Jump to content

porting av topp


86cosworth

Recommended Posts

Guest Larsern

Fyllingsgraden på en n/a motor kan komme over 100% av samme grunn som at fyllingsgraden sjelden er så høy som 100%. Massetreghet. Luften har også masse, selv om det er lite. Men med de luftmengder man snakker om i en motor så har det stor innvirkning likevel.

Luften klarer ikke og stanse med det samme stemplet er i bunn og derfor vil det fremdeles strømme litt luft inn i sylinderen. Hemmeligheten ligger i og få så høy hastighet på luften som mulig uten å skape for stor motstand (derfor er det ikke bare og porte opp noen store store hull i toppen og tro at det blir bra.) Da blir det desto vanskeligere for luften og stanse. Samt at kammen må lukke i rett tid slik at den ekstra luften ikke kommer seg ut igjen.

 

120% er ekstremt vanskelig og vil bare være så høy over ett veldig lite register.

 

Og ang. omsliping av kammer, så er det fullt mulig å slipe seg til høyere løft.

Hvor mye en kam løfter bestemmes av forholdet mellom diameteren på base sirkelen på kammen og målet fra tuppen av kammen til "baksiden" av kammen.

Sliper man av base diameteren på kammen blir forskjellen større og kammen løfter høyere.

 

Og å kalle en motor for sugemotor er heller ikke helt riktig.

En motor suger ikke inn luften, den skaper ett vakuum i sylinderen slik at atmosfæretrykket utenfor trykker luften inn for og utligne trykket. Så i prinsippet er det ganske likt med en overladet motor og en n/a motor, bare at trykkforholdet er veldig forskjellig.

 

Bunndelen har også noe med fyllingsgraden og gjøre da stempelhastigheten vil virke inn på hvordan luften oppfører seg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fyllingsgraden på en n/a motor kan komme over 100% av samme grunn som at fyllingsgraden sjelden er så høy som 100%. Massetreghet. Luften har også masse, selv om det er lite. Men med de luftmengder man snakker om i en motor så har det stor innvirkning likevel.

Luften klarer ikke og stanse med det samme stemplet er i bunn og derfor vil det fremdeles strømme litt luft inn i sylinderen. Hemmeligheten ligger i og få så høy hastighet på luften som mulig uten å skape for stor motstand (derfor er det ikke bare og porte opp noen store store hull i toppen og tro at det blir bra.) Da blir det desto vanskeligere for luften og stanse. Samt at kammen må lukke i rett tid slik at den ekstra luften ikke kommer seg ut igjen.

 

120% er ekstremt vanskelig og vil bare være så høy over ett veldig lite register.

 

Og ang. omsliping av kammer, så er det fullt mulig å slipe seg til høyere løft.

Hvor mye en kam løfter bestemmes av forholdet mellom diameteren på base sirkelen på kammen og målet fra tuppen av kammen til "baksiden" av kammen.

Sliper man av base diameteren på kammen blir forskjellen større og kammen løfter høyere.

 

Og å kalle en motor for sugemotor er heller ikke helt riktig.

En motor suger ikke inn luften, den skaper ett vakuum i sylinderen slik at atmosfæretrykket utenfor trykker luften inn for og utligne trykket. Så i prinsippet er det ganske likt med en overladet motor og en n/a motor, bare at trykkforholdet er veldig forskjellig.

 

Bunndelen har også noe med fyllingsgraden og gjøre da stempelhastigheten vil virke inn på hvordan luften oppfører seg.

 

Detta trur jeg ikke noe på... :lol: :blush:

 

Ang. kam....det er ikke mulig å få en til å løfte mer uten å legge på matriale vel?.....man kan forandre ventiltider og at den er raskere fra den begynner løftet til den er "pip åpen"....men jeg lurer på åssen slipemaskin som gjør at du legger på matriale....??

Forklar det der for meg på en annen måte er du snill.... :unsure:

 

Sugemotor....SUG!....har man et vakuum i en flaske....og åpner korken...så suges det luft inn....SUG....HEI!...en spade er en spade! :P

 

 

 

Peder

Edited by Peder`n
Link to comment
Share on other sites

det med sliping av kammene, så fungerer vel det slik at dem runder dem av sant? Dem lager det ikke hvasser som navnet vil til si..?

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

Guest Ørjan G
Detta trur jeg ikke noe på... :lol: :blush:

 

Ang. kam....det er ikke mulig å få en til å løfte mer uten å legge på matriale vel?.....man kan forandre ventiltider og at den er raskere fra den begynner løftet til den er "pip åpen"....men jeg lurer på åssen slipemaskin som gjør at du legger på matriale....??

Forklar det der for meg på en annen måte er du snill.... :unsure:

 

Sugemotor....SUG!....har man et vakuum i en flaske....og åpner korken...så suges det luft inn....SUG....HEI!...en spade er en spade! :P

Peder

 

Edit

det med sliping av kammene, så fungerer vel det slik at dem runder dem av sant? Dem lager det ikke hvasser som navnet vil til si..?

 

Edit

Edited by Ørjan G
Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

Først må jeg si at plansliper du dohc toppen 2mm, så kan du kaste den etterpå,

Og plansliper du over 0,5 -0,6 så kommer kammen så mye ut av posisjon,at du m ha justerbare kamdrev.

Og skal du porte , så først gå på eksosen . En motor suger bedre enn den blåser, så først og frems må du tenke gjennomstrømning,hva som er logiskt gjennomstrømning med minst mulig friksjon,dvs ingen skarpe kanter, eller ujevnheter som lager turbolens.

Men en stor fakto er , port ikke mere enn hva grenrøret har i diameter, porter du toppen mye /større en grenrøret, så skaper du mega turbolens og duvil miste masse hk.LAg maler i tynt metall og montere før porting ! Og det porter du pitte litt mere på en så har ikke det den store betydningen på slik effekt.

Tenk på et vaneligt 90 graders rørbøy når du porter, jevn og fin

.

For en grei porting , så kun finslip ujevnhetene/kanter på innsug, og ta mere på eksos !

VArm luft har større volum enn kald luft, derfo viktigt å porte eksos mest mulig.

Innsuget holder i massevis , kanskje til 200hk

Men min anbefaling vill være å satse på SOHC motoren, pga mulighetene holdbarheten, hva du kan få tak i til trimmings deler.åpent kamdrev, .

Og gjør du det, gå på en insjection is eller i, samme motor, den har litt større ventiler en forgasser motorene.

 

OHC motoren kan faktiskt planslipes 2,5 mm , men da må du gå på kortere plugger, kamdrev, profilerte smidde stempel, og en kam som løfter i forhold, men har vassere løft og litt lengre åpent.

Men med slik bygging må du ,gradstille inn kammen og måle åpningen på løftet fra kammen me et spesialverktøy (som jeg ikke husker hva heter hehe , ligger i bua )

 

Kjøp boka " how to power tune SHOC" hos autonor autodata

 

 

sorry for OT men ohc toppen har en kompis av meg høvla 4,5 mm så det går nok helt fint med 2,5 mm

Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
sorry for OT men ohc toppen har en kompis av meg høvla 4,5 mm så det går nok helt fint med 2,5 mm

 

På orginale stempel ?

Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
hmm.. jeg har nå sett toppen hvertfall.. og den er høvlet helt ned til der hvor gjengepartiet på pluggen starter.. og det er mer enn 2,5mm.. og den bilen går en dag idag...

 

Jeg målte opp en gang på en ohc motor, og til meg så var det ikke muligt i det heletatt uten bytte av ålugger osv.

Vet dersom man bruker en GTS4 kam , så kan det ikke planes mere enn 1,48mm pga løftet på kammen.

En kompis av meg leverte en topp til Tors Østhus i trondheim for maskinering, og fortalte at en gts4 kent cam skulle monteres,

og han planslipte den maks til den kammen 1.48mm pga løftet denne kammen har,med org stempel da.

Men kan sikkert planslipe mere, men da med profilerte stempel, med utfresing til ventilene !

 

Men ventilene , går under bunnen på toppen med slik planing da !

Var i garagen å målte en tur på org topp nå !

Link to comment
Share on other sites

Tro ja, religion har skylden for så mye.

 

Se nå. En Cosworthkam har en basesirkel på ca. 38 mm i diameter og en "heel to toe" (som de sier) avstand på 46,5 mm. 46,5mm - 38mm = 8,5 mm løft.

 

Dersom vi sliper ned basesirkelen til 36 mm så ser vi at "heel to toe" avstanden blir redusert til 45,5 mm, men 45,5 - 36 = 9,5 og løftet er derfor økt til 9,5 mm.

 

Nei. Når stempelet står i ØD er det bare volumet til forbrenningskammeret som er fullt. Når stempelet trekkes nedover øker volumet og luften strømmer inn og fyller opp sylinderen. Dersom en motor uten innsugsmanifold skal få vakum i sylinderen så må det være pga utilstrekkelig fløde i toppen eller høyt turtall med mild kam.

 

 

Profilen endres, ofte til mer durasjon, høyere aks på ventilene og høyere løft. Hvasse kammer er ofte runde over "nosen" ja. Dette for å holde ventilen maks åpen så lenge som mulig.

 

Så....hvis jeg skreller av bark på et grantre....vil det gjøre at greinene plutselig er lengre?...ja...lengre utifta stammen ja!....men ikke utifra senter i stammen! Greinene vil aldri berøre nabotreet uansett hvor mye jeg skreller!?...det er jo det som teller her...ikke hvor langt det er fra kamakselens base til kammens tupp....

 

Tar ikke sjansen på å kverrulere noe mer...kan jo ta feil her vettu.... :blush:

 

Har man ikke matrialforlenger, så får man ikke mer løft....

 

For ordens skyld har jeg konferert med ei bok...der står det ikke noe om kam og det der...men om fyllingsgrad står det....

 

Motorens fyllingsgrad er forholdet mellom hvor mye brennstoff/luftblanding som kommer inn i sylinderen, og den største mengden som kan strømme inn under ideelle forhold.... at dette som oftest blir oppgitt i %, I en sugemotor (der brennstoff/luftblandingen strømmer inn pga. undertrykk i sylinderen) er alltid under 100%...

 

80-90 % er vanlig verdi, kan synke til nedi 50% ved høye turtall. da innsugsventil lukker før undertrykket er utlignet. (her kommer jo VVTi motorene sterkt...)

 

På turbomatede motorer derrimot....har man opptil 160% fyllingsgrad.

 

Kanskje dere tenker på noe annet enn % ?

 

Men som sagt....jeg gir meg her....

 

Peder

Edited by Peder`n
Link to comment
Share on other sites

Ok.... :D ....nå har jeg skjønnt hva det kanskje menes med at det kan komme mer løft fra en kam som slipes....men jeg gir meg ikke før den som sa det forklarer hva MER enn bare slipe kammen som må gjøres med motoren (toppen) for å faktisk få mer løft utav det.... Jeg har forstått hvordan og hva...men har litt lyst til at vedkommende skal vise at han har forstått det selv....og ikke bare sier noe han har hørt fra andre.... for dem er det mange av her.... :lol:

 

Holder fortsatt på mitt når det gjelder fyllingsgraden :closedeyes: ....man kommer ikke over 100% i en sugemotor...men at man kommer over og velså det med turbo/kompressor....

 

Jeg skal være relativt tidlig ute å beklage min uvitenhet hvis jeg bare kverrulerer i løse luften....for det gjør jeg jo iblandt....beklager altså....

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Guest Ørjan G
Ok.... :D ....nå har jeg skjønnt hva det kanskje menes med at det kan komme mer løft fra en kam som slipes....men jeg gir meg ikke før den som sa det forklarer hva MER enn bare slipe kammen som må gjøres med motoren (toppen) for å faktisk få mer løft utav det.... Jeg har forstått hvordan og hva...men har litt lyst til at vedkommende skal vise at han har forstått det selv....og ikke bare sier noe han har hørt fra andre.... for dem er det mange av her.... :lol:

 

Holder fortsatt på mitt når det gjelder fyllingsgraden :closedeyes: ....man kommer ikke over 100% i en sugemotor...men at man kommer over og velså det med turbo/kompressor....

 

Jeg skal være relativt tidlig ute å beklage min uvitenhet hvis jeg bare kverrulerer i løse luften....for det gjør jeg jo iblandt....beklager altså....

 

Peder

 

Edit

Edited by Ørjan G
Link to comment
Share on other sites

Hør på hva larsern har å si, det er helt fitte korrekt.

Pedern: boka di ljuger, tar feil, omhandler kun standardmotor, kan jo se på motoren på Honda S2000, har ikke sjekka, men er en 2.0 på 240 hk, vil tro at den har høyere virkningsgrad.

 

Ellers så har vi jo en gal svenske med 254 hk i en 2.0 OHC, uten turbo, dette er ikke Vtec, den kan jeg garantere at har godt over 100% fyllingsgrad.

 

Edit. skriveleif(fullingsgrad/virkningsgrad)

Edited by Granada 2.8 Ghia

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Hør på hva larsern har å si, det er helt fitte korrekt.

Pedern: boka di ljuger, tar feil, omhandler kun standardmotor, kan jo se på motoren på Honda S2000, har ikke sjekka, men er en 2.0 på 240 hk, vil tro at den har høyere virkningsgrad.

 

Ellers så har vi jo en gal svenske med 254 hk i en 2.0 OHC, uten turbo, dette er ikke Vtec, den kan jeg garantere at har godt over 100% virkningsgrad.

 

Har du en link til den gale svensken?Hadde vært fint å se spec på motoren.

Link to comment
Share on other sites

Hør på hva larsern har å si, det er helt fitte korrekt.

Pedern: boka di ljuger, tar feil, omhandler kun standardmotor, kan jo se på motoren på Honda S2000, har ikke sjekka, men er en 2.0 på 240 hk, vil tro at den har høyere virkningsgrad.

 

Ellers så har vi jo en gal svenske med 254 hk i en 2.0 OHC, uten turbo, dette er ikke Vtec, den kan jeg garantere at har godt over 100% virkningsgrad.

 

Gal og gal. Det er han som bare bruker motorsykkelforgassere, sant?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
Gal og gal. Det er han som bare bruker motorsykkelforgassere, sant?

 

Denne 250hk ohc motoren er vel med innsprut og "kuleventiler" istedenfor spjeld.

Er vel også påstått at den har god kjørbarhet og bra register, men det er vel relativt.

 

Jeg toer mine hender.....inntill jeg ser noen måleresultater.... <_<

 

Peder

 

 

Dette er bare tåpelig...

Greit nok det får jo frem en del gode svar her, men denne åtte årings metoden din til og diskutere skaper også endel frustrasjon og irritasjon.

(Men det kan jo være greit med en annen irritasjon enn hva o´store diskusjons knebler guden lager til stadighet kanskje...)

 

 

Du skrev også tidligere at du skulle være "relativt tidlig ute" med å beklage din uvitenhet hvis du pratet bare svada.

Du er klar over at det vil være alt for sent nå?

Link to comment
Share on other sites

det er ikke slipt kam i seg selv som fører til høyere løft, det er shimen (på 1mm) man får plass til mellom kam og løfter som gir den ekstra mm. men for at ventilen skal lukke helt når basesiden er ned, må man slipe kammen. ellers setter ikke ventilen seg tilbake i ventilsetet.

sånn har jeg forstått det. det med fyllingsgrad har jeg ikke snurten av greie på :)

uten denne shimen vil man vel oppnå som tidligere sagt noe helt ***** ventiltikking (fra løfterne).

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Gal og gal. Det er han som bare bruker motorsykkelforgassere, sant?

På den brukte han rullespjeld(jpmotorsport), de var vel blandt de første som laga slike, men er han ja.

 

Det er sykt å hente slike effekter ut av en 2liters sugemotor, med 8 ventiler, noen som har det bilsportbladet forresten?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Denne 250hk ohc motoren er vel med innsprut og "kuleventiler" istedenfor spjeld.

Er vel også påstått at den har god kjørbarhet og bra register, men det er vel relativt.

Dette er bare tåpelig...

Greit nok det får jo frem en del gode svar her, men denne åtte årings metoden din til og diskutere skaper også endel frustrasjon og irritasjon.

(Men det kan jo være greit med en annen irritasjon enn hva o´store diskusjons knebler guden lager til stadighet kanskje...)

Du skrev også tidligere at du skulle være "relativt tidlig ute" med å beklage din uvitenhet hvis du pratet bare svada.

Du er klar over at det vil være alt for sent nå?

 

Ja....jeg begynnte også å forstå det med shims eller vesentlig justering av ventilene....at det måtte til for å få en slipt kam til å løfte mer....

Og i min uvitenhet og newbiehjerne (OK Larsern? :P )...tenkte jeg utelukkende på kammes evne til å løfte ventilen....

Ikke at man såklart må shimse eller justere ventilene for at det skal funke....

Skal ikke forlange at dere skal vite at jeg må ha ALT med t-skje....sånn er jeg bare...dere kunne ikke vite at jeg har en litt begrenset tankespekter.... :lol:

MEN VEDKOMMENDE KUNNE DA FOR ###### SAGT NOE OM SHIMS DA!? :rolleyes:

 

Jeg har lært noe nytt....og det er jeg glad for....

 

Men Larsern..... DU er nok litt hårsår synes jeg.... :closedeyes:

Skal spandere lunsj på deg en gang, og røyke fredspipe....for jeg er egentlig ikke så vanskelig når det kommer til stykke....er ikke 8 år :lol:

 

Ang. fyllingsgrad....så skal jeg snakke med en motormekaniker om dette.....og ikke plage dere med mer....for dere er ikke noe flinke til å lære bort.... :blush:

 

Og han svensken som har en 254Hk`s 2liter sugemotor..... hva slags kompresjon har han?...skulle tro at det ikke bare er en god fyllingsgrad som gjør tallene....men en "syk" komp. i tillegg.

Noen som har noe info om motoren eller vet hvor det står noe om den? Skal kikke i Bilsport...

Peder

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...