Jump to content

Aircondition problem


Mk1-Sindre

Recommended Posts

Nå skal det sies at jeg ikke får lys i knappen heller, den var litt sånn her og der i sommer, ACen funka fordet, men jeg hører et slags rele-smell som jeg alltid har hørt fra før av når jeg skrur den av og på.

MEN, Når jeg som normalt prøver å skru den på, skjer det ingenting. Vanligvis synker turtallet og jeg mister noen få hester, men dette skjer ikke nå. Er som om alt er dødt.

Er det noen med noen forslag her? Bryteren, sikring, mangel på gass??

Skal nevnes at ACen slutta å funke når det ble kaldt. Har ikke fungert til nå på ca 4 måneder

Mk1, 94 modell

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Guest Trouble-maker

skjekk sikringer først.. ac'n skal ikke slåes på når det er kaldt ute (automatisk styrt) men den gjør visst det på min.. ac'n skal slå inn selv om denne er tom for gass.. men da stoppe etter få sek

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest roarhetty

Få tatt en sjekk på om det er nok kjølemedium på anlegget.

Normal lekkasje kan være opp til 10% pr år.

Kommer du under en viss mengde blir trykket for lavt og trykkregulator slår inn og nekter pumpa å starte av sikkerhetsgrunner

Kontakt undertegnede

Mvh Roar

Link to comment
Share on other sites

AC funksjonen funker ikke under 4 grader, men du får fortsatt lys i knappen. Så det er enten pæra som har gått eller så mangler du et signal inn

hmm. Jeg har latt bilen stå inne i et fjellanlegg som holder 17-18 grader konstant i 4-5 timer, burde den ikke fungere da? Eller går det lengre tid før "føleren" slår inn og sier det er greit?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Ac skal da funke om vinteren også, problemet er at ingen bruker de da og kompressor setter seg fast, Ac brukes til å få hurtigere vekk dugg, ikke bare til kjøling. Lekkasje i systemet er også vanlig, røret fra radiator til kompressor, eller selve radiatoren. En annen ting er def clutch på kompressor.

Link to comment
Share on other sites

Eller kan det rett og slett være lite kjølemedium? Den kjølte ganske dårlig i sommer, så mistenker at det er dårlig med sånn kjølemediumsak der. Da kutter den vel kanskje?

 

Visst det er for lite gass på, vil den ikke starte nei. Over tid siver gassen ut gjennom gummi slangene. Ford anbef en ac service hvert 3år, for å få vekk fuktighet i systemet, og for å få opp gass mengden. Er alltid mindre gass enn det skal være. Tror vi tar ca 1500,- for en slik service, som er nokså vanlig pris

Link to comment
Share on other sites

Eller kan det rett og slett være lite kjølemedium? Den kjølte ganske dårlig i sommer, så mistenker at det er dårlig med sånn kjølemediumsak der. Da kutter den vel kanskje?

Er som andre sier, er det for lite væske så starter ikke pumpa... genialt egentlig siden da ødelegges jo ikke mere i systemet. Har samme feil på min bil, har kjørt uten å bruke den i 2 år pga brudd i et rør helt framme. Har blitt fortalt at jeg må bytte hele røret å det vil komme på mellom 7 og 10 tusenlapper, så da er det det lissom billigere å kjøre med vinduene åpene når det blir for varmt (kan jo spille musikk for folk utenfor bilen også da hehe).

 

Dugg fjerner du enkelt med å kjøre med varmeaparatet på resirkulering å vinduene på begge sider ca 1 cm åpene.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke væske, men gass, som er innpå systemet, ilag med kompressosr olje og evt sporings stoff, for lekkasje søk. Et ac annlegg, som har stått åpent i 3-4 timer eller mer, trengst det ofte å skifte ut tørkeren også.

Ok.. gass da :D Noe peiling på om det stemmer det jeg ble fortalt da, må virkelig hele røret byttes (DVS fra AC radiatoren til inn i bilen) for å få dette til å virke å bli tett igjen? Regner med jeg må bytte tørkeren siden jeg har kjørt 2 år nå uten å bruke anlegget

Link to comment
Share on other sites

Ok.. gass da :D Noe peiling på om det stemmer det jeg ble fortalt da, må virkelig hele røret byttes (DVS fra AC radiatoren til inn i bilen) for å få dette til å virke å bli tett igjen? Regner med jeg må bytte tørkeren siden jeg har kjørt 2 år nå uten å bruke anlegget

 

Røret der, trenger du ikke bytte uten at det er lekkasje på det. Har aldri byttet hele røret der

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hmm, lenge sida jeg skreiv her ser jeg, men fant ut av problemet :P Selve tilførselen til Batteriet bort til releene og sikringene til ACen i motorrommet hadde på en eller annet måte løsna, bare skrudde den fast igjen og problem løst!

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...