Jump to content

"svenske" innsuget


cossie2hjulstrekk

Recommended Posts

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dersom en på død og liv skal ha et annet innsug og ikkje har råd til skikkelig RS500 tror jeg jeg ville ha gått for et av de enkle innsugene til EBB, de passer nok bedre.

 

Passer bedre hvordan da??

Og hvordan kan disse ha dårligere passform enn EBB sine når det må mye mer modifisering til??

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Her ett innsug som passer dårlig i Escort med Cosworth intercooler.

tn_Værsting%20motor%20001.jpg

Her innsuget Sapphy valgte.

tn_manifoild3.JPG

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

På denne frembringte det ett av de høyeste måle nm ved gitt trykk ( les : lavt )hos en av norges mest aktive "bremsere ":

tn_div%20140_1.jpg

Så det gjør jobben lekende lett samme hvilket chassi det sitter i...

 

Poenget er ikke å lage det så komplisert , heller enkelt samtidig få greie tall med enkle virkemidler.

 

Forresten vil det alltid være detaljer som ikke alltid passer når en roter med nye detaljer i sine bygger.

Noen ganger er det gass-stag som må trikses til. andre ganger er det rørgater til/fra turbo / IC osv men de fleste som skifter ut større elementer på sine prosjekter er jo fullt klar over at modifiseringer gjerne må til,,,selv på de mest proffe og superdesignede dingser.

Sånn er det bare...:)

 

 

Er det noen form for føringer inni boksen som fordeler lufta likt til hver enkelt runner EBB? Er boksen helt "tom" inni skulle man vel tro at runner 3 og 4 vil få mere luft enn 1 og 2.

Har laga et lignende innsug selv,og er veldig usikker på om det har en bra luftfordeling.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen form for føringer inni boksen som fordeler lufta likt til hver enkelt runner EBB? Er boksen helt "tom" inni skulle man vel tro at runner 3 og 4 vil få mere luft enn 1 og 2.

Har laga et lignende innsug selv,og er veldig usikker på om det har en bra luftfordeling.

 

TIPPER det er ovale innløpsporter inni der, mellom innløpsrøret og plenumet

Link to comment
Share on other sites

Siden visse " entusiaster " liker å prøve å vrenge på tingenes tilstand kan det jo være på sin plass å korrigere slik at det blir de faktiske realiteter som er tilstede istedenfor traumatiske vrangforestillinger , mye hyggeligere det.

 

Innsuget som tydeligvis noen ikke klarer å montere i en Escort med "cosworth intercooler " (?) :

 

Her er det samme innsuget i en sierra :

( forøvrig passer det akkurat like bra i en Escort da jeg har lagd mer enn 20 slike som er montert i både Esc & Sierra. ) :

 

Merkelig nok fungerte det tydeligvis så bra at det samme bladets redaksjon forspurte om jeg kunne legge ut en artikkel om hvordan jeg lager dem, de likte det enkle men funksjonible konseptet etter å ha sett/ kjørt noen av dem med slike....

 

Her er en annen som har hatt det i sin kjerre :

 

562 hk og 720 nm rakk det hvertfall til i denne sammenhengen :

 

Og ja , det passer utmerket i alle de cossyene det har vært satt inn i :

 

På denne frembringte det ett av de høyeste måle nm ved gitt trykk ( les : lavt )hos en av norges mest aktive "bremsere ":

Så det gjør jobben lekende lett samme hvilket chassi det sitter i...

 

Poenget er ikke å lage det så komplisert , heller enkelt samtidig få greie tall med enkle virkemidler.

 

Forresten vil det alltid være detaljer som ikke alltid passer når en roter med nye detaljer i sine bygger.

Noen ganger er det gass-stag som må trikses til. andre ganger er det rørgater til/fra turbo / IC osv men de fleste som skifter ut større elementer på sine prosjekter er jo fullt klar over at modifiseringer gjerne må til,,,selv på de mest proffe og superdesignede dingser.

Sånn er det bare... :)

 

 

angrer så ***** på at eg ikkje takkety ja til et sånt innsug når du bygget motoren min :(

Edited by JHS
Unødvendig quoting av bilder

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

Noen med Escort Cosworth som gidder å legge ut bilde av hvordan det originalt ser ut mellom intercooler og gass spjeld?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Siden visse " entusiaster " liker å prøve å vrenge på tingenes tilstand kan det jo være på sin plass å korrigere slik at det blir de faktiske realiteter som er tilstede istedenfor traumatiske vrangforestillinger , mye hyggeligere det.

Poenget er ikke å lage det så komplisert , heller enkelt samtidig få greie tall med enkle virkemidler.

 

Forresten vil det alltid være detaljer som ikke alltid passer når en roter med nye detaljer i sine bygger.

Noen ganger er det gass-stag som må trikses til. andre ganger er det rørgater til/fra turbo / IC osv men de fleste som skifter ut større elementer på sine prosjekter er jo fullt klar over at modifiseringer gjerne må til,,,selv på de mest proffe og superdesignede dingser.

Sånn er det bare...:)

 

Ser veldig bra ut det der! bruker du standard gasspjeld eller?

Link to comment
Share on other sites

8303_.jpg

Takker.

Til dem som ønsker og evner å tenke selv, vurder følgende;

Som alle ser er avstanden fra motoren og frem mye større i Sierra enn i Escort. Hvis vi så ser på slangen mellom intercooler og gass-sjeld så er denne relativt parallell med motoren og vi noterer oss lengden på den.

 

Hvis vi ser for oss at vi flytter gass-spjeldet på dette bildet fra den originale plasseringen og helt frem i forkant av plenum så må selvfølgelig slangen kortes tilsvarende. Bortsett fra redusert fleksibilitet mellom motor og intercooler så er ikke dette noe problem. Det som imidlertid ER ett problem et at gass spjeldet ikke bare flyttes frem, DET FLYTTES OGSÅ INNOVER MOT MOTOREN. Dette fører til at utløpet fra intercooler og selve gass-spjeldet nå, ikke bare står veldig nært hverandre, DE ER OGSÅ SIDEFORSKJØVET MANGE CM.

 

Dette er for mange ett uforutsett problem som er vanskelig å løse. Mulighetene er f.eks;

1. idiotovergang som streker mye mer enn det glimrende og holdbare originalinnsuget.

2. Sveise om Cosworth intercooleren.

3. Skaffe seg en kortere universal intercooler og tilpasse tanker og rør, men dette ser ikke spesielt fint ut når man ser bilen forfra.

 

Det er uansett tungvindt og totalt unødvendig, noe man lett får bekreftet hvis man gidder undersøke.

 

En påminnelse om den originale plasseringen.

Bilde0110.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker.

Til dem som ønsker og evner å tenke selv, vurder følgende;

Som alle ser er avstanden fra motoren og frem mye større i Sierra enn i Escort. Hvis vi så ser på slangen mellom intercooler og gass-sjeld så er denne relativt parallell med motoren og vi noterer oss lengden på den.

 

Hvis vi ser for oss at vi flytter gass-spjeldet på dette bildet fra den originale plasseringen og helt frem i forkant av plenum så må selvfølgelig slangen kortes tilsvarende. Bortsett fra redusert fleksibilitet mellom motor og intercooler så er ikke dette noe problem. Det som imidlertid ER ett problem et at gass spjeldet ikke bare flyttes frem, DET FLYTTES OGSÅ INNOVER MOT MOTOREN. Dette fører til at utløpet fra intercooler og selve gass-spjeldet nå, ikke bare står veldig nært hverandre, DE ER OGSÅ SIDEFORSKJØVET MANGE CM.

 

Dette er for mange ett uforutsett problem som er vanskelig å løse. Mulighetene er f.eks;

1. idiotovergang som streker mye mer enn det glimrende og holdbare originalinnsuget.

2. Sveise om Cosworth intercooleren.

3. Skaffe seg en kortere universal intercooler og tilpasse tanker og rør, men dette ser ikke spesielt fint ut når man ser bilen forfra.

 

Det er uansett tungvindt og totalt unødvendig, noe man lett får bekreftet hvis man gidder undersøke.

 

En påminnelse om den originale plasseringen.

 

Ja og poenget ? Bytter man til custom-deler så bytter man til custom deler, og medfølgende omrokkeringer

Link to comment
Share on other sites

VIL man trimme/forbedre/forandre bilen sin så klarer man å finne en kar som kan sveise litt alu.

Det er ikke selve alusveisingen som er problemet.

 

Problemet er at det står 2 stk. 3" rørstusser mot hverandre, sånn ca. 6 cm fra hverandre og sånn ca. 5 ca. sideforskjøvet!!

 

Hvordan vil du sveise hva?

 

Selv om man får dette sammen så blir det langt fra en fin og effektiv rørgate. Man prøver ellers å gjøre alle rørbøyer så lange og så fine som mulig for minimalt med turbulens og trykkfall og dette lar seg bare ikke gjøre.

 

Det er merkelig at dette plutselig ikke skal være ett viktig akkurat her, spesielt når man har brydd seg med å porte bort den den lille og nærmest uvesentlige kanten som er SENTRERT rundt gass-spjeldhuset.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er tydeligvis en utbredt innstillig blandt de 1/2 gamle lommemennen i oljebyen, få inn pengene først og la de unge kundene og vennene deres ordne opp i sølet etterpå mens man forteller dem at de må se etter mulighetene - fremfor de faktiske forholdene. GGG.

Jaggu bra Ford gutta har så uselviske og hjelpsomme praktikere.

mitt er kjøpt fra turbokongen, det passet ikke over hodet sånn som det var !
okai.. På tide med en aldri så liten uppdate 10\01\10 :)

 

Har kjørt en god del etter att eg montere turbo raklet mitt, hehe

Ligger stabilt på 0,5 bar i trykk, selv om den går med tynn blanding.

 

Men det hjemme snekra manifolden hadde noen svært dårlige gjenger som holder turboen,

Det har jo ført til boltene som holder turboen skrur seg ut hele tiden og nå er det ikke noen

spesielt gode gjenger igjenn.

 

Da måtte "fancy" grenrøret eg hadde liggendes til pers !

 

Bildene forklarer det meste for dem som er lat og ikke gidder å lese :lol:

 

 

Det gamle som eg kjøpte for en femmer.

DSC00043.jpg

 

 

Det nye som skulle være så fantastisk bra har ett total idiot design.

DSC00441.jpg

 

Kappet av flensen

DSC00500.jpg

 

Varmet det opp å bøye det litt

DSC00499.jpg

 

Sølv loddet flensen forsiktig på plass

DSC00501.jpg

 

 

Ta da !

 

DSC00502.jpg

 

DSC00504.jpg

 

 

Skall sende det vekk til noen som kan Tig sveise rustfritt slik att det blir så kraftig som mulig :)

 

Ja og poenget ? Bytter man til custom-deler så bytter man til custom deler, og medfølgende omrokkeringer

Det vanlige selvfølgelig, valuta pr. krone.

Hverken innsug, sveising osv osv er i praksis gratis for noen av oss. Hvor stor gevinst tror du at du egentlig får igjen for pengene og jobben med å få dette montert i praksis?

Hvis man brukte tilsvarende pengesum og arbeidsinnsats på andre og mer "trengende" områder, ville resultatet da blitt bedre eller dårligere tror du?

Det er poenget.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke tar feil, sa Raimond at på grønne-dyse oppsett ga det 30 hester mer enn det originale..

 

Såpass....

Er det toppeffekt ein snakker om.....eller gjør det noe med kurver og ?... mer fres i midtregister f.eks ?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...