Jump to content

spm. ang. 330oppsett sierra cosworth 2wd


oletider

Recommended Posts

Guest Andre Langesæter
Eeeh.. Å hvilket chip er det? Finnes ingen fasit på det. Rart folk enda ikke har lært det. Kan sikkert stemme på en motor, men ingen er 100% like, spes ikke etter x antall "overhalinger" og garasjemekk med høvlinger av topp/blokk, porting osv. Bilen må kjøres med BBL og det den sier er fasit. Aller helst bør en koste på seg ett sett justerbare kamdrev og ta en tur på rulle under kontrollerte former med noen som virkelig kan det. Slipper å skrote hele motoren pga idiotiske bagateller og man for en motor som yter det den burde med de forutsetninger den har. Alle blir glade :D
Edited by Andre Langesæter
Link to comment
Share on other sites

Prøv å ringe Pukkelrygg :)

 

Først må du som sagt finne ut hvilke deler og grunntrykk du har. En av flere potensielle "feller" ved å kjøpe brukt cosworth er at mange verdensmestere har fingra med den uten sperrer for hva som er bra eller dårlig for bilen.

Link to comment
Share on other sites

Som flere har sagt tidligere i tråden, grunntrykket er bestemt av den som har laget chipen.

Chip'en er satt opp til å fungere med et visst bensintrykk.

Så alfa og omega er å finne ut hvilken chip etc. som er montert.

Og viss det ikke er mulig, er det beste å få tak i en ny.

Dette er ikke dyrt, og veldig enkelt og greit for f.eks. Pukkelrygg og ordne, siden du har er vanlig oppsett.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Nei, det betyr bare at det er en chip for L8 hjerne (4x4 sedan), og at den er for et "330hk oppsett".

Du må finne ut hvem som har laget chip'en, og viss dette ikke står på den slik at det ikke er mulig å finne ut, ville jeg tatt en tlf. til Pukkelrygg og fått han til å lage en chip til deg som du vet er 100%, hvilket bensintrykk den er laget for etc. Da får du all info du trenger tilgjengelig, og at du har mulighet på support, tilpassing av chipen etter behov :)

 

Det står ikke noen andre tall på den?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips, skaff deg chip, dyser, MAP sensor osv som du VET er det du skal ha. Ikke noe tror, har hørt, selger sier... opplegg.

AMEN!

Antageler er moren til alle f u c k u p ´s og det er ufattelig store mengder med merkelige møkkaoppsett rundtom.

 

Synest egentlig at folk kjører med litt mye ladetrykk rundt forbi? Disse motorene begynner å bli gamle. Hva om man har en topp som er litt for mye plana osv. er det ikke litt villt å kjøre over 1 bar da?
os.

Da kan jeg berolige med følgende.

En kammerat hadde en Cosworth 4x4 med steg 1 chip uten boost cut og 3" eksos. Motoren var slitt og brukte olje, i tillegg kjørte han alltid 95 oktan for å spare penger. :o da det var bruksbilen hans. I tillegg var toppen planet.

Han ladet 1,3 - 1,4 BAR i mellomregisteret og kjørte slik i flere år uten problemer. Han forsøkte med høyere trykk, men da slurte clutchen. Kjørte 201 m på 8,3 sek. og 134 km/t.

Cosworth motorens suksess er basert på evnen til å takle ladetrykk på rundt 1,5 BAR noe man virkelig bør utnytte.

 

okay, har var det mye johnny å vas gitt:P BBL og BTR er på vei værtfall, kan jeg se på noen måte om åssen chip jeg har ? står det no plass eller bare bestille ny?

Nei, det er programvaren eller filen som ligger på chippet som er av interesse og dette kan man selvsagt ikke se fra utsiden. Sammenligningen er å se på en USB stick og si noe om innholdet.

Pukkelrygg kan lese filen og dekode opplysningene til noe nyttig. Han kan også legge inn en vanlig steg 3 fil på dette chippet.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

har grønne dyser, står 571 på disse, lysegrå map sensor( 3barmap) 330chip L8, 3toms moongos eksos, men bilen kutter fortsatt så fort jeg passerer 1bar i ladetrykk..

 

 

Dette høres ikke riktig ut..!

 

Bosch sine "grønn dyser" heter 0280150803

 

Så dette kan ha mye å gjøre med hvorfor den kutter.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

har grønne dyser, står 571 på disse, lysegrå map sensor( 3barmap) 330chip L8, 3toms moongos eksos, men bilen kutter fortsatt så fort jeg passerer 1bar i ladetrykk..

Feilsøking etter regnbuen? Stol ikke blindt på alt du har av deler bare pga av farge.

Link to comment
Share on other sites

Du skreiv rett over her at det stod 571 på dine? Nå 803.?. Men har du i det funnet ut om det er bensin kutt eller tenningskutt a? Hatt på BBLen? Byttet plugger/pluggkabler (feks 8mm motorsport kabler)? Sett over resten av tenningsanlegget? Kontaktet Pukkelrygg og fått hørt på ett nytt chip?

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

ikke masse, haster jo egrunen ikke, å jeg har bestillt deler som sagt, og hva skal jeg skjekke? har funnet ut av dyser,mapsensor,chip som det står 330 på, 3 toms eksos, eneste jeg ikke ved er å bensintrykket står på, å det finner jeg ut da jeg får deler, å da kan jeg vell også lese av noe på BBL.

 

bestillte også RS500 look intercooler, stor oljekjøler, coilovers, ny 3barmap sensor, kjøpt alle følerene nye, nye plugger, plugg ledninger. så dek kan jo bli en morro jul kansje:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...