Jump to content

hva synes dere er det beste med sierran?


2.3 GL

Recommended Posts

jeg er vild med sierra pga det er et godt og billigt udgangspunkt for noget med en del mere performance for meget små penge. der er et hav af muligheder af motore fra CVH over OHC til DOHC til 16V dohc (cosworth) igen til ZETEC og DURATEC. ja vi fortsætter til V6 2,0-4,0 over i V8 smallblock og hvis man vil så kan man sikkert også have en big block. så er der Rover V8 alumotor. ja der er plads til det hele. og ikke noget af det koster mange penge. så er der et hav af gearkasser der er plads til. og man kan vælge 2wd til 4x4. igen for relativt små midler. karossen har dog den minus side at den er blød. men den kan heldigvis stives af, igen på en billig måde. mange snakker rust på en sierra. men mit indtryk er at generelt så har de klaret sig okay for deres alder, og igen det kan laves for små penge så længe at vi ikke snakker arbejdsløn som er meget individuelt. og kaross mulighederne spreder sig fra 3drs over 5drs til sedan og stc + et enkelt special kaross (XR4i 3drs) i usa er der den lidt sjældne XR4Ti (eller merkur) og i afrika + new-sealand er der den meget sjældne XR8i (5drs kaross med V8 mener 289cui eller 302 med en T5) mere eller mindre et mustang opsæt.

 

på en alm 1,6 sierra sedan er ALT fra en sierra cos bolt on. hvilket giver nemme opgraderinger. alle motore er generelt slidstærke. mange fejl er noget der er alders relateret så det er ofte meget nemt at finde tidligere eksempler på ligne tilfælde.

 

alle sierra jeg har kørt (altså vi snakker ikke cosworth modeller) er meget tilgivende i undervognen. skrider den ud så bunder man koblingen og den køre oftest snorlige igen. man får utroligt meget for pengene ved bare at skifte til et alm sænkningssæt bare med fjedre, men har man prøvet en sierra med koni etc med matchene fjedre og andre bøsninger så er der ingen vej tilbage i en std sierra. men der er et utal af opgraderinger. min egen GT er meget ombygget, men ikke mere end det er hvad alle andre har muligheder for, og det koster ikke alverden( igen penge penge penge)

 

bremserne lader sig dog en del tilbage fra hvad man kan ønske sig når vi skriver 2008. men et populært upgrade er 260mm skiver fra XR4i RST etc med tilhørende kalibre (som også kan tages fra feks scorpio) dog er der så meget mere potentiale i et spring til lige lidt større, hvilket kan give en meget god helhed af bilen.

 

så for at opsumere. sierra er en billig bil at holde kørende (der er naturligvis også mange tilfælde på det modsatte) som der er et utal af muligheder i, og det er en meget god bil til ham der VIL SELV.

 

down side. den er ved at være gammel, selv har jeg 3 stk sierra dvs 1 GT dohc jeg har haft siden jeg var 19 i 99 og som er igennem endnu en udvikling fra 8V til 16V og 2 sierra cos 4x4. men den generelle økonomi i en cos 4x4( som er husets daglig bil med en 500km/ugen) ja den er ikke så god når vi ligger med benzinpriser her i dk på ca 10kr/l så jeg har købt en fiesta 1,6 tdci vi får leveret om 1månede helt ny. besparelsen alene gør at vi får en helt ny GRATIS bil. men sierra lever vidre som projekt og som legetøj, det er jo efterhånden hvad de er gode som med de muligheder der er i dem..

 

det blev vist til en mindre doktorafhandling. beklager. man er vel antusiast.

Link to comment
Share on other sites

Guest JT_Racing

sierra er en bil som det er enkelt å skru på.

Artig bil å kjøre,litt senk å felg så ser bilen bra ut.

Med en sierra kan men ha det mye moro med å det er enkelt å få tak i rimlige deler.

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest Fosnes

Er rett å slett en konge bil:) Artig å kjøre, også kan man gjøre så mye rart med de, og trimming er ganske lettvint på de:) Også drar de på riktig hjul å:P Også har vi jo "drømme" sia burtonpower.com..Kan jo gjøre alt med de:D

Link to comment
Share on other sites

Er coupe fan, hater alle sedaner som ikke er veteran. så diger bakluka,den er det beste med biln, har kjørt vaskemaskiner og veggseksjoner med 3-dørsene mine bl.a , og så er det vekta og bakhjulsdriften, vanskeli å finne andre praktiske baktrekkere med skikkeli luke, bakseteplass og som er så lette å skru på og oppgradere. Å så er det allsidigheten generelt, bilen er liksom alt på en gang. Den er moderne og aerodynamisk nok til å style opp samtidig som den er så enkelt konstruert (og bakhjulsdreven) at man kan bygge muskelbil om man vil. Motoralternativene orginalt er enorme, fra 1,3 til 5liters v8, og 2liter turbo. Siden det er en Ford er jo førermiljøet perfekt også, vanskeli å finne andre biler der man sitter så riktig, og interiøret er laget før man begynte å støpe heloe dørsider i hardplast, nye biler er jo søppel sånn sett (hvertfall de under 400tusen)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var i en situasjon her for en stund siden:

 

Jeg hadde økonomi til å kjøpe en nyere / ny bil , og lånegarantibevis var i boks.

Etter 15 år med forskjellige Sierra , siste en 93 Dohc 4x4 stv , vurderte jeg noe "bedre".

Men, etter å ha sett på alt av ann.på Auto db , Finn ol. , fant jeg neggu ikke noe som fristet , eller noe som jeg syntes kunne erstatte "verktøykassa" mi.

 

En Pick Up kunne jo ha vært noe , men de er jo nesten å kjøre som ei jekketralle.

Ah!! Subaru Legacy! , Men nei. 1,2 L pr mil , i mot min trofaste gangers 0,82 L pr mil.

Kan jeg fylle opp en Passat Synkro med bjørkeved og motorsag baki uten å få hele VAG klanen på nakken? , nei.

JEEP da ? Får dem med 2,5 td og greier? Men nei. Kan da ikke kjøre rundt med en komplett oljete IS motor på pall i en bil med Beige skinninteriør?

 

Nei , konklusjonen ble at beste bilen som finnes er jaggu den jeg har. Har ALDRI blitt sviktet av en Sierra !

Knirker , krenger og rakkler etter over 300"km , men starter alltid , og får meg alltid frem uansett vær og føre!

Ikke skylder jeg penger på den heller , så selv om den har falmet og fått noen skjønnhetsflekker , skal den få holde meg med selskap i mange år til.

 

Kjetil.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Sierraens veier er uransakelige.

Skjer så mye teit med dem. Spesiellt el.systemet på MK1. Dyre mellompotter på V6. Dårlige bremser originalt, elendige foringer i forstillinga, myyyykt karosseri, rust etc.

 

Derfor liker jeg Sierra. :lol:

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Sierraens veier er uransakelige.

Skjer så mye teit med dem. Spesiellt el.systemet på MK1. Dyre mellompotter på V6. Dårlige bremser originalt, elendige foringer i forstillinga, myyyykt karosseri, rust etc.

 

Derfor liker jeg Sierra. :lol:

 

TRaff bra rett på kornet med den der, et tips, sjekk chassinummeret på bilene så du ikek får en engelsk bygd Mk1, de er de vesret når det gjelder elektrisk feil, og prøv å finne Genk(belgia)-bygde biler (samme fabrikk som Cosworth og Xr-modeller ble bygd) generelt bedre byggekvalitet på biler derfra ;)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...