Jump to content

Rudskogen det nasjonale motorsportsanlegget


and

Recommended Posts

Fikk denne nyheten servert i bilradioen i dag, og når man hører ordet Rudskogen i radioen så lytter man.

Ble faktisk satt ut et lite øyeblikk :mellow: etter at den nyheten var lest opp. Klarer ikke juble.

 

http://www.bilsport.no/nyheter/vis.php?brid=358

 

Alt dette snakket om at vi ikke trenger 3 store baner fordi de ikke har det i Belgia er jo ikke sant. Våler er jo bare en mer avansert glattkjøringsbane. Se http://www.vaalerbanen.no

 

ulwqmkup0.jpg

Og siden hain Tintin eller Giske som han heter i APkretser har sikkert hatt fokuset på profesjonell racing som STCC o.l så skal det nå kjøres profesjonell asfaltracing på hele 2 baner i sørnorge.

Asfaltracing som ikke har noen tradisjon i norge. Det selges ca 90K nye personbiler i året, og 70% er stv. Toppselgere er 1.6L VW og toyota på topp 5listen. Hvilke importører vil da satse på en asfaltserie i Rallynorge?

Luerer på hva tilveksten/rekrutteringen skal være blir det tiltenkt knattekross og gocartsløyfene?

 

 

 

http://www.rakkestad-avis.no/nyhet.cfm?nyhetid=363

- Det kommer til å bety enormt mye for næringsutviklingen og det sportslige utviklingen for hele området – ikke bare for Rakkestad, sier John Thune, som regner med at aktiviteten vil øke betraktelig nå som banen vil bli et nasjonalt anlegg.

Våler nr2?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hva jeg skal mene og tro. Synes det funker greit som det er. Hvis det funker, ikke mekk på det- prinsippet. Er litt bekymret for at Rudskogen kan bli for stor for vanlige folk, at det går ut over Gatebil og andre som leier banen til ikke sportslige formål.

Er kanskje litt pessimistisk, kan jo godt være det blir mye bedre. Håper det.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Hørte på nyhetene istad at motorsportforbundet gikk inn for eggemoen. og at det dermed blir 2 anlegg.

http://www.motorsportforbundet.no/t2.asp?p...09&x=1&a=160673

 

Motorsport på Eggemoen uansett 07.03.2006 Ringerrike Blad

 

Det er fortsatt håp ja. Bra du sier i fra så jeg kan finne litt glede også :)

 

Vet ikke helt hva jeg skal mene og tro. Synes det funker greit som det er. Hvis det funker, ikke mekk på det- prinsippet. Er litt bekymret for at Rudskogen kan bli for stor for vanlige folk, at det går ut over Gatebil og andre som leier banen til ikke sportslige formål.

Vel Rudskogen er jo privateid, og her skal det komme trafikkkjøregård, og mer av komersse aktiviteter i tillegg.

Titter du innom http://www.vaalerbanen.no så er det kjørekurs og events mot bedrifter som er attåt/hovednæringen. Så den er jo omtrent ikke-eksisterende for trackdays for merkesklubber.

Ikke mekk det i stykkerprinsippet ligger litt i bakgrunnen her. Hvilke store internasjonale asfaltracingklasser finner norge interessant?

 

Med eggemoen er det 3racinganlegg, men bare 2track day anlegg for merkesklubber da Våler er racing only. Og siden asfaltracing har eviglang vei å kjøre før det blir stort her i landet så er grasrota oss med skilta gatebil viktigst sett fra mitt ego.

Link to comment
Share on other sites

Guest Coolnissen

Han sa også at departementet har vurdert det slik at det vil være for mye med tre store motorsportsanlegg på Østlandet. d.v.s

 

 

kanskje de tenker på vestlandet snart :lol: "håper" :wub:

Link to comment
Share on other sites

Ja hvorfor må det være så STORT?

 

Litt morsomt at beste bildet man klarte å lete fram av motorsportløp på Rudskogen er gateskilta Forder :D Og kjempeviktig med schumekker Ferrari F1bildet også for dette blir jo framtiden.. :rolleyes: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostfold/5536699.html

Det betyr mye for motorsporten. Nå blir det alt fra olabilløp til Formel 1 her, sier ordføreren.

 

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostfold/5538092.html

- Rudskogen ble valgt fordi de allerede har et operativt anlegg. Planene viser også at dette blir et godt tilrettelagt sted for barn og unge. I tillegg har fylket fremdragende utøvere innen sportene, og ikke minst har Norges idrettsforbund og motorsportforbundet støttet planene, forklarte Giske.

 

Prosjektet har en kostnadsremma på 85 millioner kroner. For disse millionene skal det bli:

 

- En motorcrossbane på to kilometer

- En Enduro-bane på 15 kilometer

- Trilaområde på 400 mål

- En speedwaybane

- Område for go-cart

- Egne barnebaner

- Klubbhus og depot

- og selvfølgelig asfaltbane på til sammen 4,58 kilometer med internasjonale mål og testbane for Formel 1.

 

Synes det som kommer frem her er ganske avslørende. Føler at de som sitter med makten i bilsporten har hatt en nå-eller-aldri-skikkelig baneanlegg, og klora til seg det første og største. Og APregjeringen slipper å svare for miljøvern"ødeleggingen" av rekreasjonsområdet Eggemoen om de valgte det alternativet.

 

Pressemeldingen fra Kulturdept.

http://www.dep.no/kkd/norsk/aktuelt/presse...028/dok-bn.html

I planene ligger også bruk av anlegget for barn og unge.

 

- Vi mener at Rudskogen er det beste alternativet for motorsporten, både når det gjelder breddeaktivitet og å få et anlegg i internasjonal toppklasse.

 

En av verdens beste arkitekter innen feltet, Herman Tilke, har tegnet det nye baneanlegget på Rudskogen. Dette kan gi internasjonal anerkjennelse av anlegget og heve statusen for motorsport.

 

Faller eller står norsk asfaltracing sin framtid på det komplette F1test Rudskogenanlegget?

Om det var så viktig med en asfaltbanetrase av internasjonalklasse hvorfor må man da "sukre" søknaden til kulturdept. med en knattecrossløype som en barn og unge rekrutteringsdel? Hvorfor et slikt altmulig på et sted anlegg?

 

Uten en bra hoppbakke og ildsjeler innen hoppsporten i sitt eget nærmiljø så hadde det ikke blitt noen OLmedalje i gull på Lars Bystøl.

Skulle han kjørt fram og tilbake til nasjonalbakkene i Vikersund for å bli god i barneåra opp til 16 år?

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg der. Det er av samme grunn at Finland og Sverige er mye bedre enn Norge i ishockey. De har flust med haller og rekrutteringen blir bredere.

Jeg takker og bukker når en intsans som motorsportforbundet ønsker flere baner. Det er ikke hverdagskost, så det gjelder vel å smi imens jernet er varmt. Eggemoen-alternativet har flere private investorer som er interessert i å støtte prosjektet. I tillegg 40 minutter fra Oslo, 2 timer nærmere Bergen og Vestlandet, og nærmere Trøndelag enn Rudskogen.

Link to comment
Share on other sites

sørgelig for oss i sør norge at den beste bana i skandinavia ligger i mo i rana men men.

 

har vært der noen ganger ettersom det teamet eg skrur for har vært norgesmestre noen ganger (roadracing)

 

fy for et baneanlegg.er det beste i skandinavia

 

bur forresten på vestlandet så våler er nærmest med 33 mil

Edited by capri-rs

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Aksjonærliste. http://www.norsk-karting.com/newsitem2005-13.htm

 

Vel det har allerede vært 2 ganger konkurs på Rudskogen før Harald Huysman kom inn på eiersiden så private eiere har snudd det til bedre.

 

Får en fin testbane på hjemmebane han Michael Schumacher om ingen andre :D

Link to comment
Share on other sites

Klart det er positivt, men med tanke på at statelige midler bygger en bane som omtrent får monopol i norge er ikke like positivt synes jeg.

Jeg tenker på F1testbane Rudskogen på 4,6km med full internasjonal standard, og så 2,3km Vålerbane uten pitgarasjer og med annleggsbrakker og grusa depot. Blir sterk kontrast dette på norges 2! eneste asfaltbaner :P

 

ACR i nord burde bare bli avskrevet. Den ble bygd som ledd i en omstilling av arbeidsplasser, og ikke med hensyn til norsk motorsport. Skal ikke gå racingløp der i år heller..

 

2006 TERMIN FOR NORSK ASFALTRACING på hele TO norske baneanlegg:

--------------------------------------------------

 

Dato Klubb Status

 

27.-28.mai. Vålerbanen * NC Klasse 2 *

 

3.-4.jun. Rudskogen * NM Klasse 1-2-3 - NC Klasse 1-3-4 *

 

10.-11.jun. Vålerbanen * NM Klasse 2 *

 

24.-25.jun. Vålerbanen * NM Klasse 1-3 - NC Klasse 1-3-4 * NC Shortcar

 

8.-9.jul. Rudskogen * NC Klasse 2 *

 

21.-23.jul. Kinnekulle ring (sverige) * NC Klasse 3 *

 

5.-6.aug. Vålerbanen * Langløp *

 

12.-13-aug. Jæren Amcar Club (gateløp) * NM Klasse 1-3 - NC Klasse 1-2-3 * Shortcar

 

26.-27.aug. Rudskogen * NM Klasse 1-2-3 - NC Klasse 1-3-4 *

 

2.-3.sep. Jyllandsringen (danmark) * NM Klasse 2 *

 

8.-9.sep. Rudskogen * NC Klasse 2 *

 

16.-17.sep. Vålerbanen * NM Klasse 1-2-3 - NC Klasse 1-2-3-4 *

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...