Jump to content

Cossiemotor med kompressor


Loffen

Recommended Posts

Det har vært så mye svada i denne tråden så jeg må spørre.

Hvilken type og fabrikat kompressor skal du bruke?

 

 

Svada?

 

Skal iallefall bruke skrukompressor, og har tenkt på rotomaster, men ikke heelt bestemt enda...

 

Har du noen råd, så kom med de...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Svada?

 

Skal iallefall bruke skrukompressor, og har tenkt på rotomaster, men ikke heelt bestemt enda...

 

Har du noen råd, så kom med de...

 

Så lenge du går for skruekompressor (Lysholmskrue) så blir dette suksess. De beste råd og tips får du nok av Gjøranli. Jeg vil bare si tre ting.

En kompressormotor trenger totalt andre kammer enn en turbomotor.

Dump bør stå før intercooler.

Dette blir bra.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du går for skruekompressor (Lysholmskrue) så blir dette suksess. De beste råd og tips får du nok av Gjøranli. Jeg vil bare si tre ting.

En kompressormotor trenger totalt andre kammer enn en turbomotor.

Dump bør stå før intercooler.

Dette blir bra.

 

 

Takker for råd ;)

 

Kansje du veit åssen kammer jeg burde ha?

 

Noen spess grunn til at dump bør stå foran ic?

 

Har også lurt på vanninnsprøting i kompressor, og dette går vel ann å få kjøpt som komplett kit skulle jeg tru...

 

Tormod

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Lurer på datasput til dette prosjektet, og lurer da på om noen typer kommer med bredbåndslambda, så jeg kan følge med på hver sylinder... Noen som har noe kjennskap til diverse typer, og evnt pris/hvor bestille osv...

 

Anyone???

 

 

her har du et sprut som skal være veldig godt. fikk det i posten i går :D http://www.linkecu.com/products/engine-man...g3-whatdoesitdo

Link to comment
Share on other sites

her har du et sprut som skal være veldig godt. fikk det i posten i går :D http://www.linkecu.com/products/engine-man...g3-whatdoesitdo

 

 

Hadde jo det meste den der... Må vel sitte støtt når man får prisen på denne eller? hehe

 

Kunne brukes sammen med innovate bredbåndslambda, og til å styre eventuell vanninjection... virket jo ideel den der ;)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hadde jo det meste den der... Må vel sitte støtt når man får prisen på denne eller? hehe

 

Kunne brukes sammen med innovate bredbåndslambda, og til å styre eventuell vanninjection... virket jo ideel den der ;)

 

 

Link LEM G3 9.999,-

 

5bar MAP upgrade 900,-

 

Dual Channel Igniter 1.399,-

 

Oppkrav 0-10kg 172,-

 

---------------------------------------------------------------------

 

Sum 12.470,-

 

 

koster litt mer enn MS men... jeg synes ihvertfall programvare og installasjon er veldig bra på det LINK G3 sprutet ;) men er smak og behag som alt annet.

Link to comment
Share on other sites

Jaha? Har null ide på sånt, så alle forslag er velkomne ;)

 

Det absolutt kryr av forskjellige datasprut en kan velge mellom. Før man bestemmer seg er det en fordel å prøve å sette seg inn i hva man vil ha, og iallefall hva man ikke vil ha. Man ser fort at produsentene er uenig om "det meste". Hvilke egenskaper du vil prioritere, det er det som bør bestemme hvilket sprut du ender opp med.

 

Noen er svært opptatt av at man må bruke multitrigger pga den høye nøyaktighet sammenlignet med andre triggere.

Andre sier at dette er ustabile greier med mye støy og tilhørende problemer når det ettermonteres.

 

Noen er utrolig opptatt av at det må være sekvensielt sprut.

Andre sier at det i praksis ikke forskjell i dreiemoment og effekt.

 

Noe skal på død og liv kjøre gigantiske lav ohm dyser og MÅ derfor ha dysedrivere til dette.

Andre mener at flere dyser pr. sylinder er løsningen og sier at lav ohm er en gammel og dårlig løsning.

 

Listen bare fortsetter og fortsetter.

 

Hva er rett for deg??

 

 

Takker for råd ;)

 

Kansje du veit åssen kammer jeg burde ha?

 

Noen spess grunn til at dump bør stå foran ic?

 

Har også lurt på vanninnsprøting i kompressor, og dette går vel ann å få kjøpt som komplett kit skulle jeg tru...

 

Tormod

 

Nei, egentlig ikke.

 

Luften blir komprimert inne i kompressoren og da blir den varm. Når du kjører på f.eks 3000 o/min kommer det varm luft fra kompressoren som må dumpes. Det er en fordel å ikke belaste intercooleren med å kjøre luft som du ikke skal bruke.

 

På endre kompressorer har det vist seg at væske i inn luften øker effektiviteten på kompressoren fordi at væsken tetter småklaringer mellom rotorene. Dette er selvsagt gunstig i forhold til effekt, men ikke noe jeg tror du får bruk for.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Luften blir komprimert inne i kompressoren og da blir den varm. Når du kjører på f.eks 3000 o/min kommer det varm luft fra kompressoren som må dumpes. Det er en fordel å ikke belaste intercooleren med å kjøre luft som du ikke skal bruke.

 

Men dette er vel ikke spesifikt for kompressor, vel? Gjelder vel samme på turbo?

 

 

En annen viktig ting å tenke på med sprut, er brukervennligheten, altså når du skal forandre/mappe. Må vel innrømme at jeg ikke har hverken MS eller annet sprut pr idag, men kommer UTEN TVIL å satse på MS. Har lest masse om det, å skjønner ikke behovet for mer enn den klarer. Just my two cents.

Link to comment
Share on other sites

Men dette er vel ikke spesifikt for kompressor, vel? Gjelder vel samme på turbo?

En annen viktig ting å tenke på med sprut, er brukervennligheten, altså når du skal forandre/mappe. Må vel innrømme at jeg ikke har hverken MS eller annet sprut pr idag, men kommer UTEN TVIL å satse på MS. Har lest masse om det, å skjønner ikke behovet for mer enn den klarer. Just my two cents.

 

 

Har ikke satt meg så godt inn i hva slags muligheter man har med de forskjellige datasprut, men er iallefall enig i tankegangen din om at det må være enkelt å bruke, og at de mulighetene man har med MS, burde være tilstrekkelig for mitt bruk...

 

Får se hva Mydland sier imorra, om kammer og MS :)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Men dette er vel ikke spesifikt for kompressor, vel? Gjelder vel samme på turbo?

En annen viktig ting å tenke på med sprut, er brukervennligheten, altså når du skal forandre/mappe. Må vel innrømme at jeg ikke har hverken MS eller annet sprut pr idag, men kommer UTEN TVIL å satse på MS. Har lest masse om det, å skjønner ikke behovet for mer enn den klarer. Just my two cents.

 

Det er nok det. Husk at en presse drives direkte fra veiven. Dette vils si at på full gass på dette turtallet må kompressoren levere nok luftmengde til at man får det ladetrykket man ønsker. Nå du da slipper gassen og skal holde denne farten stabilt, da må jo all denne luften dumpes, pressen går fremdeles for fullt. Med en turbomotor mister man eksosmengden og turboen nesten slutter å levere luftmengde.

 

Husk da at en kompressormotor han største trykkforskjellen mellom innsug og eksos i forhold til alle motorer. Dette kan bli ett problem i forhold til forbruk pga at man lett blåser bensin rett forbi eksosventilene i overlappet. Det finn sprut som ikke gir bensin før eksosventilen er lukket for å unngå dette problemet.

 

MS er først og fremst billig. Ikke glem at det er poenget med hele sprutet.

 

EDIT.

 

Tenk også på at nå når det kommer E85 i Norge, så er det store fordeler å velge ett sprut som har "dual maps" og mulighet for vippebryter for dash bordet.

Et annet moment er at det selvsagt er en fordel å kunne justere sprutet i forhold til hva den enkelte sylinder faktisk skal ha i stedet for etter gjennomsnittet på motoren.

En 4 syl motor bør da justeres som 4 stk 1 syl motorer og ikke som én 4 syl motor. Cosworth går magrere på syl 2 og 3 og det kan man godt være klar over når man skal velge sprut.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det stemte helt det du sier , burde det jo ikke være behov for dump valve på turbomotorer, men det er det jo som vi vet. Men jeg skjønner hva du sier. Dumpen før IC'en på turbo ville vel kanskje gå utover responsen åsså, nok et problem du ikke har med kompressor.

 

Utifra hva jeg har lest, betyr ikke prisen på MS at den er dårlig, tvertimot, men problemet hvis du kan kalle det det, er at du må gjøre mye selv.

 

E85 ja... Kunne MEGET godt tenkt meg å konvertere, men det er vel litt uaktuelt enda med EN(eller er det 2) stasjoner i Norge. Der er Sverige meget bedre.

 

Ang. ulik blanding på sylindre, er vel dette innsuget som er årsaken. Er det ikke bedre å angripe problemt ved årsaken, istedet får "å jobbe rundt det". Hvis innsuget sørger for ulik blanding, har du jo et problem, selv om sprutet kan kompensere.

Link to comment
Share on other sites

Hva hjelper det med sekvensielt sprut når man kun måler trykket i plenumkammeret(felles MAP-verdi) for hele innsuget, skal man tippe på forskjellene ved alle mulige belastninger?

 

Det der med andre kammer hørtes logisk ut, men hvor mye har det å si for normale effekter på en cossie(200-300 hk), dette kan vel kompenseres for med justerbare kamdrev, men går jo på bekostning av andre ting.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Hvis det stemte helt det du sier , burde det jo ikke være behov for dump valve på turbomotorer, men det er det jo som vi vet. Men jeg skjønner hva du sier. Dumpen før IC'en på turbo ville vel kanskje gå utover responsen åsså, nok et problem du ikke har med kompressor.

 

Utifra hva jeg har lest, betyr ikke prisen på MS at den er dårlig, tvertimot, men problemet hvis du kan kalle det det, er at du må gjøre mye selv.

 

E85 ja... Kunne MEGET godt tenkt meg å konvertere, men det er vel litt uaktuelt enda med EN(eller er det 2) stasjoner i Norge. Der er Sverige meget bedre.

 

Ang. ulik blanding på sylindre, er vel dette innsuget som er årsaken. Er det ikke bedre å angripe problemt ved årsaken, istedet får "å jobbe rundt det". Hvis innsuget sørger for ulik blanding, har du jo et problem, selv om sprutet kan kompensere.

 

Det stemmer helt. Som du vet er varigheten av ett dump kort. Dette fordi at dumpen på en turbomotor kompenserer for en plutselig endring i driftstilstand. Selv om du så bare såvidt rører gasspedalen igjen, så lukkes dumpen pga at turboen har kraftig redusert turtall og leverer redusert luftmengde. Det samme er selvsagt ikke tilfelle med en kompressor, med mindre at motorturtaller også har gått kraftig ned.

 

Om ikke E85 frister så kan man bruke racefuel, f.eks til banebruk, med optimalt resultat.

 

Det er nesten aldri identisk AFR og temperatur sylindrene imellom og derfor vil det uansett være en fordel å kunne justere hver enkelt sylinder individuelt. Det er også andre momenter som spiller inn.

 

Jeg synes at Coswortinnsuget funker godt og har gjort det i over 20 år. Hvor godt disse, "nye superinnsugene" som det skrytes endel av, vil funke og holde over tid gjenstår å se.

Jeg er ikke i tvil om hvem jeg setter pengene mine på.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

bare ett spørsmål når det er snakk om innsug, hva med throttle bodies med en fireveis forgrening på trykkrøret slik at alle sylinderne får samme luftmengde? er dette noe å tenke på? fikk denne tanken for en stund siden når noen snakket om problemer med cossieinnsuget..

Link to comment
Share on other sites

Noen som har sett innsuget som sitter i mazda 323F fra sent på nittitallet? Det ser ut som et grenrør der alle rørene har samme lengde og til slutt ender i spjeldhuset på samme måten som et fire til en grenrør. Et lignende innsug hadde sikkert funka bra på en godt trimmet turbomotor.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da har jeg vært i kontakt med Eaton i USA, Lysholm i Sverige og Mobeck Tekniske, så nå trengs egentlig bare noen som kan lage ett solid grenrør...

 

450hk som jeg hadde lyst på, er ifølge Mobeck vanskelig å oppnå om man vil holde seg innenfor de normer som er oppgitt for deres anbefalte kompressor...

 

Heller vel egentlig mot vanninsprut om jeg skal kjøre kompressor hardere enn det fabrikanten anbefaler, pga ekstrem varme på skruene...

 

Noen som veit om dyktige folk i vest-agder som kan tig-sveise rustfritt, både grenrør og trykkrør mellom kompressor og ic/innsug?

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Spurte du ikkje Mobeck om greinrøyr og då?

 

http://www.mobeck.com/MT/Raceexhaust.asp

 

jo, men han foreslo at jeg skulle prøve å få laget det sjøl, så lenge jeg hadde kunnskapene om det, fordi han måtte spesiallaget ett til meg isåfall, og kom til å bli nesten dobbel pris av det normale...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...