Jump to content

Datasprut


stian-ak

Recommended Posts

Hvilket oppsett kjørte du da?

 

Eg hadde tenkt å komme med ein kommentar til det tidligere - men får ikkje skrevet når eg er på jobb :(

Må understreke at den turen var ikkje med dagens oppsett som gir mer effekt - den gang så va det vel kun bytta sprutet,dyser (480cc tror eg),benspumpe,eksos og sikkert noe annet småplukk som eg ikkje kommer på i farten...

Som sagt så var det ein veldig rolig tur, så mer økonomisk tror eg ikkje eg kunne kjørt... poenget mitt va bare at for økonomien så er ikkje sekvensielt/usekvensielt himmel og helvete.

 

Sånn for min del er det egentlig ikkje så interessangt å diskutere sprut - eg har tatt ett valg og er ganske så happy...så tror at for min del så hopper eg av diskusjonen. Kanskje eg skal gjøre det med ein liten frekkis og *he-he*...., ser at det ble skrevet "dette er bare min mening" lengre oppe...å som eg har sagt tidligere her inne ein gang - så finnes det mange rare meninger om det meste både her inne og ellers på nettet.. det var derfor eg delte min praktiske erfaring ;)

Edited by joe
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eg hadde tenkt å komme med ein kommentar til det tidligere - men får ikkje skrevet når eg er på jobb :(

Må understreke at den turen var ikkje med dagens oppsett som gir mer effekt - den gang så va det vel kun bytta sprutet,dyser (480cc tror eg),benspumpe,eksos og sikkert noe annet småplukk som eg ikkje kommer på i farten...

Som sagt så var det ein veldig rolig tur, så mer økonomisk tror eg ikkje eg kunne kjørt... poenget mitt va bare at for økonomien så er ikkje sekvensielt/usekvensielt himmel og helvete.

 

Sånn for min del er det egentlig ikkje så interessangt å diskutere sprut - eg har tatt ett valg og er ganske så happy...så tror at for min del så hopper eg av diskusjonen. Kanskje eg skal gjøre det med ein liten frekkis og *he-he*...., ser at det ble skrevet "dette er bare min mening" lengre oppe...å som eg har sagt tidligere her inne ein gang - så finnes det mange rare meninger om det meste både her inne og ellers på nettet.. det var derfor eg delte min praktiske erfaring ;)

Ser man det ja :)

Jammen kjære deg / dere det er jo nøyaktig dette som er poenget mitt.

Som jeg allerede har postet: Grunnene er at ett såpass enkelt sprut får store problemer med å kontrollere så gigantisk store dyser som man trenger når man skal lade 4 BAR. (og ofte tilhørende høye turtall) Som nevnt, ett sprut som IKKE kan kontrollere lav ohm dyser, som bare har 2 stk. dysedrivere, og som nødvendigvis IKKE er sekvensielt, har sine begrensninger, uavhengig av hva selgerene sier.

 

Grønndysene gir på cosworth ca. 444 ccm så det er ikke noe problem å kontrollere 480 cc (tror eg,) på en god måte på en helt urørt og derfor ultrasnill motor, ikke for noe sprut.

Det som ble påstått var følgdene:

Når T25 escorten til Joe her i tråden har 500hk, beste kjørbarheten eg har opplevd i en cossie og drikker 0,6 liter på mila på langkjøring?

Og det nå (naturlig nok) fremkommer at dette faktisk er direkte FEIL! Spesielt når kammeraten har postet slikt som dette:

Har finlest tråden nå, og det som IRRITERER meg er at RS1000 BEVISST mis informerer.

Her har du viklet deg inn i masse UBRUKELIG TEORI.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser man det ja :)

Jammen kjære deg / dere det er jo nøyaktig dette som er poenget mitt.

Som jeg allerede har postet: Grunnene er at ett såpass enkelt sprut får store problemer med å kontrollere så gigantisk store dyser som man trenger når man skal lade 4 BAR. (og ofte tilhørende høye turtall) Som nevnt, ett sprut som IKKE kan kontrollere lav ohm dyser, som bare har 2 stk. dysedrivere, og som nødvendigvis IKKE er sekvensielt, har sine begrensninger, uavhengig av hva selgerene sier.

 

Grønndysene gir på cosworth ca. 444 ccm så det er ikke noe problem å kontrollere 480 cc (tror eg,) på en god måte på en helt urørt og derfor ultrasnill motor, ikke for noe sprut.

Det som ble påstått var følgdene:

 

Og det nå (naturlig nok) fremkommer at dette faktisk er direkte FEIL! Spesielt når kammeraten har postet slikt som dette:

 

Først av alt - eg lader jo ikkje 4 bar då *hehe*... har tenkt å holde bakkekontakten - skal ikkje på ekspedisjon til mars med det første !!

 

Så - grunnen til at eg la ut det om forbruket va bare at eg syns ikkje økonomi er noe tema...siden "ræva-sprutet" jo går billigere enn det originale som jo skulle være så supert....men kanskje det ligger mer i den kommentaren til howdini om at noen må lære bilfabrikantene å mappe enn ein skulle tro då... ;)

Link to comment
Share on other sites

For en tråd det her har blitt.... Folk snakker om livemapping, usekvensielt og bensinøkonomi.

 

For det første så er bilen min en T25, og den kan ikke gjøres stort med originalt. Det er slutten på den saken.

 

Usekvensielt har da fungert ****** bra for andre folk, så det er rart at det ikke skal fungere i fremtiden også.

 

Når det gjelder bensinøkonomien, og du har valgt å kjøpe en cosworth, så er det greit å snakke om dette, MEN det er tull å snakke om når en har tatt valget og vil skremme den opp litt, for det første så er det ikke snakk om at en sånn bil bruker veldig mye uansett. usekvensielt eller ikke, trur ikke noe på at det er så stor forskjell at det er noe å snakke om uansett når det gjelder det ene eller det andre. Det som betyr noe er kundeservice hjelp pris og montering. Det er Racefix bra på, han har jeg hvertfall snakka med om saken.

 

Når alt det er sagt så kan en vel fort si at den gjennomsnitlige Cosworth eier er vel knapt opptatt av bensinøkonomien, folk er jo tross alt dumme nok i hue til å bruke hundrevis av tusen på en gammal sierra f.eks, det er jo regelrett uøkonomisk og dumt, det kan til og med strekkes til at personen som gjør det er en uinteligent og en person som ikke eier næringsvett, sånn ser hvertfall de fleste på interessen vår. IKKE JEG.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart enkelte her inne som bør få seg ei dame, og komme seg ut av og til i stedet for å sitte foran tastaturet hele dagen og lese teori. Bare trykk start, shut down og gå ut å luft dere. Eller ta en tur i de fantastiske cosworthene deres med 150% sekvensielt sprut. :lol:

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Hehe, jaja prisen på kammar e jo ca d sama om d e bd10 elle bd16+. Ikkje rart folk vil ha "mest" mulig for pengane....

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Blir litt feil det også etter min mening.

Får en 600hk turbo til ca samme pris som en turbo som leverer til 400hk.

Skal jeg ha et oppsett til 400hk, kjøper jeg nå ikke en 600hk turbo fordi den er ca. lik i pris...

 

Passer like dårlig til oppsettet allikevel.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet ut noe sprut som Emerald 3d på cosworth.

 

evt Big stuff 3 fra usa. hørt mye om den fra rekke4 dragrace ford eiere.som bruker den.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet ut noe sprut som Emerald 3d på cosworth.

 

evt Big stuff 3 fra usa. hørt mye om den fra rekke4 dragrace ford eiere.som bruker den.

 

Nå er nok ikke Emerald et sprut som er brukt i Norge i noen særlig grad. Men at dette sprutet uten problemer kan brukes på en Cosworth

med et meget godt resultat er det ingen tvil om. Dave Walker som er ansvarlig for Emerald er også meget dyktig og hjelpsom, så skal man "tune" bilen selv

så er det jo en fordel å velge et sprut hvor hjelp og support er lett tilgjengelig.

 

Big Stuff 3 har jeg kun sett på noen få V8´ere, men det funker det også;)

 

Vel hvis man skal bruke en "tuner" for å trimme bilen sin så har nok denne et foretrukket datasprut, jeg ville da valgt dette.

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

Ønsker å kjøpe ny eller bruka datasprut til min T25 escort Cosworth. Kanskje noen vil montere og mappe også? Ønsker tibud av mange slag!!

Jeg har akkurat montert pectelT2 på T25 escort Cosworth, det må vel være det enkleste sprutet jeg har vært borti, og ikke minst pålitelig, skulle du være interesert i hvordan resultat ble, og priser, så bare å ta kontakt.

Link to comment
Share on other sites

pectel t2 er sekvensielt?

 

er dyreste linken sekvensiell?

 

Pectel T2 kan styre 4 høyohms dyser sekvensielt.

Link Plus er sekvensiell opp til 8 dyser/sylindere.

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

quote name='stian-ak' post='410909' date='23.09.2008 - 19:41']

For en tråd det her har blitt.... Folk snakker om livemapping, usekvensielt og bensinøkonomi.

Slik vil det nesten alltid kunne bli. Det er bare for "nybegynnere" at tingene kan virke enkelt. Når man begynner å sjekke er det meste med motortrimming svært omfattende og avansert. Dette er an av grunnene til at Cosw. fungerer så godt originalt og at vi vanlige som "forbedrer etter eget hode" sjelden klarer bedre enn middelmådige resultater, i beste tilfelle.

 

For det første så er bilen min en T25, og den kan ikke gjøres stort med originalt. Det er slutten på den saken.

T25 motoren har 36-1 triggerhjul og wasted spark coilpakke og EEC sprutene er vanligvis ikke sekvensielle. LIKEVEL valgte man å montere trigger 2 (minifordeleren som denne har) og å gjøre sprutet sekvensielt.

Usekvensielt har da fungert ****** bra for andre folk, så det er rart at det ikke skal fungere i fremtiden også.
Helt klart, men når absolutt alt ligger tilrette så bygger man da ikke ned!

 

Det som betyr noe er kundeservice hjelp pris og montering. Det er Racefix bra på, han har jeg hvertfall snakka med om saken.

Da bør du iallefall sjekke opp og VURDERE G4 Storm sprutet som er nyere og bedre. Tvilsomt at du blir dårligere bahandlet av den grunn.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest -Maverick-
For en tråd det her har blitt.... Folk snakker om livemapping, usekvensielt og bensinøkonomi.

 

For det første så er bilen min en T25, og den kan ikke gjøres stort med originalt. Det er slutten på den saken.

 

Usekvensielt har da fungert ****** bra for andre folk, så det er rart at det ikke skal fungere i fremtiden også.

 

Når det gjelder bensinøkonomien, og du har valgt å kjøpe en cosworth, så er det greit å snakke om dette, MEN det er tull å snakke om når en har tatt valget og vil skremme den opp litt, for det første så er det ikke snakk om at en sånn bil bruker veldig mye uansett. usekvensielt eller ikke, trur ikke noe på at det er så stor forskjell at det er noe å snakke om uansett når det gjelder det ene eller det andre. Det som betyr noe er kundeservice hjelp pris og montering. Det er Racefix bra på, han har jeg hvertfall snakka med om saken.

 

Når alt det er sagt så kan en vel fort si at den gjennomsnitlige Cosworth eier er vel knapt opptatt av bensinøkonomien, folk er jo tross alt dumme nok i hue til å bruke hundrevis av tusen på en gammal sierra f.eks, det er jo regelrett uøkonomisk og dumt, det kan til og med strekkes til at personen som gjør det er en uinteligent og en person som ikke eier næringsvett, sånn ser hvertfall de fleste på interessen vår. IKKE JEG.

 

 

Hvordan i all verden kan man sitte å si at hvor mye man bruker i fuel ikke har noe å si,samtidig som man kniper inn og kjiper seg på sprutet???

alt er et regnestykke og innkjøp å mapping er en engangsutgift. bensin er en konstant utgift,spesielt for de som bruker bilen i det daglige.skulle jo tro at det var her man burde prøve å kutte utgiftene.eller??? og hvis du tror en slik motor ikke kan bruke mye bensin,da må du tro om igjen.

Spare seg til fant er det noe som heter.

 

Fordi om man trimmer en cossie,trenger den ikke bruke mye bensin.bra sprut,bra mappa med grønndyser feks.da har man en bil som burde gå meget godt og økonomisk greit ved normal kjøring.

 

For min del nådde denne diskusjonen et absolutt lavmål da jeg leste om 500hk cossier som bastant gikk på 0,6l/mil....

Bruksbilen min klarer ikke det en gang,og den har tydeligvis bedre motorstyring og så små dyser at den hadde ikke klart å fore 1 sylinder i den motoren der om alle fire sto å gapa for fulle mugger.

 

Noen må våkne opp fra 80-tallet og innse at verden går fremover.lav comp,hesteturbo,himmelhøyt ladetrykk og bøttevis med bensin er gått av moten for lenge siden. bare et tips...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan i all verden kan man sitte å si at hvor mye man bruker i fuel ikke har noe å si,samtidig som man kniper inn og kjiper seg på sprutet???

alt er et regnestykke og innkjøp å mapping er en engangsutgift. bensin er en konstant utgift,spesielt for de som bruker bilen i det daglige.skulle jo tro at det var her man burde prøve å kutte utgiftene.eller??? og hvis du tror en slik motor ikke kan bruke mye bensin,da må du tro om igjen.

Spare seg til fant er det noe som heter.

 

Fordi om man trimmer en cossie,trenger den ikke bruke mye bensin.bra sprut,bra mappa med grønndyser feks.da har man en bil som burde gå meget godt og økonomisk greit ved normal kjøring.

 

For min del nådde denne diskusjonen et absolutt lavmål da jeg leste om 500hk cossier som bastant gikk på 0,6l/mil....

Bruksbilen min klarer ikke det en gang,og den har tydeligvis bedre motorstyring og så små dyser at den hadde ikke klart å fore 1 sylinder i den motoren der om alle fire sto å gapa for fulle mugger.

 

Noen må våkne opp fra 80-tallet og innse at verden går fremover.lav comp,hesteturbo,himmelhøyt ladetrykk og bøttevis med bensin er gått av moten for lenge siden. bare et tips...

 

Kanskje denne tråden har blitt lang og uleselig.....men om du leser litt mer nøye - så er det ikje 500 hesteren som går på 0,6 ;)

Men leser du ennå mer nøye - så ser du at det er med usekvensielt sprut det forbruket er oppnådd.. så om en tenker økonomi - så kan en jo bare spare seg de ekstra kronene det koster for sekvensielt siden det går an å kjøre billig og.

Uansett syns eg det blir "ufornuftig" å tenke økonomisk om ein skal hive ut på tusenvis i trimming.. då vil det være mye smartere å ha en billig/økonomisk bil til daglig, samt ett villdyr ein slipper seg litt løs i når ein føler for det.

Link to comment
Share on other sites

har cosworth bosch motronic ?

Cosworth fra Sierra tilogmed Escort med T34 motor bruker Weber/Marelli sprut, Escort med T25 turbo bruker Fords egen EEC-IV sprut..

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...