men var det mye slit å bytte frontrute eller?! Burde få gjort det selv. Fikk du tak i noen bra frontrute noe sted? Ny rute er vel svindyrt?!

Link to comment
Share on other sites

Hei du! Veit detta blir litt offtopic. Men var det mye slit å bytte frontrute eller?! Burde få gjort det selv. Fikk du tak i noen bra frontrute noe sted? Ny rute er vel svindyrt?!

 

Har du forsikring som har ruteforsikring (normalt sett min. delkasko) betaler du normalt sett 2000kr i egenandel for ruteskift på verksted.

Å bytte frontrute vil jeg ikke anbefale å begynne med selv viss man ikke har gjort det før. Er ikke det enkleste man begynner med :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest jeantea

Okai. Har delkasko, så da gjelder det bare å få satt den på verksted egentlig. Men Er det noen form for skade på frontrute de ikke dekker? Det er store sprekker i frontruta mi skjønner dere. Og vil nødig sette den på verksted, tro at jeg skal betale 2000, og få en regning på 10000. xD

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...