Jump to content

Blårøyk fra motorvarmer


Siberiantiger

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Ford Mondeo 2.0 TDCi 2004 modell stasjonsvogn som det er montert motorvarmer på fra fabrikken. Denne skal starte av seg selv når det er behov for det og det gjør den (Jeg har ikke noe tidsur) Men det jeg ikke liker er at til tider når jeg skal stoppe motoren og gå ut, så kommer det nesten blårøyk fra dieselvarmeren. "Eksos røret" ligger "naturligvis" rett under fører setet og man får den derfor midt i fleisen/nesen/øynene hver gang man går ut av bilen.. dette er en sterk/stram lukt og er svært irriterende og jeg lurer på om dette er normalt? Eksosen fra motoren som går ut i eksosrøret bak er normal.

 

Til tider synes jeg også det er noen kaklelyder (har hørt den et par ganger siden jeg kjøpte den i august)

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

det er helt normalt. dieselvarmeren skal brenne seg ren etter bruk slik at den ikke kokser igjen og blir tett.

 

er slik på min mk3 tdci og, men har aldri vært borti at den har vært sjenerende/sterkt synlig akkurat.

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Het normalt at den år litt etter at du stopper motoren, viss du kun kjører, si 5min, for så å stoppe igjen.

Vet at det på mkII Mondeoer med TD-motor og dieselvarmer, blei montert bryter, slik at man kunne slå av forvarmeren viss man kun skulle kjøre mindre turer på mellom 5 og 10min med kald motor. Det nettopp for å hindre at den skulle stå og gå, og skape sjenerende lukt røyk på p-plasser, samt spare miljøet litt.;)

Vi hadde ett tilfelle på en p-plass, der noen holdt på å ringe brannvesenet, fordi de trodde bilen vår sto i brann.:P Kom heldigvis ut tidsnok til å forhindre utrykknin.;)

Link to comment
Share on other sites

Brytere ble også montert for at varmerne ikke skulle gå på slike turer. Blir da ikke skikkelig varme og soter igjen.

Har hatt mye problemer med webasto og ebere.

 

 

 

Du som er plaget av eksosfra varmer,kan du ikke legge eksosrøret annerledes,så du ikke får røyken ut ved førerdøra?

Link to comment
Share on other sites

har montert brytere på kliss ny s-max og focus. dieselvarmere har ikke bra av små turer da den ikke får brent seg ren. hvis du har mye småturer da varmeren ikke får brent seg helt ren burde du montere en bryter så du slipper å overhale (koster noen tusen å overhale).

 

Nei, jeg kjører ikke små turer hele tiden.. jeg kjører i ca 45 minutter når jeg skal til jobb. Men når jeg skal hjem, hender det at jeg skal innom butikken og kanskje mange andre plasser i byen.. dermed blir det mange korte turer mellom butikkene. Det hender også at jeg bare må flytte bilen min fra en plass på eiendommen min til en annen slik at den ikke står i veien eller for å unngå takras fra huset.

 

Så spørs om jeg burde fått meg en slik bryter.. Noen som har fått denne ettermontert og vet ca. hva dette koster?

 

Men jeg uroer meg litt for at det er en tendens til litt blårøyk fra varmeren til tider.. Er det virkelig ikke noe å bekymre seg for?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

At det ryker blått betyr bare at varmeren ikke har brent seg ren. Bør gå i min 20 min en gang i uka hvertfall.

Og det kan også ære at varmeren ikke har startet på første forsøk, slik at det ligger litt mye diesel inni der. Ingen fare så lenge varmeren får gå litt lengre innimellom

 

Ang bryter er det enkelt å ordne selv. Ta av grillen. Nede delvis under høyre frontlykt ser du da en liten grå rund føler med firekantet kontakt. Dette er tempføleren til varmeren. Kapp den ene ledningen til føleren (samme hvilken), og legg denne via en bryter inne i bilen. Case closed

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hadde det samme problemet med min TDCI. Stoppet jeg ikke lenge etter kaldstart sto røyken opp fra bilen. Og den oste røyk

uansett om jeg hadde kjørt i 30mil eller ikke.

 

Fikk Ford til å fikse det i og med at jeg fortsatt har 2år/40000km garantien. Nå er det ikke noe problemer etter at de skiftet

en eller annen glødeduppedings inni i brenneren. Dessverre er jeg ikke tekniskt anlagt så terminologien er heller dårlig. Glemte

også å spørre hvor mye byttinga ville ha kostet meg.

'11 Focus 2,0 TDCI 140 hk

'02 Mondeo 2,0 Ghia TDCI 130hk(solgt)

'00 Mondeo 1,8 Trend (solgt)

'84 Granada 2.3 L jubileum (solgt)

'97 Escort Si 1.6 ( solgt )

'87 Xr3i ( solgt )

'79 Granada 2.8 ( R.I.P )

'78 Granada 2.3 automat ( R.I.P )

Link to comment
Share on other sites

Hadde det samme problemet med min TDCI. Stoppet jeg ikke lenge etter kaldstart sto røyken opp fra bilen. Og den oste røyk

uansett om jeg hadde kjørt i 30mil eller ikke.

 

Fikk Ford til å fikse det i og med at jeg fortsatt har 2år/40000km garantien. Nå er det ikke noe problemer etter at de skiftet

en eller annen glødeduppedings inni i brenneren. Dessverre er jeg ikke tekniskt anlagt så terminologien er heller dårlig. Glemte

også å spørre hvor mye byttinga ville ha kostet meg.

 

Mente de at glødepluggen for motorvarmeren var defekt da altså? Jeg har hørt at når man skal starte en bil med forvarmer, skal man, selv om det er ny bil, vente til glødepluggen har slukket før man starter motoren. Dette har jeg gjort helt siden jeg overtok bilen (rekker akkurat å sette på sikkerhets beltet til den er klar), men hva forrige eier har gjort vites ikke.. jeg fant jo ikke ut av dette før vinteren kom, så.. (kjøpte bilen i august i fjor)

 

Jeg har vært på verksted med den og spurt om dette, men de mente det ikke var noe å gjøre med det..

 

Er det noen her som vet hva dette vil koste? Jeg håper å kunne ta dette på bruktbil garantien jeg fikk gjennom IF, men har desverre dårlige erfaringer med de. Det må¨visst være ting som gjøre at bilen ikke kan brukes for at de skal kunne dekke noe.. så jeg får vel prøve på reklamasjon

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Den var ikke ødelagt men slitt og måtte byttes ut. Slik jeg forstod det brant den ikke rent og derfor kraftig røykutvikling.

 

Når det gjelder glødeplugger i motoren kan en starte uten å gløde, men tommelfingerregelen er vel at jo lengre ned på minusskalaen jo bedre er det å la det gløde til lampa på instrumentpanelet har sloknet. Det er ihvertfall rådet jeg har fått fra andre dieselbil eiere av nyere modeller.

 

Den dagen jeg la fram mitt problem var det ingen som sa noe om at jeg måtte vente til lampa i instrumentpanelet hadde sloknet før jeg kunne starte for å minske røykutviklingen fra forvarmeren. Men jeg skal ta meg en tur innom Ford igjen å spørre om det, ganske ille om mine kaldstart prosedyrer er totalt feil og kan gi betydelige kortere levetid både på motor og forvarmer.

 

Angående et spørsmål du stilte tidligere i denne tråden.

Forvarmeren skal starte ved +5 grader eller kaldere og frem til motoren har fått +65 grader. Etter det jeg har merket etter reperasjonen er at dette stemmer rimelig bra. Bare usikker på hvor på temp-måleren +65grader er. Dessverre har jeg ikke fått testet forvarmeren lenger ned enn -4 kalde, men den fungerer kjempe bra så langt ihvertfall, både på lengre og kortere turer.

'11 Focus 2,0 TDCI 140 hk

'02 Mondeo 2,0 Ghia TDCI 130hk(solgt)

'00 Mondeo 1,8 Trend (solgt)

'84 Granada 2.3 L jubileum (solgt)

'97 Escort Si 1.6 ( solgt )

'87 Xr3i ( solgt )

'79 Granada 2.8 ( R.I.P )

'78 Granada 2.3 automat ( R.I.P )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, er ny i "klubben" men måtte lete litt da jeg nettopp har opplevd det samme med min 05 Tdci. stoppet bilen og ble nesten kvalt i egen diesel os..

så faktisk ut som om bilen var i brann

 

Har snakket med merkeverksted som mener eberen må overhales... har avklart at dette er en garantisak inntil 100.000, står på 98000 nå

de mente småkjøring var synderen,, passe bestandig at glødelampen slukker... sommer som vinter

Leste på ett tidligere innlegg at varmeren stod bak grillen / lykten... noen som har forsøkt dette... Skal kanskje la verkstedet få gjøre dette ?

Link to comment
Share on other sites

Ekstravarmeren sitter under bilen, i overgangen mellom torpedovegg og gulv. Denne tar diesel fra et T-stykke ved dieselfilteret. Når det er kaldt nok ute, og kjølevæsketemp er under 60-70 grader vil man først høre en svak tikkelyd som øker i hastighet. Dette er fra den lille dieselpumpa som sitter sammen med varmeren. Når varmeren har fått diesel tennes glødepluggen, og samtidig starter varmerens vifte. Når glødepluggen blir varm nok antennes dieselen, og det brenner på samme måte som en parafinovn. Bilens kjølevæske sirkulerer rundt brennkammeret, og blir da følgelig oppvarmet.

Og som på alle fyrkjeler trenger man en pipe, denne kommer da selvfølgelig ut rett under v. fordør :rolleyes:

Det sitter også en utetemperaturføler bak grillen, nede på h.side

 

 

Problemene med slike er, som flere sier, ofte at de aldri får brent seg ren pga mye start og stopp. Da vil det etterhvert samle seg mye diesel i både brenneren og "pipa". I tilegg er det et problem at de aldri går om sommeren, slik at ev forurensinger størkner, og varmeren gror igjen. Det kan lønne seg og kortslutte utetempføleren (binders i kontakten) et par ggr i løpet av sommeren

 

Men det har vært problemer også på helt nye biler, så alt er ikke relatert til bruk. Det er kanskje derfor Ford har gått over til Webasto på MK4.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk overhalt eber'n og montert på bryter av merkeverksted.. Kjører en del i jobb og hadde tanket full tank på samme sted 2 ganger samme uke og hørte i ettertid at flere hadde fått problemer med blårøyk etter å ha tanket der. Tror kanskje eber'n er "følsom" for kvaliteten på dieselen....

Link to comment
Share on other sites

Et veldig vanlig problem dette her, og Mondeo er absolutt ikke alene.

Kan nevne Connect, som jeg har overhalt rundt 10stk de siste par årene på.

Har også vært borti Transit og Mondeo som har hatt trøbbel med brenner, og mange VW sliter også med problem med varmerene.

Her på Stord blir det skjelden kaldere enn 0grader, og blir mye småkjøring siden det er en ganske liten plass.

Så her har mange problem, siden varmeren starter så sant det er under 4grader, og går en liten stund før man igjen stopper bilen.

Varmeren sotes ned vanvittig fort..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hei, er ny i "klubben" men måtte lete litt da jeg nettopp har opplevd det samme med min 05 Tdci. stoppet bilen og ble nesten kvalt i egen diesel os..

så faktisk ut som om bilen var i brann

 

Har snakket med merkeverksted som mener eberen må overhales... har avklart at dette er en garantisak inntil 100.000, står på 98000 nå

de mente småkjøring var synderen,, passe bestandig at glødelampen slukker... sommer som vinter

Leste på ett tidligere innlegg at varmeren stod bak grillen / lykten... noen som har forsøkt dette... Skal kanskje la verkstedet få gjøre dette ?

 

Mener du at rensing og fiks av dette går på garanti så lenge det er under 100000km? Hvem sier isåfall dette? Fikk du dette på garanti? (Jeg har en 04 TDCi med forvarmer)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Fikk utført dette i forbindelse med 100.000 service

og fikk det gjort som en garantijobb av merkeverksted.

 

Takk, dette skal jeg bruke hos min Ford forhandler. De mente nemlig at dette koster rundt 4000,- å få rengjort.. hørtes ikke ut som om det var snakk om noe garanti i det hele tatt.. Men hvis andre har fått det, så skal det ikke være noe forskjell.. Kan jeg spørre hva verkstedet du brukte heter?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Takk, dette skal jeg bruke hos min Ford forhandler. De mente nemlig at dette koster rundt 4000,- å få rengjort.. hørtes ikke ut som om det var snakk om noe garanti i det hele tatt.. Men hvis andre har fått det, så skal det ikke være noe forskjell.. Kan jeg spørre hva verkstedet du brukte heter?

 

 

Hei, det er ikke så mange å velge mellom her oppe i nord, Bil i Nord, Tromsø

Har hatt 5 Mondeoer nå og har egentlig aldri måtte diskutere fryktelig... noe er slitedeler .. den er grei. Dette er en funksjonsfeil fordi den ikke lengre virker som den skal. Hadde samtidig rep av bremser foran, måtte bytte klosser og skiver foran, betalte selvsagt .... må kanskje finlese litt på fakturaen på nytt, men det stod ikke noe om eber der

Edited by FlyingMondeo
Link to comment
Share on other sites

Hei, det er ikke så mange å velge mellom her oppe i nord, Bil i Nord, Tromsø

Har hatt 5 Mondeoer nå og har egentlig aldri måtte diskutere fryktelig... noe er slitedeler .. den er grei. Dette er en funksjonsfeil fordi den ikke lengre virker som den skal. Hadde samtidig rep av bremser foran, måtte bytte klosser og skiver foran, betalte selvsagt .... må kanskje finlese litt på fakturaen på nytt, men det stod ikke noe om eber der

 

Men du har en 2005 modell.. når ble denne reparasjonen gjennomført? Og ble det byttet noen deler i denne forbindelse?

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

gammel tråd, men nyttig;)

dama har kjøpt seg en 01 mondeo tdi osv, bilen blir ikke så varm inni lengere og temp føleren ligger helt i bunn og webastoen starter ikke (Har ikke sett no blå røyk i fra potta under bilen. heller ikke hørt no "ule lyder i varme registret ved start")

kjørte ei strekkning på 2 mil i dag nesten uten varme og temp føleren i bunn. ( -10 kalde)

Kan webastoen være tett?!? eller hva kan det være?? :)

Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Kan være at den ikke starter.

At den f.eks. har prøvd så mange ganger å starte, at den legger inn feilkode og ikke prøver å starte lengre.

Årsaken til dette kan være at den har kokset seg til f.eks., ved for mye start og stopp.

At den ikke har fått tid til å brenne seg ren.

Eller problemer med glødeplugg o.l.

Er dessverre veldig vanlig på de, har vært borti det mange ganger.

Men det enkleste du gjør er faktisk å levere den på ditt lokale fordverksted, og får de til å undersøke det.

Lese ut feilkoder og se om det er lagret noen. Evt. slette desse, kortslutte temp.føler og tvangskjøre den på den måten.

Starter den da er det mulig å få den brent ren dersom den får gå mye og lenge.

Men er ikke garantert at dette går. Men er absolutt verdt et forsøk, før varmer blir tatt ned og overhalt.

Går på ca 2 av 3, av de bilene jeg har gjort dette på.

Er egentlig et fåtall av de som man faktisk må ned med varmer og overhale den/bytte glødeplugg og pakninger etc.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

ja, må få undersøkt det litt.. fungerte ganske bra i forgie uke når vi hentet bilen. hørte att det ikke var så bra å kjøre så mye små turer osv, har ikke blitt så mange små turer på den bilen her nå

Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Nei, ved for mye småkjøring så starter den og stopper uten å få opp tempen inni kammeret, og soter seg til.

Dette er heller ikke heldig for glødepluggen..

Temperaturer rundt 4grader er også problematisk, da den vil starte når tempen er under 4grader, og slår seg av når den går over 4grader.

Dette fordi den bare skal gå når det er så kaldt ute. Så viss tempen veksler rundt der blir det mange start og stopp dessverre.

 

Har du ur på den? Slik at du kan starte den når du vil?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...