Jump to content

Bygge 2.8 gasser med litt pepper


Gess

Recommended Posts

Har litt lyst til å sette i gang med å bygge motor og har litt diverse liggende i skuffer og skap.

Etter å ha sett hvilken kamp det er å få godkjent annet enn originalmotor hos BT, så tror jeg at jeg skal holde meg til forgassermotor uten turbo sånn i første omgang. Har en 2.8 maskin med en ENEM A6 kam, denne skal ha 276graders durasjon, ca 10,6mm løft og senterlinje på 109grader. Har også liggende nye stempler og råder som kan benyttes med litt maskinering. Tenkte på å bruke en Weber 48/48 forgasser med manuell choke.

Toppene tenkte jeg skulle få bli mer eller mindre urørte, ikke større ventiler iallefall, men renske litt opp i støpeujevnheter og denslags, samt åpne opp til pakningene i de forskjellige kanalene. Grenrør tenkte jeg å få mekket, samt elektronisk tenning. Det skal etterhvert stå i en Mk1 Granada dette her.

Spørsmålet er vel bare om dette er vits å legge tid og penger i, kan det bli et fornuftig resultat, går det gjennom EU med tanke på CO?

Det blir jo ingen Cosworth killer akkurat, men det vil gjerne ikke medføre full teknisk dersom BT skulle gløtte under panseret langsmed veien heller.

 

Innspill og gode råd mottaes med takk.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Du kan sjekke gjennom 'renovere/småtrimme v6' tråden og 'idiotsikker/skudd-sikker'- v6 trådene mine lenger ned på denne forumdelen. Jeg har allerede stilt og fått gode svar på de fleste spørsmålene som finnes angående v6'ere :) Høres forsåvidt ut som du er godt på vei allerede.

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Har litt lyst til å sette i gang med å bygge motor og har litt diverse liggende i skuffer og skap.

Etter å ha sett hvilken kamp det er å få godkjent annet enn originalmotor hos BT, så tror jeg at jeg skal holde meg til forgassermotor uten turbo sånn i første omgang. Har en 2.8 maskin med en ENEM A6 kam, denne skal ha 276graders durasjon, ca 10,6mm løft og senterlinje på 109grader. Har også liggende nye stempler og råder som kan benyttes med litt maskinering. Tenkte på å bruke en Weber 48/48 forgasser med manuell choke.

Toppene tenkte jeg skulle få bli mer eller mindre urørte, ikke større ventiler iallefall, men renske litt opp i støpeujevnheter og denslags, samt åpne opp til pakningene i de forskjellige kanalene. Grenrør tenkte jeg å få mekket, samt elektronisk tenning. Det skal etterhvert stå i en Mk1 Granada dette her.

Spørsmålet er vel bare om dette er vits å legge tid og penger i, kan det bli et fornuftig resultat, går det gjennom EU med tanke på CO?

Det blir jo ingen Cosworth killer akkurat, men det vil gjerne ikke medføre full teknisk dersom BT skulle gløtte under panseret langsmed veien heller.

 

Innspill og gode råd mottaes med takk.

Det er sikkert forskjellige meninger om dette, men jeg mener ja. Det er vits og det kan bli ett fornuftig resultat.

Det jeg vil tipse om er å sette fokus på mye porting av de knøttsmå innsugskanalene i toppene og på tenningskurven i fordeleren + kompresjonsforholdet.

De gode gamle fordelerene med VR sensor er suverene saker og med en amerikansk ettermarkeds tenningsboks og coil så klarer du lett å tenne selv ultramagre blandinger med 0,0 i CO.

I tillegg kan du blande i en skvett E85 i forbindelse med godkjenning.

Med 3,89:1 diff. utveksling vil nok resultatet kunne bli direkte morsomt og trivelig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg kikket litt i andre tråder om NA trim av 2.8, kikket litt på nettet og prøvd å tenke selv.

Kommer litt skeivt ut når det gjelder CR verdien, men der er jeg litt usikker om jeg faktisk tenker rett.

Slik jeg har regnet det så tar jeg radius i sylinder, Pi og slaglengde og regner ut volumet som stempelet fortrenger

(93,93/2)^2 *3,14*68,5 da får jeg 47,4ccm pr sylinder

Tilsvarende finner jeg 1ccm i toppakning, gjør regning med at stemplene ligger plant med blokk, dette kan jo fixes.

Brennkammeret er målt til ca 45ml eller 4,5ccm

Får da 47,4+1+4,5 : 1+4,5 som gir 9,61 : 1 i CR

Dersom stempelet stikker 0,75mm over kanten av blokken får jeg derimot:

47,4+0,5+4,5 : 0,5+4,5 som gir 10,48 : 1 i CR, og det er vel nærmere målet tror jeg.

Har jeg regnet feil her? eller kan dette se fornuftig ut?

 

Jeg har liggende flere topper, noen er merket med EN inne under ventildekselet mens andre har merkingen oppå eksosporten. To av toppene er stemplet 84. Kan noen av toppene ha hardere ventilseter, eller kom dette senere? Noen som vet?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville lagt mere arbeid i porting , da disse toppene er ganske så "tette" i kanalene.

Hvis du kjøper deg den boka som omhandler trimming av ford v6 , vil du få mange tips.

 

Hvis du finner nyere 2,8inj. topper , så får du et bedre utgangspunk å jobbe med , og ferdig klar for blyfri bensin.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Den boken ang. trimming av V6 maskiner har jeg lest i for mange år siden, men neimen om jeg klarer å finne den igjen. Har smurfet etter den i lengre tid. Husker ikke hvem som har skrevet den desverre.

To av toppene kommer fra en 2.8i mener jeg, Sierra maskin, men det kommer vel an på årsmodell. Setene ser ikke ut til å ha skade i motsetning til andre maskiner jeg har sett der setene var trukket et stykke opp i toppen.

 

Jeg har kikket litt på portene, men er litt usikker på hvor det er best å ta av gods, jeg vil jo ikke ødelegge radiusene inn mot og ut fra ventilene. På eksos siden ser det jo greit nok ut, for der er det veldig trangt akkurat der toppen møter manifolden.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kikket litt i andre tråder om NA trim av 2.8, kikket litt på nettet og prøvd å tenke selv.

Kommer litt skeivt ut når det gjelder CR verdien, men der er jeg litt usikker om jeg faktisk tenker rett.

Slik jeg har regnet det så tar jeg radius i sylinder, Pi og slaglengde og regner ut volumet som stempelet fortrenger

(93,93/2)^2 *3,14*68,5 da får jeg 47,4ccm pr sylinder

Tilsvarende finner jeg 1ccm i toppakning, gjør regning med at stemplene ligger plant med blokk, dette kan jo fixes.

Brennkammeret er målt til ca 45ml eller 4,5ccm

Får da 47,4+1+4,5 : 1+4,5 som gir 9,61 : 1 i CR

Dersom stempelet stikker 0,75mm over kanten av blokken får jeg derimot:

47,4+0,5+4,5 : 0,5+4,5 som gir 10,48 : 1 i CR, og det er vel nærmere målet tror jeg.

Har jeg regnet feil her? eller kan dette se fornuftig ut?

 

Jeg har liggende flere topper, noen er merket med EN inne under ventildekselet mens andre har merkingen oppå eksosporten. To av toppene er stemplet 84. Kan noen av toppene ha hardere ventilseter, eller kom dette senere? Noen som vet?

Etter mange år med utregninger har jeg kommet frem til at det ikke utgjør ett problem dersom man tar det litt rask og overflatisk helt i begynnelsen. Store tall øker også nøyaktigheten.

2,8 motoren er som vi vet på 2792 ccm og har 6 sylindre = 465 ccm pr. sylinder.

2,8 motoren har en slanglengde på 68,5 mm og dette gir ett volum på (2792/68,5 mm) = 40,76 for hver eneste mm.

Hvis topp pakningen er 1,3 mm tykk så utgjør den ett volum på 1,3 x 40,76 = 52,99 ccm, sånn ca.

Hvis du har målt forbrenningskammeret i toppen til noe med 4,5 eller 45, så er det 45 ccm.

Siden du har 6 stk så blir det til 270 ccm til sammen i toppene og (270 + 52,99 =) 322,99 totalt.

 

(322.99 ccm + 2792 ccm) / 322.99 ccm = 9,65:1

 

hvis ikke topp pakningene dine er minst 1,5 mm tykk når de er montert så er 0,75 mm over kanten med stempeltoppen for mye og de vil knuse oppi toppene ved høye motorturtall, men vi kan regne på det likevel.

 

Volum forbrenningskammer reduseres med (2792 ccm / 68,5 ) x 0,75 = 30,57, altså fra 322,99 til 292,42 ccm.

 

(292,42 ccm + 2792 ccm) / 292,42 ccm = 10,55:1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Den boken ang. trimming av V6 maskiner har jeg lest i for mange år siden, men neimen om jeg klarer å finne den igjen. Har smurfet etter den i lengre tid. Husker ikke hvem som har skrevet den desverre.

Sven Pruett skrev "How to build and modify FORD 60 V-6 ENGINES. ISBN 0-87938-941-1

Pat Ganahl skrev " V-6 PERFORMANCE, Building V-6 Engines For Performance Or Economy". ISBN 0-931472-13-X

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Denne kalkulatoren er genial å bruke til planlegging av slike bygg. http://golenengineservice.com/calc/calccr.htm

Går selvsagt å regne ut som RS1000 gjorde og, om man er stødig i hoderegning, men er så lettvint å se hvor mye små endringer kan øke og senke kompresjonen bare med å bytte ut et tall i utregningen.

Ser fort at tallene til RS1000 stemmer, med 93mm borring i topppakningen,1.3 mm toppakning, og om stemplet hadde stoppet jevnt med blokka.

Om det derimot er 1,5 mm toppakning, med 95mm hull i , og stemplet snur 0,5 mm under kanten på blokka (som det hvertfall gjorde på min 2,8), er man plutselig nede i 8,89:1 , så er mye som spiller inn ...

Toppakningene jeg har kjøpt er ca, 1,6 mm umontert. Hvordan finner man ut nøyaktig hva de blir uten å faktisk montere toppen ?

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis de er identiske til de du har fra før, så kan du måle de gamle. Hvis ikke må du høre med fabrikanten eller noen som har hatt fokus på dette før. Det er en god idé å lage ett hakk i topp-pakningen på ett egnet sted sted slik at man kan bruke måleblad til finne den faktiske tykkelsen. Dette vil helt sikkert variere fra fabrikant til fabrikant så det må anbefales at man holder seg til ett merke når man bygger for velfungerende squish.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liggende flere topper, noen er merket med EN inne under ventildekselet mens andre har merkingen oppå eksosporten. To av toppene er stemplet 84. Kan noen av toppene ha hardere ventilseter, eller kom dette senere? Noen som vet?

 

2,8 blyfri topper er sjelden vare, men det finnes. De er i såfall merket med en "D" eller "E". Bokstaven er stanset i midten av toppens avgassflens.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok 45ccm i toppene ja :-)

Jeg har liggende litt forskjellig av pakninger, både Felpro, Biltema og noe kobbergreier av ukjent opprinnelse, så det skal ikke stå på det.

Ser at det er lite som skal til for å komme langt ned på CR, så her skal en ha tungen beint i rett munn...

Hvor langt opp i pakningen er det trygt å la stempelet gå egentlig, forutsatt at det er ARP bolter eller tilsvarende på rådene? Kan en gå halvveis oppi eller legger en opp til totalhavari ved litt inspirert kjøring?

 

Toppene er nok ikke beregnet for blyfri synes å huske dette med D eller E merking og at de fleste hadde EN merking.

 

Jeg har søkt litt rundt etter den boken og det ser ikke ut til at den er så lett å få tak i lengre. Finnes et eksemplar på e-bay, men til $51.

Finner heller ingen fornuftig torrent av den, kjedelige greier.

 

Men tilbake til CR.

Med 93,93mm stempler, 68,5mm slaglengde, 45ccm i toppen 95mm pakning som bygger 1,5mm sammenklemt så kommer jeg frem til at stemplene må 0,75 over blokken for å få CR på 10,41 : 1 med 0,9 over blokken blir CR 10,6 : 1.

 

Nå kommer jo mye an på toppakningen da, og 95mm gir litt ekstra "problemer" her.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Det er nok 45ccm i toppene ja :-)

Jeg har liggende litt forskjellig av pakninger, både Felpro, Biltema og noe kobbergreier av ukjent opprinnelse, så det skal ikke stå på det.

Ser at det er lite som skal til for å komme langt ned på CR, så her skal en ha tungen beint i rett munn...

Hvor langt opp i pakningen er det trygt å la stempelet gå egentlig, forutsatt at det er ARP bolter eller tilsvarende på rådene? Kan en gå halvveis oppi eller legger en opp til totalhavari ved litt inspirert kjøring?

 

Toppene er nok ikke beregnet for blyfri synes å huske dette med D eller E merking og at de fleste hadde EN merking.

 

Jeg har søkt litt rundt etter den boken og det ser ikke ut til at den er så lett å få tak i lengre. Finnes et eksemplar på e-bay, men til $51.

Finner heller ingen fornuftig torrent av den, kjedelige greier.

 

Men tilbake til CR.

Med 93,93mm stempler, 68,5mm slaglengde, 45ccm i toppen 95mm pakning som bygger 1,5mm sammenklemt så kommer jeg frem til at stemplene må 0,75 over blokken for å få CR på 10,41 : 1 med 0,9 over blokken blir CR 10,6 : 1.

 

Nå kommer jo mye an på toppakningen da, og 95mm gir litt ekstra "problemer" her.

 

I ditt tilfelle er det kanskje best å plane toppene litt, om du ikke har vanvttige løft på kammen :P. Av det jeg har lest er det anbefalt med avstand på ca. 1mm til toppen, men RS1000 her sier 0,8 kan gå bra om man holder seg under 7000 omdreiniger :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Siden kammen i dette tilfellet er så fornuftig som 276/109 og i tillegg skal ha noen grader "advance" så vil 10,4:1 i komp. sammen med en velfungerende squish helt sikkert gi ett resultat som er mer enn alminnelig godt. Det er slik at dersom det er "performance" man prioriterer så MÅ man være litt forsiktig med komp. da "ingenting" ødelegger resultatet mer effektivt enn for høy komp. Dette fordi man får tenningsbank som krever at man retarderer tenningen og det er en katastrofe for dreiemoment og effekt på en sugemotor.

Hvis man ikke planlegger å kjøre oktanbooster så synes jeg at 10,4:1 høres fornuftig ut til den kammen der.

 

Hvis man derimot bygger for minimalt bensinforbruk, DA er det maksimalt kompresjonsforhold som gir godt resultat.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...