Jump to content

Datasprut


stian-ak

Recommended Posts

Megasquirt er overaskende bra det faktisk.... men det samme gjelder jo her som ved alle datasprut. De må justeres skikkelig av en som kan det..

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

RS1000, hvorfor er det for kjipt? Den best kjørende og raskeste escorten eg har kjørt går med dette, den brukes daglig hele året. Du kan skrive 10 sider teori på bergensk om du vil, faktumet er likevel at det funker nydelig i praksis!

 

Ja det var igjen dette med en skikkelig justering da... ikke nødvendigvis at sprutet er dårlig..

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

Megasquirt er for is-turbobrigaden, altså folk som legger masse energi i at resultatet skal bli mest mulig elendig.

 

Racefix i stavanger selger LINK for snaut 10k mener eg å huske. Ring Tor Yngve 92694942, angående pris og evt montering.

 

Megasquirt er for is-turbobrigaden, altså folk som legger masse energi i at resultatet skal bli mest mulig elendig.

 

Racefix i stavanger selger LINK for snaut 10k mener eg å huske. Ring Tor Yngve 92694942, angående pris og evt montering.

 

 

Joda, helt klart! Megasquirt funker kun på trimma ohc, cosworth må ha sprut til minst 20 lapper :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Å montere megasquirt på en strøken cossie hadde nok gjordt verdien utrolig lav.. Folk forventer skikkelige deler i skikkelige biler, ikkje dritt loddet sammen på gutterommet for å spare noen kroner..

 

Om verdien blir lavere av å montere Megasquirt er vel heller uinteressant når vi snakker om hvor godt forskjellige sprut virker. Og å si at dette er dritt viser bare at du ikke har helt oversikt over hva og hvordan dette fungerer. Megasquirt kan kjøpes ferdig og leveres i forskjellige innpakninger. Men at det fungerer er det ingen tvil om.

Edited by cbp

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

Største problemet med MS er vel at det er såpass få habile tunere med motorbenk/rulle som kan nok om det til å få et godt resultat uten å bruke time på time for å sette seg inn i det. Vinninga går fort opp i spinninga da..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

http://www.halandtuning.no/Vi-PEC_datasprut.asp

 

billigt og godt kanskje ? Er ray hall fra autronic som har gått ut og lagt sitt eget sprut :) har trua på dette eg ihvertfall, så får vi se hvordan det går :D

Det viktige her er å skille mellom det lille og kjipe v44 og det seriøse v88 på samme måte som mellom LINKLEM og LINKPLUS.

 

 

Å montere megasquirt på en strøken cossie hadde nok gjordt verdien utrolig lav.. Folk forventer skikkelige deler i skikkelige biler, ikkje dritt loddet sammen på gutterommet for å spare noen kroner..

Og hvor kommer LINKLEM inn da synes du?

 

 

Så hva var konklusjonen her? Kan Haltech E6X kontrollere 8 dyser, dvs kun kjøre på 4 ved lave turtall, og styre de ekstra 4 når de trengs?

Ja, du kan kjøre 4 dyser ved lav belastning / turtall og styre de 4 ekstra når de trengs. Haltech kaller dette "staging".

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

vet ikke om det er noen her inne som har hørt om firmaet sim-tech her i tr,heim?

er vell i hovedsak en wankel guru, men driver med det meste av tuning..

 

snakka med han for en mnd tid siden, ang Mega squirt..

og ha sa det selv, mega squirt har overraska han i den posetive rettningen, og han kjøpte like godt mega squirt som haltec/autronica...

 

har riiiimelig kontroll på MS værtfall!

 

her er en i norge som "bygger" data sprutene selv, http://www.bsmotor.com/index.php?page=bse-ems

er jo noe ala MS, og det vises jo at det helt klart funker ...

Link to comment
Share on other sites

RS1000, hvorfor er det for kjipt? Den best kjørende og raskeste escorten eg har kjørt går med dette, den brukes daglig hele året. Du kan skrive 10 sider teori på bergensk om du vil, faktumet er likevel at det funker nydelig i praksis!

Fordi at Cosworth har helsekvensielt sprut og lavohmdyser originalt og dette er gode greiersaker. LINKLEM og den type sprut er usekvensielle, det kan bare styre høyohm dyser og det har innebygget 2,5 BAR MAP sensor. Alt dette setter sine begrensninger og har derfor lite og ingenting å gjøre på en Cosworth. Hvorfor bygge bilen NED?.

Hvis er funker så nydelig så sier du sammtidig at helsekvensielle sprut og lav ohm dyser er unødvendige og poengløse, noe som ikke er tilfelle.

Hvis billig pga kjipt funker så nydelig, hva er da galt med MS?

 

Jeg vet ingenting om hvor mange Escorter du har vært med i, så det sier meg ingenting, men med LINKLEM begrenser ladetrykket seg selv, så hvordan er resten av oppsett da?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fordi at Cosworth har helsekvensielt sprut og lavohmdyser originalt og dette er gode greiersaker. LINKLEM og den type sprut er usekvensielle, det kan bare styre høyohm dyser og det har innebygget 2,5 BAR MAP sensor. Alt dette setter sine begrensninger og har derfor lite og ingenting å gjøre på en Cosworth. Hvorfor bygge bilen NED?.

Hvis er funker så nydelig så sier du sammtidig at helsekvensielle sprut og lav ohm dyser er unødvendige og poengløse, noe som ikke er tilfelle.

Hvis billig pga kjipt funker så nydelig, hva er da galt med MS?

 

Jeg vet ingenting om hvor mange Escorter du har vært med i, så det sier meg ingenting, men med LINKLEM begrenser ladetrykket seg selv, så hvordan er resten av oppsett da?

 

Linklem leveres med map på 5 bar og hvis du er interessert..så du kan nok lade det du gidder :)

Link to comment
Share on other sites

Linklem leveres med map på 5 bar og hvis du er interessert..så du kan nok lade det du gidder :)

Joda, men det er gode grunner til at sprutet i utgangspunktet IKKE er levert med mer enn innebygget 2,5 BAR MAP.

Grunnene er at ett såpass enkelt sprut får store problemer med å kontrollere så gigantisk store dyser som man trenger når man skal lade 4 BAR. (og ofte tilhørende høye turtall)

Som nevnt, ett sprut som IKKE kan kontrollere lav ohm dyser, som bare har 2 stk. dysedrivere, og som nødvendigvis IKKE er sekvensielt, har sine begrensninger, uavhengig av hva selgerene sier.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Siden trådstarter ikke klarer og lage en annonse, og tråden har blitt en diskusjonstråd så flytter jeg den.

 

Sånn ja, det var moderatoren sin det!!, du kunne ikke fjernet de postene som ikke hørte hjemme og la anonnsen stå?? For en raring.. :rolleyes:

 

VEL:

 

Jeg kan få Link sprut ferig montert og ferdigmappet til 16-17000k av Thor Yngve, og da ser jeg ikke vitsen med å kjøpe Autronic i en pappeske for 16000, og det må mappes i tilegg, den som ikke skjønner trenger sårt en civic.

 

NIRA sprutet hørtes jo interessant ut egentlig, skal sjekke det ut, så takk for tipset!

 

Siden det var en som la seg opp i min økonomi iløpet av tråden, så får jeg forklare kort: Jeg gidder ikke bruke mere penger enn nødvendig selv om jeg har råd til å kjøpe Cosworth. kjøpe et produkt som er akkurat like bra som et annet for 10000 mindre, betyr bare at jeg kan bruke 10000 mere på noe annet til bilen.

Link to comment
Share on other sites

Eg har montert Megasquirt 2 i min escort t25. Dette er bolt on på orginal ledningsnett og kostar en brøkdel av prisen til vanlige sprut. Krever litt lodde arbeid til å lage en adapter. Denne har eg laga sjølv. Bilen går som ei kule no, og ingenting er gjort med orginal ledningsnettet som sagt, berre plug and play :).

 

Kosta meg vel litt over 4000 kr og det er inkludert bredbånds lambda som er et must for å map'e den bra. Det skal seiast at dette er ikkje sekvensielt sprut, men har ingen problem med det eg :). Dei helde på og lansere eit sekvensielt sprut no så vitt eg veit.

 

Du vil få litt problem med å koble om start sperra, denne vil koble inn med en gang du fjerna orginal hjernen fra ledningsnettet. Dette er jo uansett hvilket data sprut du velger.

Edited by Escorteren

Ford Escort 1.8 si

Ford Escort 2.0i 4x4 "Cosworth"

Link to comment
Share on other sites

Joda, men det er gode grunner til at sprutet i utgangspunktet IKKE er levert med mer enn innebygget 2,5 BAR MAP.

Grunnene er at ett såpass enkelt sprut får store problemer med å kontrollere så gigantisk store dyser som man trenger når man skal lade 4 BAR. (og ofte tilhørende høye turtall)

Som nevnt, ett sprut som IKKE kan kontrollere lav ohm dyser, som bare har 2 stk. dysedrivere, og som nødvendigvis IKKE er sekvensielt, har sine begrensninger, uavhengig av hva selgerene sier.

 

4 bar er vel ikkje noe eg kommer til å gå for uansett *he-he*

Men må si eg ikkje skjønner heilt dette med å bygge ned originalsprutet. eller at linklem ikkje skal være tilstrekkelig..

Mener du at sånn bilen står nå - så vil eg få noe merkbart bedre effekt/moment ved å bytte til ett mer fancy sprut ?.. Personlig så har eg ein mistanke om at ein bare kaster bort tusenlapper for å få noe så høres kjekkere ut...å i beste fall oppnår ei økning på 2-3 hester og Nm... men nå kan eg som sagt null om sprut - så aner ikkje !

 

Ett sprut som er bolt on på originalt ledningsnett er sikkert kjekt å ha det og !! - men ha nå i bakhodet at ledningsnettet er omtrent 15 år gammelt...så det vil ikkje være noen bakdel å trekke nye ledninger når du først monterer sprut !!

Surt å drive på med mapping i dager eller uker for så å finne ut at grunnen til du ikkje får skikkelig sving på sakene er ein dårlig kontakt i det gamle nettet....

Link to comment
Share on other sites

Joe sin bil er den eg refererer til!

 

ALLE orginalsprutets svakheter er blitt eleminert, bilen går som et skudd, skikkelig smooth å kjøre og har ca 500gamp.. Dette er den mest vellykkede trimmede cossien eg har kjørt. Så som sagt, du kan liste opp så mye teori du vil, bilen fungerer NYDELIG! Selvfølgelig finnes PLUS versjonen av link også dersom du vil betale ekstra for unyttige funksjoner, slik som eg har gjordt på min.

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH

Haltech E6X kan ikke kjøre sekvensiell tenning og bensin.. Er kun 5 driver totalt. med option for en slave driver ekstra for å kjøre sekvensiell bensin og wasted spark tenning. Men ikke mulig å kjøre begge deler sekvensielt på 4syl motor.

 

Ellers så det ett topp sprut med mer funskjoner enn de fleste har bruk for, Dette med at det er tungmappet er også bare piss! virker som sprut valg går mest på at det er rett merke en hva faktisk folk har bruk for osv. Men hva vet vel jeg har det jo på en Ohc motor :P

Link to comment
Share on other sites

Sånn ja, det var moderatoren sin det!!, du kunne ikke fjernet de postene som ikke hørte hjemme og la anonnsen stå?? For en raring.. :rolleyes:

 

 

Hvis det ikke hadde blitt en diskusjonstråd hadde den antagligvis blitt stengt,pga at du ikke klarte å lage en skikkelig annonse ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

jeg skal gå for MS på mitt neste prosjekt nå, dette funker fjell, men JA må jobbes litt med, ikke alle som bruker all sin tid på nordsjøen her heller, men har tid til å sitte å plundre hjemme i stede bare for å kjøpe ditt å datt.

Link to comment
Share on other sites

Sånn ja, det var moderatoren sin det!!, du kunne ikke fjernet de postene som ikke hørte hjemme og la anonnsen stå?? For en raring.. :rolleyes:

 

VEL:

 

Jeg kan få Link sprut ferig montert og ferdigmappet til 16-17000k av Thor Yngve, og da ser jeg ikke vitsen med å kjøpe Autronic i en pappeske for 16000, og det må mappes i tilegg, den som ikke skjønner trenger sårt en civic.

 

NIRA sprutet hørtes jo interessant ut egentlig, skal sjekke det ut, så takk for tipset!

 

Siden det var en som la seg opp i min økonomi iløpet av tråden, så får jeg forklare kort: Jeg gidder ikke bruke mere penger enn nødvendig selv om jeg har råd til å kjøpe Cosworth. kjøpe et produkt som er akkurat like bra som et annet for 10000 mindre, betyr bare at jeg kan bruke 10000 mere på noe annet til bilen.

 

Etter å ha lest gjennom tråden høres det ut som LINK LEMG3 er det beste kompromisset/løsningen for trådstarter. Det er et enkelt og greit sprut som fungerer kjempefint til Cosworth. PLUG&PLAY og Best Value For Money. Kjøp et med 5bar MAP sensor, selv om de færreste har planer om å lade særlig mer enn 2 bar. Kan jo hende 1.5 bar ikke er tilstrekkelig enkelte dager og da kan det være greit å ha muligheten til å justere den opp noen "desibar".

 

Som regel kan man konkludere med at man bør kjøpe inn det sprutet som din "tuner" foretrekker å bruke. Nå er det stor pågang hos Racfix så for min del hadde det vært fint om du gikk for noe annet :)

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH
MS koster 6400,- +mva tilpasset bilen din.

 

Montering timespris 585,-+mva

 

Justering 620,- +mva 4- 8 timer arbeid.

 

Med Vennlig Hilsen/Best Regards

 

 

 

Jan Ivar Trøyterud

 

 

 

TK Økonomitrimming

 

N 2435 Braskreidfoss

 

Tlf: +47 62423605

 

Web: www.tktrimming.no

 

Da hadde jeg heller gått for Haltech E6X der du har bruker støtte osv osv..

Link to comment
Share on other sites

Det skal nevnes ang MS at tidlige versjoner var tungvindte å få riktig innstilliger/oppsett osv.

16.06.08 kåm det nye oppsett på megatune. Gamle utgår...

For min egen del så leste jeg en god del på di utallige supportsidene ms har i flere land,feks sverige å danmark har brukbare forum med kun MS. Kjekt for di som ikke er helt stødig i engelsk.

For min egen del ,en helt vanlig kar....uten noe utdanning innen bil osv,var det ikke noe problem i det hele tatt å få dette opp å gå. så jeg tror at med bredbandslambda å bankesensor kan DU med litt intresse få en bra nok mappet bil uten å kjøre på rulle med 10000 i baklommen. Klart har man lagt ****** mye penger i bygging av motor så har man råd til å få proff hjelp.

Litt stas å få til noe brukbart på egenhånd også.

Har hatt hjelp av en kompis med mapping osv,han kjører Cosworth med 330 oppsett for å ha det sagt:)

Megasquirt er bestilt til Cosworthn da det skal oppgraderes der igårdn.

 

Raymond

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...