Jump to content

Bedre lys til sierra!


SierraStian

Recommended Posts

Hei!

 

misunner far som nettopp har kjøpt seg enda en audi a4 igjen. denne gangen en quattro 2,0 tdi.

Og lysene.. DE er helt fantastiske å kjøre med. så har en stund tenkt på hvordan det hadde vert å kjøpt ett slikt kit til min. Og dette med at man ikke skal ha mer enn 55W på H3 pærene. Det er jo ett kapittel for seg selv. for joda, man blender mye mer med 100W, men her"""ud man dimmer jo ned til nærlys når man møter noen!?! så hvorfor ikke...

Men som alltid kan vi ikke gjøre som vi vil.. Så jeg sendte en mail til vegvesenet og spurte om reglene rundt dette. (vet dette har vert oppe før og at mange er klar over det, men tenkte dette kunne være nyttig info til de som ikke visste dette fra før).

Dere kan jo lese hva jeg fikk til svar:

 

Viser til ditt spørsmål vedrørende ettermontering av Xenonlys på personbil, om dette lar seg gjøre.

 

 

 

For lys gjelder bestemmelsene i Kjøretøyforskriftens § 28-1 Krav til lysutstyr på bil og tilhenger til bil.

 

 

 

Xenon lys eller Gassutladningslampe avgir lys ved hjelp av xenongass, to elektroder og strøm. Den tilførte strømmen forårsaker en gnistrende lysbue på et par millimeter mellom de to elektrodene. Siden lyset skapes av gnister, kan temperaturen bli mye høyere enn det som er mulig i en halogenpære som har en temperaturbegrensning i glødetrådens smeltepunkt. En

 

xenon lyspære gir et kraftig blå/hvit lys, to til tre ganger kraftigere en hva en konvensjonell halogenpære er i stand til å gi.

 

 

 

Kjøretøyforskriften angir ikke noe spesifikt krav til Xenon lyskastere, lysene på en bil skal imidlertid være merket og godkjent i henhold til en europeisk standard. Det er således ikke mulig å bygge om en eksisterende/tradisjonell halogen lyskastere (H7 / H4 / H1 / H3) til Xenon. Lyktens merking vil ved en slik ombygging være misvisende, og mister dermed sin verdi/godkjenning.

 

En ombygging av en tradisjonell halogenlyskaster med xenon pære og tennsats er altså ikke lovlig og vil medføre en stor blendingsfare.

 

 

 

Vi ser imidlertid å kunne godkjenne komplette Xenon lyskaster systemer med lyktespylere og automatisk lyshøyderegulering. (Automatisk lyshøyderegulering gjelder for nærlys)

 

Et automatisk høydereguleringssystem består av sensorer plassert på forskjellige steder i bilen, som ved bak - og foraksel. Sensorene registrerer belastningene rundt i bilen kontinuerlig samt registrere bilens hastighet og eventuelle raske endringer i bilens helning som følge av raske oppbremsinger eller akselerasjoner. Resultatene blir bearbeidet i en prosessor, og lyskasterne blir justert optimalt. Slik unngår man å blende møtende trafikanter.

 

 

 

Lyskastersystemer som er godkjent for Xenon skal være merket med henholdsvis:

 

DC: Xenon nærlys

 

DR: Xenon fjernlys

 

DC/R: Bi-Xenon

 

 

 

En ombygging som nevnt over er godkjenningspliktig, når en eventuell ombygging er ferdig må det bestilles kontrolltid ved din lokale trafikkstasjon, en kontroll fordrer et gebyr for tiden kroner 430,- som betales ved oppmøte til kontroll.

 

 

 

Håper dine spørsmål ble besvart tilfredsstillende, skulle ytterligere informasjon være ønskelig, ser vi gjerne at saksbehandler blir kontaktet.

 

 

<_<

 

visste at dette ikke var lov fra før, men skulle bare høre for morrosjuld :)

Edited by SierraStian

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

hehe stemmer. ville bare opplyse om hva vegvesenet sa om dette. Selv om mange er klar over det. Og ja, hadde det vert lov, så hadde nok ikke jeg begynt å tukle med lysene på min... har jo ekstralys også, så er bra lys i tillegg til fjernlys, men nærlyset er dårlig.. Har møtt ett par med ettermontert de siste dagene. Gode lys, men fy f""" så feiljusterte :lol: hehe

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

Biler med ettermonter for høy wattstyrke(f,eks 100w) på fjærn/nærlys er også helt for j***** å møte etter veien :angry2: Og på samme måte som xenon ulovlig. De gangene jeg møter på slike skulle jeg ønske jeg hadde en kraftig lyskaster som kunne styres til å lyse direkte inn i øyene til aktuelle sjofør. Og som ettermontert xenon kan også pærer med for høy wattstyrke være farlige viss montert av person uten tilstrekkelig kompetanse.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

hehe for noen syt kjerringer dere var da hehe :P for dem som faktisk har LITT mellom øra så er d faktisk noe som heter lys justerings apparat.. sånn man så fint kan justere lysa etter.. har selv 6x xenon i fronten på sierran min, MEN jeg har da jaggu justert lysa såpass ned for akkurat å unngå å blende andre..

 

 

å dessute å sette inn 100w pære på org led nett gir dårligere lys enn om d står ei 55wats pære på samme spenning.. d har jeg erfart heeelt greit

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Xenon har INGENTING på en bil uten linselykter å gjøre(nærlys) ! Blender ganske godt og er utrolig irreterende å se på !! Biler med Xenon har ikke linselykter for morroskyld. (finnes noen unntak som har vanlige spredere)

 

Rart at Volvo, Tyske Benz og Bmw med flere kom med xenon i vanlige reflektorlykter fra fabrikk da. Greit at det er blendende men så lenge det er nivåregulering og lyktespylere er Xenon lov i nærlys.

 

Jeg fikk 2¨r feil på kjørelys for ettermontert Xenonkit i kjørelys men dem sa ingenting på at det var ettermontert xenon i fjernlys og grøftelys. Å det var hos NAF Tromsø.

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

greia er at xenon gir mye sterkere lys enn halogen. dette fører til at med xenon i en halogenlampe uten linse sprer lyset mye mer. selv om man justerer ned lysa, vil den øvre kanten på lyset bli helt annerledes, og fortsatt sende lys over grensa selv om de er justert ned.

derfor må man justere ned lysa under den grensa som de har i et "lysmåleapparat"(vet ikke hva det kalles) og lysa vil lyse kortere enn vanlig halogenpærer. og da er vel vitsen med sterkere lys borte? det går også ann å gjøre som denne karen:

 

da forutsetter det at man har klarglass da. dette blir jo selvfølgelig ikke godkjent, men man kan jo bare bytte om til noen orginale lamper igjen før eu. for dette bør bli like bra som orginalt xenon i linselykter hvis man ser bort ifra høydejusteringen da. må bare legge til det at når jeg møter særlig audi med xenon i oppoverbakke, så blender det noe sykt selv om de har høydejustering. til og med på rettsletter så blir jeg blendet av biler med orginal xenon.

har lyst til å gjøre som han på linken, men vet ikke hvordan jeg skal få tak i klare lykteglass til min mondeo mk2.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle biler som kom originalt med xenon som har linselys. Men ei lampe må ganske enkelt være merket D2R eller D2S for å være godkjent med xenon.

kjørte en del i mørket i høst med ettermontert xenon (vvme kit) i Granada`n min. Fikk et inntrykk av at det fungerte fint. Ble blinket på to-tre ganger, I DAGSLYS ;)

 

Mener det fungerer fint, og lar meg sjelden irriterere over andre med ettermontert xenon, selv om noen kan blende litt. Men ved å fokusere på riktig se-teknikk i stedet for å stirre i lysene til andre går det fint. Dessuten mye behageligere å møte andre med xenon når man har xenon selv. Det merker man veldig godt med halogenlys...

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

d går så fint så :) men du må lage hull i enten lykta eller lokket for å tre ledninger\kontakter inn i lykta for tilkoblinger :) laga selv hull i lokket

så du kan fint gå for full pakke.. H4 bixenon i hovedlysa.. å h3 i orginal fjernlysa og\evnt i tåkelysa.. :)

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

morette lykter ? orginale sierra lykter har h4 pærer ytterst,altså med to gløde tråder.. å fjærnlysa har h3 pære. å du skriver jo at du har orginale lykter.. da skal du ha h4 bixenon ;) enkelt å greit.. jeg har ett sett med h4 bixenon å to sett med h3 xenon. altså 6x xenon i fronten på dohc'n min ;)

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Og jeg mener fortsatt at pærer med forhøya effekt ødelegger reflektorene, og har rimelig dårlig ekstra lysutbytte i forhold til effekta. Skaden er så klart ikke synlig over natta, men litt mer på sikt. Ikke nødvendigvis veldig lang sikt. Pærer med alt for høy effekt er da også beregnet på ekstralys som er designa for nettop det, og amcar som har lysgeometri på lik linje som ett middels dårlig jultrelys. Det finns pærer i dag som ikke har flere ulemper og ikke har færre fordeler, og som kontra 100w pærer faktisk er lovlig. Jeg skal fortsette med å irritere meg over biler med 100w pærer som bruker flere sekunder på å slukke seg, xenon lys som er feiljustert, eller feilkonstruert fra fabrikk av, og feiljusterte tåkelys som benyttes ulovlig.

Det er en grunn til at flesteparten av overnevnte er ulovlig, de er nemlig trafikkfarlige, og tyder på egosime av brukerne.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

du har rett i det du sier "Truckdriver". Hver 3. bil jeg møter har endten manglende lys, eller ALTFOR mye lys eller feiljusterte.

Men jeg tenkte på en liten ting. Reflektorene mine er litt matte. Går det fint om jeg tar av glasset og vasker forsiktig med våt klut eller noe? Man skal jo være forsiktig. "cromen" forsvinner fort hvis en bruker midler som autosol osv som jeg har hørt tilfeller av hehe :)

Kanskje det er best å la være å gjøre noe?

Edited by SierraStian

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

du har rett i det du sier "Truckdriver". Hver 3. bil jeg møter har endten manglende lys, eller ALTFOR mye lys eller feiljusterte.

Men jeg tenkte på en liten ting. Reflektorene mine er litt matte. Går det fint om jeg tar av glasset og vasker forsiktig med våt klut eller noe? Man skal jo være forsiktig. "cromen" forsvinner fort hvis en bruker midler som autosol osv som jeg har hørt tilfeller av hehe :)

Kanskje det er best å la være å gjøre noe?

 

prøv med natron og kald vann. Skyll grundig med vann etterpå, og blås rein/tørk rein med ei lofri fille. Natron har en mild polerende effekt, uten å lage riper. Har du noen fettfleker i reflektoren(f.eks fingermerker), kan du prøve forsiktig med rein etanol, helst teknisk sprit uten farge tilsatt, ettersom rødsprit setter igjen ei lita hinne som blir matt. Har ikke prøvd, men rein isopropanol, som i elektronikkrens fungerer sikkert også. Er den på sprayboks er den også uten fargestoffer, og det blir ingen produktrester igjen. Mao. vær sikker på at du bruker rein alkohol, uten tilsetingstoffer. Andre løsemiddel/vaskemidel ødelegger fort reflektoren ja. Glasset kan du f.eks bare legge i oppvaskmaskinen, og godt med glansemiddel.

 

Setter man pærer med forhøyet wattsyrke i lykter med allerede påbegynende matthet i reflektor er man dømt til å påskynde mattingen. Til slutt absorberer reflektoren så mye av varmen at lykta faktisk kan begyne å smelte. Har sett det.

Holder man handa framfor ei lykte med 55/60w pære med god reflektor kjenner man varmestrålinga, uten å berøre glasset. Med forhøyet effekt kan man nesten brenne seg. Har faktisk hørt forhandlere som fraråder folk å bruke lysene som har forhøyet effekt når bilen sår i ro, pga mangelfull kjølevind utsettes lykta og pæra for skadelig varme. Har også sett en del eksempler på slike ødeleggelser.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...