Jump to content

Motor i 72 Taunus 1,6L


Guest Type_p10

Recommended Posts

Ok, så du nekter altså for at en 2,3 med 3.64 utv. og en 2,8 med 3.45 utv. begge går med 2200-2300 omdr. på femtegir i 80 km/t? I så fall blir diskusjonen håpløs fordi det nektes på kjensgjerninger.

 

Nei, eg nektar for at dei går med LIKT TURTALL, i LIK HASTIGHEIT, (med ulik utvekslingsforhold).

Og din påståtte kjensgjerning er vel =0. Ford var vel muligens langt fremme på teknologi i ein periode, (eller kanskje ikkje? :lol: ), men før fysikkens lover var dei nok ikkje! :lol:

 

Slutt å drikke no og gå å legge deg!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nei, eg nektar for at dei går med LIKT TURTALL, i LIK HASTIGHEIT, (med ulik utvekslingsforhold).

Og din påståtte kjensgjerning er vel =0. Ford var vel muligens langt fremme på teknologi i ein periode, (eller kanskje ikkje? :lol: ), men før fysikkens lover var dei nok ikkje! :lol:

 

Slutt å drikke no og gå å legge deg!

 

Du nekter for at de går med likt turtall, i lik hastighet, med ulikt utvekslingsforhold ja. Var det ikke nettopp det jeg spurte om?

 

Men siden du nekter for dette, så veit du kansje hvilket turtall en 2,3 og en 2,8 går på i 80 km/t på femtegir også? Jeg veit det jeg, og har sagt det her flere ganger også, fordi jeg har hatt en 7-8 Granada. Alt fra 2,0 til 2,8 og 2,9 12V og 2,9 24V. Og alle sammen har gått på det samme turtallet med tilhørende forskjellig utveksling til de forskjellige motorene, bortsett fra sistnevne 24V motor som går merkbart lugnere. Åsså en Consul 1,7 med 2,3 motor som gikk merkbart høyere på turtallet.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Du nekter for at de går med likt turtall, i lik hastighet, me ulikt utvekslingsforhold ja. Var det ikke nettopp det jeg spurte om?

 

Men siden du mener dette, så veit du kansje hvilket turtall en 2,3 og en 2,8 går på i 80 km/t på femtegir også?

 

Yup det veit eg!

Så fremt utvekslinge er den samme, er turtalle det samme på 2.3 og 2.8 i 80 km/t... KOR MANGE GANGER MÅ DU HA DET INN.

 

Men, siden eg, som Capri Sport påpeker, kjører bolkefogn, så kan Grandiosajon berre ha feil han, så kan me som forstår betre ha rett! :lol:

Link to comment
Share on other sites

off. hvordan kan motoren gå på likt turtall med forskjellig utveksling? er det ei lita girkasse mellom veiv å svinghjulet som bare du å ikke vi veit om? isåfall vil jeg ha noe info om dette. en omdreining er en omdreining uansett hva du utfører den med. det er kun utvekslingen som bestemmer turtallet ved en bestemt fart.

 

og capri sport? hva i all verden har hva slags bil Taunus S med dette å gjøre? bortsett fra at det er det samme der også. hvis du setter folkevogn motoren i granaden til grandisjohn så har den samme turtall i 80 som alle de andre motorene.

 

VÅKN OPP Å SE DETTE DA GUTTER. evt. vent til dere er edru i morra å les igjen da.

 

edit: Taunus S igjen før meg:) trur nok vi som forstår dette får ha dette for oss selv også kan de som vil leve i uviten:)

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Yup det veit eg!

Så fremt utvekslinge er den samme, er turtalle det samme på 2.3 og 2.8 i 80 km/t... KOR MANGE GANGER MÅ DU HA DET INN.

 

Men, siden eg, som Capri Sport påpeker, kjører bolkefogn, så kan Grandiosajon berre ha feil han, så kan me som forstår betre ha rett! :lol:

 

Flott! Da gjenstår bare at du opplyser om hvilket turtall disse motorene går på i 80 km/t på femtegir. Så skal jeg legge ut et scannet papir som viser fasiten etter at du har svart. Husk at 2,3 har 3,64 som standard utveksling og at 2,8 har 3,45 i standard utveksling, så du bør basere svaret ditt på dette.

 

Jeg har jo ikke kjørt Granada i mer enn 20 år, så jeg har vel ikke fått med meg hvilken utveksling de forskjellige motorene har, og hvilket turtall de forsjellige versjonene går på.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Flott! Da gjenstår bare at du opplyser om hvilket turtall disse motorene går på i 80 km/t på femtegir. Så skal jeg legge ut et scannet papir som viser fasiten etter at du har svart. Husk at 2,3 har 3,64 som standard utveksling og at 2,8 har 3,45 i standard utveksling, så du bør basere svaret ditt på dette.

 

Jeg har jo ikke kjørt Granada i mer enn 20 år, så jeg har vel ikke fått med meg hvilken utveksling de forskjellige motorene har, og hvilket turtall de forsjellige versjonene går på.

 

 

HA,HA,HA. Har motorene forskjellig utveksling åsså nå??

 

KANSKJE om du varierer SJUKT på rullediameter på hjula dine, kan du KANSKJE få eit MARGINALT utslag på turtall.

 

Prøv å godta at du tar F E I L!!!

Link to comment
Share on other sites

det hjelper ikke om du har kjørt granada i 20 år hvis du ikke forstår helt grunnleggende mattematikk.

 

prøv sjøl. med en kalkulator å regne det ut. hvordan kan du få samme svar med forskjellige tall?

 

det papiret med disse tallene på vil jeg gjerne se. og det vil sikkert Taunus S også.

 

hadde satt pris på at du kom med håndfast bevis i neste post. det har allerede vi gjort flere ganger.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

HA,HA,HA. Har motorene forskjellig utveksling åsså nå??

 

Drivverket til motorene har forskjellig utveksling ja. Skal du plutselig begynne nekte for det også?

 

bakaksel.jpg

 

Men siden du påstår å vite hvilket turtall både en 2,3 og en 2,8 går på i 80 km/t på femtegir, så vil jeg at du skal svare på det. Så skal du få fasiten på det også etter at du har svart.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

dette beviser kun at jeg og Taunus S har rett. står ingen ting der om at de har samme turtall. kun at de har forskjellig bakaksel utveksling. og det viste vi jo. og det er ikke for å få de til å operere på samme turtall i samme hastighet. men fordi 2.3 er svakere en 2.8 så må den ha lavere utveksling for å ha et "drag" som tilfredstiller. akkurat som på taunus. der 1.6 har 4.11:1 2.0 har 3.75:1.

 

sikker på at du ikke heter bjørn? for det virker som du ligger i dvale spør du meg

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Ok, så du nekter altså for at en 2,3 med standard 3.64 utv. og en 2,8 med standard 3.45 utv. begge går med 2200-2300 omdr. på femtegir i 80 km/t? I så fall blir diskusjonen håpløs fordi det nektes på kjensgjerninger.

 

Det bør vel nærme seg tiden for å sette en strek for denne turtall/hastighets diskusjonen, og heller gå videre med å gi råd til trådstarter, for det ser ikke ut som det går an å bli enige her..

 

Men jeg har en kommentar til det Grandisjohn skriver over her. JEG vet ikke hvorfor den påstanden din om at disse to bilene har samme turtall ved samme hastighet er en kjensgjerning. For det KAN det ikke være!! Står det i noe Ford dokumentasjon en eller annen vei?? Eller er det selv opplevd?

 

Hvis det er det siste som gjelder så er påstanden din bare tull! Husk på følgene:

Speedometeret har ofte en feilmargin/feilvisning på opp til 10%. Men det kan variere kraftig fra bil til bil. Det samme gjelder for turtelleren. Den viser skjelden 100% riktig turtall. Kan fort vise 500 rpm for mye eller for lite. Dette variere også fra bil til bil.

 

Har disse to bilene samme girkasse utveksling, samme dekkdimensjon, men forskjellig bakaksel utveksling. KAN ikke turtall og hastighet være likt. Hadde turtallet blitt målt med digitalt måleutstyr og hastigheten blitt målt med en GPS KAN ikke målingene være like. DET ER IKKE FYSISK MULIG. Mer er det egentlig ikke å diskutere. De fysiske lovene er like for alle.

 

Også for Granada'er :P

Link to comment
Share on other sites

dette beviser kun at jeg og Taunus S har rett. står ingen ting der om at de har samme turtall. kun at de har forskjellig bakaksel utveksling. og det viste vi jo. og det er ikke for å få de til å operere på samme turtall i samme hastighet. men fordi 2.3 er svakere en 2.8 så må den ha lavere utveksling for å ha et "drag" som tilfredstiller. akkurat som på taunus. der 1.6 har 4.11:1 2.0 har 3.75:1.

 

sikker på at du ikke heter bjørn? for det virker som du ligger i dvale spør du meg

 

Får du lære deg å lese 2,3 GL. Jeg påstår ikke at dette beviser noe om turtallet, men at fasiten kommer etter at dere har svart. Dere begge nekter jo på at turtallet er det samme fordi utvekslinga ikke er lik.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

enig med du der ja KIB. men jeg syns jo at han burde forstå det før vi gir oss:) men det virker jo ikke som det går

 

 

hva beviser dette arket da?

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

off. hvordan kan motoren gå på likt turtall med forskjellig utveksling? er det ei lita girkasse mellom veiv å svinghjulet som bare du å ikke vi veit om? isåfall vil jeg ha noe info om dette. en omdreining er en omdreining uansett hva du utfører den med. det er kun utvekslingen som bestemmer turtallet ved en bestemt fart.

 

og capri sport? hva i all verden har hva slags bil Taunus S med dette å gjøre? bortsett fra at det er det samme der også. hvis du setter folkevogn motoren i granaden til grandisjohn så har den samme turtall i 80 som alle de andre motorene.

 

VÅKN OPP Å SE DETTE DA GUTTER. evt. vent til dere er edru i morra å les igjen da.

 

edit: Taunus S igjen før meg:) trur nok vi som forstår dette får ha dette for oss selv også kan de som vil leve i uviten:)

Har vell egentlig ingen ting med de og gjøre. Bare erter litt. (intern humor mellom meg og min gode venn Taunus s.)

Synes egentlig dette er tåpelig å diskutere i tråden til han som fårståleg vill ha noe annet enn ein sur 1.6 i bilen sin. Dere som diskuterer må ikkje skremme vekk ein tilsynelatende ny ford entusiast.

Put i 2.0 og t9 kasse i bilen din du og prøv.

Fin bil forsesten . Ta vare på den. vi ser den vell på øyrane torg til våren eller.

Edited by capri sport
Link to comment
Share on other sites

godt å høre. er vanskelig å skille mellom spøk og alvor på internett til tider:)

 

ja det er nok ikke den beste plassen å diskutere det. men det er jo sånn det blir på forum.

 

jeg håper på ingen måte vi har skremt han bort. isåfall vil jeg benytte sjangsen til å beklage for det.

 

jeg syns også han skulle prøve det. for det er en god kombinasjon og absolutt en oppgradering fra original 1600.

det var jo det vi prøvde å få frem også... før det tok litt av:)

 

for min del er dette bare en forumdiskusjon som ikke er noe å ta på vei for utover det at man er litt uenig i ting.

håper alle andre føler det på samme måte og tar det med et lite smil

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Ok, dere klarer altså ikke å svare på hvilket turtall en 2,3 kontra en 2,8 går på. Må vel være fordi dere innerst inne har innsett at turtallet på disse er tilnærmet likt, selv om utvekslinga er ulik. og jeg skal forklare logikken i hvorfor.

 

De matematiske beregningene deres er sikker ikke så gæli de. Men det glemmes en helt avgjørende faktor som gjør at dette ikke er så opplagt som dere synes å tro. Nemlig motorens slaglengde.

To motorers forskjellige slaglengde gjør at turtallet blir forskjellig selv om utvekslinga er lik. Husk at slaglengden påvirker veivas hastighet (les: turtallet). Noe som forklarer hvorfor en 2,3 og en 2,8 går med tilnærmet likt turtall selv om utvekslinga er ulik. Årsaken er at utvekslinga blir tilpasset de forskjellige motorer, for å oppnå et mest mulig hensiktsmessig turtall i forhold til kjørekomfort, bensinforbruk, m.m. Noe som er årsaken til at de fleste motorer fra samtiden går med forholdsvis likt turtall selv om utvekslinga er ulik. Typisk turtall på femtegir i 80 km/t på de fleste normale biler fra åttitallet er ca 2200 omdr. Alle som har kjørt en helt gjennomsnittlig bil fra åttitallet veit dette.

Kjører man derimot med lik utveksling på en 2,3 og 2,8 så vil turtallet på 2,8 bli ugunstig høyt nettopp med tanke på komfort, forbruk, m.m. fordi motoren har større slaglengde. En større motor har med andre ord ikke lavere utveksling i drivverket kun fordi den er sterkere. Dessuten, hadde teorien om at turtallet uansett blir likt med lik utveksling vært riktig, så forsvinner hele logikken i at bilfabrikatene benytter ulik utveksling til ulike motorer. Da hadde det ganske enkelt vært unødvendig.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ok, dere klarer altså ikke å svare på hvilket turtall en 2,3 kontra en 2,8 går på. Må vel være fordi dere innerst inne har innsett at turtallet på disse er tilnærmet likt, selv om utvekslinga er ulik. og jeg skal forklare logikken i hvorfor.

 

De matematiske beregningene deres er sikker ikke så gæli de. Men det glemmes en helt avgjørende faktor som gjør at dette ikke er så opplagt som dere synes å tro. Nemlig motorens slaglengde.

To motorers forskjellige slaglengde gjør at turtallet blir forskjellig selv om utvekslinga er lik. Husk at slaglengden påvirker veivas hastighet (les: turtallet). Noe som forklarer hvorfor en 2,3 og en 2,8 går med tilnærmet likt turtall selv om utvekslinga er ulik. Årsaken er at utvekslinga blir tilpasset de forskjellige motorer, for å oppnå et mest mulig hensiktsmessig turtall i forhold til kjørekomfort, bensinforbruk, m.m. Noe som er årsaken til at de fleste motorer fra samtiden går med forholdsvis likt turtall selv om utvekslinga er ulik. Typisk turtall på femtegir i 80 km/t på de fleste normale biler fra åttitallet er ca 2200 omdr. Alle som har kjørt en helt gjennomsnittlig bil fra åttitallet veit dette.

Kjører man derimot med lik utveksling på en 2,3 og 2,8 så vil turtallet på 2,8 bli ugunstig høyt nettopp med tanke på komfort, forbruk, m.m. fordi motoren har større slaglengde. En større motor har med andre ord ikke lavere utveksling i drivverket kun fordi den er sterkere. Dessuten, hadde teorien om at turtallet uansett blir likt med lik utveksling vært riktig, så forsvinner hele logikken i at bilfabrikatene benytter ulik utveksling til ulike motorer. Da hadde det ganske enkelt vært unødvendig.

[/q

 

 

 

 

du snakker nå om stempelhastighet ikke veivhastighet .. du er på bærtur på tide å rulle inn kurvene

og ikke mange biler fra 80 tallet som har 2200 på 80 hvor svarte tar du det fra ??

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Ok, dere klarer altså ikke å svare på hvilket turtall en 2,3 kontra en 2,8 går på. Må vel være fordi dere innerst inne har innsett at turtallet på disse er tilnærmet likt, selv om utvekslinga er ulik. og jeg skal forklare logikken i hvorfor.

 

De matematiske beregningene deres er sikker ikke så gæli de. Men det glemmes en helt avgjørende faktor som gjør at dette ikke er så opplagt som dere synes å tro. Nemlig motorens slaglengde.

To motorers forskjellige slaglengde gjør at turtallet blir forskjellig selv om utvekslinga er lik. Husk at slaglengden påvirker veivas hastighet (les: turtallet). Noe som forklarer hvorfor en 2,3 og en 2,8 går med tilnærmet likt turtall selv om utvekslinga er ulik. Årsaken er at utvekslinga blir tilpasset de forskjellige motorer, for å oppnå et mest mulig hensiktsmessig turtall i forhold til kjørekomfort, bensinforbruk, m.m. Noe som er årsaken til at de fleste motorer fra samtiden går med forholdsvis likt turtall selv om utvekslinga er ulik. Typisk turtall på femtegir i 80 km/t på de fleste normale biler fra åttitallet er ca 2200 omdr. Alle som har kjørt en helt gjennomsnittlig bil fra åttitallet veit dette.

Kjører man derimot med lik utveksling på en 2,3 og 2,8 så vil turtallet på 2,8 bli ugunstig høyt nettopp med tanke på komfort, forbruk, m.m. fordi motoren har større slaglengde. En større motor har med andre ord ikke lavere utveksling i drivverket kun fordi den er sterkere. Dessuten, hadde teorien om at turtallet uansett blir likt med lik utveksling vært riktig, så forsvinner hele logikken i at bilfabrikatene benytter ulik utveksling til ulike motorer. Da hadde det ganske enkelt vært unødvendig.

 

Dette kan du ikkje meine alvorlig????

 

Logikken i at bil produsentene bruker forskjellig utveksling er SELVFØLGELIG p.g.a motorenes forskjellige dreimoment. RETT OG SLETT KVA MOTOREN ORKER!

Kva trur du som skjer om du ta ei 2.3 utveksling på ein Taunus 1.6??

Om ein 2.3 v.s. ein 2.8 Granada har, som du skriver TILNÆRMA likt turtall med ulikutveksling, ja så er det vel ingen som har nekta på det? Da er det jo forskjell på utvekslinga, har jo ingen ting med motorens slagleng eller volum!!!

Som eg har sagt 2.89 og 2.98 er IKKJE ein stor forskjell, så at det er tilnærma likt JA.

 

Men kva har det med saken å gjera???

 

Det starta med at du påstår at ein 1.6 diff kombinert med 2.0 motor og 5.trinns kasse får eit ugunstigt høgt turtall, hvilket rett og slett er feil både i teori og praksis! Sjølv uten 5 trinns kassa KAN IKKJE nokon sinne, uansett, om eg er aldri så mykje Taunus konge, turtallet med ein 1.6 motor og ein slutt utvekslingnpå 4.11.1 med 165/80x13" hjul i 80 km/t, bli annaleis enn med ein 2.0 motor med dei samme premissa har i 80 km/t.

Dette har ALLE her nå prøvd å forklare deg nå, så dersom dette ikkje går inn, vær snill å halde din uvitenheit for deg sjølv...

Link to comment
Share on other sites

Dette minner meg om en diskusjon tidligere med en som bastant påsto at man måtte snurre rattet flere omdreininger lock to lock , hvis man setter inn et ratt med mindre diameter....

Grandis , vær så snill å sett deg ned og tenk litt mere over denne saken føre du driter deg ut totalt .

Dette er et forum som hele Norges Fordmiljø besøker......

 

Jeg har i likhet med gutta i fra Voss og Mandal ( Ja , vi kjenner hverandre godt ) holdt på med disse bilene i alt for mange år , og kan med sikkerhet si at 2,0 med 5 trinnsgearkasse og 4,11:1 bakasel er et meget godt valg i en Taunus.

 

Hvis du ikke har en ting klart føre deg , vil din teori selvfølgelig bli kluss : Veivakselens rotasjon måles i antall omdreininger pr.minutt , og kalles turtall.

 

Dermed er det rivende likegjyldig hvor stor motoren er.

 

Bakakslingen har et reduksjonsgear som kalles utveksling , som blir beregnet etter motorens egenskaper.

Altså hvis motoren går med 3000 omdr. , gearkassa står i 4' gear ( Rett igjennom) , da holder mellomakslingen også 3000 omdr. UANSETT hvor stor motor du har.

 

Når mellomakslingen holder 3000 omdr. så holder selvf. inngående aksling i bakakselen ( pinjong ) det samme turtallet , da de er skrudd i sammen ved bakre mellomakselkryss.

Når du da kommer til utvekslingen på reduksjonsgearet ( Kronhjul/pinjong) så vil omdreiningene ut til hjulene bli redusert med det tallet som utvekslingen er :

 

4,11:1 = mellomakslingen roterer 4,11 omdreininger for hver runde bakhjula går.

3,45:1 = mellomakslingen rotere 3,45 omdreininger for hver runde bakhjula går. = høyere hastighet på bilen ved samme motorturtall !

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

jeg trur snart jeg gir opp å forklare dette. hvis du ikke kan forstå matte så kommer du aldri til å forstå dette uansett.

 

ta deg en runde på skolebenken,ring en venn. hva som helst. du må jo begynne å lure når halve forumet snart har sagt at du tar feil.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

jeg trur snart jeg gir opp å forklare dette. hvis du ikke kan forstå matte så kommer du aldri til å forstå dette uansett.

 

ta deg en runde på skolebenken,ring en venn. hva som helst. du må jo begynne å lure når halve forumet snart har sagt at du tar feil.

 

Det er vel en fire-fem godt bekjente som svarer her, så hvis det er "halve forumet" så bør du oppdatere de matematiske kunnskapene dine litt selv. Forøvrig, at dere kjenner hverandre godt kom ikke som noen stor overraskelse...

 

Til slutt, i hvertfall for egen del, kan jeg forklare hvorfor min egen bil går på såpass lavt turtall som den gjør. Noe alle som har prøvd den kan skrive under på, så det har jeg ingen problemer med å stå inne for.

Bilen har utveksling som en 2,8, altså 3.45:1 Men turtallet er alikevel lavere enn med 2,8 motor. Årsaken er fordi 2,9 bare har marginalt større slaglengde enn 2,8, og slik påvirkes ikke turtallet av dette. Og når dreiemomentet er vesentlig mye høyere, nærmere bestemt 216 nm kontra 275 nm, så går 24V motoren naturlig nok lugnere.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

det har jo ikke noe å si. turtallet er jo antall runder veiva tar. en runde er en runde uansett. ser du ikke det?

 

dreiemomentet har jo ikke noe med antall runder motoren går i 80. det bare forteller deg hvor lett det er å komme opp i.

 

for hvis det er som du sier så vil jo da en motor gå på lavere turtall hvis den har høyere dreiemoment. uansett hvilket turtall dette momentet leveres på. sånn er det jo ikke.

 

DET ENESTE SOM HAR NOE Å SI PÅ TURTALL I FART ER UTVEKSLINGEN I BAKAKSEL,STØRRELSE PÅ HJUL OG GIRKASSA!!!!

 

 

den eneste av de jeg kjenner her er pornobob. de andre som har kommentert her kjenner jeg ikke i det hele tatt.

men det hadde jo vært gøy å møtt folk på treff.

 

jeg skjønner jo det at ikke halve forumet har vært innom her. det var mest en talemåte.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Ok, dere klarer altså ikke å svare på hvilket turtall en 2,3 kontra en 2,8 går på. Må vel være fordi dere innerst inne har innsett at turtallet på disse er tilnærmet likt, selv om utvekslinga er ulik. og jeg skal forklare logikken i hvorfor.

 

De matematiske beregningene deres er sikker ikke så gæli de. Men det glemmes en helt avgjørende faktor som gjør at dette ikke er så opplagt som dere synes å tro. Nemlig motorens slaglengde.

To motorers forskjellige slaglengde gjør at turtallet blir forskjellig selv om utvekslinga er lik. Husk at slaglengden påvirker veivas hastighet (les: turtallet). Noe som forklarer hvorfor en 2,3 og en 2,8 går med tilnærmet likt turtall selv om utvekslinga er ulik. Årsaken er at utvekslinga blir tilpasset de forskjellige motorer, for å oppnå et mest mulig hensiktsmessig turtall i forhold til kjørekomfort, bensinforbruk, m.m. Noe som er årsaken til at de fleste motorer fra samtiden går med forholdsvis likt turtall selv om utvekslinga er ulik. Typisk turtall på femtegir i 80 km/t på de fleste normale biler fra åttitallet er ca 2200 omdr. Alle som har kjørt en helt gjennomsnittlig bil fra åttitallet veit dette.

Kjører man derimot med lik utveksling på en 2,3 og 2,8 så vil turtallet på 2,8 bli ugunstig høyt nettopp med tanke på komfort, forbruk, m.m. fordi motoren har større slaglengde. En større motor har med andre ord ikke lavere utveksling i drivverket kun fordi den er sterkere. Dessuten, hadde teorien om at turtallet uansett blir likt med lik utveksling vært riktig, så forsvinner hele logikken i at bilfabrikatene benytter ulik utveksling til ulike motorer. Da hadde det ganske enkelt vært unødvendig.

 

Ser denne posten ble skrevet sent i natt. Håper virkelig du var full, eller finner på dumme ting for å trekke på oss andre.. For dette blir jo bare dummere og dummere..

 

Det du skriver over her besviser at du er fullstendig ute å kjøre med dine teorier...

 

Uansett om du ikke kan eller vil forstå det vi prøver å forklare deg synes jeg du skal tenke over at det er ganske mange som har skrevet at du tar feil, men INGEN har vært enig med deg ennå.. Er du virkelig SÅ mye smartere enn alle andre her inne at kun du har forstått sammenhengen mellom turtall, hastighet og utveksling????

Link to comment
Share on other sites

Ser denne posten ble skrevet sent i natt. Håper virkelig du var full, eller finner på dumme ting for å trekke på oss andre.. For dette blir jo bare dummere og dummere..

 

Det du skriver over her besviser at du er fullstendig ute å kjøre med dine teorier...

 

Uansett om du ikke kan eller vil forstå det vi prøver å forklare deg synes jeg du skal tenke over at det er ganske mange som har skrevet at du tar feil, men INGEN har vært enig med deg ennå.. Er du virkelig SÅ mye smartere enn alle andre her inne at kun du har forstått sammenhengen mellom turtall, hastighet og utveksling????

 

Ja, detta hører jeg du sier..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...