Jump to content

motorolje:)


FitjarRacing

Recommended Posts

jeg kjører agip 10w-40. syns 10w-60'en ble for tynn og tikka litt selv med nye løftere. men dette er vel forskjellig for hver enkelt motor.

forklare - 10-60 er jo nesten gir olje - sei som bare det - er jo ikke rart den tikket oljen kom vell ikke inn i hullene på løfterene .

Noe den gjør med 10-40 olje

Link to comment
Share on other sites

forklare - 10-60 er jo nesten gir olje - sei som bare det - er jo ikke rart den tikket oljen kom vell ikke inn i hullene på løfterene .

Noe den gjør med 10-40 olje

 

Rart at ikke min tikker med 10-60 da..

 

men lurer på en ting,er dette noe du vet? Eller tror? Eller har hørt? Har erfart?

 

Ikke for å sette din kunnskap i tvil,men ser du ved flere anledninger rakker ned på 10-60,

For om du har rett så er det jo galskap å kjøre 10-60 olje,å jeg vil da bytte.

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

takker for svar... men vil tru bilane tikke mindre med 10- 60 pga vil jo få meir olje trykk som er bra for løftarane:)

 

og den smører bedre ved høgare tempraturar :) pga den ikkje blir for tynn,

du får ikke mere trykk med 0-60 olje enn 0-30 olje. pompa gir en viss mengde når den har rotert en gang . http://www.cosworth.com./shop_item.php?productid=275

 

* Rotor type � 4 into 5

* Flow rate � 3.3 litres/min @ 200 RPM

* Pressure relief valve opens @ 1000 RPM

* Oil pressure @ 3000 RPM � 4 BAR (58 psi)

* Oil pressure @ 5000 RPM � 4.8 BAR (70 psi)

(Test was completed using 10/40W semi-synthetic oil @ 37 degrees C. on a newly rebuilt engine)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Nå var det ikke mengde, men trykk.

10-60 motorolje må heller ikke blandes med (nesten girolje), da disse viskositets indeksene ikke er direkte overførbare.

Om du har problemer med at den tikker "for mye med 10-60 Agip", bør du prøve mobil1 5-50. Begge disse er gode oljer sef, men har mest og foreløpig best erfaring med mobil1 5-50 oljen som en allrounder.

-Roy-

Link to comment
Share on other sites

jeg har kjørt mine cosw motorer på biltema hel synt 5-30 når den fantes . Men hadde olje kjøler og olje temp måler . Og byttet olje OFTE min hver 2500km MED FILTER - eller når oljen begynte og "brunes " - oksydere .

ALDRI noe problem med tikking .......

Link to comment
Share on other sites

jeg har kjørt mine cosw motorer på biltema hel synt 5-30 når den fantes . Men hadde olje kjøler og olje temp måler . Og byttet olje OFTE min hver 2500km MED FILTER - eller når oljen begynte og "brunes " - oksydere .

ALDRI noe problem med tikking .......

Har samme erfaringen selv med biltema oljen.Har prøvd litt forskjellig,men det er biltema oljen cosw.motoren går finest på :)

Link to comment
Share on other sites

Ser at Castrol`s 10/60 olje er anbefalt til BMW M motorer (står på embalasjen faktisk), og slike motorer kan vel på mange måter sammenlignes med Cosworth. Tror derfor dette vil være løsningen på tikkingen jeg har ved varm motor med 10/40 olje.

 

Tikkingen virker å være ganske individuel fra motor til motor, og det er jo litt pussig..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Tikkingen virker å være ganske individuel fra motor til motor, og det er jo litt pussig..

 

jeg synes det ikke er noe rart - de fleste mishandler motoren til de grader - bakgårds trimmer - og tror den skal holde for evig .

Bytte olje og vanlig servise er noe som er penger i toalettet -bedre og kjøpe en "bling -bling " til .

Det er mulig og prøve og rense den på følgende måte .

En flaske innvendig motor rens - 3 olje filter - 20 liter olje - les på flasken - bytt olje og olje filter 2 Xekstra i løpet av en helg .

Og forhåpentlig vis tikker den ikke mere .

Kjøp deg olje kjøler og olje temp måler - er klarover det ikke er noe og skryte med , men motoren holder MYYYYYE lengre .

Regner med du venter med og slå motoren av til kjøle viftene har startet / stoppet en gang ?????????

Link to comment
Share on other sites

Må si at motoren min er helt utrimmet original, og har gått 140000 km.

 

Stopper bilen på "vanlig måte", da jeg aldri har hørt om å følge spesielle prosedyrer der.

 

Synes som nevnt at det er litt rart med såpass individuel tikking. Hvis ikke, hva er i så fall den ene årsaken i forhold til den andre?

 

Motoren min (93 mod. 2,9 24V) går helt tyst kald, men begynner altså å tikke litt når den er varm. Så hvis ikke det er for tynn olje ved varm motor, hva er da årsaken?

 

Skal prøve å bytte til 10-60 olje først å se om det hjelper. Hvis ikke kommer jeg nok til å prøve rensemetoden din, bige.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Må si at motoren min er helt utrimmet original, og har gått 140000 km.

 

Stopper bilen på "vanlig måte", da jeg aldri har hørt om å følge spesielle prosedyrer der.

 

Synes som nevnt at det er litt rart med såpass individuel tikking. Hvis ikke, hva er i så fall den ene årsaken i forhold til den andre?

 

Motoren min (93 mod. 2,9 24V) går helt tyst kald, men begynner altså å tikke litt når den er varm. Så hvis ikke det er for tynn olje ved varm motor, hva er da årsaken?

 

Skal prøve å bytte til 10-60 olje først å se om det hjelper. Hvis ikke kommer jeg nok til å prøve rensemetoden din, bige.

 

Nå var det mere 4sylindret cosw jeg mener men fant dette om din .

http://www.fordscorpio.co.uk/faultfinds.htm

APPING NOISE FROM TOP OF ENGINE - 12V V6

 

 

Tappet(s) noisy?

 

 

YES:

 

12V tappets are hydraulic and should not need adjusting - if noisy check:

 

1. Correct grade of oil (5W-30 mineral, 10W-30 semi-synthetic) and use an oil flush treatment and good quality oil filter

 

2. Recently changed oil to Synthetic? Oil frothing as it mixes - this will pass

 

3. Run a compression test to determine level of engine wear - check oil pressure when hot at idle - engine may need full overhaul in the long term

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...