Jump to content

Recommended Posts

Posted

vurderer og skifte olje og oljefilter på cossien... 89 mod kjørt 170000. 205 blokk..

 

tenker enten å kjøre agip 10 - 60 fullsyntetisk eller mobil 1 rally formula 5-50:)

 

nåken so har prøvd nokon av di?? å kas funka best??

Posted

kjøre Agip Racing 10-60 på min,funke meget bra :)

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Posted (edited)

jeg kjører agip 10w-40. syns 10w-60'en ble for tykk og tikka litt selv med nye løftere. men dette er vel forskjellig for hver enkelt motor.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Posted
jeg kjører agip 10w-40. syns 10w-60'en ble for tynn og tikka litt selv med nye løftere. men dette er vel forskjellig for hver enkelt motor.

forklare - 10-60 er jo nesten gir olje - sei som bare det - er jo ikke rart den tikket oljen kom vell ikke inn i hullene på løfterene .

Noe den gjør med 10-40 olje

Posted (edited)
forklare - 10-60 er jo nesten gir olje - sei som bare det - er jo ikke rart den tikket oljen kom vell ikke inn i hullene på løfterene .

Noe den gjør med 10-40 olje

 

Rart at ikke min tikker med 10-60 da..

 

men lurer på en ting,er dette noe du vet? Eller tror? Eller har hørt? Har erfart?

 

Ikke for å sette din kunnskap i tvil,men ser du ved flere anledninger rakker ned på 10-60,

For om du har rett så er det jo galskap å kjøre 10-60 olje,å jeg vil da bytte.

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Posted

takker for svar... men vil tru bilane tikke mindre med 10- 60 pga vil jo få meir olje trykk som er bra for løftarane:)

 

og den smører bedre ved høgare tempraturar :) pga den ikkje blir for tynn,

Posted
takker for svar... men vil tru bilane tikke mindre med 10- 60 pga vil jo få meir olje trykk som er bra for løftarane:)

 

og den smører bedre ved høgare tempraturar :) pga den ikkje blir for tynn,

du får ikke mere trykk med 0-60 olje enn 0-30 olje. pompa gir en viss mengde når den har rotert en gang . http://www.cosworth.com./shop_item.php?productid=275

 

* Rotor type � 4 into 5

* Flow rate � 3.3 litres/min @ 200 RPM

* Pressure relief valve opens @ 1000 RPM

* Oil pressure @ 3000 RPM � 4 BAR (58 psi)

* Oil pressure @ 5000 RPM � 4.8 BAR (70 psi)

(Test was completed using 10/40W semi-synthetic oil @ 37 degrees C. on a newly rebuilt engine)

Posted

Hei.

Nå var det ikke mengde, men trykk.

10-60 motorolje må heller ikke blandes med (nesten girolje), da disse viskositets indeksene ikke er direkte overførbare.

Om du har problemer med at den tikker "for mye med 10-60 Agip", bør du prøve mobil1 5-50. Begge disse er gode oljer sef, men har mest og foreløpig best erfaring med mobil1 5-50 oljen som en allrounder.

-Roy-

Posted

jeg har kjørt mine cosw motorer på biltema hel synt 5-30 når den fantes . Men hadde olje kjøler og olje temp måler . Og byttet olje OFTE min hver 2500km MED FILTER - eller når oljen begynte og "brunes " - oksydere .

ALDRI noe problem med tikking .......

Posted

www.biltema.no

 

5-50 olja er den som bli brukt på Cosworth.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Posted
jeg har kjørt mine cosw motorer på biltema hel synt 5-30 når den fantes . Men hadde olje kjøler og olje temp måler . Og byttet olje OFTE min hver 2500km MED FILTER - eller når oljen begynte og "brunes " - oksydere .

ALDRI noe problem med tikking .......

Har samme erfaringen selv med biltema oljen.Har prøvd litt forskjellig,men det er biltema oljen cosw.motoren går finest på :)

Posted

Min tikker også med Agip 10-60, motor er overhalt, men den tikker bare når den er kald, er helt fin når olja får en 60 grader ca. Tenkte jeg skulle prøve Agip 10-40 eller Mobil 1 5-50.

Posted

Ser at Castrol`s 10/60 olje er anbefalt til BMW M motorer (står på embalasjen faktisk), og slike motorer kan vel på mange måter sammenlignes med Cosworth. Tror derfor dette vil være løsningen på tikkingen jeg har ved varm motor med 10/40 olje.

 

Tikkingen virker å være ganske individuel fra motor til motor, og det er jo litt pussig..

Det er ikke en ting jeg kan.

Posted
Tikkingen virker å være ganske individuel fra motor til motor, og det er jo litt pussig..

 

jeg synes det ikke er noe rart - de fleste mishandler motoren til de grader - bakgårds trimmer - og tror den skal holde for evig .

Bytte olje og vanlig servise er noe som er penger i toalettet -bedre og kjøpe en "bling -bling " til .

Det er mulig og prøve og rense den på følgende måte .

En flaske innvendig motor rens - 3 olje filter - 20 liter olje - les på flasken - bytt olje og olje filter 2 Xekstra i løpet av en helg .

Og forhåpentlig vis tikker den ikke mere .

Kjøp deg olje kjøler og olje temp måler - er klarover det ikke er noe og skryte med , men motoren holder MYYYYYE lengre .

Regner med du venter med og slå motoren av til kjøle viftene har startet / stoppet en gang ?????????

Posted (edited)

Må si at motoren min er helt utrimmet original, og har gått 140000 km.

 

Stopper bilen på "vanlig måte", da jeg aldri har hørt om å følge spesielle prosedyrer der.

 

Synes som nevnt at det er litt rart med såpass individuel tikking. Hvis ikke, hva er i så fall den ene årsaken i forhold til den andre?

 

Motoren min (93 mod. 2,9 24V) går helt tyst kald, men begynner altså å tikke litt når den er varm. Så hvis ikke det er for tynn olje ved varm motor, hva er da årsaken?

 

Skal prøve å bytte til 10-60 olje først å se om det hjelper. Hvis ikke kommer jeg nok til å prøve rensemetoden din, bige.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Posted
Må si at motoren min er helt utrimmet original, og har gått 140000 km.

 

Stopper bilen på "vanlig måte", da jeg aldri har hørt om å følge spesielle prosedyrer der.

 

Synes som nevnt at det er litt rart med såpass individuel tikking. Hvis ikke, hva er i så fall den ene årsaken i forhold til den andre?

 

Motoren min (93 mod. 2,9 24V) går helt tyst kald, men begynner altså å tikke litt når den er varm. Så hvis ikke det er for tynn olje ved varm motor, hva er da årsaken?

 

Skal prøve å bytte til 10-60 olje først å se om det hjelper. Hvis ikke kommer jeg nok til å prøve rensemetoden din, bige.

 

Nå var det mere 4sylindret cosw jeg mener men fant dette om din .

http://www.fordscorpio.co.uk/faultfinds.htm

APPING NOISE FROM TOP OF ENGINE - 12V V6

 

 

Tappet(s) noisy?

 

 

YES:

 

12V tappets are hydraulic and should not need adjusting - if noisy check:

 

1. Correct grade of oil (5W-30 mineral, 10W-30 semi-synthetic) and use an oil flush treatment and good quality oil filter

 

2. Recently changed oil to Synthetic? Oil frothing as it mixes - this will pass

 

3. Run a compression test to determine level of engine wear - check oil pressure when hot at idle - engine may need full overhaul in the long term

  • 1 month later...
Posted

Helsyntetisk motorolje 5W–50 : Er det denne oljen her dere kjøper fra biltema ?

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...