Jump to content

Ford Flexifuel cup


Guest Jr.

Recommended Posts

Som sterkt involvert i Ford flexifuel cup i Norge tenkte jeg det kunne vært gøy med noen bilder av Fiesta ST i rallyversjon:

 

mini_IMG_5370.JPG

mini_IMG_5382.JPG

mini_IMG_5395.JPG

mini_IMG_5449.JPG

mini_IMG_6759.jpg

mini_mork4.jpg

bakken1.jpg

bakken7.jpg

mini_DSC_0158.JPG

 

I full gr. N trim så tar vi ut ca 180 hk, har justerbare dempere og dogbox, og er definitivt den raskeste 2-hjulstrekkeren der ute.

Link to comment
Share on other sites

kult! flere bilder!

 

synd den ikke har firhjulstrekk :D

 

Hva skal du med 4WD? Denne bilen ble nr 15 totalt i ett NM rally i 2008, der det var 10 WRC-biler og 20 evo/impreza til start. Riktignok med Henning Solberg bak rattet, men likevel.

 

0133.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva er byggekostnaden på en fiesta st? Topp spec gr n.

 

 

Helt ferdigbygget, basert på en ny bil, ombygget med full spec, kammer, blueprinting og øhlins tenker jeg nok rundt 450.000 + mva.

Da preppet for E85 Bioetanol, vi er jo selvsagt miljøvennlige...

 

Det finnes brukte til salgs i Norge for ca 300.000.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, 560 000 bare for innkjøp av bil er ikke småpenger, hva ligger budsjettet for en sesong på? 150 000,-

 

Og hvordan er muligheten for å få inn spons på disse bilene? blir vel en stor minus gesjeft uansett eller er det mulig å komme ned i menneskelige drifts utgifter?

 

Har tenkt litt på denne klassen, gøy når bilene er såpass like så det er opp til team og ikke bil å gjøre det bra.

Greie premier og har jeg sett.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du med 4WD? Denne bilen ble nr 15 totalt i ett NM rally i 2008, der det var 10 WRC-biler og 20 evo/impreza til start. Riktignok med Henning Solberg bak rattet, men likevel.

 

0133.jpg

 

 

Sikkert endel frafall. 4wd er alltid velkomment på løst underlag. Tror ikke en sånn bil har noe den skulle stilt opp med mot en S2000 bil f.eks.

 

Greit at det går fort nok med fwd, men det er ikke spesielt mandig. 240/940 og E30, det er kule rallybiler. Det er underholdning.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Volvo og E30 det er veteranbiler du kjører for kosens skyld av egen lomme. Tror en moderne Fiesta er mer greia om du skal klatre oppover på rallykarrieren. Hver til sitt bruk.

Og mot S2000 der har vel heller ikke de "heftige" 4wdmaskinene Impreza/Evo grN noe å stille opp mot heller?

Link to comment
Share on other sites

Tja. Koster jo like mye å bygge en værst 940 nasjonal.. Som er meget rask litt ettersom sjåfør og startnr...

 

Synes byggekostnaden er veldig høy.. Så om en kan spare 200 000 for en brukt en på sikt så er vel det mest lønnsomt. Men artig med slike cuper og liker fiesta'ne veldig godt.

 

Men verdien om mange år vil aldri være spesiell høyt eller ettertraktet.. Som feks en værsting BDA, RX7, 940 eller M3. De er på en måte mer tidløse....

Link to comment
Share on other sites

Disse bilene er jo vanligvis raskeste tohjulstrekkere i løp. Og det mot Volvoer og M3er med ca dobbelt så mye power...

 

Cupen ble betraktelig morsommere etter overgangen til E-85. De hestene gjorde susen.

 

Jr: Hvor mye økte effekten? Mener jeg hørte snakk om 165 HK før konverteringen

 

Og mot S2000 der har vel heller ikke de "heftige" 4wdmaskinene Impreza/Evo grN noe å stille opp mot heller?
Det er vel omtrent likt. Litt avhengig av underlag. Effekten er ca lik, men S 2000 har effekten mye lengre opp på turtallsskalaen. Patrik Sandell som ble nr tre (?) i N4 i Swedish med en Fysjå 307 S 2000 sa at han måtte holde mellom 6500 og 8500 o/min for at vogna skulle bevege seg over gangfart. En EVO/Sti i N4 trim har vel kun sett 6500 ved bomgiring

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sluttplassering så kommer jo start nr inn i bildet også.. Noe som gir store fordeler til fiesta førere i NM. Se feks nasjonale rally uten nm status..Men raske biler er det og kjøres veldig effektivt med de.. + at mange gode sjåfører kjører fiesta... Og det er vel de fleste enige om at det teller mye.. Ganske sikker på at feks Grønholm hadde vært veeeedig langt oppe på lista i en Grn(mitsu eller sub) bil i en nm runde...

 

S2000 er spennende, hvor mye billigere/dyrere er disse bilene enn en N4?

Edited by kjetilr
Link to comment
Share on other sites

Rått. Hvor mange kubikk er motoren på, og kjører du med onboard kameraer ? :D

 

Dette er gruppe N, altså standard biler med enkelte oppgraderte deler, så motoren er Fiesta ST, Duratec 2,0.

Peder Økseter pleier å være flink til å legge ut filmer, han har også GPS måler for reell fart i bilen. Her er link til en 12 Mb film i lav-kvalitet:

 

http://www.pgrally.no/video/Mountain%20Ral...20kvalitet).wmv

 

Hmmm, 560 000 bare for innkjøp av bil er ikke småpenger, hva ligger budsjettet for en sesong på? 150 000,-

 

Og hvordan er muligheten for å få inn spons på disse bilene? blir vel en stor minus gesjeft uansett eller er det mulig å komme ned i menneskelige drifts utgifter?

 

Har tenkt litt på denne klassen, gøy når bilene er såpass like så det er opp til team og ikke bil å gjøre det bra.

Greie premier og har jeg sett.

 

Merkeklasser er alltid best å kjøre for din egen utviklings del, du har både førere å konkurrere mot på ditt nivå og førere som er raskere å strekke deg mot. Driftsbudsjettet ditt er nok omtrent riktig, hvis du skal kjøre hele NM + diverse ekstra løp med nye dekk osv osv. På sparebluss vil jeg tro at du bruker under 100.000 på ett år. Når det gjelder spons så har det aldri vært mer lett-tjente penger i Norge enn akkurat nå, men det er desto flere grener som løper etter de samme penga....

 

Sikkert endel frafall. 4wd er alltid velkomment på løst underlag. Tror ikke en sånn bil har noe den skulle stilt opp med mot en S2000 bil f.eks.

 

Greit at det går fort nok med fwd, men det er ikke spesielt mandig. 240/940 og E30, det er kule rallybiler. Det er underholdning.

 

Fantastisk holdning det der, her er resultatlista siden du ikke gadd finne den selv:

http://www.mrally.no/resultater_total/3?use_template=empty

 

Og her er bruttlista med hele 7 4-trekkere...

http://www.mrally.no/resultater_brutt/3?use_template=empty

 

Det nye karosseriet til Fiesta som er presentert på forsiden her kommer nok som S2000 bil ganske snart, skal du se. Men den er kanskje ikke kul nok da? Tøffere å stå nesten stille å lage blårøyk, forstår jeg. Det faktum at Fiesta ST kjører i ringer rundt både M3, 940 evo og 240 med og uten turbo, har det noe å si? Tror ikke du er i min målgruppe, så da trenger du jo ikke kommentere noe mere.

 

S2000 spec er forøvrig omtrent likt gamle F2, med 2 liter trimmet sugemotor på nesten 300 hk, sekvensiell kasse og 4WD, pluss alt justerbart i understell, det blir som å sammenlikne boeing 737 og F16...

 

Tja. Koster jo like mye å bygge en værst 940 nasjonal.. Som er meget rask litt ettersom sjåfør og startnr...

 

Synes byggekostnaden er veldig høy.. Så om en kan spare 200 000 for en brukt en på sikt så er vel det mest lønnsomt. Men artig med slike cuper og liker fiesta'ne veldig godt.

 

Men verdien om mange år vil aldri være spesiell høyt eller ettertraktet.. Som feks en værsting BDA, RX7, 940 eller M3. De er på en måte mer tidløse....

 

Olaf Sørli byttet fra en lynrask escort Mk2 med under 200 hk (som han satte topp 3 tider med inkl den store klassen) til en 940 Evo for ett par år siden. Han har aldri fått til å kjøre den 300+ hesters bilen. Det bare spoler, ikke noe grep, alt for mye krefter. Man kan heller ikke sammenlikne 940 med de andre 3, volvoen er bare nasjonalt homologert i norge og sverige, og vil ikke kunne brukes andre steder i verden, f.eks. i England, som er toneangivende for prisleiet på "tidløse" biler. 940 kommer derfor til å tape seg i verdi.

 

Du kan jo bygge Fiestaen selv, selvbyggerkit koster ca 160-170.000 + mva, det inkluderer alt, bortsett fra eget kjøreutstyr. Det sies at man kan hente en frontskadd ST i tyskland for en 5-6000 euro. I selvbyggerkitet er det til og med en detaljert CD som beskriver fremgangsmåten....

 

BDA (eller BDG, om du vil) har mest verdi som historisk rallybil, det er disse bilene som skaffer de høyeste prisene. Eksempelvis var det en optimal norsk Mk1 med topspec BDG, datasprut og øhlins etc etc, den ble handlet for 400.000 og solgt etter 4 år for 250.000.... til sverige, der alt ble plukket av den og vips så var prisen høy igjen... En merkelig verden...

 

Jeg har hatt fornøyelsen av å være kartleser i både BDA/BDG, RX7 og M3, og det er ikke tvil om at det er sjarmerende, spesielt på hysterisk høyt turtall. BDA er liksom guttedrømmen fra 70 tallet, men naturlig nok så er det bare nostalgi, skal man kjøre like fort som Mathis i sin "mestvinnende escort" med en slik bil så må det moderne teknologi til (slik som Mathis).

 

RX7 med periferalportet 300 hk Wankel er faktisk en gr. B - bil, altså samme ekstrem-homologeringen som RS200. Det var den godeste Dag Bakken, dobbel norgesmester i rally, som hentet hjem de fleste originale rallybilene når Mazda team europe la ned sin virksomhet i begynnelsen av 90 tallet. 14000 rpm tror jeg sperra var på. Dette må sies å være en bil for de spesielt interesserte, så vidt jeg kan ta igjen så vekket de bare oppsikt, de fikk aldri noen voldsomme resultater. Verdien gjenspeiler interesse, så denne er nok heller ikke så mye verd om noen år.

 

M3 er det mange varianter av, og de siste av dem ble homologert med masse karbon biter og lettvektsdeler. De siste M3'ene som gikk i VM ble bygget av ikke ukjente Prodrive (i dag: Subaru WRT) og gikk som fanden var i helene på dem. Dessverre så var tiden over for inneffektivt bakhjulstrekk, og når E30 gikk ut av produksjon så faset M3'en seg naturlig ut etter noen år. 4WD var på full vei inn. M3 er den mest moderne rallybilen med RWD, men alle som har sett prisen for ett karboninnsug med slide-spjeld hos Køhler i Sverige vet at disse bilene, de koster GRISEMYE penger å vedlikeholde, samt at de har korte serviceintervall. Med drøye 9000 rpm så skulle det bare mangle.... Tøff bil, men langt fra godt nok lengre. De siste prodrive-bilene koster fortsatt rundt 500.000, men hvem bruker så mye penger på en så ny bil, når man da heller kan handle en 3-4 år gammel 4WD? M3'en faller igjennom som klassiker pga prisnivået.

 

Alle som holder på bakhjulstrekk gjør det for underholdningens del, en fullfartssladd med Fiesta på 5. gir på en smal skogsbilvei, DET er mandig det. Jeg pleier å sammenligne rally med basehopping, bare at rushet varer så utrolig mye lengre....

Link to comment
Share on other sites

He he.. Du har rett i at det er mandig.. Synes det var meget rått å se solberg på mountain rally. wrc tempo i nedoverbakken som han sa..

 

Artig at vi har fått inn en kunnskapsrik mann på motorsport området. :) Det koster masse å drifte en Rwd bil også ja.. En fiesta må jo være billigere å drifte.

 

Det er syke priser på deler til M3... Og volvo har en "nasjonal" godkjenning de aldri burde hatt.. Viko hadde vel også en RX7? Har vel en RS200 nå som er planlagt i kl 13?

 

Men samtidig er jeg glad for at noen kjører bakhjulstrekk enda og skaper dermet enda en dimensjon i underholdning når jeg er på skauen....

Link to comment
Share on other sites

S2000 koster fort 150.000 euro + delepakke på 50.000 euro....

S2000 kommer til å komme for fullt nå, er vel 8-9 forskjellige merker som bygger bil nå. De kommer snart til å kjøre fra gr.N på løst underlag, de gjør det allerede på asfalt. S2000 er tenkt å overta for WRC i 2012 eller deromkring. Klassen skal satses på for fullt fra 2009, når det nye R-reglementet kommer.

 

Cupen ble betraktelig morsommere etter overgangen til E-85. De hestene gjorde susen.

Jr: Hvor mye økte effekten? Mener jeg hørte snakk om 165 HK før konverteringen

 

Det kommer an på hvilken benk man bruker.... Hos M-sport hevder de at deres hjerneboks gir 165 hk, i Per Gulbrandsens benk gav den bare 152 hk...

Det er enighet om at ny "svenskemap" + etanolkammer gir 20-25 hester ekstra, men også 40 NM mer i moment på store deler av registeret. Bilen blir enda mer kjørbar.

 

Når det gjelder sluttplassering så kommer jo start nr inn i bildet også.. Noe som gir store fordeler til fiesta førere i NM. Se feks nasjonale rally uten nm status..

 

Ja la oss se på det. Her er Sigdalsrally 2008, det første løpet i vinter der nasjonalbilene startet først og gr.n til slutt.

http://www.sigdalsrally.no/resultater_tota..._template=empty

 

Se det, Petter Rolfsen er nr 8 totalt, foran alle nasjonalbilene? Og det selv om Sivert Johansen også har bygd om bilen til E85 i fjor... Rolfsen hadde forøvrig ikke testet Fiestaen en gang, han blåste motoren under testkjøring og kom til løpet direkte fra Sverige.

 

Så skal vi se på rally Hokksund 2008, enda ett løp med nasjonal først.

http://www.rallyhokksund.no/resultater_tot..._template=empty

Der var Jo Inge Bakken nr 3 totalt, bare slått av Bruno Arntsen i en 270 hesters FWD Astra.

 

Utover det så er jeg veldig enig i at startposisjon har veldig mye å si, så egentlig burde Fiestaene vært ENDA høyere opp på lista.

Link to comment
Share on other sites

He he.. Du har rett i at det er mandig.. Synes det var meget rått å se solberg på mountain rally. wrc tempo i nedoverbakken som han sa..

 

Artig at vi har fått inn en kunnskapsrik mann på motorsport området. :) Det koster masse å drifte en Rwd bil også ja.. En fiesta må jo være billigere å drifte.

 

Det er syke priser på deler til M3... Og volvo har en "nasjonal" godkjenning de aldri burde hatt.. Viko hadde vel også en RX7? Har vel en RS200 nå som er planlagt i kl 13?

 

Men samtidig er jeg glad for at noen kjører bakhjulstrekk enda og skaper dermet enda en dimensjon i underholdning når jeg er på skauen....

 

Hennings bil ble hastekonvertert torsdagen før løpet, så den var langt fra optimal heller... Fiesta er ganske rimelig, vi har innkjøpspris + 15% på standard-deler, som det er en del av, og helt ok priser på rally-deler. Dekk, drivstoff og reise spiser mye av budsjettet, derfor har vi rabatt på dekk hos Pirelli, sponset 1200 liter etanol i året pr bil fra Sekab, og prøver å ordne felles billig overnattinger der vi kan.

 

Viko vil aldri få starte i kl. 13 med en RS200, den klassen er forbeholdt gr. N og A. Gamle gr.B biler i sprintrally ble det slutt på etter at det tok av litt og de begynte å kjøre i skogen med dem igjen, det ble for villt så da sa NBF stopp til alt.

 

Personlig synes jeg at det er satsingen til sjåføren som skaper underholdningen, ikke RWD, FWD eller 4WD. Du ser at føreren vil noe når ha bruker brøytekanter og grøfter aktivt for å komme raskest fram. Ingenting er tristere enn en RWD som sladder på utgangen av svingen og bruker halve raka på å få feste, for så å bremse alt for mye inn mot neste sving og lunte igjennom den også....

Link to comment
Share on other sites

se på rally hadeland.. Der ble det annerledes... Men fortsatt bra av Rolfsen

 

http://www.rally-hadeland.no/resultater_to..._template=empty

 

I Hokksund sa arntsen at det var kun for moro skyld at han kjørte... Men fort kjørte han.. ;)

 

Jo Inge Bakken er jo en av våre bedre sjåfører til lands.. Villle vært høyt på lista uansett... :)

 

En annen ting er at feks Lyseng kjører knallfort med almera.. En bil som fiesta'ne burde ta lett.. tydelig at sporvalg og det å holde tempo teller mye.......

Link to comment
Share on other sites

se på rally hadeland.. Der ble det annerledes... Men fortsatt bra av Rolfsen

 

http://www.rally-hadeland.no/resultater_to..._template=empty

 

I Hokksund sa arntsen at det var kun for moro skyld at han kjørte... Men fort kjørte han.. ;)

 

Jo Inge Bakken er jo en av våre bedre sjåfører til lands.. Villle vært høyt på lista uansett... :)

 

En annen ting er at feks Lyseng kjører knallfort med almera.. En bil som fiesta'ne burde ta lett.. tydelig at sporvalg og det å holde tempo teller mye.......

 

Jeg unngikk bevisst å nevne Hadeland fordi jeg husket at Rolfsen hadde problemer der, men jeg klarte ikke å huske med hva. Lurer på om ikke også Dahl rullet sin Fiesta der.

 

Arntsen hadde trent / testet på forhånd, og slike folk kjører alltid for å vinne, pensjonister eller ei. Veiene var vel også kjente for ham tror jeg.

 

Bakken er i toppen av Fiestaførerne, men det er jo ikke diskvalifiserende.

 

Almeraen har alltid vært en knallgod bil å kjøre, for noen år siden når cupen var på sitt beste satte de vanvittig raske tider med dem, det er tross alt 165 hk, proflex og mange 1000 timers utvikling på oppsett, men de har alltid slitt med girkasse/utveksling/manglende diff, det problemet har Lyseng nå løst, med å bytte innmat, noe som jo er tillatt i nasjonal. Almeraene med det "rette" nasjonaloppsettet er jo helt oppe i toppen av nasjonal, selv om RWD har dobbelt så mye effekt. FWD er effektivt, men du må sammenlikne når du har alle fakta på bordet. Men for all del, Lyseng har fått opp manges øyne for hvor rask han er.

Link to comment
Share on other sites

Almera er utviklet bra, men er en "gammel" bil i forhold til fiestan... Når det gjelder hadeland...Dahl tror jeg rullet ja.. Og der jeg sto på SS4 og tok tida så så jeg klart forskjell på bilene.. Startet klokka på sivert s johansen og sjekket opp mot han.. Bortsett fra wrc så synes jeg birger kjørte fælt i M3.. :) Og en ser stor forskjell på erfaring.

 

Ellers blir det spennende å følge tider 1mars..

 

http://www.numedalsrally.no/paameldte2/3

 

 

bra så langt..

Edited by kjetilr
Link to comment
Share on other sites

Almera er utviklet bra, men er en "gammel" bil i forhold til fiestan... Når det gjelder hadeland...Dahl tror jeg rullet ja.. Og der jeg sto på SS4 og tok tida så så jeg klart forskjell på bilene.. Startet klokka på sivert s johansen og sjekket opp mot han.. Bortsett fra wrc så synes jeg birger kjørte fælt i M3.. :) Og en ser stor forskjell på erfaring.

 

Ellers blir det spennende å følge tider 1mars..

 

http://www.numedalsrally.no/paameldte2/3

 

 

bra så langt..

 

Almera må du kjøre en gang, jeg lånte en på rally Larvik ett år, og den er vanvittig bra i rallyversjon, hvis du ser bort fra girkassa da. Både Birger og Bruno er jo levende bevis på at man absolutt bør ha talent for å kjøre fort, utstyret er bare halvparten.

 

Jeg tror vi var oppe i 20 Fiestaer påmeldt på Numedalen nå, jeg regner med at det kommer noen flere også. Det kommer til å bli ett bikkjeslagsmål etter at vi slo svenskene på hjemmebane under swedish rally...

Link to comment
Share on other sites

Hvor står det brukte slike fiestar tilsalgs? I tilfelle noen her inne får lyst på en... :)

 

Link til firmaet ditt?

 

 

Det er kjempebra at Ford bruker ressurser på å lage slike biler enda. Kanskje flere merker følger etter?

Edited by kjetilr
Link to comment
Share on other sites

Hvor står det brukte slike fiestar tilsalgs? I tilfelle noen her inne får lyst på en... :)

Link til firmaet ditt?

Det er kjempebra at Ford bruker ressurser på å lage slike biler enda. Kanskje flere merker følger etter?

 

Peder Økseters gamle bil er til salgs, den står det nok noe om på www.pgrally.no og/eller www.norodd.com. Peder har kjøpt en ny Fiesta, den gamle var jo 2 år gammel...

 

Mitt firma er bare ett foretaksnr jeg har for enkelhets skyld, jeg er ikke en bilforhandler, men er behjelpelig med formidling om det trengs.

Det er flere biler for salg i Sverige, disse må da evt momses inn i landet.

 

Merkescuper er populært som aldri før det, så det er stort sett alltid minst en i hvert land.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...