Jump to content

Hvilken motorolje 4wd!?


nightking

Recommended Posts

Er ikke Biltema sin 5-50-olje lik Mobil1 sin? Mener å huske jeg har lest det et sted. Agip 10-60 skal også være veldig bra.

 

Eg er veldig fornøyd med agip sin 10/60 :)

Det eg legger merke til i forhold til andre oljer eg har hatt på er at bilen har mer oljetrykk på måleren når eg står på tomgang med varm motor..

Link to comment
Share on other sites

Castrol 10-60,men er ikke så mye poeng hvis du kjører så å si orginal motor da funker det fint med 10-40...

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Ok! Motorn min er jo som ny. Ny borra osv. Vil ikke bli noe tikkelyd med såppas tynn olje da?

Hvis den er nyborret og ustartet så vil jeg på det sterkeste anbefale at du fyller mineralolje som f.eks Statoil Classic way, Texaco URSA osv. og kjører på dette til du har brukt en 50-60 L bensin. Deretter er det Mobil 1 motorsport 15W/50 eller 5W/50.

 

 

Har fylt på castrol 10-60 no, håper det blir bra. For teste til helga kansje. Brukte Mobil tidlegare.

Det var trist å høre.

En kammerat prøve også dette sølet og mistet oljetrykket fullstendig når oljen ble skikkelig varm på Vålerbanen. Etter 10 min. pause var oljetrykket tilbake. Skremmende elendig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er nyborret og ustartet så vil jeg på det sterkeste anbefale at du fyller mineralolje som f.eks Statoil Classic way, Texaco URSA osv. og kjører på dette til du har brukt en 50-60 L bensin. Deretter er det Mobil 1 motorsport 15W/50 eller 5W/50.

 

 

 

Det var trist å høre.

En kammerat prøve også dette sølet og mistet oljetrykket fullstendig når oljen ble skikkelig varm på Vålerbanen. Etter 10 min. pause var oljetrykket tilbake. Skremmende elendig.

 

 

Dette er oljer som er greie å bruke til innkjøring?

 

Såpass... Hørtes ikke mye bra ut...

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er nyborret og ustartet så vil jeg på det sterkeste anbefale at du fyller mineralolje som f.eks Statoil Classic way, Texaco URSA osv. og kjører på dette til du har brukt en 50-60 L bensin. Deretter er det Mobil 1 motorsport 15W/50 eller 5W/50..

 

 

Dette må du begrunne. Spesielt hvis begrunnelsen inneholder ordet stempelringer :)

 

 

Detvar trist å høre.

En kammerat prøve også dette sølet og mistet oljetrykket fullstendig når oljen ble skikkelig varm på Vålerbanen. Etter 10 min. pause var oljetrykket tilbake. Skremmende elendig..

 

Og hva var tempen på olja da?

Edited by Laukenmk2
Link to comment
Share on other sites

Dette må du begrunne. Spesielt hvis begrunnelsen inneholder ordet stempelringer :)

 

 

Det er fordi at stempelringene skal få slite seg til den ny borra sylinderne, kjører du helsyntetisk med en gang kan det være fare for at de ikke sliter seg til pga for bra smøring.

Ford Escort Cosworth 93mod :)

Ford Sierra Cosworth 4x4 92mod, selges :)

Link to comment
Share on other sites

Har alltid brukt Valvoline 20w-50 VR1 Racing mineral olje. denne har fungert veldig bra for meg.

 

har nå prøvd Agip 10w-60 racing og er veldig fornøyd med den også :)

 

aldri hatt noe problem med oljetrykk med disse oljene.

Ford Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Dette er oljer som er greie å bruke til innkjøring?

 

Såpass... Hørtes ikke mye bra ut...

Ja det stemmer.

 

 

Dette må du begrunne. Spesielt hvis begrunnelsen inneholder ordet stempelringer :)

Og hva var tempen på olja da?

Innkjøring av stempelringer er stikkord ja. En bekjent måtte helt nylig demontere motoren sin etter at han ikke fikk innkjørt stempelringene sine pga høykvalitet helsyntetis olje og rolig innkjøring. Problemet er faktisk såpass stort at det nå er tatt frem spesielle innkjøringsoljer.

 

Han hadde ikke oljetempmåler så det er usikkert, men det var bare en chippet 200 hk turbomotor så det skulle uansett ikke vært ett problem. At oljen fullstending mister absolutt all viskositet er uansett tragisk når vi ikke snakker om mer enn 250 hk og helt normal kjølevannstemp.

 

Det er fordi at stempelringene skal få slite seg til den ny borra sylinderne, kjører du helsyntetisk med en gang kan det være fare for at de ikke sliter seg til pga for bra smøring.

Helt korrekt og dette er noe alle FORD gutta bør legge seg på minnet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns egentlig 20w-50 høres best ut. Så går nok for det :)

 

 

Jens hannestad anbefalte denne oljen når jeg fikk motoren min fra han. han bruker også den. har fungert veldig bra, flere av mine kompiser kjører også på denne og er veldig førnøyd. men er en tykk olje så knatrer jo greit når en starter opp da :P

Ford Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...