Jump to content

Scorpio 92mod. stv. facelift el. problem


Guest ball3

Recommended Posts

Hei

 

Uhyre lenge siden sist, men så har jeg hatt feilfri Scorpio i mange år også :)

 

Skulle parkere bilen etter at jeg kom hjem fra jobb i går og skrur av tenninga og tar ut nøkkelen som vanlig, men oppdager at hovedlys, varmeapparat vifte og varmetråder i bakrute fortsatt står på. Prøvde å vri om tenning og starte og stoppe bilen et par ganger uten at det hjalp. Det eneste som hjalp var å vri litt fram og tilbake på den runde store lys bryteren til venstre for rattet på dashboardet (den som man kan vri rundt og dra ut og inn), da plutselig skrudde lysene seg av og varmevifte og el. tråder skrudde seg av. Tenkte OK det var merkelig og gikk inn. Noen timer seinere ser jeg pinadø at lysene igjen står på og at varmeapparat vifte surrer og går og har nærmest tappet batteriet for strøm. Det hadde altså slått seg på av seg selv.

 

Hva i huleste kan dette være? Lysbryter, tenningsbryter, releer?? Hva er det som kan forårsake at noe slikt skjer?

 

Det eneste jeg med sikkerhet kan si er at den nevnte lysbryteren ikke fungerer som den skal. Vanskelig å beskrive, men fjærnlys kan noen ganger stå på selv om man setter den i en posisjon hvor det ikke skal være mulig med fjærnlys, noen ganger tar det ett sekund eller to fra jeg bytter posisjon på bryter til den reagerer, andre ganger reagerer den ikke i det hele tatt. Er det virkelig mulig at denne bryteren kan forårsake at lys går på, varmeapp. vifte går og varmetråder funker selv uten at tenninga er på?

 

På forhånd takk.

Edited by ball3
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Uhyre lenge siden sist, men så har jeg hatt feilfri Scorpio i mange år også :)

 

Skulle parkere bilen etter at jeg kom hjem fra jobb i går og skrur av tenninga og tar ut nøkkelen som vanlig, men oppdager at hovedlys, varmeapparat vifte og varmetråder i bakrute fortsatt står på. Prøvde å vri om tenning og starte og stoppe bilen et par ganger uten at det hjalp. Det eneste som hjalp var å vri litt fram og tilbake på den runde store lys bryteren til venstre for rattet på dashboardet (den som man kan vri rundt og dra ut og inn), da plutselig skrudde lysene seg av og varmevifte og el. tråder skrudde seg av. Tenkte OK det var merkelig og gikk inn. Noen timer seinere ser jeg pinadø at lysene igjen står på og at varmeapparat vifte surrer og går og har nærmest tappet batteriet for strøm. Det hadde altså slått seg på av seg selv.

 

Hva i huleste kan dette være? Lysbryter, tenningsbryter, releer?? Hva er det som kan forårsake at noe slikt skjer?

 

Det eneste jeg med sikkerhet kan si er at den nevnte lysbryteren ikke fungerer som den skal. Vanskelig å beskrive, men fjærnlys kan noen ganger stå på selv om man setter den i en posisjon hvor det ikke skal være mulig med fjærnlys, noen ganger tar det ett sekund eller to fra jeg bytter posisjon på bryter til den reagerer, andre ganger reagerer den ikke i det hele tatt. Er det virkelig mulig at denne bryteren kan forårsake at lys går på, varmeapp. vifte går og varmetråder funker selv uten at tenninga er på?

 

På forhånd takk.

 

Er nå ikke helt sikker på om det har en god forklaring eller sammenheng med bryter og varmeapperat, men bytt bryter som er et kjent problem, så tipper jeg det å følge ledninger blir en nødvendighet. Scorpio er langt ifra ukjent med å irre godt i sikringsboksene, så en runde med elspray vil nok også gjøre noe av susen.

I verste fall, så har du et par brente ledninger, som kortslutter via lys, og smitter til vifte o.l. (går lyset på når rute/vifte slåes på?)

 

Håper det hjelper

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt rundt og sikringsboks nevnes hyppig som et problem og forklaring på merkelig oppførsel på el. komponenter. Ting skjer egentlig ikke i noen rekkefølge, jeg registrerte bare at det virket som tenning fortsatt stod på da jeg tok ut nøkkelen i.o.m at jeg kunne operere varmeapparatvifte, varmekabler i rute samt at lysene stod på, muligens at det var liv i andre ting også uten at jeg registrerte det.

 

Det har ikke skjedd igjen i dag (kryss fingre/bank i bordet), men så har jeg heller ikke tørt å røre lysbryteren heller, bare latt den stå i samme posisjon. Får heller kjøre uten fjernlys til jeg får fikset det.

Edited by ball3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fuktig sikringsboks, hadde en haug med el problemer på min for noen år siden.

demonterte sikringsboksene og plukket de til atomer. renset kobber lederene for irr i cola og monterte alt tilbake igjen, problem løst...

evt. så har jeg ekstra sikringsbokser liggendes...

-2013 Ford Focus 1,6i EcoBoost (150hk)

x-Ford Mondeo MKII + MKIII, 2x Scorpio, Escort
-Ford Anglia 105E
-Ford Escort MKII (Bilcross)
-Ford Escort MKII (prosjekt)

Link to comment
Share on other sites

På min scorpio så kan jeg slå på varmeapparatet om jeg skrur på lysene ved bryteren på venstresiden uten å ha nøkkelen i.

Vet ikke med varme i bakruten, siden det ikke virker.

 

så prøv å bytte bryteren :)

 

edit: leif

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Hadde AKKURAT samme problem som deg ball3, varmeapparatvifte, hovedlys og radio sto fremdeles på, som om tenning fremdeles skulle stått på 2. Horn begynte å gå av seg selv. Radio sto på om morran da jeg skulle på jobb. Vinduspusser gikk av seg selv.

 

Du har fuktighet i sikringsboksen din. 100% at det er det som er problemet.

 

Skru ut sikringsboks og rens, eller skaff en fra hugger/delebil. Ville gått for det første, da du ikke har noen garanti for at bytteboksen ikke vil skape problemer også. Hadde ganske mye irr i boksen min, jeg brukte vel ca 8 timer fra den var ute av bilen og satt i igjen ferdig rensa.

Edited by skyhawk
Link to comment
Share on other sites

Guest jeantea
Hei

 

Uhyre lenge siden sist, men så har jeg hatt feilfri Scorpio i mange år også :)

 

Skulle parkere bilen etter at jeg kom hjem fra jobb i går og skrur av tenninga og tar ut nøkkelen som vanlig, men oppdager at hovedlys, varmeapparat vifte og varmetråder i bakrute fortsatt står på. Prøvde å vri om tenning og starte og stoppe bilen et par ganger uten at det hjalp. Det eneste som hjalp var å vri litt fram og tilbake på den runde store lys bryteren til venstre for rattet på dashboardet (den som man kan vri rundt og dra ut og inn), da plutselig skrudde lysene seg av og varmevifte og el. tråder skrudde seg av. Tenkte OK det var merkelig og gikk inn. Noen timer seinere ser jeg pinadø at lysene igjen står på og at varmeapparat vifte surrer og går og har nærmest tappet batteriet for strøm. Det hadde altså slått seg på av seg selv.

 

Hva i huleste kan dette være? Lysbryter, tenningsbryter, releer?? Hva er det som kan forårsake at noe slikt skjer?

 

Det eneste jeg med sikkerhet kan si er at den nevnte lysbryteren ikke fungerer som den skal. Vanskelig å beskrive, men fjærnlys kan noen ganger stå på selv om man setter den i en posisjon hvor det ikke skal være mulig med fjærnlys, noen ganger tar det ett sekund eller to fra jeg bytter posisjon på bryter til den reagerer, andre ganger reagerer den ikke i det hele tatt. Er det virkelig mulig at denne bryteren kan forårsake at lys går på, varmeapp. vifte går og varmetråder funker selv uten at tenninga er på?

 

På forhånd takk.

 

Har også hatt lignende problem, og at fuktighet kan være feilen høres logisk ut.

Men jeg lurer på da om du har alarm? For forrige gang jeg hadde slit med det elektriske; at lys pulserte og lignende, hadde jeg en eller annen feil i alarmboksen. nå er mesteparten av denne alarmen koblet ut, og har ikke vært noe problem med det enda.. skal sjekke når jeg kommer hjem på perm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
funnet ut ka feiln va? eg har åsså fått den feiln. fikk den i går.

 

Høres ut som sikringsboksen ja. Jeg har det orginalet trekket som som ligger over lokket og godt nedpå sikringsboksen. Har aldri hatt problemer. sikringsboksen er jo utrolig teit plassert i forhold til potensielle fuktproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Guest jeantea
Høres ut som sikringsboksen ja. Jeg har det orginalet trekket som som ligger over lokket og godt nedpå sikringsboksen. Har aldri hatt problemer. sikringsboksen er jo utrolig teit plassert i forhold til potensielle fuktproblemer.

 

Jepp.

Jeg har fremdeles pulserende cupelys så jeg har blitt nødt til å skru disse av. De ble sånn etter en god bilvask for en stund tilbake.

Men jeg så igjennom papirene til bilen min, og der fant jeg kvittering på bytte av sikringsboks for et par år siden, siden det var kommet vann/fuktighet i den gamle.

 

Noen som veit om dette er dyrt å bytte eller?

heh. Er greit å ha lys inni bilen når en har dørene oppe f.eks, siden ting ikke er lett å se når det er mørkt og jeg skal ha med meg ting.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest ball3

Takk for mange gode tips. Jeg gadd rett og slett ikke å gjøre noe med det da det var midtvinters og jeg hadde ikke noe sted å stå og skru. Men nå som det er blitt varmere i været og mer behaglig å mekke bil må jeg kanskje ta en titt på sikringsboksen skjønner jeg :)

 

Spørsmålet er om det blir gjort noe i det hele tatt på gamle haugen, er så mye annet som har dukket opp i det siste at jeg får se om det er verdt det (mistenker bl.a gåen toppakning også). Sånn er det med gamle biler, haha.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest ball3

Ok, da var tiden kommet for å se på dette sikringsboks tullet. I den anledning dokumenterte jeg det meste jeg gjorde slik at andre kanskje kan dra nytte av det.

 

La meg starte med å si at bare det å få sikringsboksen ut av bilen er et reint h#%&*te. Man må langt innunder og oppunder dashbordet på førersiden da den er skrudd fast fra innsiden. Der er fire skruer med tilhørende muttere som må av. To av mutterne går greit, de to siste voldet meg mye problemer, faktisk så mye problemer at jeg gav opp og måtte tilkalle min bror som er en god del smidigere og langt i fra like feit som meg ;) Etter en halvtimes tid fikk han av de to siste mutterne og fikk hektet av alle kablene som er festet på undersiden av sikringsboksen inni i bilen. Da var det endelig bare å løfte ut hele sikringsboksen. Heldigvis hadde jeg lest at vindusviskerne bør stå i rett opp posisjon for å få ut sikringsboksen, dette må man passe på å gjøre før man kobler fra batteri og alle kabler, ellers kan det bli trangt, og i værste fall må man koble til alt igjen bare for å få kjørt viskerne til riktig posisjon.

 

Med sikringsboksen ute gjorde jeg følgende:

 

1. Tok bilde av hvordan alle releer og sikringer var plassert og la de pent og sirlig til side i samme mønster som de sto i boksen.

 

2. Rundt hele sikringsboksen er det totalt 14 klips med mothaker som må løses ut for å åpne boksen. For å holde alle disse ute slik at de går klar av mothakene brukte jeg tannpirkere, bilde 2. OBS! Vær forsiktig, dette er gammel og sprø plast, jeg klarte å ødelegge to av disse klipsene. Når dette er gjort skal det bare være å dele hele boksen i to.

 

3. Deretter snudde jeg sikringsboksen på hodet og tok av bunnen, bilde 3.

 

4. Så er det i bunn og grunn bare å ta av lag for lag, annenhver mellomlegg/isolasjonsplate og kontaktskinner, og jobbe seg nedover. Nå gjelder det å holde hodet kaldt og sortere og nummerere etter beste evne, det blir haugevis med løse deler av dette. Med rein tipping vil jeg tro at man ender opp med mellom 150 og 200 deler når alt er demontert. Det er 11 lag kontaktskinner mellom like mange isolasjonsplater. Kontakskinnene er konstruert av x-antall løse skinner som ligger i et spesielt mønster mellom hver isolansjonsplate. Jeg har tatt bilde av hvert eneste lag mens jeg jobbet meg nedover for å bruke som referanse når jeg skulle ha det sammen igjen, se alle bildene 7-17. For hvert lag ble de sortert i en haug som ble merket lag #1 osv. for å holde det separert. Se siste bilde, der er alle kontaktskinnene og isolasjonsplatene sortert.

 

5. Når alle kontaktskinnene var ute og sirlig sortert reingjorde jeg de i et eddik og saltbad. Lot de ligge ca. 10-15 min, pusset det værste som var igjen av irr og annen dritt med tannkrem, skylte alt i reint vann og tørket med en klut, for så å la det ligge til lufttørking en stund. Totalt tok det meg ca. 5-6 timer med rengjøring av alle plast detaljer i tillegg. På bilde 14 sees et lag med reingjorte kontaktskinner (dette bildet ble tatt når jeg monterte sammen igjen). Alle de lyse/rosa flekkene man ser var svarte eller blågrønne før reingjøringa ble startet.

 

6. Når det skal settes sammen igjen gjøres bare alt i revers. Det er et fint puslespill, men ved hjelp av gode bilder som referanse var hele jobben unnagjort på en halvtime inkludert montering av sikringer og releer.

 

Nå gjenstår bare å få montert tilbake sikringsboksen og se om det har hjulpet noe på alle de elektriske merkverdighetene som kommer og går på denne bilen. Det var i hvertfall en del irr og dritt som tydelig kan sees på bildene. Skal komme med oppdatering så fort det er gjort.

 

1. Sikringsboksen

1fuseboxresized.th.jpg

2. Tannpirkere (mothake triks, 14stk)

2toothpicksresized.th.jpg

3. Bunn av sikringsboks demontert

3fuseboxbottom1resized.th.jpg

4. Kabelkontaktblokk demontert

4fuseboxbottom2resized.th.jpg

5. Første mellomlegg/isolasjons plate demontert

5fuseboxlayer1resized.th.jpg

6. Typisk irr

6fuseboxtarnishresized.th.jpg

7. Lag #1

7layer1resized.th.jpg

8. Lag #2

8layer2resized.th.jpg

9. Lag #3

9layer3resized.th.jpg

10. Lag #4

10layer4resized.th.jpg

11. Lag #5

11layer5resized.th.jpg

12. Lag #6

12layer6resized.th.jpg

13. Lag #7

13layer7resized.th.jpg

14. Lag #8

14layer8resized.th.jpg

15. Lag #9

15layer9resized.th.jpg

16. Lag #10

16layer10resized.th.jpg

17. Lag #11

17layer11resized.th.jpg

18. Alle delene

18allpiecesresized.th.jpg

Edited by ball3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest jeantea
Ok, da var tiden kommet for å se på dette sikringsboks tullet. I den anledning dokumenterte jeg det meste jeg gjorde slik at andre kanskje kan dra nytte av det.

 

La meg starte med å si at bare det å få sikringsboksen ut av bilen er et reint h#%&*te. Man må langt innunder og oppunder dashbordet på førersiden da den er skrudd fast fra innsiden. Der er fire skruer med tilhørende muttere som må av. To av mutterne går greit, de to siste voldet meg mye problemer, faktisk så mye problemer at jeg gav opp og måtte tilkalle min bror som er en god del smidigere og langt i fra like feit som meg ;) Etter en halvtimes tid fikk han av de to siste mutterne og fikk hektet av alle kablene som er festet på undersiden av sikringsboksen inni i bilen. Da var det endelig bare å løfte ut hele sikringsboksen. Heldigvis hadde jeg lest at vindusviskerne bør stå i rett opp posisjon for å få ut sikringsboksen, dette må man passe på å gjøre før man kobler fra batteri og alle kabler, ellers kan det bli trangt, og i værste fall må man koble til alt igjen bare for å få kjørt viskerne til riktig posisjon.

 

Med sikringsboksen ute gjorde jeg følgende:

 

1. Tok bilde av hvordan alle releer og sikringer var plassert og la de pent og sirlig til side i samme mønster som de sto i boksen.

 

2. Rundt hele sikringsboksen er det totalt 14 klips med mothaker som må løses ut for å åpne boksen. For å holde alle disse ute slik at de går klar av mothakene brukte jeg tannpirkere, bilde 2. OBS! Vær forsiktig, dette er gammel og sprø plast, jeg klarte å ødelegge to av disse klipsene. Når dette er gjort skal det bare være å dele hele boksen i to.

 

3. Deretter snudde jeg sikringsboksen på hodet og tok av bunnen, bilde 3.

 

4. Så er det i bunn og grunn bare å ta av lag for lag, annenhver mellomlegg/isolasjonsplate og kontaktskinner, og jobbe seg nedover. Nå gjelder det å holde hodet kaldt og sortere og nummerere etter beste evne, det blir haugevis med løse deler av dette. Med rein tipping vil jeg tro at man ender opp med mellom 150 og 200 deler når alt er demontert. Det er 11 lag kontaktskinner mellom like mange isolasjonsplater. Kontakskinnene er konstruert av x-antall løse skinner som ligger i et spesielt mønster mellom hver isolansjonsplate. Jeg har tatt bilde av hvert eneste lag mens jeg jobbet meg nedover for å bruke som referanse når jeg skulle ha det sammen igjen, se alle bildene 7-17. For hvert lag ble de sortert i en haug som ble merket lag #1 osv. for å holde det separert. Se siste bilde, der er alle kontaktskinnene og isolasjonsplatene sortert.

 

5. Når alle kontaktskinnene var ute og sirlig sortert reingjorde jeg de i et eddik og saltbad. Lot de ligge ca. 10-15 min, pusset det værste som var igjen av irr og annen dritt med tannkrem, skylte alt i reint vann og tørket med en klut, for så å la det ligge til lufttørking en stund. Totalt tok det meg ca. 5-6 timer med rengjøring av alle plast detaljer i tillegg. På bilde 14 sees et lag med reingjorte kontaktskinner (dette bildet ble tatt når jeg monterte sammen igjen). Alle de lyse/rosa flekkene man ser var svarte eller blågrønne før reingjøringa ble startet.

 

6. Når det skal settes sammen igjen gjøres bare alt i revers. Det er et fint puslespill, men ved hjelp av gode bilder som referanse var hele jobben unnagjort på en halvtime inkludert montering av sikringer og releer.

 

Nå gjenstår bare å få montert tilbake sikringsboksen og se om det har hjulpet noe på alle de elektriske merkverdighetene som kommer og går på denne bilen. Det var i hvertfall en del irr og dritt som tydelig kan sees på bildene. Skal komme med oppdatering så fort det er gjort.

 

1. Sikringsboksen

1fuseboxresized.th.jpg

2. Tannpirkere (mothake triks, 14stk)

2toothpicksresized.th.jpg

3. Bunn av sikringsboks demontert

3fuseboxbottom1resized.th.jpg

4. Kabelkontaktblokk demontert

4fuseboxbottom2resized.th.jpg

5. Første mellomlegg/isolasjons plate demontert

5fuseboxlayer1resized.th.jpg

6. Typisk irr

6fuseboxtarnishresized.th.jpg

7. Lag #1

7layer1resized.th.jpg

8. Lag #2

8layer2resized.th.jpg

9. Lag #3

9layer3resized.th.jpg

10. Lag #4

10layer4resized.th.jpg

11. Lag #5

11layer5resized.th.jpg

12. Lag #6

12layer6resized.th.jpg

13. Lag #7

13layer7resized.th.jpg

14. Lag #8

14layer8resized.th.jpg

15. Lag #9

15layer9resized.th.jpg

16. Lag #10

16layer10resized.th.jpg

17. Lag #11

17layer11resized.th.jpg

18. Alle delene

18allpiecesresized.th.jpg

 

Hehe. Jeg har tatt en røver og bare lagt en menypose over sikringsboksen jeg, med lokke oppå posen. Bilen ser ut til å fungere bedre for meg nå i hvert fall. Merker at jeg kanskje ikke skal ta å leke med sikringsboksen bare for vask, tror det fort kan bli fail! xD Men si ifra om det ble noen forbedring da! =D

Link to comment
Share on other sites

Guest ball3

Bare å holde tunga rett i munnen så går det bra :) Den gledelige nyheten er at bilen starter og går, og det ser ut til at jeg kan bruke fjernlys og diverse andre saker uten at det elektriske i ettertid går bananas. Nå veit jeg i hvertfall at det IKKE er sikringsboksen hvis det skjer igjen.

 

Det aller enkleste for meg var rett og slett å ta ut hele førersetet for å få ut sikringboksen (måtte klare meg uten hjelp av broren min), da kan man legge seg langflat i en forholdvis behagelig stilling og se hva man holder på med. Det tar maks 5-10 min og skru ut og sette inn igjen, hvis bilen er rustfri vel og merke ;) Hele bakre festet på venstresiden av førerstolen min var rustet bort og jeg dro selvfølgelig av bolthodet :blush:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...