Jump to content

Datasprut


stian-ak

Recommended Posts

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Link fungere like bra med 5bar MAP som 2.5bar MAP.

Tror du virkelig at Link har valgt å bruke 2,5 BAR MAP sensor helt tilfeldig?

2,5 BAR MAP sensoren har dobbelt så god nøyaktighet som 5 BAR map. Man skal derfor aldri velge unødvendig "stor" map sensor. Som vi ser blir da 2,5 BAR map for lite og 5 BAR map for stort fordi man få unødvendig dårlig nøyaktighet, men bevares, stå på. :)

 

Rett og slett ingenting... det er bare ett greit nok sprut for oss hobbytrimmere :)

Helt enig med du der.

Unntaket er Cosworth som minimum fortjener G4Storm.

 

Derfor kjøper vi LINk med 5 bar og holder oss under 2.2 bar ;)

På ett 0-5 V signal vil du da bare bruke ca. 0-3,2 V, alt over ligger der ubrukt og dødt. Du bruker da bare ca. 64%, altså under 2/3 av skalaen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tror du virkelig at Link har valgt å bruke 2,5 BAR MAP sensor helt tilfeldig?

2,5 BAR MAP sensoren har dobbelt så god nøyaktighet som 5 BAR map. Man skal derfor aldri velge unødvendig "stor" map sensor. Som vi ser blir da 2,5 BAR map for lite og 5 BAR map for stort fordi man få unødvendig dårlig nøyaktighet, men bevares, stå på. :)

 

 

Helt enig med du der.

Unntaket er Cosworth som minimum fortjener G4Storm.

 

 

På ett 0-5 V signal vil du da bare bruke ca. 0-3,2 V, alt over ligger der ubrukt og dødt. Du bruker da bare ca. 64%, altså under 2/3 av skalaen.

 

Dermed fungerer LINK helt suverent for oss hobbytrimmere :)

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo en sprek esc cos her, som daglig kjører launch control, flatshift og 7bar map. Ser ikkje ut som om LINKEN har noen som helst problemer med det.

Nettopp.

Med en passelig MAP sensor ville kjørbarheten blitt bedre og den daglige bruken av launch kunne reduseres, til stor fordel for drivverket. :P (Hvis da ikke resten av oppsettet er like på tryne som valget av map sensor.) 7 BAR MAP sensor på gate :rolleyes: Han lader sikkert over 4 BAR da? :wacko:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

viktigste ved valg av sprut er den som mappe det,sprutet er ikkje bedre enn den som mapper.det er min påstand

 

samme hva som står på boksen hvis resultatet er dårligt.

 

holder sjøl ein knapp på pectel T2 til gatebruk.plug n play til cosworth.trenger ingen extra bokser til tenning.

 

7 bar map ja,hvorfor det?formel 1 motor frå 1986?

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

er enn 7 bars mapsensor bare nøyaktig helt på topp ved trykk i fra 4 til 6 bar ? Virker som det er dette di fleste vil fram til, og eg kan ikkje helt forstå hvorfor ? Er det blitt bevist at 7 bars map sensor er helt mongo til gatebruk ?

Link to comment
Share on other sites

Guest -Maverick-

Personlig synes jeg det er mye snål lesning her.

om man først skal oppgradere så skaffer man jo ikke noe som er dårligere enn originalsprutet vel?

mye som fungerer,og mange her inne mener jo at org.sprutet fra tidligere modell er godt som gull også.hvorfor ikke gå for det da,det må jo være det billigste alternativet...og det funker jo til sitt bruk.

 

jeg peronlig ville brukt penger på noe skikkelig,som en som kan justere anbefaler.

RS1000 har noen gode poeng i sine uttalelser,selv om mange nekter å se fremover.

 

jeg har e8 til haltech,det jeg merker av forandring er at bilen går fjuskefritt,myye finere og bedre, og sist men ikke minst billigere...

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg det er mye snål lesning her.

om man først skal oppgradere så skaffer man jo ikke noe som er dårligere enn originalsprutet vel?

mye som fungerer,og mange her inne mener jo at org.sprutet fra tidligere modell er godt som gull også.hvorfor ikke gå for det da,det må jo være det billigste alternativet...og det funker jo til sitt bruk.

 

jeg peronlig ville brukt penger på noe skikkelig,som en som kan justere anbefaler.

RS1000 har noen gode poeng i sine uttalelser,selv om mange nekter å se fremover.

 

jeg har e8 til haltech,det jeg merker av forandring er at bilen går fjuskefritt,myye finere og bedre, og sist men ikke minst billigere...

 

Mange her inne mener jo mye rart - så eg tror at ein Kanskje må tørre å gjøre seg opp en mening sjøl :)

 

RS1000 er sikkert ein klok kar med mange gode poeng... men samtidig så tror eg og at all teorien som er viktig på ein "høyeffektmotor" (som eg jo aldri fikk svar på ka var for noe..) ofte medfører unødvendige kostnader for oss som er på hobbynivå ;)

 

E8 kjenner eg ikkje til.... men opplever det samme så deg -bilen min går heilt feilfritt.. aldri fusk eller noe - sjøl om eg jo kjører håpløst sprut og heilt feil MAP. Så kjørbarheten er på topp den og !

 

 

Sier seg vel selv at en 7bar map-sensor ikke er så nøyaktig som f.eks en 3bar?

Veldig sant det du sier, -Maverick-

 

Uten at eg har inngående kjennskap til sensorer - så ville nå eg tro at kor nøyaktig ein sensor er bestemmes av kor mye penger produsenten legger i det...ikkje ka område den opererer i ;)

Link to comment
Share on other sites

Uten at eg har inngående kjennskap til sensorer - så ville nå eg tro at kor nøyaktig ein sensor er bestemmes av kor mye penger produsenten legger i det...ikkje ka område den opererer i ;)

 

Var egentlig det eg og ville mene og tru :) men har noen ett bevis på noe annet så stoler eg gjerne på det ?

Link to comment
Share on other sites

7 bars map gitt .... kan skru opp til 6,1 bars turbotrykk da ..........................

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

1. Mange her inne mener jo mye rart - så eg tror at ein Kanskje må tørre å gjøre seg opp en mening sjøl :)

 

2. RS1000 har mange gode poeng... men samtidig så tror eg og at all teorien som er viktig på ein "høyeffektmotor" (som eg jo aldri fikk svar på ka var for noe..) ofte medfører unødvendige kostnader for oss som er på hobbynivå ;)

 

3. E8 kjenner eg ikkje til.... men opplever det samme så deg -bilen min går heilt feilfritt.. aldri fusk eller noe - sjøl om eg jo kjører håpløst sprut og heilt feil MAP. Så kjørbarheten er på topp den og !

 

4. Uten at eg har inngående kjennskap til sensorer - så ville nå eg tro at kor nøyaktig ein sensor er bestemmes av kor mye penger produsenten legger i det...ikkje ka område den opererer i ;)

 

1. Helt enig, men da må man få motta informasjon som er korrekt og ikke oppskrytt.

 

2. I dette tilfelle så snakkes det om å oppgradere det originale motorstyresystemet. En høyeffektmotor er da en motor som trenger en større mengde fuel enn det som det originale motorstyresystemet kan kontrollere på en god måte.

 

3. Kjenner ikke særtlig godt til E8 jeg heller, men Haltech kjører med 700 + zone fuel og 700 + zone ignition table (32 x22)mens LINK har maks 440. Haltec er allerede der nesten dobbelt så nøyaktig som link når begge bruker samme MAP sensor.

Med 7 BAR MAP sensor på Link og 3 BAR map sensor på HALTECH så er nøyaktigheten til Haltech og mange andre sprut mer enn 4,5 ganger bedre. For å vise hvor elendig dette er så kan man sammenligne en vanlig analog urskive med 12 klokkeslett, men en spesial LINK urskive som i stedet for 12 timers visning har 55 timers visning. (Sprutets input range er bare 0-5 V).

Med 3 BAR MAP og 32 load zoner har Haltech da 10 zoner i vakumområdet der hvor man kjører mest, altså 1 rute pr. 0,1 BAR map trykk. En gatebil køre mest på vakum og her kan man legge inn fuel og tenning for 0, -0,1 i vakum -0,2 i vakum osv. Med 7 BAR map og 440 zoner har link kun... ja dere ser selv hvordan det blir.

Ellers er det lave krav dere stiller. Vet om biler som har kjørt med dobble K-jetronic sprut og stiftefordeler som gikk helt feilfritt, fuskfritt og med helt topp kjørbarhet.

 

4. Kanskje ett mulig poeng, men LINK lem er iallfall ikke spesielt dyrt og derfor heller ikke spesielt nøyaktig, noe som gjør det hele enda værre.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Var egentlig det eg og ville mene og tru :) men har noen ett bevis på noe annet så stoler eg gjerne på det ?

Sprutet leverer ett 5 V signal til MAP sensoren som, alt etter MAP trykk, reduser dette signalet (som en volum kontroll) og returnerer dette signalet til sprutet igjen. Med en 3 BAR map vil da sprutet motta varierende voltstyre fra ca. 0 til ca. 1,66 Volt når man kjører i vakumområdet. Med 7 BAR map er variasjonen KUN fra ca. 0 til 0,71 Volt. :blink:

I tillegg kan disse 1,66 voltene deles opp i 10 zoner med Haltec, mens de 0,71 voltene, tja ..... man får konfigurere og kompensere som man selv vil.......

 

 

masse fin teori der Bjarte! Problemet er bare som følger: UANSETT hvor mye teoretisk ræl du kan lire av deg, så funker det nydelig i praksis, hver eneste dag! Frustrerende eller? :-D

Fin og fin den er iallefall korrekt.

Ja, jeg hører du sier det, men du selv valgte noe annet og det forteller egentlig det man trenger å vite. Dette gjør at det er hverken frustrerende eller forvirrende. Folk må gjerne kjøpe link-lem med store lav ohm dyser tilkoblet dysemotstander, kjøre med 7 BAR map sensor og bruke launch kontroll og flat shift daglig hvis de vil, (for å kompenser for at den lave nøyaktigheten gjør at det funker dårlig på lavbelastningsomådet).det spiller ingen rolle for meg, men at dette er en forbedring over det originale systemet, det er jeg uenig i.

 

Dette er ment som objektiv informasjon fra min side og opplysningene kan lett kontrolleres, og så får man selv vurdere hvordan man vil forholde seg til det.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk priser her...http://www.tweakit.net/shop/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=73 5900.-nkr og rask levering

 

Ser ut som jeg kommer til å gå for den her da gitt. Hva mere er det jeg trenger? Kan jeg bruke de coilene som er på bilen? Trenger også å vite litt om hvem som monterer og mapper dette. Monteringen kan jeg til nøds gjøre selv også, men det hadde vært greit å ha litt alternativer. Eneste jeg veit om som driver med det her er KRB, men han skal ikke i nærheten engang for å si det sånn, men andre alternativer er bra!:)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som jeg kommer til å gå for den her da gitt. Hva mere er det jeg trenger? Kan jeg bruke de coilene som er på bilen? Trenger også å vite litt om hvem som monterer og mapper dette. Monteringen kan jeg til nøds gjøre selv også, men det hadde vært greit å ha litt alternativer. Eneste jeg veit om som driver med det her er KRB, men han skal ikke i nærheten engang for å si det sånn, men andre alternativer er bra!:)

En bilkjommi vurderte nøyaktig som du, kjøpte E6X og 1000 ccm dyser fra Turbofun.no og bilen var oppe og gikk etter kun en liten uke. Dette må sies å være ubetingst suksess og flere andre står nå på trappene til å gjøre nøyaktig det samme.

 

Det som imidlertid må sies er at det hele hadde blitt betydelig mer krevende, tatt betydelig lenger tid og blitt mye dyrere uten god hjelp fra andre bilkjommier i miljøet.

 

Én liten advarsel;

Jeg hørte om en som kjøpte dyrt datasprut + dyser, bensinpumper osv osv og betalte til slutt langt over kr. 20 000,- for alle delene. Når det ble tid for mapping så var det endel feil og mangler slik at det ble noe feilsøking på motoren i "mappetiden". Resultatet ble derfor en regning på kr. 26 000,- i mapping. Som du ser er vi da rundt kr. 50 000,- for datasprut så selvgjort er ikke alltid velgjort, selv med ett godt og rimelig sprut som utgangspunkt.

 

Hvis du IKKE skal ha så veldig høy motoreffekt og ikke kan montere dette selv eller ved hjelp av venner, men må betale dyrt hos ett firma, da er det bedre å kjøpe noe som det aktuelle firmaet selger.

Siden Sapphy nevnte kammeraten sin, så kan du jo høre med ham ang. det nye LINKG4Storm og eller evt Hålandtuning for Vi-pec.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En bilkjommi vurderte nøyaktig som du, kjøpte E6X og 1000 ccm dyser fra Turbofun.no og bilen var oppe og gikk etter kun en liten uke. Dette må sies å være ubetingst suksess og flere andre står nå på trappene til å gjøre nøyaktig det samme.

 

Det som imidlertid må sies er at det hele hadde blitt betydelig mer krevende, tatt betydelig lenger tid og blitt mye dyrere uten god hjelp fra andre bilkjommier i miljøet.

 

Én liten advarsel;

Jeg hørte om en som kjøpte dyrt datasprut + dyser, bensinpumper osv osv og betalte til slutt langt over kr. 20 000,- for alle delene. Når det ble tid for mapping så var det endel feil og mangler slik at det ble noe feilsøking på motoren i "mappetiden". Resultatet ble derfor en regning på kr. 26 000,- i mapping. Som du ser er vi da rundt kr. 50 000,- for datasprut så selvgjort er ikke alltid velgjort, selv med ett godt og rimelig sprut som utgangspunkt.

 

Hvis du IKKE skal ha så veldig høy motoreffekt og ikke kan montere dette selv eller ved hjelp av venner, men må betale dyrt hos ett firma, da er det bedre å kjøpe noe som det aktuelle firmaet selger.

Siden Sapphy nevnte kammeraten sin, så kan du jo høre med ham ang. det nye LINKG4Storm og eller evt Hålandtuning for Vi-pec.

 

Takker for svar.

 

Jeg skal kjøre rett i overkant av 300-330hk tenkte jeg, siden dette rett og slett er en bruksbil som jeg er mest opptatt av at skal være driftssikker.

 

Jeg kan godt få montert det selv, men har ingen erfaring med mapping.

Link to comment
Share on other sites

330hk = grønndyse!

ABSOLUTT IKKE NØDVENDIG MED DATASPRUT!

 

pukkelrugg leverer KNALLGODE chip opp til 440hk på org sprut!

Dette er en T25.

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=43614

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...