Jump to content

Hvilken dump anbefales til Cossien?


Guest crzywiz

Recommended Posts

off da dette blei feil.

tenker på lyden i den blå vingebilen.

noen som vet?

Hvis du leser hva som har blitt skrevet så ser du at han antageligvis kjører uten dump og med åpent filter ;)

Hvordan lyden blir har jo også med ladetrykk og hva slags turbo som blir brukt...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

for å gjøre det enkelt så er det vel best å forklare hva en wastegate er så alle forstår at denne ikke kan lage lyd.

Wastegate er en ventil som tar seg av overflødig eksos. Denne åpner for å begrense ladetrykket. Eneste lyden som kan komme av den er lyden av fri eksos.

Det som skjer er at når ladetrykket øker åpner wg for å hindre at turboen skal øke i turtall og samtidig øke ladetrykket. Når du lukker gasspjelet så lukker også wg da det ikke lengre er overflødig eksos. Da vil også eventuell lyd forsvinne.

Den lyden dere snakker om er kommer når en slipper gassen. Dersom du ikke har dumpventil så vil luften stoppe i gasspjelet og forårsake en trykkbølge tilbake som vil gå gjennom kompressoren feil vei og ut gjennom luftfilteret. Da vil du få en lyd tilsvarende surge. Dette kan også forekomme ved bruk av for sterk fjær i dumpventilen.

 

Wastegaten har ingen innvirkning på denne lyden da wg faktisk er lukket når lyden kommer.

Håper dette oppklarer litt.

 

Cosworth Racing1: det er godt å høre, men hvis du leser hva du skrev så skjønner du vel kanskje at jeg begynte å lure. hehe

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Cosworth Racing1: det er godt å høre, men hvis du leser hva du skrev så skjønner du vel kanskje at jeg begynte å lure. hehe

 

Hehe.. Var bare noe som slo med meg en gang. Folk sier jo ofte "wastegatelyden". Men vet jo at den selvfølgelig er tett og at det umulig kan komme lyd ut av den.. hehe.. Var litt tett jeg også noen sekunder.. hehe..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Har selv screemer pipe, men har ikke fått kjørt bilen enda. håper ikke jeg får så eksteremt med lyd som et par av disse gutta.. Har røret ut under bilen så satser på at dette vil dempe det verste:P

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Ang. den blå vingebilen som ble påstått å ha lyd av turbo-stall.

Den har en jæv** stor Tial dumpventil bare så det er sagt ;)

50mm tilkobling elns.

Så er nok ikke bare lyd av turbo-stall der i gården nei ;) (også feilaktig kalt wastegate-lyd)

Men har sykt rå lyd, det skal jeg være helt enig i :)

 

Kommer selv til å prøve å kjøre uten dump til våren, for å se hvordan lyden blir.

Siden jeg enda ikke har klart å finne en dump jeg syns passer.

Men blir kanskje kjøp av Grp. A dump, siden de lager grei lyd og fungerer.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ang. den blå vingebilen som ble påstått å ha lyd av turbo-stall.

Den har en jæv** stor Tial dumpventil bare så det er sagt ;)

50mm tilkobling elns.

 

dette er vel wastegaten.....

 

 

Kommer selv til å prøve å kjøre uten dump til våren, for å se hvordan lyden blir.

Siden jeg enda ikke har klart å finne en dump jeg syns passer.

Men blir kanskje kjøp av Grp. A dump, siden de lager grei lyd og fungerer.

 

hvorfor heter det gruppe a dump ventil? hvilke biler brukte disse ventilene? btcc gruppe a biler?

er vel dette som er membran typen som har lett for å ryke?

 

skal du ha kvittring så kjør uten dump.

Er du fornuftig så kjøp stempelresirk ventil.

Skal du ha det ordentlig kjører du respons.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Er dumpventilen som lager mye av lyden..

Står en stor blingbling 50mm Tial dump på den..

 

 

Er ikke sikker på hvorfor de blir kallt Grp.A dump.

Ble brukt en del i BTCC ja, etter det jeg har fått med meg.

 

Kommer til å kjøre uten dump til å begynne med, for å prøve det.

Men er litt skeptisk til slitasje på turboen ved kjøring uten dump.

Med 2 BAR maxtrykk??

 

Med resirk dump, blir det noe lyd what so ever da?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Kan få litt lyd me resirk dump, kommer an på typen og ladetrykk...

Tror grp.a navne bare ble klistra på for å selge flere deler, muligens dette ikke stemmer men er fakta med flere andre "grp.a" deler du får kjøp..

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Kan få litt lyd me resirk dump, kommer an på typen og ladetrykk...

Tror grp.a navne bare ble klistra på for å selge flere deler, muligens dette ikke stemmer men er fakta med flere andre "grp.a" deler du får kjøp..

"Gr.A" til Cosworth er vel omtrent som "JDM" til japsebiler, smell på navnet så selger produktet seg selv... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Kan få litt lyd me resirk dump, kommer an på typen og ladetrykk...

Tror grp.a navne bare ble klistra på for å selge flere deler, muligens dette ikke stemmer men er fakta med flere andre "grp.a" deler du får kjøp..

 

Også dette kan det skrives mye og lenge om, men for å gjøre en lang histore kort så er GR.A ventilen veldig gode greier til sitt bruk. Selv har jeg resirkulerende HKS ventil som favoritt, men dersom jeg vil ha en åpen dump i tillegg (fritt valg fra førersete selvsagt ;) ) så blir det nok en Gr.A ventil som blir kjøpt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH

Den lyden vi hører der og som alle er på jakt etter virker det som, er lufta som slår mot kompressor hjulet i turboen når gass spjeldet stenges... noe av grunnen for at dumpventilen er oppfunnet er nettop på grunn av dette da det tvinger turboen til å spinne ned på grunn av den motstanden som lufter fører med seg.. Noe som ikke er bra for lager osv..

 

De fleste som har dump men fortsatt har denne lyden og trur det er dumpen som lager den tar nok feil i de fleste tilfeller.. Eneste grunnen til denne lyden er for stram fjær på dumpventiln som blir brukt.. og grunnen til lyden blir så høy er kobinajson av åpen filter og litt åpen dump...

Edited by ProBoTecH
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører Forge, og da høres blir det sånn:

 

Kjøring på Losna

 

Hvilken Forge dump har du?

Har du modifisert den noe med strammere fjær eller lignende?

Og hvor mye trykk kjører du med hvilken turbo?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

grunn til at det kjattrer mye med tial dump (som ble nevnt tidligere) er at den er så forbanna hard, så den åpner minimalt i forhold til en annen slapp sak. monterte 50mm tial på en is turbo igår :D åpner bare ved sikkelig kjøring.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

grunn til at det kjattrer mye med tial dump (som ble nevnt tidligere) er at den er så forbanna hard, så den åpner minimalt i forhold til en annen slapp sak. monterte 50mm tial på en is turbo igår :D åpner bare ved sikkelig kjøring.

 

altså.... vil ikke det bety at dump monteringa er bortkasta?

når du hører chatter så har jo ikke dumpen gjort jobben sin...

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

altså.... vil ikke det bety at dump monteringa er bortkasta?

når du hører chatter så har jo ikke dumpen gjort jobben sin...

 

hvis den ska holde igjen litt godt med trykk så må det bare bli sånn vel, er dritt lei sånn møk som ryker, har hatt diverse greddy("style" hehe), forge you name it. dem lekker som siler.

 

den kom seg med litt kjøring, nå åpner den hele tida men den kjattrer litt først på pen kjøring. men den burde ha vært justerbar, helt klart.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Men det er ikke så kult å kjøpe ny turbo en gang i uka?

 

Noen som har litt peiling på levetid på turbo uten dump? Kulelager vs Glidelager?

først en påstand og så ett spørsmål om samme tema???

 

Er vel litt overdrevet dette, som så masse annet.

Jeg har kjørt 6000km uten dump, og turboen er helt fin ennå.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...