Jump to content

>Trenger en oppskrift på 2,9i Turbo<


Lanzin

Recommended Posts

så fant du ikke meg. :)

 

helt utrolig. hehe

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

har satt ihop en 2.9 twin,den funker meget bra.motor helt standard,bilen er i daglig bruk å går som fy!

lader 0.9 bar på 300zx turboer,audi s2 dyser.ingen tenningsbank,går ikke fett eller magert.

denne motorn er slitt,ble bygget turbo-kit på den for å ha alt tilpasset å klart til ny motor.

holder enda :)

TURBO POWER!!"!

 

GeirRuneGarnes

Link to comment
Share on other sites

hehe.. har sett deg,til og med snakket med deg tidligere..

Oppfordringen var til hvemsomhelst.. men sist jeg snakket med deg var det snakk om en 2,8i

 

ok, men har alt til 2.9 og hehe

 

anbefaler for å utnytte en orginal motor så langt det går.uten å bytte innmat i selve motoren.

 

forsterka dobble toppakninger og stålbolter,da får man senka kompresjonen , hadde en ungutt i Trondheim som kjørte t35turbo singel på 2.9 motor.

 

han brukte dette oppsettet.ladet 1.5bar trykk. med en smt6 tileggsprut med 2stk tileggdyser. en ok intercooler. med en g-måler.hviste en 350hk

 

og bilen gjekk meget bra.

 

motoren fungerte lenge den.men det ble rådebank ,og motoren ble overhalt.og da toppenen og. så da ble det montert kun 1 pakning ,og tenningsbank oppstod

 

allerede ved 0,7bar. så gleden ved litt mere bunndrag,ble kortvarig. og bilen ble solgt. vet ikke hvor den går nå.

 

når det kommer til å ettermontere turbo på en brukt motor.som gjerne har gått 200000km.

 

vil jeg ikke klemt på for mye trykk på motoren. mere trykk=mindre holdbar.

 

her er hva jeg selv gjør på mine motorer:

 

forsterka dobble toppakninger

egne herda stålbolter

forsterka veivbolter

oppgrad oljetrykk

forsterka veiv og rådelager.

alu kamdrev.

arp rådebolter kan benyttes,hvis turtallet går ofte over 6000rpm.

 

 

oljekjøler og intercooler er en god investering ,

 

har man råd kan en megasquirt datasprut.med bruk av 24v sitt reimhjul med ferdig til edis 6 tenning som ms kan brukes med.

 

hvis man velger dette. kan man droppe å senke kompresjonenen. kun kjøre std. grunnet tenningen vil bli styrt av sprutet.

 

høyere grunntrykk i motoren behøver mindre ladetrykk for å oppnå effektiv kompresjon ved overtrykk.:)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Det reimhjulet fra 2.9 24v... vil det funke på en 2.8 også?

<!--fonto:Comic Sans Ms--><span style="font-family:Comic Sans Ms"><!--/fonto--><!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#3333ff--><span style="color:#3333ff"><!--/coloro-->-86 Sierra xr4x4 2.8i - Momo Tuner Ratt - Gule Koni - Sparco tårnstag - Custom Green - Shortshift - Recaro. SOLGT<!--colorc--></span><!--/colorc-->



Jobbet på Ford, med Ford:)<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->

Link to comment
Share on other sites

Heisan

Du tenger ikke noe reimhjul fra 24v

Har kjøpt Megasquirt2 v357 bygd for 2.9 TFI tenning.

Du bruker din org 2.9 fordeler som har Hall sensor innebygd.

komplett med ledningsnett,IAT føler,stimulator og kabler for tilkobling til pc kåm

det på kr 4700 inkl tollavgifter.

 

Kjøpt på DIYAUTOTUNE.com

Edited by RaymondP
Link to comment
Share on other sites

To T3 turboer blir unødvendig stort til dette opsettet. Du vil få en sen oppladning på alt for høyt turtall. Bruk noen mindre. IHI rhb5 vj20 eller 21 er passe store allefall. Mange andre også. En tommelfinger regel er å finne en turbo fra en bil med omtrent samme motorstørrelse og effekt. Siden du skal ha to turboer og 300hk så ville jeg prøvd å finne to stykker fra biler med ca 1,4-1,8litersmotor og 140-180hk.

Gamle mazda 323 1,6turbo har jo IHI rhb5. Vankelig å få tak i kansje. VW/AUDI 1,8T turboen er jo ganske liten og rask da. Måtte vel passe fint på en tung V6'er. Men bruk to helt identiske turboer med samme forspenn på wastergaten!

Et alternativ er turbo fra dieselmotor og da er regelen at du skal bruke en turbo fra en dobbel så stor dieselmotor på en bensinmotor. Men dette er en nødløsning da dieselmotorer buker et annet forhold på størrelsen mellom eksos og kompressordel på turboen i forhold til bensinmotorer. Men det funker! Brukte to turboer fra 86mod pajero 2,3td på en 2,8efi en gang. Ladetrykket kom for fullt på 17-1800rpm.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

To T3 turboer blir unødvendig stort til dette opsettet. Du vil få en sen oppladning på alt for høyt turtall. Bruk noen mindre. IHI rhb5 vj20 eller 21 er passe store allefall. Mange andre også. En tommelfinger regel er å finne en turbo fra en bil med omtrent samme motorstørrelse og effekt. Siden du skal ha to turboer og 300hk så ville jeg prøvd å finne to stykker fra biler med ca 1,4-1,8litersmotor og 140-180hk.

Gamle mazda 323 1,6turbo har jo IHI rhb5. Vankelig å få tak i kansje. VW/AUDI 1,8T turboen er jo ganske liten og rask da. Måtte vel passe fint på en tung V6'er. Men bruk to helt identiske turboer med samme forspenn på wastergaten!

Et alternativ er turbo fra dieselmotor og da er regelen at du skal bruke en turbo fra en dobbel så stor dieselmotor på en bensinmotor. Men dette er en nødløsning da dieselmotorer buker et annet forhold på størrelsen mellom eksos og kompressordel på turboen i forhold til bensinmotorer. Men det funker! Brukte to turboer fra 86mod pajero 2,3td på en 2,8efi en gang. Ladetrykket kom for fullt på 17-1800rpm.

 

Har faktisk en pajero 2,3 Td m delemotor... er interssert i litt mer info om dette.. Noen negative sider ved dieselturbo? deilig med drag med en gang.. nå sluttet effekten?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer dette?

 

Ligger flere bilder av den aktuelle sierran med pajeroturboene her på forumet. Blant annet i den prosjekt tråden det er linket til i signaturen min. Den er grønn..

Noen andre enn meg kan bekrefte dette da det er jeg som påstår det her.

Jeg har lest det i en artikkel på en eller ana internettside eller bok som omhandler emnet. Men synes selv av erfaring at det stemmer bra.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

driver også å funderer på sotvifte på scorpio'n nå.

fått tak i gamle typen 2.9 motor med luftmengde målere og greier.

disse skal visst være litt enklere å bygge turbo på siden den ikke har map sensor, sies det.

men har hørt noe snakk om å styre og ordne litt med oktan justeringa for å endre tenningstidspunktet, noen som har peil på akkurat det?

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Er bare å kjøre lufta fra begge turboene inn i samme innløpet på intercooleren og splitte dem etter intercooleren et sted like før innsuget slik at du får samme mengde luft og trykk inn på begge spjeldene. Det er viktig at turboene er identiske og wastergate staget har samme forspenn! Eksosmanifoilene og eksosanlegget bør lages så likt som mulig på begge sider sånn at eksostrykket blir så likt som mulig for hver sylinderrekke.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

vel, fikk tak i et par turboer i går til en veldig rimelig penge.

men jeg jeg har en anelse om at de er litt vel store for mine planer om twin turbo.

er A/R 60 kompressorhus og ser ut som det står A/R 58 på eksoshuset.

de tror jeg faktisk hadde passet bedre hvis jeg skulle ha kjørt singel turbo.

noen som i det hele tatt er uenig dette :P

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

glemte å nevne det :blush: er T4 flens ser det ut som.

veit ikke hva de kommer fra, rotomaster er det ihvertfall.

hadde sikkert passet bedre til twin turbo på 8'er enn den stakkars v6'ern :P

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

hadde en to4 turbo på prosjectbilen min.da jeg kjøpte den. denne hadde ar 1.18 på t4 eksos. den var tydligen en liten lastebilturbo,/buss.

 

som noen sparte penger ved å montere. men den fungerte ikke undr 4000rpm.

 

likevel fungerte den helt ****** etter 4000rpm. til 6400. der turtallsperra var i rotoren. jeg tror jeg var nære 2bar med ladetrykk på denne motoren.,

 

som foresten Håvard.på forumet nå eier. :)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...