Jump to content

Mappet og bremset bilen igår. 22/12-06


Guest Larsern

Recommended Posts

Guest Larsern

Tok turen til Bjørnstad bil igår for en liten dynorunde.

Ble godt fornøyd. :)

Fyller i posten med litt oppsett og slikt senere.

 

Oppsett:

Electromotive tecII datasprut

Precision SC3431E a/r.63 turbo.

YBP T25 blokk borret 0,5mm samt planet. Mahle orginal stempler vektjustert og frest ventillommer.

8,2:1 komp. 2016cc.

"pinto" high pressure/high capacity oljepumpe.

Orginal veiv slipt og balansert.

Orginale råder vektjustert og arp bolter.

Omslipte orginal kammer til egen spec.

Ultra mild porting. Orginal portdiameter, bare litt tilsnygging av "problem områder" og overflate.

Orginalt T25 innsug/plenum/gasspjeld portet.

"rs500" intercooler.

3" mongoose.

Foruten at Autotrim tok seg av borring, fresing av ventillommer og sliping/balansering av veiv, er alt annet gjort av undertegnede. Edit: Har selvfølgelig ikke slipt kammene selv... KM-Cams har slipt kammer.

Mappet også bilen selv i samråd med Kjell på Bjørnstad bil.

 

Stor takk til Kjell og Bjørnstad bil!

 

 

 

411,7hk/6743rpm og 471,7Nm/5353rpm på hjul.

AFR under belastning på 12,5 opp tilogmed 1bar deretter 12 blank

Eksostemp på +-800grader.

 

Klar for action:

 

 

Første full pull på 1bar:

 

 

Tilslutt på 1,8bar. Dessverre litt for liten eksosdel som første til 2,1bar eksostrykk, noe eksoskammen min ikke likte så godt:

 

Edited by Larsern
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hadde jeg bare skjønt de grafene, men slik jeg skjønner den da (tror jeg) så har du 400 hk på 4500omrdreininger? eller er jeg helt på vidden, er ikke denne litt "treg" i spoluppen da? er jo ikke noe bra da? ikke skyt meg nå.....hehe kommer med bremsing jeg og snart larsen, det gøye er jo at meg og deg viser folk nå at det er mye gøy med t-25 motoren og som alle ikke har troen på

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

WingDude:

Takk. :)

Dette er på hjula, ja. Korrigert etter DIN std. Som cossie power skriver gir ikke Bjørnstad bil ut noe annet enn hjuleffekt da det er kun det som er 100% korrekte tall. Antatt motoreffekt/Nm blir ca 470hk og 540Nm med forsiktige 12% tap i drivverk.

 

Åshøgda-raceway:

Takk, takk. Synes det selv også og fikk skryt av de på Bj.bil også. Det holder til mitt bruk. :) Takk igjen.

 

vinge87:

Jeg tror du bytter om kurvene. Grønn=effekt. Blå=dreiemoment. Nm= venstre søyle. Hk på høyre side.

Da ble vel spoolup litt bedre? :) Men en annen ting er at Dynapacken har lineær rampspeed, slik at motoren får øke turtallet litt for lett på lave turtall slik at maks turbotrykk nås litt senere enn på gaten i fjerde gir og tyngre. Denne ladekurven stemmer ca. med 3.gir .

Har man T25 motoren med M8 pinnebolter til kammene er dette den beste motoren til trimming opp til 600hk etter min mening.

 

alibaba:

Jo, takk for all del, men hvis du ser på kurven så får den en ekstra liten knekk nedover rett etter 6500rpm. Det var da eksostrykket begynte å løpe fra resten av motoren og effektkurven flatet ut.

Det er en Precision SC3431E a/r.63 Til denne motoren ble kompressoren litt større enn nødvendig og eksosdelen litt for liten.

Edited by Larsern
Link to comment
Share on other sites

grattulerer med gode trall,

 

fy, dette er nok en skikkelig god motor, er ganske sikker på at denne tar mange som har 600skryte hester.. har du noe mere spec på bilen, utveksling og understell??

 

 

skål!

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

[vinge87:

Jeg tror du bytter om kurvene. Grønn=effekt. Blå=dreiemoment. Nm= venstre søyle. Hk på høyre side.

Da ble vel spoolup litt bedre? :) Men en annen ting er at Dynapacken har lineær rampspeed, slik at motoren får øke turtallet litt for lett på lave turtall slik at maks turbotrykk nås litt senere enn på gaten i fjerde gir og tyngre. Denne ladekurven stemmer ca. med 3.gir .

Har man T25 motoren med M8 pinnebolter til kammene er dette den beste motoren til trimming opp til 600hk etter min mening.

 

 

jeg skal bremse med en garret gt 3071r turbo så blir stili og se forskjellene hvis det er da:) jeg bruker da 2wd manifoil, du har brukt da?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

vinge87:

Ja det blir morsomt og interessant. Men det er jo flere faktorer som påvirker resultatet, som kammer og porting.

Jeg har også 2wd manifold. Bare at jeg har laget ny delen mot turbo med uttak for ekstern wg.

Det er meningen å snekre sammen ett rør i løpet av vinteren.

 

alibaba:

Man må ha uttak ja, og jeg ville ha full "koll" på sakene, så jeg sveiset på en nippel på manifolden kvelden før. Har også eksostemp i manifold.

Link to comment
Share on other sites

et interesant spørsmål for min del: hvordan tror du den gamle turboen din ville ha reagert på dette oppsettet med tanke på effekt og eksostrykk?

 

ellers er det bare å gratulere, bilen må gå vannvittig rått!

 

bare å vente på t5-ras nå, hehe :)

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Det tror jeg ville blitt så og si likt. Det var eksostrykket som indirekte stoppet effekten her da jeg har forholdsvis vasse kammer som ikke liker mottrykk og begge turboer deler samme turbinhjul og hus. Med en snillere eksoskam kunne det kanskje blitt litt mere effekt.

 

Takk. Jeg synes bilen går som bare det.

 

Hahaha. Det er nok på tur... :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
grattulerer med gode trall,

 

fy, dette er nok en skikkelig god motor, er ganske sikker på at denne tar mange som har 600skryte hester.. har du noe mere spec på bilen, utveksling og understell??

 

 

skål!

 

Takker.

Nåh, det er nok ikke bare, bare. Man vet ikke det før det prøves. :)

-88mod. bil. Lakkert i vår i orginal blank svart farge. Senket, foringer. Orginal drivlinje...

Link to comment
Share on other sites

grattulerer med gode trall,

 

fy, dette er nok en skikkelig god motor, er ganske sikker på at denne tar mange som har 600skryte hester.. har du noe mere spec på bilen, utveksling og understell??

 

 

skål!

 

Takker.

Nåh, det er nok ikke bare, bare. Man vet ikke det før det prøves. :)

-88mod. bil. Lakkert i vår i orginal blank svart farge. Senket, foringer. Orginal drivlinje...

 

du får ta turen opp til meg i sommer,det er ikke lange biten :closedeyes: skal ha kaffen klar i verkstedet mitt jeg...

Link to comment
Share on other sites

Grattis med bra tall! Får du litt ketchup på litt over 4000? :lol: Drar saftig opp til 7000 denne tipper jeg! :)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Guest dadda rst

heisan lars,hva betalte du for bremsinga di hos bjørnstad bil???jeg driver å bygger opp en cossie no, skal benkes til våren no.jobber foresten i lag me komisen din rune. å har sett biln din et par ganger,rå bil...

Link to comment
Share on other sites

Dette var artig Larsern.

 

Det er noen saker jeg lurer på:

 

1. Dette nye mellomrøret du har laget mellom manifold og turbo, er det enkelt eller dobbelt løp?

2. Hvilke dyser og bensitrykk kjører du?

3. Hvilken duty cycle kjørte du på 411 hk.

4. Jeg antar at du vil ha dine kam. spec. for deg selv, man hva har du av løft i ØD og hva er LC.

5. Har du målt trykkfall over IC? Du husker vel at trigger hadde 0,2 bar på endel lavere effekt enn det du har.

6. Du har mye å gå på i forhold til eksostemp, så hva var det som satt sluttstrek for deg? IC?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

:blush:

brukte du grenrør? eller?

 

 

Jeg har også 2wd manifold. Bare at jeg har laget ny delen mot turbo med uttak for ekstern wg.

Det er meningen å snekre sammen ett rør i løpet av vinteren.

:blush:

 

 

et bedre spørsmål da, hehe kunne du tenkt deg og prøvd med dette grenrøret http://www.petergproduction.com/9aa534da-5...8922f2-127.html

 

frister velldig å kjøpe det, men er myyye penger vist det ikke viser seg å være bra

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...