Jump to content

Hvilken dump anbefales til Cossien?


Guest crzywiz

Recommended Posts

Jeg kjører med en dumpvetil som faktisk reklamerer for cosworth.no, noen som vet hvilken dette er?

 

Den som leter finner... fant den på facemotorsport.no som:

 

Dumpventil, Double Piston, Blå, Cosworth.no, Alle Cosworth 1309NOK

 

Er meget godt fornøyd med denne. Noen som vet om det finnes "chimmer" sett til denne for å øke spenningen i fjæren?

Edited by Helge
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

først en påstand og så ett spørsmål om samme tema???

 

Er vel litt overdrevet dette, som så masse annet.

Jeg har kjørt 6000km uten dump, og turboen er helt fin ennå.

 

Hvor stor turbo og hvilket ladetrykk kjører du? En glidelager turbo har jo aksial lager noe jeg ikke tror kulelager turboene har.. Altså vil en stor kulelager turbo som lader høyt trykk kansje ikke tåle det samme som en liten glidelager turbo med lavt trykk.. Jeg har ingen erfaring med turbo uten dump, men noen må jo ha opplevd at turboen ryker siden alle annbefaler dump..

 

Er jo klart at aksial kreftene som påvirker turboen under surge ikke er slik som lager i turboen er beregnet for, men om lagra er overdimma nokk til å klare dette? Akslingen vil jo også få stor belasting når turbinen plutselig bremser voldsomt og kansje snur, takler den belastningen eller vil den ryke?

 

Er jo helt sikkert forskjell på forskjellige turbo merker og hvordan de blir kjørt(ladetrykk) men noen må jo sitte på litt info om dette her?

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører med en dumpvetil som faktisk reklamerer for cosworth.no, noen som vet hvilken dette er?

 

Den som leter finner... fant den på facemotorsport.no som:

 

Dumpventil, Double Piston, Blå, Cosworth.no, Alle Cosworth 1309NOK

 

Er meget godt fornøyd med denne. Noen som vet om det finnes "chimmer" sett til denne for å øke spenningen i fjæren?

 

Hvis jeg ikke tar helt feil,er vel det en collins ventil.

Mener du får kjøpt strammere flær til den. Eller du kan chimse den opp med vanlig skiver som passer nedi.

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor turbo og hvilket ladetrykk kjører du?

 

Turbonetics spr 60-5, 1,00 eksoshus. Aner ikke noe spec på kompressordelen, men den gir ihvertfall til 637 hk. 2 bar ladetrykk.

 

noen må jo ha opplevd at turboen ryker siden alle annbefaler dump..

 

Jeg har ihvertfall aldri hørt om det, og tror at dette er veldig blåst opp.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Et problem er vel at muttera på akselen kan løsne og dette av når turboen "bremser".

Det er derfor raceturboer har links gjenger vet du. ;)

 

Turbonetics spr 60-5, 1,00 eksoshus. Aner ikke noe spec på kompressordelen, men den gir ihvertfall til 637 hk. 2 bar ladetrykk.

Jeg har ihvertfall aldri hørt om det, og tror at dette er veldig blåst opp.

 

Hvor er dette effektmålt da?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest crzywiz

Mange greie forslag her ja! :) Men enda i tvil om hva man kan velge? vil en forge resirk gi noen lyd i det hele tatt visst den er stillt riktig? dvs den skal dumpe ved full gass.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...