Jump to content

Centerlock system og Kvernland bil Tr. Heim


Guest AAlvestad

Recommended Posts

Poenget her er vel at den som har skrudd til hjulet ikke har skrudd til godt nok. Ettersom det viser seg at flesteparten av de som har sentermutter her inne har montert hubs og muttre feil,er det ikke gjengeretningen som er feilen.

En annen ting er at mann alltid skal dra etter hjulmuttre etter å ha kjørt et lite stykke etter å ha hatt av hjula.

At verkstedet har gjort en sånn type feil er heller ikke så veldig rart,da de mest sannsynlig aldri har vært borti sånn type innfesting før,og kommer sikkert ikke til å gjøre det igjen heller.

De montert sånn de mente var riktig,utifra hvordan Ford monterer sine hjullager/drivaksler.

 

Helt til slutt; har du sentermutter bør du ha låsesplint etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, er en ganske spesiell situasjon, mtp. hvor skjelden del dette faktisk er.

Men setter man det på spissen, så burde de tilegnet seg tilstrekkelig info om montering etc. siden de sa ja til å utføre jobben.

 

Kan nok godt være at det er utilstrekkelig tiltrekking av mutterene som har vært årsaken.

Regner ikke med at de hadde så mye info om moment ved tiltrekking.

Men igjen, egentlig deres ansvar.

 

Slike ting som hjul som løsner er det egentlig ikke stort verkstedet kan si.

Alltid like kjedelig, og blir som oftest ordet på best mulig måte fra verkstedets side, siden det tross alt er ting som IKKE skal skje.

 

En annen ting er at mann alltid skal dra etter hjulmuttre etter å ha kjørt et lite stykke etter å ha hatt av hjula.

 

Dette er ikke noe et verksted kan forlange av "mannen i gata".

Skal være i orden når bilen blir utlevert.

Skal man ettertrekke, så må man isåfall prøvekjøre selv, og ettertrekke før bilen blir utlevert.

Men skal ikke være et nødvendig tiltak for en kunde som leverer en bil inn på et verksted.

Og det er heller ikke noe som blir praktisert på verksteder.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg der. Løsner et hjul etter at verkstedet ha hatt det av,er det deres ansvar.

 

Får håpe det ordner seg til kundens fordel. Synd å få ødelagt en så fin bil.

 

Hos oss oppfordrer vi alltid kunden til å kjenne over hjulmuttre etter noen mils kjøring. Selv om vi trekker til hjul med riktig moment.

For noen år siden da jeg jobbet på et annet verksted hadde vi egne lapper vi krysset av på for informere kunden om hvilke hjul vi hadde hatt av.

Edited by Ruudsengen
Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe et verksted kan forlange av "mannen i gata".

Skal være i orden når bilen blir utlevert.

Skal man ettertrekke, så må man isåfall prøvekjøre selv, og ettertrekke før bilen blir utlevert.

Men skal ikke være et nødvendig tiltak for en kunde som leverer en bil inn på et verksted.

Og det er heller ikke noe som blir praktisert på verksteder.

 

Det er helt normalt å be kunden ettertrekke hjulboltene etter noen mils kjøring. Et verksted kan ikke prøverkjøre alle bilen opp mot 5 mil hver...

 

De fleste seriøse verksteder legger lapper i bilene etter rep, som minner kunden på å ettertrekke hjulene..

Link to comment
Share on other sites

Det er helt normalt å be kunden ettertrekke hjulboltene etter noen mils kjøring. Et verksted kan ikke prøverkjøre alle bilen opp mot 5 mil hver...

 

De fleste seriøse verksteder legger lapper i bilene etter rep, som minner kunden på å ettertrekke hjulene..

 

Nei, dette er ikke noe som er helt normalt.

Er kanskje noen verksteder som gjør dette, men det er ikke mange.

Hvor mange av de som leverer bilen sin inn på verksted har mulighet til å gjøre dette selv?

Trekkes hjulene til med tilstrekkelig moment første gang, skal det være ok.

Dette gjelder selvfølgelig viss det ikke er noe galt med bolter, felg eller nav som kan gjøre at man ikke får trukket til nok, slik at det på et vis løser seg selv.

Er ingen verksteder i nærheten her som praktiserer ettertrekking, heller ikke vi. Du er den første som forteller om noen som gjør det.

(At kundene selv skal gjøre dette)

Og har ikke vært ute for problem med dette.. At hjul har løsnet over tid etter å ha blitt trukket riktig til.

De tilfellene jeg har hørt om der hjul har løsnet, har vært pga. tabber der hjul har løsnet meget kort tid etter de har blitt levert ut, oftest samme dag.

 

Har aldri hatt problem med mine biler med alufelger heller, alltid trukket til med riktig moment.

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vanlig, men heller ikke unormalt, at hjulmutterne løsner igjen etter noe kjøring selv om de blir strammet til rikitg moment, dette gjelder spesielt på alu felger. Og det trenger IKKE være noe galt med nav/felg/muttere/bolter..

 

I de fleste instruksjonsbøker og verksted bøker står det at hjulene må etterstrammes etter noe kjøring..

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er fullt klar over at det kan skje.

 

Men hvor mange kunder er det som ville godtatt at bilen ikke er trafikksikker (i deres øyne) når den kommer ut fra verksted?

Kunder forventer at når de får tilbake bilen, så er den i orden. Uten unntak.

Og viss det skjer noe slikt så blir det stort sett alltid et helvettes oppstyr. Og det forstår jeg egentlig også.

Slike tilfeller er alltid like flaue for verkstedene, og blir som oftes alltid ryddet opp i, uten å mukke.

En kunde i et slikt tilfelle ville aldri godtatt at "sånt kan skje". For det skal ikke skje..

 

Men ja, jeg skjønner godt hva du mener :)

Men du vet jo hvordan det er.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

skummelt å være 100%sikker på noe som du ikke har peiling på du:)

Hvem er det du svarer?Lettere å forstå hvis du "quote" den du svarer :)

Mvh Ketil

Triumph med BMW 4,0L motor

1968 LWB Cosworth V6 Transit

1972 Mini med 1275cc Motor

 

<a href="http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=" target="_blank">http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=</a>

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å rote til denne tråden, men drivakslingene bak på cossien min har jo også vanlige gjenger og links. Siden det virket som mange her inne har god peiling så lurer eg på hva som skal hvor. Links på høyre side sant?

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Sentermutter på mine Sierra'er har links på venstre side.

 

Men når man tenker på hva som skjer med hjulene med centerlock system,

så kan man overføre prinsippet fra korken på en flaske.

Ved pådrag vrir "flaska" dvs. drivakslingen med klokka sett fra høyre side.

Og når man da har links på høyre side vil "korken" dvs. felgen strammes når man kjører forover.

 

Og på venstre side med høyre-gjenger vil det også blir strammet til, siden "flaska" dvs. drivakslingen vris mot klokka, og "korken" dvs. hjulet vris med klokka.

Slik jeg har forstått det vertfall..

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

skummelt å være 100%sikker på noe som du ikke har peiling på du:)

 

Hvem er det du svarer?Lettere å forstå hvis du "quote" den du svarer smile.gif

Mvh Ketil

 

bekalger, glemte quoten.

den var ikke ment til deg.

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

Sentermutter på mine Sierra'er har links på venstre side.

 

Men når man tenker på hva som skjer med hjulene med centerlock system,

så kan man overføre prinsippet fra korken på en flaske.

Ved pådrag vrir "flaska" dvs. drivakslingen med klokka sett fra høyre side.

Og når man da har links på høyre side vil "korken" dvs. felgen strammes når man kjører forover.

 

Og på venstre side med høyre-gjenger vil det også blir strammet til, siden "flaska" dvs. drivakslingen vris mot klokka, og "korken" dvs. hjulet vris med klokka.

Slik jeg har forstått det vertfall..

 

 

det er dette som er riktig.dette har jeg fått opplyst både av dem jeg kjøpte og fikk laga nava hos.og det er det som står rundt på motor sport sider også.

det er logikken som escort rst wrc tok med flaska som er riktig og bruke.

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver vel engelskmannen at det er delte meninger rundt dette, sånn at noen bruker links på venstre side andre på høyre.

Så problemet i dette tilfellet er vel enkelt å greit at mutteren burde vært etterstrammet.

For hadde alle som hadde links på feil side mista hjulet så hadde det ikke vært som engelskmannen sier "delte meninger rundt dette"

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

ja vet spencer skriver dette.,men i instruksjonen som jeg fikk med på nava da jeg fikk dem laga..var det som escort rst wrc skriver.og logikken som han nevner..er jo den som gjelder.

men ja i dette tilfelle må det være at mutteren ikke er strammet nok til.har kjørt med senterbolt i tre år.aldri hatt problem med at hjul har falt av,og har alltid hatt links på høyre side og vanlig gjenger på venstre side på bilen.dette vil si i praksis at mutteren vil "strammes" når hjulet drives framover.

Link to comment
Share on other sites

nei det skal ikke være noe spesielt bevegelse..siden det står styrepinner som hindrer hjulet i å rotere på selve senterbolt navet.men det vil alltid være noe rotasjons bevegelse..seff da minimalt.derfor sier man at man tar utgangspunkt i dette kork /flaske prinsippet.mutteren skal skrus mot rotasjons retningen.:)

Link to comment
Share on other sites

Eg synes fortsatt det er litt rart at links skal være på venstre side. Kan forstå at det skal være links på venstre side på framhjulene på biler med bakhjulsdrift, men feks en bakhjulsdrevet bil med links på venstre side bak, der vil vel mutteren løsne etterhvert hvis en herjer en del??? Eller løsner det lettere under harde oppbremsinger i motsetninger til akselerasjon?

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det blir hardere/bråere krefter ved oppbrems kontra aks. ihvertfall. Derfor kan da muttera slå seg løs.

 

Trur uansett det ikke har så alt for mye å si bare dela faktisk er skrudd fast skikkelig. Er også en grunn til at muttere på drivaksler o.l ofte er låst med "bankespor" eller splint.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...