Jump to content

Escort RS Cosworth


Kenneth

Recommended Posts

Nå sitter jeg forhåndvis med planene i boks for hva som skal skje til vår/sommer - nemlig anskaffe meg Escort Cosworth. Hovedsaklig t34 som er inne i bildet.

Før jeg hiver meg ut i det, så kunne jeg tenkt meg noen innspill om Escort Cosworth'en, fordeler og ulemper ved bilen. Og eventuelle andre ting kontra Sierra Cosworth.

 

Gjerne diskuter litt, men ikke la det bli alt for offtopic.

logo_cosworth_small.gif
Link to comment
Share on other sites

Akkurat dette har vel vært diskutert en del ganger før, søk litt og se om du finner litt og lese på ;)

Prøvde noen korte søk, men fikk faktisk ingen treff :huh:

Får prøve litt mer da, hehe ;)

 

Edit: Tror jeg må ha gjort noen feil i sted. Kom opp masse nå. Skal ikke være enkelt : p

 

Ulemper: du er alltid redd for bilen. Nesten som en avdanka nærkis

Fordeler: :D

Ja, den ulempen tror jeg blir en stor ulempe, om man kan kalle det for det : P hehe

Edited by void
logo_cosworth_small.gif
Link to comment
Share on other sites

Flyttet den over til Cosworth delen jeg. Blar du noen sider her så finner du mye fint lesestoff ;)

 

Ellers så traff vel egentlig Kverna spikeren på hodet i grove trekk.

Jeg har hatt min Escort i snart 2 år nå, like morro bare og se den stå i garasjen egentlig, og ikke minst kjøre litt.

Noen av de største ulempene er frykten for hærverk etc hvis du setter den noe sted og at det begynner og bli fryktelig dyrt og vanskelig og skaffe diverse deler.

Link to comment
Share on other sites

1- det er umulig og få nye caross deler

2- det du kan få tak i er priset i klassen(brukt) expensiv .

3- begynn og samle på gir kasser - forbruks vare

4 - utrolig artig bil - hadde jeg hatt penger ville det vært en i garagen til og se på - ikke bruke

Link to comment
Share on other sites

Guest Ørjan G
Nå sitter jeg forhåndvis med planene i boks for hva som skal skje til vår/sommer - nemlig anskaffe meg Escort Cosworth. Hovedsaklig t34 som er inne i bildet.

Før jeg hiver meg ut i det, så kunne jeg tenkt meg noen innspill om Escort Cosworth'en, fordeler og ulemper ved bilen. Og eventuelle andre ting kontra Sierra Cosworth.

 

Gjerne diskuter litt, men ikke la det bli alt for offtopic.

 

Svogeren min sa so greitt at da må vera den mest overprisa bilen i verda. Da e berre ein dyr, litt kort og styla Sierra Cosworth med dau turbo og dårleg ic.

Link to comment
Share on other sites

Enig at escorten er overpriset, i forhold til mange andre biler i samme klassen... Eller snu på flisa, har holdt seg utrolig godt i pris.

Jeg kjøpte min første escort cosworth for i 2000 og ga 185 000,- for bilen den gang.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

jeg tror man har det minst like morro med sierra cosworth som med escort. sierra er lettere å konvertere mellom 4x4 og 2wd, lettere å få tak i alt av deler til- og ikke minst halve prisen. det som i mine øyne drar opp verdien på escos er utseendet. den er knalltøff.

uansett er jeg utrolig fornøyd med min sierra cos :)

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Svogeren min sa so greitt at da må vera den mest overprisa bilen i verda. Da e berre ein dyr, litt kort og styla Sierra Cosworth med dau turbo og dårleg ic.

 

Dau turbo og dårlig intercooler? Intercooleren fungerer vel strengt talt ikke dårlig i orginal stand, T34 Escort har vel litt over middels turbolag ja, det er vel ikke til og legge skjul på, men ketchup effekten er jo halve morroa for mange... ;) Har ikke kjørt en T25 modell men de som har kjørt begge sier den er mye bedre med tanke på lag etc. På den tiden dette var nytt så var det ikke såååå mye annet som var like gromt. Klart det er mye som er grommere nå, men da er også prisen deretter :wacko: Så jeg vil si meg ganske uenig med svogeren din.

Link to comment
Share on other sites

Når vi prater 4x4 synes jeg escorten er 100 ganger kulere kontra sierra, super grom vintervogn..

Den kortere hjulbasen gjør den mye mer kvikkstyrt.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Svogeren min sa so greitt at da må vera den mest overprisa bilen i verda. Da e berre ein dyr, litt kort og styla Sierra Cosworth med dau turbo og dårleg ic.

Nå begynner vel Escort Cosworth å bli en kultbil, samme som feks URquattroen, vingebilen og E30 M3... Så prisene vil nok ikke falle i fremtiden :D Og det er jeg jo glad for, som eier av en Escos...hehe

-2007 Porsche 997 GT3 Clubsport
-Alt går, bare ta nok fart-

Link to comment
Share on other sites

Svogeren min sa so greitt at da må vera den mest overprisa bilen i verda. Da e berre ein dyr, litt kort og styla Sierra Cosworth med dau turbo og dårleg ic.

 

 

Tror ikke svogeren din har særlig peil. :wacko: Noen får sagt det utroligste og folk biter på.

--COSWORTH MOTORSPORT--

Link to comment
Share on other sites

Mange andre som har problemer med at batteriet tapper seg etter tid? Har målt litt på det, og det ser ut som orginal alarmen er glad i strøm.. :wacko:

 

har samme problemet. det blir tomt hvis det står en stund uten å bli brukt :P

 

Drivakslene på 4*4 er jo ikk kjent for å være det beste heller..

Link to comment
Share on other sites

har samme problemet. det blir tomt hvis det står en stund uten å bli brukt :P

 

Drivakslene på 4*4 er jo ikk kjent for å være det beste heller..

 

Nå er det vel ikke akkurat drivakslingene som er problemet her. Problemet er at de originale motorfestene ryker, dermed hopper drivakslingen ut og blir ødelagt. Ikke noe svakhet i selve drivakslingen. Bytter du til Vibratech fester har du nok løst det problemet..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

har samme problemet. det blir tomt hvis det står en stund uten å bli brukt :P

 

Drivakslene på 4*4 er jo ikk kjent for å være det beste heller..

 

Har bilen stående i garasjen hele vinteren, ikke noe problem med batteriet. Starter den 1 gang i uken og den er like startvillig hver gang. Er sikker på at dieseldyrene i garasjen hadde nektet å starte etter femte uken. Original alarmen trekker ikke noe mer strøm enn andre alarmer!

 

Escos er blitt en kult bil og eg kan ikkje komme på noen annen bil som konkurerer dem ut når det gjelder ytelse og kjøreegenskaper. Sammenligner du prisene på escos i Norge med andre land er de faktsik ganske rimelige i Norge. Mange har jo funnet vegen hit. I noen land er den jo nærmest å regne som "fredet", se i UK. Ulempen er nok forsikring da bilen er svært attraktiv for enkelte uærlige sjeler samt at det finnes noen pappagutter som har fått ordnet seg forsikring gjennom håpløse foreldre!!!

 

Sierra er nok en morro bil som mange har råd til og som oftere kjøres ihjel da den ikke koster skjorta, derav også mange velbrukte for salg...

 

Sats på et gost eksemplar av escos med full dokumentasjon og du har MYE å se frem til :)

Link to comment
Share on other sites

escort er bare gromt! :rolleyes:

eg synest og at escorten er mye bedre og sitte og kjøre,litt romslingere frame!

så er den bare så fin å se på :wub:

ESCORT COSWORTH 94. MOD . Solgt

Ford Focus RS 2010 Mod .

"enten du tror du kan,eller du tror du

ikkje kan.....så har du rett" HENRY FORD !

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke akkurat drivakslingene som er problemet her. Problemet er at de originale motorfestene ryker, dermed hopper drivakslingen ut og blir ødelagt. Ikke noe svakhet i selve drivakslingen. Bytter du til Vibratech fester har du nok løst det problemet..

 

så hvis jeg bytter til disse Vibratech festene, så vil det bli mindre vibrasjon på motoren og dermed så spiser ikke drivakslene kryssa?

noen flere fordeler disse festene bringer med seg?

Link to comment
Share on other sites

Er varmen fra eksosen, som koker ut grisen i kryssa, ikke vibrasjon som tar dem. Festene bruker en for at ikke motoren skal rive dem av, som de org. Da kommer drivakslingen hoppende ut.

For å bevare kryssa, så må man ha smøre nippel, og smøre hver gang man er under bilen

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

Er varmen fra eksosen, som koker ut grisen i kryssa, ikke vibrasjon som tar dem. Festene bruker en for at ikke motoren skal rive dem av, som de org. Da kommer drivakslingen hoppende ut.

For å bevare kryssa, så må man ha smøre nippel, og smøre hver gang man er under bilen

 

Koker ut grisen i kryssa? Er mye rart en skal høre! Grunnen til at Vibratech festene bidrar til og bevare akslene er at de er mye stivere slik at motoren flekser ikke like mye som med orginale fester.

Dermed blir det så og si umulig at akslene spretter ut.

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...