Jump to content

Bremser, alternativer bakbremser 2wd


Hansi

Recommended Posts

Heisann..

 

Prøvde å søke litt, uten stort resultat. Hvilke alternativer er det for oppgradering av bakbremser på 2wd?

 

Tenkte muligens oppgradere til

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...OX:NEWLIST#LIST

noen som har erfaring med de? Billige og Brembo, må vel være ålreit? Får på 17" hjul og? :)

 

Men er vel fordel å oppgradere bak og evt? Hvilke alternativer er det der?

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

vis du har store bremser forran og små bak vil du få en dårlig pedal vist du kjører med pedal boks.

det går ann og sette 2wd fram bremser bak. da må du dreie skivene innvendig, kutte på feste bak og borre to nye hull.

prøvde på dette selv, men ble stygt synes jeg og kjøpte like så greit hispec rundt hele.

vist det skal gå fort på bane er det viktig med gode bremser rundt hele bilen :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ellers har jo ap-racing og Tarox gode bremser. Kjører selv med 6-stemplet kalipper foran med store Tarox skiver, og er VELDIG fornøyd med det. Byttet ut de originale klossene som fulgte med, med racing klosser. Varer mye lengre og bremser bedre enn de originale som følger med Tarox, MEN er DYRE!!

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

vis du har store bremser forran og små bak vil du få en dårlig pedal vist du kjører med pedal boks.

 

 

vist det skal gå fort på bane er det viktig med gode bremser rundt hele bilen :rolleyes:

 

Dette justerer du jo med balansestaget som er på de fleste pedalbokser, eller så kjøper du bare større/mindre bremsepumpe bak....

 

 

Som nevnt, bakbremsene brukes minimalt, er bortkastede penger å kjøpe svære bremser bak.

Bakbremser kan du legge langt bak på prioriteringslista om du jager rundetider.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

brembo = ap racing så brembo er like bra som ap og brembo er jo orginal vare på blandt annet lancer evo så det holder nok til ditt bruk, men du bør ha størst bremser framme, men godt å se en som tenker på bak også, for det ser helt toalt ræva ut med deeeee svære kaliperne forann og et sett med sykkelbremser bak

aktiv dyslektiker

 

 

for oss som liker escort før 1980

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare at det ser dårlig ut, men bilen blir utrolig understyrt ved bremsing i sving om man ikke oppgraderere bremsene bak også.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Dette justerer du jo med balansestaget som er på de fleste pedalbokser, eller så kjøper du bare større/mindre bremsepumpe bak....

Som nevnt, bakbremsene brukes minimalt, er bortkastede penger å kjøpe svære bremser bak.

Bakbremser kan du legge langt bak på prioriteringslista om du jager rundetider.

 

tro meg det er ikke så lett og få balanse i bremsene har vært ut prøvd dette var med 6 stempla callipere forran og org bak på en cosworth. prøvde og bytte pumpe bak hjalp dårlig, justerte du for mye ble pedalen myk.

 

Bremser bak har mye og si innen baneracing. det som er viktig er og ha god balanse. ikke 6 stempla 355 forran og 1 stempla bak, blir helt feil.

Link to comment
Share on other sites

tro meg det er ikke så lett og få balanse i bremsene har vært ut prøvd dette var med 6 stempla callipere forran og org bak på en cosworth. prøvde og bytte pumpe bak hjalp dårlig, justerte du for mye ble pedalen myk.

 

Bremser bak har mye og si innen baneracing. det som er viktig er og ha god balanse. ikke 6 stempla 355 forran og 1 stempla bak, blir helt feil.

 

i utgangspunktet så er det snakk om at han skal ha seg dissa brembo calipperne foran som er hakket større enn de originale frembremsene.

Skulle likt å visst på hvilken måte du merket at bakbremsene var for små, og hva slags pumpe du bytta fra og til.

 

Bremser har selvfølgelig mye å si, men nå er det ett veldig viktig skille mellom en hverdagsracer og baneracing.

 

Ikke bare at det ser dårlig ut, men bilen blir utrolig understyrt ved bremsing i sving om man ikke oppgraderere bremsene bak også.

 

så når du har større bremser bak så forsvinner ikke like mye av bilens vekt fremover når du bremser?

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt større bremser en orginal str. på cossi,(har testa stt par oppsatt med 330 AP forann og blei ikke imponert, understyrt i sving:() men har tidligere oppgradert bremsene mine på div 911 i front og har da opplevd de veldig undestyrt ved bremsing i sving(dette blir seff. forsterket av motor bak), dette har blitt bra med store bremser bak også men prinsippet blir det samme på en cossi...

De hjulene med "større" bedre bremser vil låse raskere en akselen med de "mindre" bremsene.

 

Det ligger mange timer med justering/forsking bak et godt bremse oppsett.

Det er ikke ikke alltid størst er best;)

Men det er forskjell på "porno" faktor og funskjonalitet, på gate eller race-bil(eller en hybrid) Min bil stiller vel i den klassen, og har funnet ut at oppgr. str. er mer en bra nok, bilen er utrolig balansert, med orginal bremsene, og vil ikke "ødlegge" dette.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Jess men med 911 så er vi på ett helt annet område igjen, pga du har motoren bak bakakselen, som igjen gir mindre vekt foran som igjen gjør at bakbremsene kan utnyttes bedre.

Hvis du låser fremhjulene så må du ha mere bremsekraft bakover, og det er når du begynner å tukle med dette at du kan begynne å tenke på bakbremser, men å finne den grensen hvor bakbremsene ikke biter nok/går for fort varme, det er det som er det vanskelige.

Men før man kommer til det punktet så er det vanvittig mye som kan gjøres med vekt/understell/dekk/kjøreferdigheter, så å si at noen på død og liv må ha større bakbremser er litt tull da jeg mener at pengene kan legges i hundrevis av andre ting før man kommer til bakbremsene.

Nå er ikke jeg noen race ingeniør så det jeg skriver er bare min oppfattelse av ting, så det er ikke noe fasit jeg har på dette, men det er artig å diskutere sånne ting pga viktigheten dette har for å ha en rask bil.

 

Og jeg kan ikke bli mere enig med deg ang image/performance, det er fett som **** med svære ap racing calippere foran og bak, men du skal søren meg ha en lang vei foran deg med testing og oppsett av bil før det ytelsemessig kan forsvares.

 

Kjørte selv med originale calippere foran og bak samt ebc klosser, og siden det var 4x4 og det skulle sladdes så var det stort sett full gass og hard brems samtidig i hver sving for å holde rompa ute, som igjen krever sitt av bremsene.

Så savnet der var rettet mot andre dempere og stivere differ (og selvfølgelig mere power) enn oppgraderte bremser.

Nå skal det sies at det ble kjørt med glatte dekk sånn at mye av begrensninga ligger der, men igjen etter ett så lite inngrep som å bytte fra original klosser til ebc yellow klosser så slapp jeg glasserte/varme bremser etter 2-3 runder.

Kommer til å prøve samme oppsettet på bilen jeg bygger nå hvor det blir 500 hester, bedre dekk, bedre understell og enda mere sladding ,så da får vi se om det gir seg.. (noe jeg regner med at det gjør)

Edited by Mark1

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Helt ening med du, orginal str. holder i bøtter og lass for de fleste, bedre å "oppgradere" disse med andre skiver og klosser.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Når man begynner å lukte på en tredobling av effekt syns jeg det er naturlig å vurdere oppgraderte bremser.. Men dette er det mange meninger om har jeg skjønt :)

 

Og når oppgradering av skiver og klosser til Black Diamond og Ferodo DS2500, som jeg har lest mye positivt om, koster 3500 foran for original dim mener jeg jeg regna meg til på Kollevold, pluss evt stålomspunnede bremseslanger og bremsevæske, blir et sånt kit til 12-13000(?) et godt alternativ syns jeg.. Det ble en lang setning, hehe :P

 

Tusen takk for alle svar :)

Edited by Hansi

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Når man begynner å lukte på en tredobling av effekt syns jeg det er naturlig å vurdere oppgraderte bremser.. Men dette er det mange meninger om har jeg skjønt :)

 

Og når oppgradering av skiver og klosser til Black Diamond og Ferodo DS2500, som jeg har lest mye positivt om, koster 3500 foran for original dim mener jeg jeg regna meg til på Kollevold, pluss evt stålomspunnede bremseslanger og bremsevæske, blir et sånt kit til 12-13000(?) et godt alternativ syns jeg.. Det ble en lang setning, hehe :P

 

Tusen takk for alle svar :)

 

Tja bilen veier jo ikke noe mere selv om du har mere effekt...så massen som skal bremses ned er jo fortsatt den samme.

Så effekt har lite å si, det som må vurderes er hvilken hastighet du har tenkt å bremse ned ifra og hvor mye du skal bremse.

 

F.eks om du har 9999hester og aldri er over 100kmt så holder vanlige bremser helt fint, men om du har 250hester og skal kjøre på bane eller liker å ferdes i 250kmt så bør du tenke på å gjøre noe med bremsene.

 

 

Nå er det jo en liten forskjell mellom 3500kr og 12000kr, stålomspunne slanger og høytemp bremsevæske er kjekt om man kjører på bane uansett åssen bremsekit man har.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Tja bilen veier jo ikke noe mere selv om du har mere effekt...så massen som skal bremses ned er jo fortsatt den samme.

Så effekt har lite å si, det som må vurderes er hvilken hastighet du har tenkt å bremse ned ifra og hvor mye du skal bremse.

 

F.eks om du har 9999hester og aldri er over 100kmt så holder vanlige bremser helt fint, men om du har 250hester og skal kjøre på bane eller liker å ferdes i 250kmt så bør du tenke på å gjøre noe med bremsene.

Nå er det jo en liten forskjell mellom 3500kr og 12000kr, stålomspunne slanger og høytemp bremsevæske er kjekt om man kjører på bane uansett åssen bremsekit man har.

 

Joa. Men det går forhåpentligvis litt fortere med mer effekt? :)

 

Joa, enig i at det er en lite forskjell, hehe. Men så er det vel tusenlapp for stålomspunne slanger, vet ikke hvor mye bremsevæska koster jeg? Ja, det er en differanse, men den begynner å bli liten etterhvert.

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...