Jump to content

Datasprut


stian-ak

Recommended Posts

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, men det er da fullt mulig å montere sprut fra T35 modellen?

Koster jo ikke mange kronene for et komplett sprut..

Viss det er av interesse da selvfølgelig :)

Mtp. bruksområde, kostnad etc. tror jeg at jeg ville vurdert det sterkt selv.

Viss jeg hadde hatt en T25..

 

Skjønner det jo viss du vil ha NYTT sprut og ledningsnett. Er jo noe med det :)

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Jeg skal kjøre rett i overkant av 300-330hk tenkte jeg, siden dette rett og slett er en bruksbil som jeg er mest opptatt av at skal være driftssikker.

 

Jeg kan godt få montert det selv, men har ingen erfaring med mapping.

Bare hyggelig.

Det høres fornuftig ut. Hvilke dyser har du tenkt å bruke?

Du kan vel høre med pukkelrygg eller Toyparts.no om de kan ta jobben med å legge inn samme mappet i E6X som de ville lagt inn på chippet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig.

Det høres fornuftig ut. Hvilke dyser har du tenkt å bruke?

Du kan vel høre med pukkelrygg eller Toyparts.no om de kan ta jobben med å legge inn samme mappet i E6X som de ville lagt inn på chippet.

 

Jeg har ikke helt kommet så langt at jeg har tenkt på dyser enda faktisk, men er har du noen erfaringer eller anbefalinger så er jeg svært takknemmelig:)

Edited by stian-ak
Link to comment
Share on other sites

Nja, deet kan diskuteres..

 

Det er neppe noen vits egentlig, begynnte å sjekke opp det for en tid tilbake, og fant ut av at det ikke er noe vits i å bruke så mye penger på et "gammeldags" sprut. Dessuten vil jeg ha ting up to date, ikke noe eldre vims som kan være i dårlig forfatning.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert moderne nok, men når en kan få datasprut for samme prisen er det igrunn det som gjelder. Dessuten får en splitter nytt ledningsnett, det er det som betyr mest, somregel er det et leningsnett som er 15år gammelt mere slitt enn et nytt, eller kanskje ikke det heller? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Litt uenig i at L6, L8 og P8 er gammeldags sprut.

Full mulighet til livemapping og henter glatt ut 500hk med..

Med mulighet for antilag, launch controll, wasted spark etc...

 

Ja hvis du bygger om hele greia slik at du i realiteten har noe helt annet enn hva du begynnte med.

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Livemapping er ikke noe ekstra styr.

Antilag trenger man de samme delene som man hadde trengt om man hadde datasprut.

Dvs. går for det samme. Trenger en ekstra modul til å drive det, greit nok.

Wasted spark trenger man driver for å ha, pluggledninger, coilpakker etc.

Ikke noe ekstra i forhold til et datasprut. Som har driver innebygget. Er ikke alle som har det som standard heller.

Launch control er jeg ikke helt sikker på hva man må ha, men kan da ikke være noe mer styr med et org. sprut enn datasprut.

 

Sier bare at mulighetene er der med org. sprut også.

Og man trenger ikke å bygge om hele greia. Fortsatt et org. sprut man sitter igjen med, med diverse tilleggsmuligheter :)

 

Men for all del, sier ikke at det ikke er lurt å gå over til datasprut i den situasjonen trådstarter er i, mtp. at han har T28 utgaven med org. FORD sprut.

Men syns det blir litt for ofte svartmaling av org. sprutene (L6,L8,P8)..

For man MÅ ikke bytte til datasprut for å oppnå 4-500hk liksom..

 

Men selvfølgelig er det best med datasprut.

Så sant man ikke driter seg ut ved å velge et sprut som kan bli dyrt å koble opp om man ikke klarer det selv,

og velger et sprut man ikke får mappet uten å måtte reise land og strand og betale i pose og sekk for...

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke helt kommet så langt at jeg har tenkt på dyser enda faktisk, men er har du noen erfaringer eller anbefalinger så er jeg svært takknemmelig:)

Moderne "grønndyser" som du kan og "bør" bruke:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Bosch-Green...sspagenameZWD1V

 

Moderne og ekstra store "grådyser" som du kan bruke dersom du har planer om å trimme mye mer senere:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Siemens-60-...emZ350083760521

 

Og her en demonstrasjon om hvorfor velge Bosch dyser og hvorfor noen er veldig opptatt av å bruke WRC manifolden på Cosworth:

 

 

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest TorYngve@Racefix

Her var det mye interessant lesning.

 

Jeg registrerer at RS1000 aka bjarte fortsetter sitt korstog ved å spre uriktig informasjon på nett. Det er synd at slikt skjer, særlig for de som følger hans råd.

 

Nok om det, la meg dele noen synspunkter, jeg har tross alt montert og mappet endel titalls sprut på Cossier og andre biler og kan snakke av ERFARING og ikke av uriktig forstått info. Siden jeg bruker LINK er det mest relevant for meg å henvise til disse. Moderator trenger ikke se på dette som snikreklame, min hensikt er KUN Å SPRE KORREKT INFORMASJON.

 

Å påstå at en Cossie MÅ ha et sekvensiellt sprut er TULL. Kjørbarhet, respons og effekt er MYE bedre på et godt oppsatt LEMg3 sprut en hvilke som helst standard chip oppsett.

 

LEMg3 med 2 dysedrivere har beviselig INGEN problemer med store lavohm dyser, hverken på tomgang eller pådrag. Med store dyser mener jeg 750-1000 cc dyser.

 

5 bar MAP har INGEN nøyaktighetsproblemer, det er INGEN merkbar forskjell for meg som mapper om det sitter 2,5 eller 5 bar føler i sprutet. jeg gjentar, INGEN MERKBAR FORSKJELL.

 

På et greit oppsett på en 4-500 hk motor trengs ikke individuell trim dersom innsug og grenrør er av fornuftig design. Man kunne nok hentet ut noen hk ekstra, men det er IKKE kritisk så lenge mapper har kontroll på hva som skjer.

 

MAN FÅR IKKE MER HK MED SEKVENSIELL KONTRA BATCH FIRE PÅ DYSER. Det er et faktum og ikke diskuterbart.

 

Forskjellen på de enkle sprutene som LEMg3 og LinkPlus er HOVEDSAKLELIG at man får flere inn og utganger som man kan sette opp custom funksjoner med. Å kunne kjøre sekvensielt er kjekt det, men har ikke noe med ytelsen å gjør.

 

 

 

Jeg registrerer at mange vikler seg fryktelig inn i de teoretiske mørke skumle detaljene her, jeg vil for alltid prøve å unngå å lire av meg for mye teori, og heller fokusere på det PRAKTISKE. Jeg vet tross alt hva som fungerer og hvorfor, når det gjelder dette emnet så betyr fakrisk hands-on erfaring VELDIG mye.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye interessant lesning.

 

Jeg registrerer at RS1000 aka bjarte fortsetter sitt korstog ved å spre uriktig informasjon på nett. Det er synd at slikt skjer, særlig for de som følger hans råd.

 

Nok om det, la meg dele noen synspunkter, jeg har tross alt montert og mappet endel titalls sprut på Cossier og andre biler og kan snakke av ERFARING og ikke av uriktig forstått info. Siden jeg bruker LINK er det mest relevant for meg å henvise til disse. Moderator trenger ikke se på dette som snikreklame, min hensikt er KUN Å SPRE KORREKT INFORMASJON.

 

Å påstå at en Cossie MÅ ha et sekvensiellt sprut er TULL. Kjørbarhet, respons og effekt er MYE bedre på et godt oppsatt LEMg3 sprut en hvilke som helst standard chip oppsett.

 

LEMg3 med 2 dysedrivere har beviselig INGEN problemer med store lavohm dyser, hverken på tomgang eller pådrag. Med store dyser mener jeg 750-1000 cc dyser.

 

5 bar MAP har INGEN nøyaktighetsproblemer, det er INGEN merkbar forskjell for meg som mapper om det sitter 2,5 eller 5 bar føler i sprutet. jeg gjentar, INGEN MERKBAR FORSKJELL.

 

På et greit oppsett på en 4-500 hk motor trengs ikke individuell trim dersom innsug og grenrør er av fornuftig design. Man kunne nok hentet ut noen hk ekstra, men det er IKKE kritisk så lenge mapper har kontroll på hva som skjer.

 

MAN FÅR IKKE MER HK MED SEKVENSIELL KONTRA BATCH FIRE PÅ DYSER. Det er et faktum og ikke diskuterbart.

 

Forskjellen på de enkle sprutene som LEMg3 og LinkPlus er HOVEDSAKLELIG at man får flere inn og utganger som man kan sette opp custom funksjoner med. Å kunne kjøre sekvensielt er kjekt det, men har ikke noe med ytelsen å gjør.

 

 

 

Jeg registrerer at mange vikler seg fryktelig inn i de teoretiske mørke skumle detaljene her, jeg vil for alltid prøve å unngå å lire av meg for mye teori, og heller fokusere på det PRAKTISKE. Jeg vet tross alt hva som fungerer og hvorfor, når det gjelder dette emnet så betyr fakrisk hands-on erfaring VELDIG mye.

 

 

Hei er eni i veldi mye a det du sier her ...og jeg har snakket me en nær slekning a meg som kommer fra tana bor i drøbak

og han bekrefter mye av det du sier at i denne verden er det ting som funker helt supert i praksis selv om en hel masse teoretikere me fine formler og teorier sier annet,,,

Men det du sier om sekvensielt sprut stemmer ikke helt...man kan måle bedre effekt men men ikke bedre toppeffekt..toppefekten er det minste problemet ..en fin kurve opp dit er mye vanskeligere å få til,,og vist sek innsprut ikke er så nøye hvorfor er alle nye biler fra ca 2000 og oppover levert me sek sprut?????klart me tanke på bensin økonomi ..men også for å få en bedre regulert motor,,,derav,,effekt,,.Men ikke for og ha det sakt så har vi montert link og elektromotive tec 2`og tre på flere rallybiler og det har funka helt supert,,,(biler utn turbo)og det er enkle og greie sprut..men di funker og di funker bra...

Link to comment
Share on other sites

Guest TorYngve@Racefix

På nyere biler brukes sekvensiell dysestyring mest pga utslippskrav. Vi Cossie eiere er vel ikke så miljøbevisste i utgangspunktet at det bør være en avgjørende faktor B)

Link to comment
Share on other sites

På nyere biler brukes sekvensiell dysestyring mest pga utslippskrav. Vi Cossie eiere er vel ikke så miljøbevisste i utgangspunktet at det bør være en avgjørende faktor B)

He he jo jo vi får si det sånn da:)men en annen fordel er også at man kan tempratur korrigere motorer siden man kan styre ver enkelt dyse..

Link to comment
Share on other sites

Guest TorYngve@Racefix

Har finlest tråden nå, og det som IRRITERER meg er at RS1000 BEVISST mis informerer med sin "kunnskap" som han beviselig om og om igjen bommer kraftig med.

 

1. "Helt enig, men da må man få motta informasjon som er korrekt og ikke oppskrytt."

 

Ja Bjarte, men da er det en forutsetning at DU SELV sprer KORREKT informasjon

 

2. "I dette tilfelle så snakkes det om å oppgradere det originale motorstyresystemet. En høyeffektmotor er da en motor som trenger en større mengde fuel enn det som det originale motorstyresystemet kan kontrollere på en god måte. "

 

Vi vet alle at om så er et L1 system kan levere til 500hk, grunnen til at vi oppgraderer må da være en annen? Har du tatt med det i regnestykket ditt??

 

3. "Kjenner ikke særtlig godt til E8 jeg heller, men Haltech kjører med 700 + zone fuel og 700 + zone ignition table (32 x22)mens LINK har maks 440. Haltec er allerede der nesten dobbelt så nøyaktig som link når begge bruker samme MAP sensor.

Med 7 BAR MAP sensor på Link og 3 BAR map sensor på HALTECH så er nøyaktigheten til Haltech og mange andre sprut mer enn 4,5 ganger bedre. For å vise hvor elendig dette er så kan man sammenligne en vanlig analog urskive med 12 klokkeslett, men en spesial LINK urskive som i stedet for 12 timers visning har 55 timers visning. (Sprutets input range er bare 0-5 V).

Med 3 BAR MAP og 32 load zoner har Haltech da 10 zoner i vakumområdet der hvor man kjører mest, altså 1 rute pr. 0,1 BAR map trykk. En gatebil køre mest på vakum og her kan man legge inn fuel og tenning for 0, -0,1 i vakum -0,2 i vakum osv. Med 7 BAR map og 440 zoner har link kun... ja dere ser selv hvordan det blir."

 

Her har du viklet deg inn i masse UBRUKELIG TEORI. Antall soner kutter vi KRAFTIG ned ved mapping, og vi benytter oss av interpolering for å fylle soner vi ikke entrer selv. HVOR DYR TROR DU MAPPINGEN VILLE BLITT OM VI SKULLE MANUELT ENTRE VERDIER I 700 SONER???????

Dessuten velger vi selv og kjøre opp nøyaktigheten i de områdene det er hensiktsmessig og ha høy oppløsning.

Dine utsagn her vitner om at dette er noe du ALDRI har gjort i praksis.

 

"Ellers er det lave krav dere stiller. Vet om biler som har kjørt med dobble K-jetronic sprut og stiftefordeler som gikk helt feilfritt, fuskfritt og med helt topp kjørbarhet."

 

Jaja da får vi vel alle konvertere til Kjetronic da?

 

4. "Kanskje ett mulig poeng, men LINK lem er iallfall ikke spesielt dyrt og derfor heller ikke spesielt nøyaktig, noe som gjør det hele enda værre"

 

Enda verre? Ikke nøyaktig nok? Hvis LEMg3 5bar kan styre en bil som:

 

a) Gir over 500hk med fullt moment ved 4200rpm

B) har et forbruk som ved vanlig kjøring ligger på 0.8 liter/mil

c) er like gatevennlig som en Toyota Corolla mtp kjørbarhet

d) går rett gjennom EU mtp CO verdi/utslipp med 1000cc LAVOHM dyser

 

Kan du vennligst da UTDYPE HVORFOR DETTE SPRUTET IKKE ER "GODT NOK" for en Cosworth??? Det er jo definitivt en høyeffektsmotor, for det originale sprutet (EECIV) ble byttet ut da motoren krevde mer fuelling enn originalsprutet kunne klare. Dette etter ditt eget utsagn.

 

Igjen så refererer jeg KUN til fakta og erfaringer jeg selv har gjort meg etter å ha satt opp MANGE slike system.

Er det ikke greit å få fakta på bordet fra noen som har gjort dette i PRAKSIS istede for å ha lest litt her og litt der?

Link to comment
Share on other sites

Tidligere i denne tråden har jeg postet:

"Dette er ment som objektiv informasjon fra min side og opplysningene kan lett kontrolleres, og så får man selv vurdere hvordan man vil forholde seg til det."

For dem som er i samme situajon som trådstarter og vurderer å kjøre seg datasprut så kan det være smart å bruke litt tid å undersøke selv.

Jeg er ganske sikker på at de fleste vil finne både interessant og nyttig informasjon slik at de kan velge sprut ut fra hva de selv ønsker å prioritere og å NEDprioritere.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest TorYngve@Racefix

Mye av din informasjon er direkte feilinformasjon, bevisst fra din side. Hvor nyttig det er for folk flest kan vel diskuteres?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...