Jump to content

Escort cosworth 4x4


Syvers

Recommended Posts

Jeg har litt lyst på en ganske potent escort cosworth som jeg vet om, men den er bygd om til 2wd.

 

jeg har litt lyst på 4x4 og wrc styling.. da lurer jeg på følgende, hvis jeg handler inn den nye fixit drevsatsen, 7.5 zf diff bak quaife fremdiff med forsterkningsplate, burde det dette være ganske så holdbart? selvfølgelig med ny clutch ++ men hovedkomponenta her må da tåle litt :)

 

Vet om jo om et par escort cosworth i sverige med 600-750 hk som bruker fixit drevsats, han ene bruker mye bilen til 0-402 meter, enda ikke hørt om noe havari. tror faktisk også at den ene escorten kjører med standar differ men quaife innmat i fremdiff..

 

Tilslutt åssen vil bilen fungere på bane ? blir den understyrt eller overstyrt ? sett litt på en potent escort cosworth med 4x4 på div treff i sommer, syns ikke den imponerer i svinga (litt audi takter )

Link to comment
Share on other sites

da lurer jeg på følgende, hvis jeg handler inn den nye fixit drevsatsen, 7.5 zf diff bak quaife fremdiff med forsterkningsplate, burde det dette være ganske så holdbart? selvfølgelig med ny clutch ++ men hovedkomponenta her må da tåle litt :)

 

Det vil vel fungere, men bombesikkert er det nok ikke.

bare ikke finn på å kjøp sinter/av og på clutch, for det er dumt på 4x4.

 

Tilslutt åssen vil bilen fungere på bane ?

 

alle 4x4 er understyrte, så du må jobbe litt mere med å få de ut.

Det er vel også noen med tilsvarende biler som har oppgradert fordelingskasse og har valgt å sette på 50/50 split, da blir det enda vanskeligere å få ut ræva. (audi takter)

men litt sving gass og brems pleier å gjøre susen

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Holdbarhet kommer helt ann på bruk, utclutching av 4x4 ut av sving osv er ikke bra.

 

Og som Mark1 sier, alle 4x4 er understyrt, men med litt jobbing så kan du få noen forrykende sladder.

 

For all del, tro ikke at alle bilene du ser blir brukt, oppfører seg likt med ny fører... :P

Link to comment
Share on other sites

hm Neei spare til en ny slik en istede :)

 

Sikkert billigere en å bygge ford med holdbart 4x4, hjelper ikke å si kommer ann på bruken, det skal brukes hardt, hele vitsen med ett sånnt prosjekt!

 

Hva slags driverk sitter det i otta sag escorten a ? Planken som dem kaller han

bassan sin er jo grp a bil men hva slags system har han ?

Edited by Syvers
Link to comment
Share on other sites

Hva slags driverk sitter det i otta sag escorten a ? Planken som dem kaller han

bassan sin er jo grp a bil men hva slags system har han ?

De har vel begge FFD kasse... Differ er jeg usikker på, hva ble brukt i gr.a bilene stort sett da...? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

9" bak og 7 1/2" forann; samme som wrc, bare uten aktiv styring... Koster flesk, må bytte alt, ingen ting som passer på standard understell, drivaksler, hubbs, bærebroer osv..

Kjøp en komplett Gr.A bil(ca 400 000,-) er mitt tips, Planken sin er oxo en gr A bil som er importert fra Irland(bygd om fra RHD)

 

De har vel begge FFD kasse... Differ er jeg usikker på, hva ble brukt i gr.a bilene stort sett da...? Noen som vet?
Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

9" bak og 7 1/2" forann; samme som wrc, bare uten aktiv styring... Koster flesk, må bytte alt, ingen ting som passer på standard understell, drivaksler, hubbs, bærebroer osv..

Kjøp en komplett Gr.A bil(ca 400 000,-) er mitt tips, Planken sin er oxo en gr A bil som er importert fra Irland(bygd om fra RHD)

Er vel billigst og kjøpe komplett bil ja, da har man jo ett greit utgangspunkt med drivverk og understell. Bare motor som gjenstår for ett verstingbygg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt lyst på en ganske potent escort cosworth som jeg vet om, men den er bygd om til 2wd.

 

jeg har litt lyst på 4x4 og wrc styling.. da lurer jeg på følgende, hvis jeg handler inn den nye fixit drevsatsen, 7.5 zf diff bak quaife fremdiff med forsterkningsplate, burde det dette være ganske så holdbart? selvfølgelig med ny clutch ++ men hovedkomponenta her må da tåle litt :)

 

Vet om jo om et par escort cosworth i sverige med 600-750 hk som bruker fixit drevsats, han ene bruker mye bilen til 0-402 meter, enda ikke hørt om noe havari. tror faktisk også at den ene escorten kjører med standar differ men quaife innmat i fremdiff..

 

Tilslutt åssen vil bilen fungere på bane ? blir den understyrt eller overstyrt ? sett litt på en potent escort cosworth med 4x4 på div treff i sommer, syns ikke den imponerer i svinga (litt audi takter )

 

 

Se hvordan han her (som selger dog-box innmat til T5) redder seg i land:

 

There are simply too many variables to consider when trying to figure out how much power or torque a transmission will take in a particular application. Generally, it can be assumed that with the available upgraded mainshaft, the G-Force T-5 kit will handle roughly 600 hp or 500 ft-lb. or torque in a 3300 lb. vehicle running drag radials at the track with a moderate clutch upgrade.

 

"Moderate clutch upgrade" sier i grunnen alt og er "hemmeligheten" til bedre holdbarhet. Du bør absolutt ha Quaife sitt oppgraderte fremdiff hus. Hvor overstyrt du vil ha bilen justerer du deg til med understellet.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...