Jump to content

Cossiemotor med kompressor


Loffen

Recommended Posts

Kan ikke skjønne at motorstyringa skal ha problemer med ladtrykk fra bunn av, man bruker wastegate på kompresor og, men mere som en overtrykksventil, altså slipper det overflødige trykket tilbake før kompressoren igjen.

En turbomoter er ett bra utgangspunlkt å bygge komprssor på, er jo allerede bygd for å tåle ladetrykk, samme andre veien.

 

VW har jo ikke enerett på kompressor, dessuten finnes jo knapt G60 som ikke er bygd om til turbo, må jo overhale den kompressoren i ett sett.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg ville gått for kompressor. Det er jo noe få har, du har draget fra bunn og du slipper unna problemer med varme. Lader du 1.2 bar tror jeg ikke du kommer til å synes det går dårlig. Og som tidligere nevnt her så kan man jo toppe det hele med turbo også, men man må muligens passe på trykket litt så det ikke blir litt vel ekstremt?

 

Ser at KarKraft har kompressorer fra F150 Lightning for rundt seks norske, men de sender ikke utenfor USA. Mulig de kan overtales? :rolleyes:

 

 

Dette er et tema jeg har tenkt en del på før...

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

en turbo blir drevet av avgassen av motoren(wasted gas) så den vil ikke trekke noe hester av motoren(5-10hk) avhengig av mottrykket som blir i manifolden.

mens en kompressor blir som regel drevet av veivakselen, og vil dermed trekke en del hester av motoren. ca 25-75% avhengig av hvor høyt ladetrykk man skal kjøre.

Link to comment
Share on other sites

en turbo blir drevet av avgassen av motoren(wasted gas) så den vil ikke trekke noe hester av motoren(5-10hk) avhengig av mottrykket som blir i manifolden.

mens en kompressor blir som regel drevet av veivakselen, og vil dermed trekke en del hester av motoren. ca 25-75% avhengig av hvor høyt ladetrykk man skal kjøre.

 

mener du att en turbo som står på eksos siden trekker bare 5hk av motoren kontra en skikkelig grenrør? 75% effekt tap på kompresor høres også mye ut synes jeg....

Link to comment
Share on other sites

en turbo blir drevet av avgassen av motoren(wasted gas) så den vil ikke trekke noe hester av motoren(5-10hk) avhengig av mottrykket som blir i manifolden.

mens en kompressor blir som regel drevet av veivakselen, og vil dermed trekke en del hester av motoren. ca 25-75% avhengig av hvor høyt ladetrykk man skal kjøre.

 

75% effekttap?

Det vil jeg se tall på før jeg tror. I såfall har du en kompressor som er ALT for stor i forhold til motoren din.

Har også litt vanskelig for å tro at en turbo tar bare 5-10hk. %, kanskje.

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

en turbo blir drevet av avgassen av motoren(wasted gas) så den vil ikke trekke noe hester av motoren(5-10hk) avhengig av mottrykket som blir i manifolden.

mens en kompressor blir som regel drevet av veivakselen, og vil dermed trekke en del hester av motoren. ca 25-75% avhengig av hvor høyt ladetrykk man skal kjøre.

 

 

Er ikke alle som er like seriøs tydeligvis, hehe.

 

Skjønner ikke problemet: hvis mannen har lyst på kompressor: more power to you, man. Er vel bare moro at noen tør å gå andre veier. Hadde vært moro å sett det da. Å så lenge du kjører fra kompisen, hva spiller det for rolle hva du ladder med. :lol: :lol:

 

PS: se bare på Polly med Trans Amen.

Link to comment
Share on other sites

Guest andronix

Delta integrale S4 rally bilen hadde jo kompressor og Turbo. Og noe sånn utshalting av kompressor når turbo`n ladet godt,og motsatt... Dette hadde jo vært spenstig på en cosworth.. Korriger meg hvis jeg har feil :blush:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke snøring på kompressor jeg, men har brødre som har god kjennskap, så sammen skal vi nok få til noe, om dette blir noe av... Bestille fra usa er null problem, for kan få slekt til å sende som gave... hehe

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Her er et diagram over Eaton MP62, en som passer motorer fra 2.0 til 4.0 liter volum og den stjeler ikke så mye.

 

eaton_Mp62Graph.gif

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest kaivegard

en turbo har 50% effekt økning mens en kompressor har 100 % effekt økning...

 

i tilleg med en turbo bli det mere slitasje på en motor enn med kompressor... pga turtallet man trenger for å få effekt...

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du snakker om her da ?????

 

tror han snakker om att vist du hadde bytta ut turboen med en kompresor på en cosworth,så hadde effekten blitt mye mindre en orginalt med kompresor enn med turbo,altså da med samme ladetrykket. mulig den har blitt litt mindre,men også helt anneledes,så bilene hadde nok gått like bra tror jeg. :blush:

Link to comment
Share on other sites

tror han snakker om att vist du hadde bytta ut turboen med en kompresor på en cosworth,så hadde effekten blitt mye mindre en orginalt med kompresor enn med turbo,altså da med samme ladetrykket. mulig den har blitt litt mindre,men også helt anneledes,så bilene hadde nok gått like bra tror jeg. :blush:

 

Men med komp er effekten der fra tomgang , med turbo er den ved x antall omdreininger .

Leste en test fra England om en 205 der effekt økningen var 75% fra orginal HK antallet, og som sagt effekt moment er fra tomgangs turtallet :blink:

Link to comment
Share on other sites

en turbo har 50% effekt økning mens en kompressor har 100 % effekt økning...

 

i tilleg med en turbo bli det mere slitasje på en motor enn med kompressor... pga turtallet man trenger for å få effekt...

 

-Hva er de du babler om nå? -Turbo har bare 50% økning??? Tror det er en haug med personer her inne som lett kan bevise at du får mere effektøkning med turbo enn 50%. Jeg har f.eks ca 290 hk på hjulene (Mulig 320-330 imotor) med is-turbo.... -Er vel litt i overkant av 50% det vel?? :wacko:

Edited by Ronny

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

bare se på cosworth 2liter. uten turbo har de sånn ca 120hk med turbo så ligger de HELT orginalt på 204-227hk. Hvor har du dette med 50% fra? det avhenger jo helt på ladetrykket det.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Hva med chip da? Vil tru det må brennes chip spesielt til en motor med kompressor, for å få det optimalt... Går det ann å gjøre mens alt står i bilen eventuellt? Noen som veit???

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Chip er jo det minste problemet da det finnes flere som live mapper chip. Får tilogmed kjøpt ombygging av hjernen din så du kan skrive mapet direkte til chipet mens du holder på. Og uansett så må du jo ha ett nytt chip til hver turbo du tester for å få dette opptimalt. nesten alle steg3 chipene er jo laget til T34 fra escort.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Chip er jo det minste problemet da det finnes flere som live mapper chip. Får tilogmed kjøpt ombygging av hjernen din så du kan skrive mapet direkte til chipet mens du holder på. Og uansett så må du jo ha ett nytt chip til hver turbo du tester for å få dette opptimalt. nesten alle steg3 chipene er jo laget til T34 fra escort.

 

Hehe, da ser ting straks litt lysere ut ja ;)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Etter en hyggelig prat med Steinar Jøranli idag, har jeg bestemt meg for å gjøre alvor av disse ideene... Fikk endel råd og veiledning fra Steinar, så dette kan bli gøy etterhvert ;)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Lurer på datasput til dette prosjektet, og lurer da på om noen typer kommer med bredbåndslambda, så jeg kan følge med på hver sylinder... Noen som har noe kjennskap til diverse typer, og evnt pris/hvor bestille osv...

 

Anyone???

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Etter en hyggelig prat med Steinar Jøranli idag, har jeg bestemt meg for å gjøre alvor av disse ideene... Fikk endel råd og veiledning fra Steinar, så dette kan bli gøy etterhvert ;)

 

Det har vært så mye svada i denne tråden så jeg må spørre.

Hvilken type og fabrikat kompressor skal du bruke?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...