Jump to content

porting av topp


86cosworth

Recommended Posts

Hei.

 

Har gått å fundert på en ting nå.. Blir ikke helt klok på dette, så spørre dere om råd. Mangen av dere her inne sitter inne med masse god kunskap, så derfor håper jeg dere svare :)

 

Som topic sier, porting! Når du porter en topp til en turbo motor så er det jo for å mer plass til luft sant, og tuboen skyver jo inn denne lufta. Men kom til å tenke på sugemotor, etter som jeg tenkte å porte DOHC min. Hvor får jeg den ekstra luften fra? Når en porter en topp vil vel kompresjonen også minke? Eller tar jeg feil nå...? Har jo ikke noe som skyver mer luft til slik som på en turbo motor.

 

Så, visst jeg planer og porter toppen litt, får det noen effekt. Jeg vil jo tro det, men jo mer jeg tenker på det, jo mer ulogisk virker det for meg. På en sugemotor er det jo mest mulig kompresjon som gjelder, eller?

Som dere skjønner ble jeg helt blank, dette gjelder altså IKKE turbo motor, bare sånn for å understreke det.

 

håper på svar...

 

 

mvh

Hans Christian

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Når man porter en topp, så tar man vekk litt gods, slik at at det blir bedre luft gjennomstrømning.

Husk en suge motor, suger luften inn.

 

Dette gjør ikke noe med kompresjonen din.

for og minske komp, så "høvler" man toppen. altså man tar vekk noen mm på bunnen av toppen(der topppakningen ligger)

 

For og få mer hk i en bil, så må følgende skje.

 

-Mer luft og mer bensin må strømme gjennom toppen.

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

akkurat det med å høvle/plane toppen er jo greit nok. Var det med porting jeg funderte sånn på. Trodde meningen var å gi plass til mer luft, å mer luft gir jo mer plass, å mer plass gi jo igjen mindre komp. etter hva jeg klarte å fundere meg fram til..hehe

Men okei, noen her som porter topper? Tenkte jeg skulle begi meg ut pådet selv.. Prøve å feile er jo bra, men litt dumt å måtte sitte uten topp visst det går litt galt :P Noen som har litt info og komme med ?

 

hvilken besintrykks-regulator bør brukes? Må vel stille trykket? Doble pumper er vel heller ikke og forakte?

 

Skal lage eksos og grenrør selv også, starter en tråd etterhvert når ting er på plass i lageret. Må skifte topp-pakning, å da tar jeg alt i samme slengen er planen, dvs, alt utenom grenrør og eksos...

 

Og en ting til, var en kompis av meg som leverte kamakslingen sine til stavanger til en kar, kommer ikke på hva han heter i farten, men han slipte kammene hans. Tror ikke det var som dyrt heller igrunn, jaffal billigere en å kjøpe nye kvasse kammer. Noen her som har kjennskap til denne mannen?

 

For å ØKE kompen høvler man toppen.

 

stemmer, for å forsvare meg så tenkte jeg feil vei..hehe

Edited by 86cosworth

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

Og en ting til, var en kompis av meg som leverte kamakslingen sine til stavanger til en kar, kommer ikke på hva han heter i farten, men han slipte kammene hans. Tror ikke det var som dyrt heller igrunn, jaffal billigere en å kjøpe nye kvasse kammer. Noen her som har kjennskap til denne mannen?

stemmer, for å forsvare meg så tenkte jeg feil vei..hehe

d e nok Ebb... såvidt eg har skjønt e d i stavanger området han holder til.. :blush:

Edited by Peet
Link to comment
Share on other sites

vet ikke om det kom rett fram, men jeg skal porte selv, så trenger litt info så det blir gjort korrekt. Har ikke tenkt å sende toppen noen sted, da blir jeg jo uten bilen i mangen dager.. 2 dager er nok!! <_<

 

back to topic any one??

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

Guest drezz
vet ikke om det kom rett fram, men jeg skal porte selv, så trenger litt info så det blir gjort korrekt. Har ikke tenkt å sende toppen noen sted, da blir jeg jo uten bilen i mangen dager.. 2 dager er nok!! <_<

 

back to topic any one??

 

Såvidt jeg har forstått så er det vanskelig å porte en topp helt 100%. Må bruke noe jeg tror het "air flow meter" slik at du kan måle nøyaktig hvor mye luft som strømmer gjennom hver kanal. Skal være så likt som mulig. Var også endel du skulle kunne for å få til en bra porting, slik at du ikke ender med å få mindre effekt istedefor mer ;)

 

Men du får ha lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

åssen gods er det i den toppen? problemet med porting er å få alle kanaler like, er veldig tidkrevende arbeid.. har prøvd på et par cosworth-topper, men dette er aluminium. tar jeg ikke feil er dohc-toppene støpejern?

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

å pokker.. skulle det være så innviklet altså?! :mellow: Noen som har bilde av en topp før og etter porting..?

Ang. det med bensin..? noen som har erfaringer eller evt kunnskapen?

 

godt vi har ett forum sier bare jeg :)

Edited by 86cosworth

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg har så fryktelig peiling på porting....men jeg vil også være med å mene ting....DOHC toppene er vel utelukkende aluminium....det er vel SOHC toppene som er støpejern...

 

Portingsarbeide foregår i portene....og når man høvler får man et mindre forbrenningsrom, som fører til høyere kompresjon...

 

På en sugemotor tror jeg jeg ville satset på å ta av littegrann for å øke kompresjonen....nettopp av den grunn at jeg tror det er lettere å tjene littegrann mer effekt på det... bakgårdsporting med øks og spade kan fort gjøre at du får mindre effekt( selv om du såklart kan være heldig...sier ikke det :lol: )

 

Møffe her på forumet....eller var det på cosworth.no kan jo masse om disse motorene...søk litt på postene og topicene hans...der kan du lære masse....

 

Sats også på en litt vassere kam....en som altså løfter ventilene littegranne mer...tror det skulle hjelpe litt på effekten på DOHC motoren....men...som sagt...Hør med Møffe...Danske drengen! :blush:

 

Og ti slutt....sett inn en turbo....Mye billigere enn Sugetrimming...og MYE mer HK for pengene.... :closedeyes:

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

for å si den sånn da, så virker dette med porting ikke fullt så enkelt som først antatt..hehe :blush: Men, skulle gjerne lært det, og en plass må mann i grunn begynne. Men får se. Må kanskje ty til hjelp. Kvassere kammer er også på ønske lista, men tror det må bli å slipe org kammene. Litt billigere det, visst det ikke bare er løgn å fanteri det jeg har blitt fortalt da :ph34r:

 

Ang det med å putte på en turbo. :wacko: Nei. Ikke turbo. Har turbo på gullet mitt, nå må det utforskes uten turbo :) Alt må prøves, er det ikke det dem sier a?? :rolleyes:

 

Trenger fortsatt masse info karer. Pøs på med alt dere måtte ha erfaringer med eller kunnskap om :)

 

Går det å ta av den 2mm på toppen? Er ikke noen som har maximum mål vel?

Edited by 86cosworth

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

ikke finn på og porte toppen din selv. pga det er et veldig tidkrevende arbeid og du må ha kunskap, og du må ha de rette verktøyet, jeg vet om flere motorbyggere som har laget seg en jig de setter toppene i før de porter for å få ting 100% og jeg kan legge til det at vist du porter feil så er toppen bare og kaste.

 

mitt tips til deg er at du setter den jobben bort, så kan heller stå og se de porte og lære det selv på topper som er kast

aktiv dyslektiker

 

 

for oss som liker escort før 1980

Link to comment
Share on other sites

alldeles ikke noe problem å porte toppen selv. men du bør ha bedre utstyr enn en vanlig dremel, jeg har selv brukt en slipeserv (liten luftstyrt hendig sak med 30k rpm) og egnet aluminiumsfres til dette. det du også kan bruke er en lang 6mm umbraco-bolt, bare skjær et "frese-spor" i hodet på skruen.

 

ang porting som ikke skal være helværst med 700++ hk holder det lenge med sunn fornuft. fjern alle skarpe kanter og unødvendige bøyer. ta det litt og litt og ikke overdriv.

 

jeg tok et par plater og sveiset meg en enkel jigg til å sette i skrustikka så toppen ligger i 45 graders vinkel, pass på å feste toppen skikkelig med ei tvinge, e.l.

 

og som alltid; bruk verneutstyr :)

 

lykke til!

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest cosworthbabe22
For å ØKE kompen høvler man toppen.

ja gikk litt fort :)

Edited by cosworthbabe22
Link to comment
Share on other sites

Eg hadde prøvt å portet ;) er jo tross alt bare ein dohc topp til sierra :) for den som ikkje våger å prøve får det heller aldri til, må jo rekne med at resultatet kan bli dårligere enn forventet, men da har du ivertfall gjort det ein gang og så vett du mer til neste gang :)

 

Lykke til, du skulle fått han Ebb her på forumet til å gitt deg litt tips ! For han kan ekstremt mye...har vært hos han og sitt :)

Link to comment
Share on other sites

angående porting og komresjon,

 

så er kompesjonen i blokken og har ingen ting med utblåsnigen eller innsugsiden på toppen å gjøre.

så når du porter så graver du ikke ut under toppen der med ventilene, som noen gjør for å få mindre komp.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kikker på prosjekt-tråden til ford-racing så vil du finne info om en som slipte om kammene til doch motoren hans.

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

for å si den sånn da, så virker dette med porting ikke fullt så enkelt som først antatt..hehe :blush: Men, skulle gjerne lært det, og en plass må mann i grunn begynne. Men får se. Må kanskje ty til hjelp. Kvassere kammer er også på ønske lista, men tror det må bli å slipe org kammene. Litt billigere det, visst det ikke bare er løgn å fanteri det jeg har blitt fortalt da :ph34r:

 

Ang det med å putte på en turbo. :wacko: Nei. Ikke turbo. Har turbo på gullet mitt, nå må det utforskes uten turbo :) Alt må prøves, er det ikke det dem sier a?? :rolleyes:

 

Trenger fortsatt masse info karer. Pøs på med alt dere måtte ha erfaringer med eller kunnskap om :)

 

Går det å ta av den 2mm på toppen? Er ikke noen som har maximum mål vel?

 

Hvis du sliper kammen...altså tar vekk matriale fra kammen....vil ikke det løfte ventilene mer....du må isåfall legge på matriale.... Så der er det kanskje noen som har sagt noe dem ikke vet så mye om... :rolleyes:

 

Sugetrimming er morro det....får du det til vil jo effekten være der over et større spekter....at man slipper å vente på at turboen skal jage lufta inn....

 

Skaff deg den boka som heter "How to modify a SOHC engine"...av David Wizard... Den tar for seg SOHC motoren til ford spesiellt....men man lærer mye om hvordan man skal tenke og hva man kan gjøre for å skremme litt mer effekt ut av motorer uten turbo....(den har også eget kapittel om turbo på disse motorene...

 

Kan jo kjøpe deg en SOHC motor og bygge opp....Det er det jeg driver med....

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
Hei.

 

Har gått å fundert på en ting nå.. Blir ikke helt klok på dette, så spørre dere om råd. Mangen av dere her inne sitter inne med masse god kunskap, så derfor håper jeg dere svare :)

 

Som topic sier, porting! Når du porter en topp til en turbo motor så er det jo for å mer plass til luft sant, og tuboen skyver jo inn denne lufta. Men kom til å tenke på sugemotor, etter som jeg tenkte å porte DOHC min. Hvor får jeg den ekstra luften fra? Når en porter en topp vil vel kompresjonen også minke? Eller tar jeg feil nå...? Har jo ikke noe som skyver mer luft til slik som på en turbo motor.

 

Så, visst jeg planer og porter toppen litt, får det noen effekt. Jeg vil jo tro det, men jo mer jeg tenker på det, jo mer ulogisk virker det for meg. På en sugemotor er det jo mest mulig kompresjon som gjelder, eller?

Som dere skjønner ble jeg helt blank, dette gjelder altså IKKE turbo motor, bare sånn for å understreke det.

 

håper på svar...

mvh

Hans Christian

 

Hei !

 

Først må jeg si at plansliper du dohc toppen 2mm, så kan du kaste den etterpå,

Og plansliper du over 0,5 -0,6 så kommer kammen så mye ut av posisjon,at du m ha justerbare kamdrev.

Og skal du porte , så først gå på eksosen . En motor suger bedre enn den blåser, så først og frems må du tenke gjennomstrømning,hva som er logiskt gjennomstrømning med minst mulig friksjon,dvs ingen skarpe kanter, eller ujevnheter som lager turbolens.

Men en stor fakto er , port ikke mere enn hva grenrøret har i diameter, porter du toppen mye /større en grenrøret, så skaper du mega turbolens og duvil miste masse hk.LAg maler i tynt metall og montere før porting ! Og det porter du pitte litt mere på en så har ikke det den store betydningen på slik effekt.

Tenk på et vaneligt 90 graders rørbøy når du porter, jevn og fin

.

For en grei porting , så kun finslip ujevnhetene/kanter på innsug, og ta mere på eksos !

VArm luft har større volum enn kald luft, derfo viktigt å porte eksos mest mulig.

Innsuget holder i massevis , kanskje til 200hk

 

 

Men min anbefaling vill være å satse på SOHC motoren, pga mulighetene holdbarheten, hva du kan få tak i til trimmings deler.åpent kamdrev, .

Og gjør du det, gå på en insjection is eller i, samme motor, den har litt større ventiler en forgasser motorene.

 

OHC motoren kan faktiskt planslipes 2,5 mm , men da må du gå på kortere plugger, kamdrev, profilerte smidde stempel, og en kam som løfter i forhold, men har vassere løft og litt lengre åpent.

Men med slik bygging må du ,gradstille inn kammen og måle åpningen på løftet fra kammen me et spesialverktøy (som jeg ikke husker hva heter hehe , ligger i bua )

 

Kjøp boka " how to power tune SHOC" hos autonor autodata

Edited by SieRRa
Link to comment
Share on other sites

Prøvde meg på en rekord jeg hadde en gang, slipa vekk det som stakk ut av ventilstyringer, glatta ut kanaler og fjerna skarpe kanter, sto på skolen, lærere som saat det blir aldri bra, men jeg ville nå en gang prøve, plana en mm av den å(tok lang tid med plansliper, sto vel godt å vel en dag med den maskina som ingen hadde vist meg åssen funka). Skifta rgisterkjede i samme slengen(brukt, skulle ikke ha bilen). Satte det sammen, og skulle prøve å starte kjerra, da rant forgasseren over så slo flat heile greia med slegge, hehe, men skulle vært moro å prøvd bilen en tur med den toppen da, 2.0 CIH.

Så skjønner godt at man vil prøve, slik man lærer.

 

Det som er viktigst for å hente effekt, er mest mulig luft, dette får man med å øke sylindervolum, eller fyllingsgrad, en velbygd sugemotor kan ha fyllingsgrad på 120 %, mens standardmotorer har godt under 100 %, husker ikke tallet.

 

Mine tips til porting er, ikke ta mye, glatt ut kanalene, fjern støpekanter, prøv å slip til styrinene så lufta går lett forbi(du bør ikke fjerne dem, korter ned levetia på dem drastisk da), matchport mot manifolder, slip ventiler så de har anleggsflata mest mulig ut(dette gjør du ikke med pasta), plan toppen det du kan, pass på at kam-timinga blir korrekt.

Om det er mulig, så kan du prøve å justere tenninga noe(veit ikke åssen det er på dohc, men går vel å flytte på sensoren kanskje(har DOHC bankesensor)...) Fyll 98 oktan etterpå.

Da bør du merke noe forskjell etterpå, ikke minst om du har en middels trimkam.

 

Det som er over topppakningsflata(utenom forbrenningsrommet) har ingenting med komp-forhold å gjøre, men kan ha med effektiv komp, det som er under har ingenting med fyllingsgrad å gjøre.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

her kom det mye info :) Takk.

 

Har en topp fra en Opel GSi jeg kan prøve meg på først kanskje, men anbefaler dere at jeg kun polerer og ikke direkte porter?

Luere på masse rart engentlig, men skal ikke mase for mye..hehe :blush:

 

Hvilken dyser passer egentli?? Og finnes det chip til denne motoren?

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

Prøvde meg på en rekord jeg hadde en gang, slipa vekk det som stakk ut av ventilstyringer, glatta ut kanaler og fjerna skarpe kanter, sto på skolen, lærere som saat det blir aldri bra, men jeg ville nå en gang prøve, plana en mm av den å(tok lang tid med plansliper, sto vel godt å vel en dag med den maskina som ingen hadde vist meg åssen funka). Skifta rgisterkjede i samme slengen(brukt, skulle ikke ha bilen). Satte det sammen, og skulle prøve å starte kjerra, da rant forgasseren over så slo flat heile greia med slegge, hehe, men skulle vært moro å prøvd bilen en tur med den toppen da, 2.0 CIH.

Så skjønner godt at man vil prøve, slik man lærer.

 

Det som er viktigst for å hente effekt, er mest mulig luft, dette får man med å øke sylindervolum, eller fyllingsgrad, en velbygd sugemotor kan ha fyllingsgrad på 120 %, mens standardmotorer har godt under 100 %, husker ikke tallet.

 

Mine tips til porting er, ikke ta mye, glatt ut kanalene, fjern støpekanter, prøv å slip til styrinene så lufta går lett forbi(du bør ikke fjerne dem, korter ned levetia på dem drastisk da), matchport mot manifolder, slip ventiler så de har anleggsflata mest mulig ut(dette gjør du ikke med pasta), plan toppen det du kan, pass på at kam-timinga blir korrekt.

Om det er mulig, så kan du prøve å justere tenninga noe(veit ikke åssen det er på dohc, men går vel å flytte på sensoren kanskje(har DOHC bankesensor)...) Fyll 98 oktan etterpå.

Da bør du merke noe forskjell etterpå, ikke minst om du har en middels trimkam.

 

Det som er over topppakningsflata(utenom forbrenningsrommet) har ingenting med komp-forhold å gjøre, men kan ha med effektiv komp, det som er under har ingenting med fyllingsgrad å gjøre.

 

Trodde ikke sugemotorer kunne komme seg over 100% i fyllingsgrad jeg....hvordan kan man forklare 120%?...

Jeg trodde at alt over 100% skyldes tvangsmating av luft...Turbo...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...