Jump to content

Turbo: GTK 550 vs GT35


Hansi

Recommended Posts

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fordeler og ulemper med begge? :)

 

Slik jeg ser det er ikke GTK550 noe særlig mer enn en vanlig, men stylet Turbonetics turbo bestående av en T61 kompressor og en T3 steg 5 turbin. Ulempen blir derfor prisen. Fordelen kontra GT35 er at T61 er en 7 bladet kompressor som har vist seg å fungere godt og tåle mye. Cosworth baklokket passer antagelig rett på turbinhuset og gjør denne tuboen til en "bolt on" turbo. Andre fordeler er keremikkbelagt turbinhus (som alle NTS turboer har hatt lenge) og svart kompressorhus.

 

På Cosworth har GT35 vist seg å lade sent og tregt. Den 6 bladete kompressoren går letter i surge enn andre kompressorer og den må mappes forsiktig. Har også hørt at det har vært problemer med at akslingen knekker. Av fordeler kan man kanskje nevne pris fordi man kan importere selv og den er vannkjølt.

 

Ulemper for de begge er at de finns mye mer effektive, sterkere og mye mer solide turboer på markedet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

du nevner ikke hva motor du er ute etter, kjørbarhet med tidlig spolup og bra dreiemomentskurve eller et tall som er ubrukelig på vanlig gatebruk?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Gt35 er vel noe av det bedre du kan sett på en cosworth motor for 600+ hk, gir tidlig lade trykk og god spool-up.

Har hørt fra england at GTK 550 har gitt god resultater, så har en 550-600 motor på gang med denne, og muligens Hansi sin... Vi får se hav vi ender ut på...Kjenner jo til gt 35 med div turbin hus, men alltid spennende og prøve nye ting.

 

T61, i gammle utgaven, fungerer også overraskende godt på cosworth motoren ved 550-600 hk.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Spool-up er for informasjon, hvor lang tid turboen bruker på å bygge trykk når den er i virknings området.

 

Jeg har 0,5 bar på 3000 omdr. med 1,06 ar på gt35.

 

Og dette har med at vi sankker om en 2 liter med 650hk +, man får ikke i pose og sekk.. Noen påstar så, med det ble motbevist på motoren til Benjamin at noen tar munnen for full....får ikke på topp og bunn på engang med turbo.

 

Med de nye kammene 264 grader og 10,3 i løft, 2,4 bar på 4200-4300 omdr

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

ja, men 4200omdr på vanlig gate er jo ubrukelig hehe, samme hadde jeg, og steike så råtten den var og kjøre på VANLIG gate, men på bane, for all del der er det "litt" mere gøy, men ikke mer enn litt, prøvde min bil på en liten bane, kun 1 gir og andre gir var brukendes hehe, i mine øyne ubrukelig, men slik må man ofre når man kommer i 450+++

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Feil utveksling...;) eller for liten bane...

 

Min motor fungerer fint på vei... med komp. på 9.2 tidligere, senket til 8.8:1 nå...

Denne tar i som tusan, og har respons som en sugemotor(ohc) på 150-160 hk i mellom registeret.

Passerer 4000 omdr. så er det uregjerlig.... jeg kan egentlig si det først som sist, har ingen ting på gata og gjøre i det hele tatt....;)

 

Skal man ha gatebil så er 350-400hk og 500nm mer en nok.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Og dette har med at vi snakker om en 2 liter med 650hk +, man får ikke i pose og sekk.. Noen påstar så, med det ble motbevist på motoren til Benjamin at noen tar munnen for full....får ikke på topp og bunn på engang med turbo.

 

Med de nye kammene 264 grader og 10,3 i løft, 2,4 bar på 4200-4300 omdr

 

Synes du?

Dersom jeg husker rett så klarte SX700 over 1,0 BAR ved 3500 o/min og 305 hk ved 4400 o/min og det var med kammer som har oppgitt turtallsregister fra 4500 o/min og med 3,2 mm løft i TDC.

 

http://www.pipercams.co.uk/NewPiperWeb/red...13_cosworth.pdf

 

Kammene dine har sikkert ett mer moderat oppgitt turtallsregister og antageligvis bare litt mer enn halvparten av løftet i TDC, en gigantisk fordel på moderate turtall. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

sant.... 1.3 inn og 1.0 ut på løft i tdc...funker knall...det er viktig å ha rette kammer til rett motor...benjamin sin turbo(sx 700) var vel tom på 670 hk på race fuel(knappe 630 på vanlig bensin)... Det ble garantert fra NTS side at den skulle klare 700 med god margin.

 

Kammenes virkeområde er oppgitt til 3500-8000 omdr. KM CAMS

 

Husk jeg kjører vanlig bensin, det gjør natt og dag for hvor mye tenning du kan legge på.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

1. sant.... 1.3 inn og 1.0 ut på løft i tdc...funker knall...

2. det er viktig å ha rette kammer til rett motor...benjamin sin turbo(sx 700) var vel tom på 670 hk på race fuel(knappe 630 på vanlig bensin)...

3. Det ble garantert fra NTS side at den skulle klare 700 med god margin.

 

4. Kammenes virkeområde er oppgitt til 3500-8000 omdr. KM CAMS

 

5. Husk jeg kjører vanlig bensin, det gjør natt og dag for hvor mye tenning du kan legge på.

 

1. Se her ja. Dag og natt i forhold til 3,2 og 3,15 mm.

2. Mener å huske at det ble 698,6 hk på racefuel og 632 hk på 98 blyfri.

3. Ja.

4. Har nettopp vært i kontakt med KM og det var veldig positivt.

5. Det er en av flere fordeler ja.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har du noe forslag til turbo a Pelle? Noe annet enn NTS-turbo?

Når man har mulighet til å velge spesial preparerte turboer som er spesilelt effektive og man i tillegg kan velge å få turboen sin spesial laget til ønsket spesifikkasjon så synes jeg at det er litt rart at man bevisst velger bort dette til fordel for "hyllevarmer" turboer.

 

Ja, det er massevis å velge mellom så spørsmålet er hvilke egenskaper du vil at turboen din skal ha.

 

Med Jenspeed bunndel og evt. Jenspeed kammer er det ikke dumt å velge seg en turbo fra Jenspeed.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

" Når man har mulighet til å velge spesial preparerte turboer som er spesilelt effektive og man i tillegg kan velge å få turboen sin spesial laget til ønsket spesifikkasjon så synes jeg at det er litt rart at man bevisst velger bort dette til fordel for "hyllevarmer" turboer. "

 

Kanskje du VIRKER bedre , enn slike "drømme turboer " , satt sammen av gamle deler utviklet på 80-tallet ? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du VIRKER bedre , enn slike "drømme turboer " , satt sammen av gamle deler utviklet på 80-tallet ? :rolleyes:

 

Du er svært nærme sannheten her...;) Nok sagt

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

akk dette har jeg lurt litt på og ,men en burde se ann en turbo som passer til oppsett av motoren. kammer f.eks har mye og si på når turbon virkelig begynner og jobbe.

jeg har lyst og prøve en gt 35 sammen med et skikkelig grenrør(for kjørbarhet),på min motor med mine bd 16+kammer. vil tro den er mer effektiv enn den snurra jeg har nå.(t-netichs-60-5)

jeg vil ha mer trykk fra bunn(mer dreimoment) hk kan være ca der de er nå.

mulig jeg går for høyere komp på min motor.

Jens liker garret turbon han og, fungerte bra på cossi mente han.

Edited by mr.cossie

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Først må dere bestemme for hvor mye effekt en vil ha .

Ikke si ca tall som 550-600hk....BESTEM dere for hvor mye dere vil ha , SÅ kan dere begynne å snekre sammen oppsett .

 

Toppen MÅ være portet for denne effekten ..si 550hk , og ikke til mer (flower den for 600-650hk , så blir lavløft flow dårligere, dermed dårligere bunndrag ) .

Så , må dere få kammer som passer til toppen , og oppsett ellers . Det nytter ikke å komme med kammer som har eldgammelt design .

MYE utvikling har skjedd med kammer de siste årene .

Noe av det mest irriterende jeg opplever med folk , er at de bestemmer seg for et bra oppsett , så komme kompromiss på kompromiss , og ødelegger oppsettet til slutt .

 

Jeg vet om 2.2l Audi femmere som klarer over 700hk på E85 , med gt3582r .82ar T3 turbinhus .

Dette er motorer som er bygget for 600hk på 98 , og spec`et fra bunn av for dette .

Bra grenrør , portet topp med mekaniske løftere (med flowmålinger med eksagte flowtall) og spesial lagde Cat cams fra Mobeck , er noen av ingrediensene her .

 

En kan godt uttale seg om hva som er MULIG , med en viss turbo , men om en FAKTISK klarer det , er noe helt annet .

Og da kommer folk grinende etterpå , selv om de har endret på kritiske deler på oppsettet .

For å klare å ha vesentlig nm under 4000omdr. , med en GT35 turbo , på en 2l Cossi motor , så bør ALT være VELDIG bra , for å få bra resultat .

Og det samme gjelder for enhver vanlig turbo , som yter over 600hk .

Link to comment
Share on other sites

Når man har mulighet til å velge spesial preparerte turboer som er spesilelt effektive og man i tillegg kan velge å få turboen sin spesial laget til ønsket spesifikkasjon så synes jeg at det er litt rart at man bevisst velger bort dette til fordel for "hyllevarmer" turboer.

 

Ja, det er massevis å velge mellom så spørsmålet er hvilke egenskaper du vil at turboen din skal ha.

 

Med Jenspeed bunndel og evt. Jenspeed kammer er det ikke dumt å velge seg en turbo fra Jenspeed.

 

Hmm.. Usikker på hva som menes med Jenspeed bunndel og Jenspeed kammer, men tror i hvert fall disse kammene er litt snillere enn de "Jenspeed-kammene" du har laget tråd om her :P

 

Jeg kunne selvfølgelig tenke meg mest mulig i pose og sekk, hehe.. Umulig, sier derfor mest mulig. Det du har nevnt tidligere om ca 300hk på 4000rpm syns jeg er fornuftig :) Henrik hadde vel 276hk på 4000rpm med GT35 med største eksoshuset, er vel ikke så ille det?

 

akk dette har jeg lurt litt på og ,men en burde se ann en turbo som passer til oppsett av motoren. kammer f.eks har mye og si på når turbon virkelig begynner og jobbe.

jeg har lyst og prøve en gt 35 sammen med et skikkelig grenrør(for kjørbarhet),på min motor med mine bd 16+kammer. vil tro den er mer effektiv enn den snurra jeg har nå.(t-netichs-60-5)

jeg vil ha mer trykk fra bunn(mer dreimoment) hk kan være ca der de er nå.

mulig jeg går for høyere komp på min motor.

Jens liker garret turbon han og, fungerte bra på cossi mente han.

 

Jepp, ser det å se an turbo som passer resten av oppsettet. Forøvrig litt usikker på hvilke kammer som sitter i toppen, mener det var snakk om 651(?).

Høres ut som en bra plan å bytte ut eldre turbo med relativt ny en syns jeg :) Hadde noe av samme planen, greit med trykk i bunn og fortsatt rimelig mye effekt..

Åå? Har Jens begynt å like kulelagra turboer? :) Hehe..

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

" Jeg kunne selvfølgelig tenke meg mest mulig i pose og sekk, hehe.. Umulig, sier derfor mest mulig. Det du har nevnt tidligere om ca 300hk på 4000rpm syns jeg er fornuftig Henrik hadde vel 276hk på 4000rpm med GT35 med største eksoshuset, er vel ikke så ille det? "

 

Henrik sin motor er bra , uten tvil .

Men det er endel tankegang bak den motoren og .

Det er ikke kun en haug med deler slengt i hop .

De kunne helt sikkert fått enda bedre effekt på 4000omdr, med et .82ar( eller er de .84 ? husker ikke i farten) T3 split puls turbinhus .

 

Jeg har også hørt rykter om godord fra både VS og mr rallycross , angående gt35 BB turboene .

Link to comment
Share on other sites

" Jeg kunne selvfølgelig tenke meg mest mulig i pose og sekk, hehe.. Umulig, sier derfor mest mulig. Det du har nevnt tidligere om ca 300hk på 4000rpm syns jeg er fornuftig Henrik hadde vel 276hk på 4000rpm med GT35 med største eksoshuset, er vel ikke så ille det? "

 

Henrik sin motor er bra , uten tvil .

Men det er endel tankegang bak den motoren og .

Det er ikke kun en haug med deler slengt i hop .

De kunne helt sikkert fått enda bedre effekt på 4000omdr, med et .82ar( eller er de .84 ? husker ikke i farten) T3 split puls turbinhus .

 

Jeg har også hørt rykter om godord fra både VS og mr rallycross , angående gt35 BB turboene .

 

Joa, ser det.. Tror ikke motoren min er "en haug med deler slengt i hop" heller.. Skal bruke gamle toppen fra vingebilen til Raimond, tror ikke den er spesielt mye dårligere planlagt..? MIS-innsug, og antageligvis noe av det samme grenrøret som Henrik brukte.

Joa.. Men hvor mye vil man miste på toppen da? Kompis har prøvd med .82 eksoshus, og da begynte det å bli greit med mottrykk på 1,9 bar skjønte jeg..? Husker ikke hvor mye Henrik lada jeg? Må vel kanskje uansett opp på racefuel hvis man skal passere 2 bar?

Edited by Hansi

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

akk dette har jeg lurt litt på og ,men en burde se ann en turbo som passer til oppsett av motoren. kammer f.eks har mye og si på når turbon virkelig begynner og jobbe.

jeg har lyst og prøve en gt 35 sammen med et skikkelig grenrør(for kjørbarhet),på min motor med mine bd 16+kammer. vil tro den er mer effektiv enn den snurra jeg har nå.(t-netichs-60-5)

jeg vil ha mer trykk fra bunn(mer dreimoment) hk kan være ca der de er nå.

mulig jeg går for høyere komp på min motor.

Jens liker garret turbon han og, fungerte bra på cossi mente han.

 

Hvis vi går over turbotallene og sammenligner:

1. Garrett 60-1 kompressor med steg 5 turbin A/R 0.82 singleflow turbinhus; 59/76 mm og 71/62 mm.

2. Garrett GT35 (ingen R er nevnt) har twin flow turbinhus og hjul med målene 55/76 og 68/62. Rett og slett en mindre turbo enn den første.

 

3. Hvis det nå er GT35R du mener så er tallene for denne; ca. 61/82 og 68/62 som vi kan sammenligne med

4. NTS IRX600, 58,5/82 og ca. 68-69/ 58.

 

Som du ser er det nr. 4 som er rett for deg. ;) :D

 

Hmm.. Usikker på hva som menes med Jenspeed bunndel og Jenspeed kammer, men tror i hvert fall disse kammene er litt snillere enn de "Jenspeed-kammene" du har laget tråd om her :P

Forøvrig litt usikker på hvilke kammer som sitter i toppen, mener det var snakk om 651(?).

 

Kan nevne saker som flate stempler og "cooper ringer" f.eks.

Er ikke 651 Mobeck kammer da? De er nok vensentlig mildere ja. Som du ser er det bare sugekammer med betegnelser Rally og Race som er værre enn 2158 kammene.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Det du har nevnt tidligere om ca 300hk på 4000rpm syns jeg er fornuftig :)

2. Henrik hadde vel 276hk på 4000rpm med GT35 med største eksoshuset, er vel ikke så ille det?

 

1. Det er ett resultat jeg er sikker på at du vil bli fornøyd med.

2. Det tror jeg ikke. Dersom jeg husker rett er det prestert 274 hk ved 4000 O/min, men det var vel med en gammel netics?

Bildet av monitoren med dreiemoment, ladetrykk og effektkurven tilhørende Henrik sin motor ble lagt ut her, og det viste noe HELT annet.

 

Edit:

 

Det var visst en SPR 60 turbo som presterte dette, og videre....

 

Husnes, har du utskrift av bremsinga til henrik?

 

har funnet dette bildet her

http://www.gatebilmedia.no/henrik/forum/bremsing_esc_11.jpg

men ifølge dette er man ikke i nærheten av 2bar på 4000rpm.

 

Hva ble endret fra bremsinga på bildet for å klare 2bar på 4000rpm?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Det er ett resultat jeg er sikker på at du vil bli fornøyd med.

2. Det tror jeg ikke. Dersom jeg husker rett er det prestert 274 hk ved 4000 O/min, men det var vel med en gammel netics?

Bildet av monitoren med dreiemoment, ladetrykk og effektkurven tilhørende Henrik sin motor ble lagt ut her, og det viste noe HELT annet.

 

Edit:

 

Det var visst en SPR 60 turbo som presterte dette, og videre....

 

1. Ja, hadde vært morro det, men blir fornøyd med litt under det og :)

2. Jaha? Har du de papirene? De hadde visst bedre resultater på et annet drag, var det ikke så?

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Jaha? Har du de papirene?

De hadde visst bedre resultater på et annet drag, var det ikke så?

Nei dessverre.

Ja det ble sagt så ja, men det var nå ovennevnte resultat som ble lagt ut. Andre har prestert lignende resultater med lignende oppsett. Man kan også sammenligne med hva mindre GT turboer har prestert på Cosworth.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...