Jump to content

Eksos til Sierra.


etakle

Recommended Posts

Hei.

 

Sitter og lurer på ny bakpotte til bilen, er ung og fattig, men fant en rimelig en.

http://kimmit-sport.com/e-shop/product_inf...products_id=103

 

Er litt skeptisk med tanke på det originale anlegget, det er vel 2" rekner jeg med så vel kjøpe en adapter til 3" på enden.

Kom med innspill, gjerne andre billige eksoser som kan minne om Mongoose til Cossie, siden mongoose i seg selv blir litt for dyrt for meg.

 

Takk for svar.

Mvh

Endre :)

Edited by etakle
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den Doch-turboen er slett ikke værst! Ja, du syns det?

 

Lurer litt på den nemlig. Blir mest sannsynlig den, noen mener jo at jeg skal bygge meg eller kjøpe komplett eksos, men er fattig ungdom så har ikke så mye å rutte med. Derfor er den potta svært aktuell.

 

Ble lyden bra? Har du bilder som er nærmere eksosen?

Edited by etakle
Link to comment
Share on other sites

Skal du ha komplett eksos også, så ville jeg bygget selv, 2,5". :)

Lyden med den er fin den, men jeg hørte den aldrå på "standrad eksos", jeg bygget 2,5" heleveien med grenrør, og så bygget jeg turbo, så. :)

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

er fin lyd i potta du nevnertil og med på org anlegg.. hatt den på et par biler og funker fint. for og slippe unna frakta så er d bare å ta en kjøretur til førde..er vell ikke lange biten for deg om du bestemmer deg for og handle

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

Hehe, da kan jeg være den som finner ut hvordan den er på standard eksos ;p Er ikke original eksos 2"?

 

Er ikke 2" org. nei.

Er 1,75"..

 

Har du litt peiling på sveising lager du deg fort et 2" anlegg selv da?

Det gjorde jeg til vinterbilen, sveiste 2" eksos av eksosbiter i stålcontaineren på jobb :P

Er ikke så mye stress egentlig. Men ha skikkelig midtpotte, blir stygg lyd viss ikke etter min mening.

 

Kristian

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Joda, kan sveise, jobber litt med det på STX (Tidligere Aker yards) av og til. Men spørs hva jeg gidder, tenker litt på å bare lage en overgang fra 1.75" til 3" så plugger jeg bare potta på plass.

 

Visst bygging av eksos skjer så lurer litt på hvilke tykkelser jeg skal ha på røra? 4-5mm ?

Edited by etakle
Link to comment
Share on other sites

Jeg tok rett å slett å bestilte meg en sånn lyddemper som du har i førstepost selv. :P Har lett etter mongoose lookalikes selv, da jeg ikke gidder å kjøpe orginal mongoose potte til 3000,-.

 

Jeg har Simons anlegg på min bil. Og det er vel 2,5" om jeg ikke tar helt feil? Så jeg la med en sånn også *LINK*. Er det dugandes eller bør jeg heller sveise på en overgang?

 

Og hvordan blir det med oppheng av denne potta? Sveise på en sånn krok?

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Joda, kan sveise, jobber litt med det på STX (Tidligere Aker yards) av og til. Men spørs hva jeg gidder, tenker litt på å bare lage en overgang fra 1.75" til 3" så plugger jeg bare potta på plass.

 

Visst bygging av eksos skjer så lurer litt på hvilke tykkelser jeg skal ha på røra? 4-5mm ?

 

Blir veldig tungt da, vist du skal bygge i rør med godstykkelse 4-5 mm. Bygger du i svartstål holder det i masevis med 1,5-2 mm.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja. Tenkte feil, my bad. 1.5-2 mm skal bli :D

 

Har lett etter mongoose lookalikes selv, da jeg ikke gidder å kjøpe orginal mongoose potte til 3000,-.

 

Så jeg la med en sånn også *LINK*. Er det dugandes eller bør jeg heller sveise på en overgang?

 

Og hvordan blir det med oppheng av denne potta? Sveise på en sånn krok?

 

Kunne ikke vært mer enig. Mongoose til 3000 er uaktuelt.

Spørs om jeg gidder og bygge eksos, så evt. lager jeg bare en overgang fra 1.75" som er originalt på Sierra ifølge Kristian (Escort RST WRC)

 

Er litt skeptisk med tanke på feste jeg også, men på bilde nedenfor ser jo bra ut. Noen som vet hvor dette selges?

 

ksreksos.jpg

 

Her er ett bilde til av potta.

p7090148yl8.jpg

Edited by etakle
Link to comment
Share on other sites

Er ikke 2" org. nei.

Er 1,75"..

 

Har du litt peiling på sveising lager du deg fort et 2" anlegg selv da?

Det gjorde jeg til vinterbilen, sveiste 2" eksos av eksosbiter i stålcontaineren på jobb :P

Er ikke så mye stress egentlig. Men ha skikkelig midtpotte, blir stygg lyd viss ikke etter min mening.

 

Kristian

 

er ikke 1.75 på dohc. simons anlegget fra kat back til dohc er 2.5", og simons anlegget til sierra ohc er 2" ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, var det jeg trodde. ;) 2,5"

 

Men noen som har forslag til oppheng til denne potta? Den klamma på første bildet ditt der så ikke dum ut.

 

EDIT:

Og må jeg sage litt utav bakfangeren for å få den på? Ser ut som det er gjort på bilde 2.

Edited by eivi91

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

ang oppheng, så fulgte det med min og EgO sin potte ;) trenger ikke sage ut i fangeren, OM eksosen er ordentlig laget til ;)

min slik potte henger faktisk i den klemmen, et org eksosoppheng med en bolt i og rett på org eksos plass ;)

 

edit: litt bilder

 

september2005005-1.jpg

 

september2005006.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nice! :D

 

Ja, jeg liker store endepotter. ^_^

Tror dere den silikonoverføringen fungerer bra i mitt tilfelle da? Regner med den tåler varme ihvertfall, siden silikon brukes på turboer og sånt også.

Har forhåndsbetalt nå, og fått bekreftelse på at den er klar til å sendes. Men er ikke sikkert de har åpent i helgene. Satser på mandag da, å at jeg får den til jul. :P Blir å legge under juletreet merket til meg.

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Kan hende det blir mye varme ved hard kjøring, ellers kan det jo hende det funker. Men ville nok tatt meg en tur på biltema og fått kjøpt en skikkelig overgang som ikke er gummi for å være på den sikre siden

Edited by etakle
Link to comment
Share on other sites

Ups, trodde det var snakk om ohc jeg ;)

 

Silikonslange til overgang?? Har du kjent på eksosen når bilen er varm?

Ja, det blir brukt på trykksiden ja, er snakk om helt andre temperaturer, langt fra så varm som eksos.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...