Jump to content

Mappet og bremset bilen igår. 22/12-06


Guest Larsern

Recommended Posts

Guest Larsern
Grattis med bra tall! Får du litt ketchup på litt over 4000? :lol: Drar saftig opp til 7000 denne tipper jeg! :)

 

Takk.

Føles ikke like voldsomt som det ser ut på kurven. Med ca3500rpm effektivt register er jeg godt fornøyd med draget.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Larsern
heisan lars,hva betalte du for bremsinga di hos bjørnstad bil???jeg driver å bygger opp en cossie no, skal benkes til våren no.jobber foresten i lag me komisen din rune. å har sett biln din et par ganger,rå bil...

I underkant av 4k.

Hadde sikkert kunne blitt litt billigere hvis jeg ikke hadde mappet selv. Tar jo litt ekstra tid når man ikke jobber med det til daglig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
Dette var artig Larsern.

 

Det er noen saker jeg lurer på:

 

1. Dette nye mellomrøret du har laget mellom manifold og turbo, er det enkelt eller dobbelt løp?

2. Hvilke dyser og bensitrykk kjører du?

3. Hvilken duty cycle kjørte du på 411 hk.

4. Jeg antar at du vil ha dine kam. spec. for deg selv, man hva har du av løft i ØD og hva er LC.

5. Har du målt trykkfall over IC? Du husker vel at trigger hadde 0,2 bar på endel lavere effekt enn det du har.

6. Du har mye å gå på i forhold til eksostemp, så hva var det som satt sluttstrek for deg? IC?

 

1.

det er ca. 40% dobbelt.

2.

Siemens 83lb@3bar. Kjører på 2bar grunntrykk.

3.

Rundt 80-85%. @45grader innsugsluft. Etter vei kommer duty opp i rundt 90% faktisk. Da er også innsugsluften 20grader kaldere.

4.

Hmm. Det er så lenge siden jeg stilte de inn at jeg må finne papirene mine for og vite det.

5.

Nei, men jeg tar ut signal til wg fra kompressorhus, og har helt flat ladekurve opp til maks rpm.

EDIT: Flat etter at maks trykk er nådd seff.

6.

Med 12blank afr er det ikke så enormt mye effekt og hente uten at det spiser litt for mye av sikkerhetsmarginene mine. Kjører med Grp.A pakning og målet var nådd. Det er uansett for liten eksosdel til og hente mere effekt. Og 12,5afr opp til 1bar er det vel liten vits i å forandre til det magrere?

Tror IC er stor nok. Hørte aldri en eneste bankelyd heller, og når effekten økte ved å redusere tenning var det lite vits i å prøve og finne grensen for bank.

Edited by Larsern
Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Nei, slett ikke.

Tenningsmappet var noenlunde bra, men fuelmap ble laget fra scratch. Fungerte greit mappet som var fra før også, men grunnparameterene var litt ute av senter. (litt vanskelig og forklare)

 

Vet ikke hvor mange timer det ble. Med matpause midt under det hele og strul med lambdautstyret før oppstart er det ikke godt å si hvor mange effektive timer med mapping.

Link to comment
Share on other sites

Dette var artig Larsern.

 

Det er noen saker jeg lurer på:

 

1. Dette nye mellomrøret du har laget mellom manifold og turbo, er det enkelt eller dobbelt løp?

2. Hvilke dyser og bensitrykk kjører du?

3. Hvilken duty cycle kjørte du på 411 hk.

4. Jeg antar at du vil ha dine kam. spec. for deg selv, man hva har du av løft i ØD og hva er LC.

5. Har du målt trykkfall over IC? Du husker vel at trigger hadde 0,2 bar på endel lavere effekt enn det du har.

6. Du har mye å gå på i forhold til eksostemp, så hva var det som satt sluttstrek for deg? IC?

 

1.

det er ca. 40% dobbelt.

2.

Siemens 83lb@3bar. Kjører på 2bar grunntrykk.

3.

Rundt 80-85%. @45grader innsugsluft. Etter vei kommer duty opp i rundt 90% faktisk. Da er også innsugsluften 20grader kaldere.

4.

Hmm. Det er så lenge siden jeg stilte de inn at jeg må finne papirene mine for og vite det.

5.

Nei, men jeg tar ut signal til wg fra kompressorhus, og har helt flat ladekurve opp til maks rpm.

EDIT: Flat etter at maks trykk er nådd seff.

6.

Med 12blank afr er det ikke så enormt mye effekt og hente uten at det spiser litt for mye av sikkerhetsmarginene mine. Kjører med Grp.A pakning og målet var nådd. Det er uansett for liten eksosdel til og hente mere effekt. Og 12,5afr opp til 1bar er det vel liten vits i å forandre til det magrere?

Tror IC er stor nok. Hørte aldri en eneste bankelyd heller, og når effekten økte ved å redusere tenning var det lite vits i å prøve og finne grensen for bank.

 

 

Takk skal du ha.

 

Gratulerer med fine tall og ett resultat du kan være godt fornøyd med. Godt jobbet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Sitter har og regner på antatt motoreffekt basert på sannsynlig fuelflow i forhold til de opplysningene du har postet. Ser veldig bra ut. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
Takk skal du ha.

 

Gratulerer med fine tall og ett resultat du kan være godt fornøyd med. Godt jobbet.

 

Selv takk.

:)

 

 

 

Sitter har og regner på antatt motoreffekt basert på sannsynlig fuelflow i forhold til de opplysningene du har postet. Ser veldig bra ut. ;)

 

De faktiske forholdene oppe på Bjørnstad bil lå veldig nært de verdier effekten er korrigert etter også.

18grader ved luftfilter og 1030-1040mB

Link to comment
Share on other sites

Det der så jammen bra ut. Det ser ut som du har 120hk allerede ved 1500rpm, det må jeg si er bra.

 

Jeg ser du kjører med 8.2:1 i kompresjon. Det er ganske høy kompresjon i forhold til det mange "pleier" å bruke når de bygger motor, men du har jo fått ute nesten 500 hester så det må tydeligvis fungere. Slik jeg har forstått det vil en kunne ha høyere turbotrykk og høyere toppeffekt med lavere kompresjon med den bieffekt at det blir mindre bunndrag.

Hva er dine tanker om kompresjonforhold og grunnen til at du valgt slik du gjorde ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Takker!

Du ser nok på feil side. Venstre side er Nm, høyre er hk.

På grafen har jeg ikke 120hjulhester før 3700. Ikke like imponerende, men siden turtallet øker linjært på dynapacken, vil ikke motoren få nok belastning på lave turtall til og få igang turbo like tidlig som på gaten i fjerde gir. Etter veien får jeg fullt trykk før 4000 i fjerde gir.

 

Den er iaf relativt høy til gatekjørt cosworth med 450hk+ og være. Og fungerer gjør det helt sikkert, det var aldri en eneste tenningsbank og høre og når vi fikk 5hjulhk ved å senke tenningen 1grad var det ingen vits i å prøve å finne bankegrensen.

Jeg kjører høyere statisk kompforhold enn "vanlig", men jeg kjører også slemmere kammer enn hva som er vanlig på cosworth. (Skjønt de er langt fra vasse hvis man ser på hvilken som helst annen motor.)

Dette gjør at det reelle kompforholdet når motoren går på nedre halvdel av rpm skalaen ikke er så høyt likevel, slik at det ikke blir ekstreme forbrenningstrykk i mellomregister og tenningsbank. Når det går fort rundt er det vanskelig nok og få god fyllingsgrad så da er ikke det høyere kompforholdet ett problem, heller det motsatte. Man ser dette på kurven også, Nm stiger lenge etter at maks trykk er oppnådd. Bremsepapirer på cosworther med orginale kammer har som regel utforbakke på Nmkurve etter at maks trykk er nådd.

Lav komp muligjør høyere turbotrykk og høyere maks dreiemoment, men ikke nødvendigvis høyere toppeffekt.

Link to comment
Share on other sites

jeg skal bremse motor først i benk, så skal bilen bremses, det blir jo litt interesangt å se forskjellen :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
Aha ja... Jeg ser at jeg så på feil side nå. :)

 

Det ser bra ut uansett syns jeg. Takk for forklaringen.

 

Tnx.

Bilen funker bra og har ikke riktig så mye ketchup-faktor som kurven kanskje kan få en til og tro.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært mulig å fått tennings kurva/grafen din? sånn ruffly tenning opp over ladetrykk og turtall?

Skal i gang å mappe motor, er alltid morro og se hvor langt det er mulig å tøye strikken på tenninga på forskjellige oppsett.

 

Mvh. Kjetil

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
jeg skal bremse motor først i benk, så skal bilen bremses, det blir jo litt interesangt å se forskjellen :)

Det blir meget interessant!

Spes. hvis forutsetningene for sammenligning er tilstede, samme rampspeed, lignende værforhold som temp, luftfuktighet osv.

Åssen cooler blir brukt i benken? Universal 2000hk, eller bilens?

Link to comment
Share on other sites

Kompresjon er tøft, er en motor på gang med komp. på 9 og mål er 750 hk pluss...

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
Hadde det vært mulig å fått tennings kurva/grafen din? sånn ruffly tenning opp over ladetrykk og turtall?

Skal i gang å mappe motor, er alltid morro og se hvor langt det er mulig å tøye strikken på tenninga på forskjellige oppsett.

 

Mvh. Kjetil

 

Det skal nok være mulig. :)

 

Skal fyre opp den gamle lap-topen og dra en "PrtSc" av tenningsmappet. Blir ikke før senere i kveld da.

Link to comment
Share on other sites

Det blir meget interessant!

Spes. hvis forutsetningene for sammenligning er tilstede, samme rampspeed, lignende værforhold som temp, luftfuktighet osv.

Åssen cooler blir brukt i benken? Universal 2000hk, eller bilens?

 

 

tenkte og bruke min intercooler, så det blir reelt tenkte eg, men er ikke sikker på om jeg klarer og vente til alle andre delene er i hus så blir vel til at motor blir montert når jeg får den så da blir jo det bremsing med motor i bilen

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...