Jump to content

Golfen fjusker og stopper.


tonyku

Recommended Posts

Hei. Har prøvd å søkt litt på forumet å diverse andre forum å fant ingen konkrete tips/svar på mitt problem. Til og med på Audi/wv forumet.

Så da er det bare å prøve her på ford forumet.....

 

Bilen er en 1988 modell GTi 16v 139hk.

 

Den har begynnt å fjuske en del, går på 3 sylindre pluss at den helt uten videre stopper. Fjuskinga kommer og går. Oftere og ofter. Stoppinga er ganske random fra mange mils mellomrom til bare få minutter. Stopper den når jeg kjører skrur jeg bare av å på tenninga så går den igjenn.

 

Følgene deler har jeg byttet uten noe positive resultater:

 

Plugger av type B super4. Rotor og fordeler. Toppdekselpakning, (svettet olje i plugghull) Alle pluggkablene. Har også byttet coil men uten hell.

 

Bensinpumpa lager ingen rare lyder å bensintrykket er sjekket. Bensintanken er og tømt å drenert for dritt.

 

Bilen bruker heller ikke noe vann. Å jeg har letet etter "falskluftlekasjer" med startgass osv.

Edited by tonyku

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Bytt den ut med en Ford :P hehe. 88 mod hadde vel enda k-jet. innsprøytning? Sjekka att alle dysene spruter som de skal?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Bytt den ut med en Ford :P hehe. 88 mod hadde vel enda k-jet. innsprøytning? Sjekka att alle dysene spruter som de skal?

 

Skal jo det :) men kan jo ikke selge en bil som fjusker :P

 

Ja det er den K-Jet dritten tror jeg. Det har blitt målt med multimeter om alle dysen for signal men det var visst i orden. Den går jo normalt av å til å da blir man egentlig ganske imponert over hvor gått den egentlig går :)

Skal bytte Toppdekselpakning til uka så da sjekker jeg dysene samtidi om dem "spruter"

 

Den har to pumper....en under og en i tanken..mye feil med disse..

Husker at jeg bytte bensinpumpe rele på flere sånne.

 

88 mod har elektronisk sprut med 129hk

87 mod har mekanisk sprut (kr-motor) 139hk

 

Mvh

 

Står 102 kw i vognkort så regner med det er en 139 hk. "KR" motoren.

 

Hvor finner jeg dette bensinpumpe releet?

Edited by tonyku

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Er nok fint lite du får målt med ett multimeter på dysene til ett k-jet sprut da disse er mekaniske.

Har du elektriske dyser har du ikke k-jet. Nå er jeg litt på tynn is, men er det ikke digifant sprut på denne om det er en 88? Men bensinpumpe releer bruker vel å være forbruksvare på de..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er nok fint lite du får målt med ett multimeter på dysene til ett k-jet sprut da disse er mekaniske.

Har du elektriske dyser har du ikke k-jet. Nå er jeg litt på tynn is, men er det ikke digifant sprut på denne om det er en 88? Men bensinpumpe releer bruker vel å være forbruksvare på de..

 

Rart. På enden av dyserailen (høyreside), sett forran bilen å bakover så er det en dyselignende kontakt med 2 kabler på. Blei bare målt om det var signal dit.

 

5841261_520x0.jpg

Edited by tonyku

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Det der er en KR motor..

 

mener pumpe-reelet er over sikrings-tavla..under lysbrytern v.side

 

Og ja dem går godt dem der når dem er friske..

Husker jeg hadde sånn og kjørte fra saab 9000 turbo fra 0-160 lett..og alfa gtv 2.5..

 

Dem blir helt skrullete når en av pumpene er i ferd med og rase..

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ok. Her er det K-jet ja. Det er ingen fuelrail på denne, så skjønner ikke helt hva du mener. Vis du følger de stålomspundne slangene som går fra "hode" (v/ ell o/ luftfilteret) til toppen så sitter de mekaniske dysene i enden av disse slangene. Ingen kontakter på de. Har du en kontakt på ei dyse som sitter i innsuget er dette antagelig kaldstartdysa. Prøv å bytte b.p.releet.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det du kan gjøre er å kjøpe en dobbel banjoskrue eller lignende, en banjo og noen overganger og en elektronisk oljetrykksmåler. Du bruker denne til å måle bensintrykket på den ene dysen din (= hele systemet) og da er det bare å se på den når motoren fusker eller kubber. Hvis denne viser normal verdi bør du heller fokusere på tenningsanlegget.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland

tennings mondul har eg vert ute for at va deffekt. bilen fusket på tomgang og ved pådrag opp til 3000 o/min.

skiftet denne, da gikk den normalt igjen. koster ikkje meir enn 3-500kr meiner eg.

Link to comment
Share on other sites

Etter beskrivelsen høres det mest ut som defekt tenningsmodul.

 

tenningsmodul som i selve fordeler eller den som er ved vindusvisker motoren på førersiden oppe ved frontruta? Der er det en liten boks det står bosch på. Bilen starter ikke viss jeg kopler den ut. Bilen verken fjusket eller stoppet i hele 3 timer etter jeg smurte kontakten til denne boksen med el-spray. Trodde jeg hadde funnet problemet men neida.

 

Ihvertfall.... Bensintrykket holder stabile 4.8 bar på tomgang. Skal visst ha 5 bar men noe margin der er vell lov.

Har åpnet selve fordeler å sjekket denne føleren, kontakter osv.

Coilen får den strømmen den skal ha. 14 volt selv etter at bilen "stopper".

Tenningslåsen funker greit. Har målt den med voltmeter sammen med coil.

Bensinpumpereleet er bare åpnet å sjekket at alt virker ok. Har renset den.

Bensinpumpa går normalt (stopper ikke når motoren er på)

 

skal prøve nytt bensinpumperele imorgen pluss at sikkringsboksen skal sjekkes osv.

 

Viss jeg ikke finner feilen snart er jeg redd det blir en bensinlekasje nær eksosmanifold. Begynner å bli litt lei denna fjuskinga.

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Sjekke så mye som om at tennpluggkablene og coilkabelen er hel(e)?

 

En kompis hadde akkurat samme symtomer på sin golf. Husker ikke om det var samme motoren, men den kødda lenge og fuska og gikk på 3 osv.... Bytta alt, men det viste seg at det var den ene kabelen som var defekt.

- 2008 Ford Focus <-- Nåværende

- 2002 Skoda Fabia (Solgt)

- 2019 Ford Mondeo <-- Nåværende

- 2012 Ford Focus (Solgt)

- 2010 Citroën Berlingo (Solgt)

- 2004 Bmw 316i (Solgt)

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL(Solgt)

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend(Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL(Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT(Solgt. Senere død...)

Link to comment
Share on other sites

Sjekke så mye som om at tennpluggkablene og coilkabelen er hel(e)?

 

En kompis hadde akkurat samme symtomer på sin golf. Husker ikke om det var samme motoren, men den kødda lenge og fuska og gikk på 3 osv.... Bytta alt, men det viste seg at det var den ene kabelen som var defekt.

 

Ja alle pluggkabler er målt med ohm meter.

 

Disse koster 2400 ny så har ikke tenkt tanken på å kjøpe nye.

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Ohme pluggkabler kan du gjøre, og du for ett greit resultat i alle tilfeller, med mindre du har ett rent brudd, noe jeg aldri har vært borti. Er de dårlige er det som regel overslag det går i. For å få det til å slå over trenger du en skikkelig dose energi/spenning, noe du ikke klarer å gi med ett multimeter.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ihvertfall.... Bensintrykket holder stabile 4.8 bar på tomgang. Skal visst ha 5 bar men noe margin der er vell lov.

Det er en bra begynnelse. Hvis du strekker måleren opp på frontruten og holder den fast med vindusviskeren og kjører en tur så får du se etter om det er denne måleren eller om det er turtelleren som fusker nå motoren fusker.

 

Hvis ikke dette viser hva som er galt så er følgende neste steg.

 

K-Jetronic er ett godt sprut, men når dysene har spylt ut mange 1000 L med fuel hver så blir de slitt og når blir slitt så blir forstøvingen ujevn og dårlig. Dette sjekker du ved å ta dysene ut fra toppen og legge de i hver sin flaske. Bensinpumpen kobles slik at den går selv om motoen ikke gjør det. Ta av gummibelgen fra sprutet og løft opp den flate runde platen og se i flaskene hvordan de for skjellige dysene spyler. Du får på denne måten også sett om alle dysene gir like mye bensin eller ikke. Dette er veldig brannfarlig så vis forsiktighet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

tenningsmodul som i selve fordeler eller den som er ved vindusvisker motoren på førersiden oppe ved frontruta? Der er det en liten boks det står bosch på. Bilen starter ikke viss jeg kopler den ut. Bilen verken fjusket eller stoppet i hele 3 timer etter jeg smurte kontakten til denne boksen med el-spray. Trodde jeg hadde funnet problemet men neida.

 

Den ved pusser-motoren ja. Bytt den.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Den ved pusser-motoren ja. Bytt den.

 

Denne var ikke å oppdrive hos møller. Det heter visst schalckeboksen :P Kansje liksågreit for den kostet 2324 kr der :P

Men Meca hadde, en plass i sverige. 435 kr :) Så neste uke får jeg den i posten. Håper det er denne boksen som skaper problemer for Golfen min.

 

Bensinpumpereleet var ikke problemet. Fikk heller ikke byttet det tilbake til Møller siden releet var "brukt" :P Kostet 387kr :o

Fjuskinga kommer å går, bensinfilter er bestillt.

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser du skreiv i forrige posten at du har bestillt bensinfilter. Har ikke nevnt det da det er en vanlig service del som skal byttes på intervall og således aldri lager problemer. Det kan selvfølgelig bare være en bagatell som det og.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg litt flau..... Jeg tenkte da at jeg skulle sjekke kabelen mellom plugg å coil. Denne kabelen var da historie. Irra opp innvendig og stort sett ikke noe å ta vare på.

Men problemet blei ikke borte av den grunn.

Tenninga sto på når jeg dreiv å kopla der å la merke til at bensinpumpa startet når jeg fiklet med kabelen til fordeleren. Her var det altså dårlig kontakt. Derfor stoppet den hele tia.

 

Men den fjusker fortsatt.....

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg litt flau..... Jeg tenkte da at jeg skulle sjekke kabelen mellom plugg å coil. Denne kabelen var da historie. Irra opp innvendig og stort sett ikke noe å ta vare på.

Men problemet blei ikke borte av den grunn.

Tenninga sto på når jeg dreiv å kopla der å la merke til at bensinpumpa startet når jeg fiklet med kabelen til fordeleren. Her var det altså dårlig kontakt. Derfor stoppet den hele tia.

 

Men den fjusker fortsatt.....

 

Sjekk jordingsforbindelsen til bensinpumpereleet. Dårlig kontakt?

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Fjuskinga kom av dårlig kontakt mellom coil og fordeler. Var overslag der. Så det gnista når det blei mørlt ute når jeg var under panseret :)

 

Takk for all hjelp gutter ^^

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...